Zdá se, že vy zase moc nemáte tušení, o čem je rozhodnutí soudu a co změní vyhláška.
CIS bude nadále samozřejmě jeden, dopravci do něj budou data dodávat stejně jako dosud a ve stejném formátu. Co se změní je to, kdo bude mít k datům v CIS JŘ přístup. Dnes je to jen CHAPS, což je poněkud podivné, když je CIS JŘ veřejný informační systém a výstupy z něj mají být podle zákona poskytovány veřejnosti.
O tom, že CHAPS nyní CIS JŘ spravuje výměnou za to, že má monopolní přístup k datům, a že změna možná bude znamenat to, že MD bude za správu nově přímo platit, jsem psal už pod minulým článkem. Ale nesouhlasím s tím, že dnes to CHAPS dělá zadarmo, ani s vyzněním komentáře, že to pro nás nakonec bude nevýhodné. CHAPS to nedělá zadarmo, dělá to za exkluzivní přístup k datům -- a možná se ukáže, že to dokáže dělat i mnohem levněji. A i kdyby za to nově MD platilo nějakou finanční částku, bude to pro společnost nakonec výhodnější -- ta částka bude nižší než hodnota dat, a ještě navíc se zlepší služby, které občané dostávají.
Pokud CHAPS stále odmítá spolupracovat
To je vaše ničím nepodložená spekulace, nebo o tom máte nějaké informace? Jinak i kdyby CHAPS spolupracoval podle zákona, pořád by tam klidně mohlo být několikadenní zcela oprávněné zpoždění -- i kdyby Seznam (nebo kdokoli jiný) sledoval změny automaticky a okamžitě odesílal do datové schránky CHAPSu žádost, pořád bude zcela v souladu s literou i duchem zákona, pokud bude CHAPSu vyřízení trvat pár dní. Navíc i podle sto šestky pořád může jít o licencované informace (i když je otázka, zda by CHAPS takový soud riskoval, vůbec bych se nedivil, kdyby soud konstatoval, že CHAPS žádným autorem není).
Takže ta vyhláška je správné řešení, rozhodně mnohem lepší, než zneužívání zákona o svobodném přístupu k informacím.
Seznamu poskytuje zdarma mapy, včetně API (pravda, nebýt konkurenčního tlaku Googlu tak je situace jiná) v hodnotě, která je mnohem vyšší, než kolik stojí data o jízdních řádech.
Nevidím jediný důvod, proč by MD, potažmo CHAPS neměl poskytovat data o jízdních řádech. Myslím, že pro komerční účely to ani nemusí být zdarma, mapy (seznamu i googlu) také pro komerční užití jsou za poplatek.
Hlavně, když si na mapách seznamu budu moci najít rovnou i spojení :-)
A proč na tom (údajně) proděláme my všichni? Protože se to na začátku udělalo blbě. Ty Vaše "unikátní algoritmy" měly bých pochopitelně majetkem MD. Takže co teď? Já jsem pro nápravu zmršeného stavu místo tohohle pytlíkování, i kdyby to mělo stát něco navíc. (Holt jsme byli my občané blbí.) Navíc se může nakrásno ukázat, že ty "unikátní algoritmy" zas tak unikátní nejsou, nebo dokonce, že to bude dělat někdo mnohem levněji než doposud.
Věřte mi, že mezi CISem a IDOSem dost důsledně rozlišuji - nota bene na znění vyhlášky, resp jejich novelizacích, jsem se podílel, takže o tom něco, jak to vše vypadá v reálné praxi:-) Máte jistě v pravdu v tom, že IDOS je komerční produkt Chapsu, neboť CIS je fakticky jen seznam předložených a schválených JŘ, v němž si žádné spojená nenajdete ve smyslu, v jakém ho naleznete na IDOSu, určitě nenajdete.
Pakliže tedy data z CISu budou veřejná a ve strojově čitelném formátu, budete stejně muset mít nějaký subjekt, aby vytvořil aplikaci (produkt), jako je dnešní IDOS, aby shromážděná data měla pro cestujícího nějaký praktický význam, tj. aby šlo vyhledat požadované spojení. I kdyby např. Seznam vytvořil pro cestující bezplatnou aplikaci, aby při návštěvě jeho stránek si mohli vyhledat spojení, budete muset mít předně jistotu, že bude odebírat z CISu veškeré JŘ, což by jistě bylo logické i pro ně samotné. Za tuto službu by mu cestující nic neplatili, tedy alespoň ne přímo, když nepřímo by však za tuto aplikaci přirozeně zaplatili – v rámci nákladů na jednotlivé zboží, jehož reklama by se objevila na Seznamu. Fakticky by se tedy jednalo o situaci, které je shodná se současným stavem, neboť na IDOSu je též mnoho reklamních bannerů.
Opravu nerozumím jedné věci – MD v současné době za spravování CISu nic neplatí. Pokud by za jeho provoz, resp. správu, muselo nově něco platit, nelze důvodně předpokládat, že jakýkoliv komerční subjekt by to provozoval zcela zdarma, tak přece na straně MD, potažmo daňových poplatníků vzniknou nové (doposud nehrazené) náklady, tudíž mi není zřejmé, jak na tom daňový poplatník může vydělat?! Z logiky věci přece plyne, že pokud MD nic neplatí, a dle nového návrhu by mělo platit, tak závěr, že MD bude platit výrazně méně, nemá jakékoliv logické opodstatnění. Nic neplatím, tudíž nemůže platit méně.
Rovněž - chcete mi snad tvrdit, že dnes si na IDOSu nemůžete najít požadované spojení, že musíte mít papírovou podobu JŘ? V čem má reálně spočívat lepší služba pro cestující – základní funkcionalita celého IDOSu, tj. nazelení spojení, přece reálně funguje.
Tak IDOS není dokonalý a najdou se případy, kdy výsledky selžou nebo nedávají smysl. Také se mi párkrát stalo, že IDOS našel nesmyslný spoj. Třeba jeden večerní spoj, kdy mi nabídl jedinou variantu, ve kterém moji vesnici projížděl a skončil v následující vesnici, odkud bych se musel zase vracet zpět. Přitom když jsem se podrobně na ten spoj podíval, tak existovala zastávka přímo v mé vesnici. Takže nechápu, proč mi to nabízelo, že bych měl jet kamsi daleko, když jsem mohl vystoupit dřív a přímo po trase.
Ale abych neplácal tak nabídnu jednu reálnou. Sice to není chyba, ale ukazuje nedokonalost IDOSu. Zadejte vlakový spoj z Praha hl.n. do Vsetín v čase 16:30. Výsledek nabídne pouze dva spoje 16:47 a 17:29. Nic mezi tím. Ovšem když zadáte spoj Praha hl.n. - Olomouc ve stejném čase, tak najednou máte o dva spoje navíc 17:12 a 17:16. Tak proč mám jet v 16:47, když mohu bez problému jet i v 17:16 s přestupem v Olomouci, kde počkám na rychlík z 16:47. Proč tuto "lepší" variantu nenabízí hned při přímém spojení, když tam uvádí spojení s Pednolínem?
Opravdu se nebojím toho, že by CHAPS v brzké době přestal prodávat IDOS a provozovat webový IDOS. Vždyť na tom vydělává. Nanejvýš za pár let zjistí, že už to nevydělává tolik, jako dřív, protože konkurence je lepší -- no ale to pak zase nebude pro uživatele žádná tragédie, protože prostě budou používat ty lepší konkurenční produkty. Takže z pohledu koncových uživatelů se opravdu nebojím toho, že by došlo ke zhoršení oproti dnešku.
MD v současné době za spravování CIS JŘ samozřejmě platí, a podle mne ne málo -- dává CHAPSu exkluzivní přístup k datům. Nenechte se zmást tím, že to nejsou peníze, to pro obchod není nutné. Ostatně, vy pak CHAPSu za použití webového IDOSu také neplatíte penězi, ale shlédnutím stránky s reklamou. Ale zpět k MD -- nové náklady nevzniknou, jenom se změní způsob úhrady těch nákladů. Navíc pokud vím stále není veřejně známé, zda MD bude data ve strojově zpracovatelném formátu poskytovat bezplatně (i když nechat si platit za data, která vytvářejí dopravci a musí je MD poskytovat, to by bylo dost nefér; dále jsou data z CIS JŘ už dnes poskytována bezplatně ve formátu ne příliš vhodném pro strojové zpracování, takže zpoplatnit jejich strojově čitelnou verzi by bylo zvláštní). MD bude pravděpodobně platit za provoz CIS JŘ méně, než dnes (částka za provoz bude podle mne menší, než jaká je hodnota exkluzivního přístupu k datům). Určitě nebude platit více, to nelze nijak obhájit. A kromě toho zde vzniknou další aplikace nebo se ty stávající zlepší -- to je přínos pro občany / daňové poplatníky, tedy další věc, na které daňoví poplatníci vydělají.
Netvrdím, že je potřeba papírový jízdní řád, to jste asi špatně pochopil. Vy jste psal o tom, že IDOS poskytuje základní funkcionalitu a není potřeba nic lepšího. Jenže o papírových jízdních řádech se dá říci, že poskytují ještě základnější funkcionalitu, než IDOS, a tedy nepotřebujeme ani IDOS. Jenže lidé se obvykle nespokojí se základní funkcionalitou - když mají papírové jízdní řády, řeknou si, že lepší by byl základní internetový vyhledávač; a když mají ten, řeknou si, že by to chtělo ještě lepší vyhledávač. Asi deset nedostatků a chyb IDOSu, na které jsem si zrovna vzpomněl, jsem napsal výše -- lepší služba pro cestující může být třeba vyhledávač, který některé uvedené problémy vyřeší.
Vyhláška pravděpodobně stanoví povinnost zajišťovat výstup z CIS JŘ také ve strojově čitelné podobě a umožní prováděcím předpisem stanovit formát dat. Zákon o svobodném přístupu k informacím byl zamýšlen ke kontrole činnosti úřadů -- abyste si podle něj mohl vyžádat smlouvu, údaje o tom, kolik stála nějaká akce apod. Nebyl zamýšlen pro opakované získávání dat z veřejných informačních systémů -- jednak tenkrát nebyly tak důležité, jednak to nejde moc dobře řešit obecným zákonem a měl by to řešit vždy zákon ke konkrétnímu IS. Vyhláška bude snad lepší v tom, že stanoví formát dat a nějaké rozumné termíny pro jejich zveřejnění. A také v tom, že ten proces otočí, aby byl správně -- tj. nebude každý jednotlivě žádat o data, ale data se budou rovnou zveřejňovat. Ale jsou to všechno jen mé dohady, já jsem tu vyhlášku ještě neviděl.
Tak konkrétně, byla to zastávka Lipka u Vimperka. Když jsem chtěl dojet do ní, tak mě to posílalo do Lipky u Králík (ač jsem zadal Lipku okr. Vimperk). Když jsem hledal spojení vedoucí přes ní (z jedné sousední stanice do druhé), tak prostě přes tu Lipku "nejel vlak" a posílalo mě to okružní jízdou po okolních tratích. Přitom všechna ostatní data (traťové jízdní řády, atd) byla s pořádku. A v reálu bylo nakonec ověřeno, že tam ten vlak opravdu jezdí a staví, žádná výluka či jiná mimořádnost. Ale už je to asi dva roky, takže teď mají už možná OK.
Nechci to už rozebírat moc do podrobna, je vidět, že tu jsou 2 světy, které se liší ve svých názorech a do jisté míry má každá ze stran svou částečnou pravdu, nicméně s větami...:
"MD v současné době za spravování CIS JŘ samozřejmě platí, a podle mne ne málo -- dává CHAPSu exkluzivní přístup k datům.",
"Ale zpět k MD - nové náklady nevzniknou, jenom se změní způsob úhrady těch nákladů"
"I kdyby MD muselo za zpracování platit penězi místo exkluzivitou dat, nakonec na tom my všichni daňoví poplatníci vyděláme. Protože MD bude platit méně a my budeme dostávat lepší služby."
"MD za provoz CIS JŘ platí samozřejmě už dnes -- akorát ne penězi, ale exkluzivním poskytnutím dat. A dá se předpokládat, že když se tenhle vztah narovná, bude MD nakonec platit výrazně méně."
...nemůžu souhlasit, to je naprostá demagogie. MD mělo náklady na provoz CISu vždy téměř nulové (ano, nějaká drobná režie tam asi bude - ta je imho daleko vyšší teď, kdy se tam touto problematikou musí zabývat daleko více a hádejte díky čemu a kdo pak tyto náklady zaplatí...). Jinými slovy, vzhledem k tomu že MD není (ani nemůže být že...) obchodní společností a že jeho náklady byly vždy na CIS v podstatě nulové, jeho náklady po této změně rozhodně nebudou nižší a ani nemohou - jak se měří náklady? - v pěněžní hodnotě a tam prostě a jednoduše byla velká 0 Kč a pokud nyní bude muset službu provozovat, resp. platit za ni, tak už to nebude 0 Kč, ale více, to přece si dokáže každý spočítat a i selským rozumem k tomu musíte dojít. Exkluzivní přístup je věc, díky níž si právě MD mohlo dovolit tuto službu provozovat bez jakýchkoliv vlastních nákladů, jednoduše proto, že daná aplikace (IDOS) se prostě a jednoduše zaplatila sama (potažmo i celý provoz CISu), to se však po uvolnění těchto dat změní. MD s ní začne mít reálné rozpočtové náklady (ano, o těhc se tu bavíme...), další rozpočtové náklady spadnou na dopravce, další na krajské úřady a celkově sečteno a podtrženo budou prostě a jednoduše vyšší než před tím. Navíc díky omezení exkluzivity budou méně vydělávat i jednotlivé nové "IDOSy", tzn. nikdy už se na provoz žádného z těchto portálů nezíská jako před tím, ono totiž platí, že jeden exkluzivní má daleko větší příjmy než všechny roztroušené dohromady. Jinými slovy, celkový obchodní model bude asi výhodnější pro vývojáře mobilních aplikací, seznam a další obchodníky, které podporujete. V tomto s Vámi souhlasím, ale ostatní a to především stát (tím pádem i daňové poplatníky) na tom prodělá. Nějaké nadstavbové služby přínosem být mohou, nicméně ty by se teoreticky daly řešit i ve stávajícím obchodním (licenčním) modelu. Vždyť Mafra to taky nedělá s Chapsem zdarma.
Hezký den
Jinými slovy máme tu teď nějaký koláč nákladů na provoz CISU, ten celý platí Chaps, MD neplatí nic. Chaps si to bere zpátky na IDOSu. Pokud dojde k plánované změně, koláč nákladů nám vzroste především na straně MD, které se bude muset spolupodílet na části nákladů, které prostě budou v penězotocích chybět, jelikož nám i poklesnou koláče příjmů,resp. žádná z firem neřekne, že to bude realizovat zdarma, protože se celý koláč příjmů nejen že zmenší, ale zároveň i segmentuje. A to je to, oč tady celé všem jde, získat alespoň malý kousek z celého příjmového koláče - vývojáři mob. aplikací, seznam.cz atd. Nicméně ve výsledku si za toto vše všichni zaplatíme více (všichni ti s tím budou mít další náklady na služby a ty se budou muset nějak jednoduše zaplatit). Souhlasím, že některé služby mohou být přínosem díky např. propojenosti na další systémy, ale zase na druhou stranu, toto už nyní se dalo řešit ve stávajícím obchodním modelu. Nicméně základní IDOS, tzn. multimodální vyhledávač spojení byl ve stávajícím licečním modelu pro všechny zcela zdarma a zde se již zlevňovat nedá, tzn. zde nikdo argumentovat službami za lepší cenu nemůže.
Teď už snad končím, díky za zajímavé téma k diskuzi. Zkuste se nad tím zamyslet i z druhé strany.
Hezký den
Problém ale pořád je, že MD za správu CISu neplatí ani v korunách, ani dolarech, ani ve zlatě (to má mimochodem jasně stanovitelnou hodnotu). MD totiž za správu CISu neplatí v ničem, resp. na jeho správu nevynakládá žádné svoje režijní, investiční ani jakékoliv další výdaje. Toť jsou holá fakta. To, co zmiňujete dále, tzn. finanční bilance, já tvrdím, že finanční bilance stejná prostě nebude, protože ty peníze za reklamu tu prostě budou tak jako tak, i když se trh rozštěpí v tomto ohledu více, tak prostě seznam a spol. si to budou chtít nějakým způsobem nechat zaplatit (stejně jak píšete, že Chaps si nechával službu platit prostřednictvím IDOSu a reklam na něho navázaných, jinak služba jako taková byla vždy zdarma - takže zde se opravdu o zlevnění nemůže mluvit) + se budou nyní nově platit i za správu CISU. Prostě pořád sečteno a podtrženo, mně tu na konci vznikají nové doposud nehrazené náklady za správu a provoz CISu. To se na mě nezlobte, ale tak to prostě je.
Sazmořejmě s přínosem v podobě otevřených dat a aplikacích na ně navázaných s Vámi souhlasím.
Náklady dopravců a krajských úřadů skutečně vzniknou v případě, odstoupí-li Chaps od správy CISu (jinými je schopen položit celý IDOS, jakože i o této variantě uvažuje, co vím, pokud by za jeho správu nebyla nabídnuta odpovídající výrazně nenulová částka, která se právě musí objevit v rozpočtu MD - ten nový náklad, o kterém jsme se bavili výše).
Ještě k nákladům Chapsu na IDOS, bych řekl, že Chaps právě jeho náklady na CIS vyměnil za zisk z IDOS, nicméně nenechte se zmýlit, IDOS vesměs není žádná zlatá studna, jak si někteří myslí. Chaps vydělával a vydělává daleko více úplně jiných místech než je IDOS, ten je pro něj spíše jen dobrou referencí a jak řikám, tam v podstatě o žádných velkých přímých ziscích nelze mluvit. Natož si představte, pokud takových idosů budou desítky, ty rozhodně vydělávat nebudou tolik, ale nějak se zaplatit asi budou muset že a když už to nepůjde tak dobře přes reklamu natož pak přes reference, opět můžete hádat, kdo bude všechno tyto nové idosy platit.
Můj názor prostě na konci je na to takový, že nové idosy nedokážou generovat takové fin. prostředky (hodnoty) jako ve stávajícím licenčním modelu dokáže ten stávající, navíc zde ještě k těmto nižším hodnotám přibude ještě zmiňované náklady na provoz CISu, takže na konci ta finanní bilance prostě podle mého názoru bude více negativní, ale asi je to věc názoru.
Hezký den
MD za správu CIS JŘ platí exkluzivním poskytnutím dat z CIS JŘ. To už jsem vám psal několikrát, takže pokud o tom chcete dál diskutovat, měl byste to buď vzít na vědomí nebo vyvrátit – ne to prostě ignorovat. Nabízím několik cest, jakými se můžete pokusit to vyvrátit – např. ukázat, že MD žádný exkluzivní přístup k datům CHAPSu nedává, nebo ukázat, že ten exkluzivní přístup k datům nemá vůbec žádnou hodnotu.
Finanční bilance stejná nebude, v tom máte pravdu, ale to nikoho nezajímá. Když stát zaplatí stavbu silnice, také se tím finanční bilance změní, ale neznamená to ztrátu pro daňové poplatníky (pokud tu silnici využijí) – sice vydali peníze, ale získali za to silnici. Když stát místo zaplacení stavby umožní staviteli vybírat na silnici mýto (až do výše ceny silnice s úroky – pak stavitel předá silnici státu), finanční bilance bude stejná, jako před stavbou silnice, a bude to stav podobný současnému stavu s CIS JŘ. V obou případech (stát zaplatí stavbu × ponechá právo vybírat mýto) je situace z pohledu daňových poplatníků stejná – sečteno podtrženo, žádné nové náklady ani v jedné variantě nejsou. Úplně stejně je to i s CIS JŘ.
Pokud budou data z CIS JŘ veřejná, nikoho moc nemusí zajímat, že by CHAPS přestal provozovat IDOS – bude za něj náhrada. Vy jste ale asi myslel CIS JŘ. Za prvé, pokud nebude chtít CHAPS trucovat, těžko to pro MD někdo udělá výhodněji. Za druhé, i kdyby to dělal někdo jiný, pořád se data budou předávat ve formátu JDF, protože o formátu nerozhoduje CHAPS, ale příslušný dopravní úřad.
Jaká bude výsledná bilance není věcí názoru, to se dá spočítat nebo alespoň odhadnout. Ale určitě je k tomu odhadu potřeba započítat všechny transakce, které v tom systému probíhají – nemůžete to zjišťovat tak, že peníze někde vydáte, ale už nezapočítáte, jaké plnění jste za ty peníze dostal nebo kam doputovaly. Přesně z tohohle důvodu se používá podvojné účetnictví, protože tam máte tu kontrolu podvojnosti a nemůže se vám stát, že se peníze uprostřed transakce někam vypaří nebo se zase najednou objeví.
Já mezi CIS JŘ a IDOSem rozlišuju, ale nejsem si úplně jistý, zda to děláte vy. Ta umiňovaná vyhláška se týká jen CIS JŘ, IDOSu se vůbec nijak nedotkne -- ani nemůže, to je čistě komerční produkt jedné firmy. Jediné, co se změní, je to, že data z CIS JŘ budou veřejně dostupná ve strojově zpracovatelném formátu. CHAPS je už dnes takto poskytuje neveřejně -- takže opět není důvod, proč by to mělo CIS JŘ nějak zásadně ovlivnit.
MD za provoz CIS JŘ platí samozřejmě už dnes -- akorát ne penězi, ale exkluzivním poskytnutím dat. A dá se předpokládat, že když se tenhle vztah narovná, bude MD nakonec platit výrazně méně. Daňoví poplatníci tedy ve výsledku ušetří, a ještě jako bonus budou mít lepší aplikace využívající data jízdních řádů.
Přínos pro cestující jsou právě ty lepší aplikace. Bez problémů vyhledat spojení se dá taky jen s papírovým jízdním řádem, internetový vyhledávač spojení je proti tomu docela výrazný pokrok. A jen o něco málo menší pokrok nás čeká, pokud ta data budou veřejně k dipozici.
Dopravců ani krajů se změny nijak netýkají. Jediná změna je, že data za CIS JŘ, které dnes CHAPS poskytuje neveřejně dle svého uvážení, bude muset poskytovat všem dle podmínek vyhlášky, v lepším případě je bude muset rovnou zveřejnit.
Máte pravdu, pane kolego - je to ve formát JDF.
Současně správně rozlišujete mezi CISem a IDOSem. Ve skutečnosti se fakticky jedná o jednu minci, která má toliko dvě strany. Dopravci musí předložit návrh JŘ ve stanoveném formátu do CISu, a pak ho MD, resp. KÚ, schválí a postoupí do CISu, odkud se nahrané a schválené údaje překlopí do IDOSu, který vidí běžní cestující. Pakliže by se Chaps nadále staral toliko o CIS, a nikoliv však už o IDOS, takže by se o tento „produkt“, ať by se jmenoval jinak, staral jiný subjekt, tak si dost době nedokážu představit, jak by ten systém fungoval.
Teoreticky možná ano, nicméně tato předestřená situace by v každém případě znamenala, že MD by za provoz CISu muselo začít platit, což doposud činit nemuselo. MD má sice v zákoně stanovou povinnost vést CIS, ale nemá, nikdy nemělo, a nikdy rovněž mít nebude jakoukoliv kapacitu, aby samo vlastními prostředky mohlo vést CIS, proto před mnoha lety bylo do zákona vloženo ustanovení, že tuto povinnost může převést na další subjekt. Na základě této skutečnosti byla uzavřena smlouva, že to pro MD bude bezplatně dělat Chaps. Můžeme klidně dospět k závěru, že Chaps má na tyto data monopol, což já v podstatě nijak nezpochybňuji. Pakliže by pro MD vedl CIS nějaký jiný subjekt, a ten by na tyto data nemohl mít „monopol“, jako má teď Chaps, aby vznikla odlišná situace od dnešní, kterou kritizujete, tak je téměř jisté, že MD by mu za tuto činnost muselo platit a rozhodně by to nebyla částka v řádu pár set tisíců.
MD nemá a nikdy ani nemělo v rozpočtu alokovanou žádnou částku na provoz CISu, neboť ten pro něho bezplatně zajišťoval Chaps. Oproti současnému stavu by se bezpochyby jednalo o náklady navíc, které bychom jako daňový poplatníci museli uhradit. V tomto kontextu je třeba připomenout, když současně nijak nezpochybňuji, že na trhu jsou jistě subjekty, které by pro MD mohly provozovat CIS, resp. IDOS, jak to dopadlo loni, když nový subjekt začal pro MD provozovat centrální registr vozidel – systém dnes sice funguje, nicméně představa o rychlosti a výhodnosti pro řidiče byla úplně jiná, než je aktuální realita. A člověk nemusí chodit ani daleko – několik desítek miliónů se investovalo do vytvoření registru dopravců, který dodnes však dodnes zcela úplně nefunguje, a to už vůbec nemluvím o tom, že tento registr již měl být dávno propojen s registry ostatních států EU.
Tímto chci jen říct, že osobně nevidím pro cestující žádný přínos, pokud by se do současného systému mělo nějak zásadně zasahovat. Je legitimní si položit otázku, co lepšího by to přineslo pro cestující, potažmo po MD. Podle mě téměř nic – předně si v současné době můžete bez problému najít požadované spojení, a to i na Slovensku, neboť zde dochází ke sdílení určitých dat, a za druhé stát za to nic neplatí. Pokud by se na současném provozu něco mělo změnit, tak by za provoz CISu MD muselo začít platit, a zároveň byste nikdy nemělo dostatečnou jistotu, že, pokud by Chaps už třeba neměl zájem na provozování CISu neměl zájem, a je jedno, z jakého důvodu, nový subjekt by to zvládl nejen ve stejné kvalitě jako teď, ale ještě lépe, aby tento změnový krok měl nějaké logické opodstatnění. A u MD tuto jistotu s ohledem na jeho poslední výstupy opravdu mít nemůžete. A jak jsem psal v prvním příspěvku – stále zde ještě máte dopravce a Krajské úřady. Pokud by se změnil dosavadní systém na jiný, tak by zde vznikly s tím související náklady.
Chapsu se nijak nezastávám – z vlastní zkušenosti vím, že prosadit u nich jakoukoliv změnu byl vždy boj, ale zpravidla se zadařilo. Současný systém jistě není dokonalý, je stále co zlepšovat – viz např., že jedna a táž zastávka má v systému několik označení, což potom může vyvolávat problémy s vyhledáním spoje. Další samotnou kapitolou je kabotáž, resp. její značení, a to zejména v MAL. V této souvislosti by pro případnou změnu bylo třeba vzít i v potaz samotné dopravce, jak oni by se stavěli k případným změnám. A pokud se týká toho, že IDOS Vám např. nenašel spoj, o němž víte, že určitě je v provozu, tak ne vždy musí být chyba na straně Chapsu – dopravci (mám na mysli autobusovou dopravu) často nehlásí změny JŘ, přestože mají zákonnou povinnost, takže pak logicky může nastat situace, že v IDOSu jsou zastaralé údaje – bez součinnosti ze strany dopravců lze za takovou situaci však těžko vinit Chaps.
Jinak musím říct, že jsem rád, že toto téma podnítilo takovou diskuzi, třebaže na ní máme dost odlišné názory:-)
CHAPS může odmítat spolupracovat, ale pokud zkusí nedodržet vyhlášku, ministerstvo prostě najme jinou firmu nebo začne jízdní řády spravovat samo.
Vyhlášku ministerstvo vydává, protože CHAPS je povinný subjekt kvůli tomu, že zpracovává data za ministerstvo, a to má tak povinnost stanovit vyhláškou, co, jak a případně za kolik se zveřejňuje (samozřejmě v mezích Zákona o svobodném přístupu k informacím, zákon jen dává rámec, vyhláška jej naplňuje).
Je to skvělá zpráva, ale vy co se obouváte do IDOSU se podívejte na vyhledávače v jiných zemích (konkurovat tomu může snad jen Německo) a oceníte co tu máte. IDOS je světová špička v oboru, ani něco jako CHAPS není ve světě běžné. Podívejte se na Španělsko nebo Itálii a zkuste si najít spojení bus-metro-vlak-bus (třeba Praha,Lhotka - Seč)...
V návaznosti na výše uvedené příspěvky je zřejmé, že většina diskutujících vůbec nemá tušení, jak celý systém funguje, jinak by nebyli tak nadšení z rozhodnutí Krajského soudu v Brně.
V současné době všichni dopravci, jež mají na území ČR zastávku, tj. i zahraniční dopravci, zasílají Chapsu ve stanoveném, tj. jednotném, formátu, návrh JŘ, který posléze schvaluje MD, popř. příslušné dopravní úřady, což jsou Krajské úřady, schvalují a postupující do CISu. V důsledku tohoto schválení a postoupení JŘ do CISu si potom běžný občan (cestující) může najít příslušný spoj. A je pravda, že Chaps MD za správu tohoto systému nic neplatí, neboť vydělává na službách spojených s provozem tohoto systému. Někomu se to nemusí líbit, ale dle mího názoru je hlavní, že takto založený systém bez větších problémů funguje a není absolutně žádnou zátěží pro státní rozpočet, tj. pro občany tohoto státu.
V tomto kontextu mi přijde vcelku pochopitelné, že Chaps nechce postoupit údaje Seznamu ve formátu, ve kterém údaje požadují. Jak bylo psáno v textu článku, tak Seznam by tímto přišel zadarmo ke zlatému vejci, neboť v důsledku údajů, jež mu budou zadarmo postoupeny, tj. aniž by musel vydat jakékoliv náklady na sestavení těchto údajů, bude moci vytvořit aplikace, které zvýší jeho návštěvnost, a tudíž bude mít i větší příjmy z reklamy (bannery atd.)
Výhoda samotného CISu právě spočívá ve skutečnosti, že je spravován jediným subjektem, a u tohoto subjektu se povinně sházejí všechny JŘ z celé ČR. Je naprosto nereálná představa, že by CIS mohlo spravovat více subjektů - to by jako zcela shodnou aplikace vytvářelo paralelně vedle sebe několik subjektů.
Zároveň je třeba neztratit ze zřetele i hledisko samotných dopravců. V současné sobě je stanoven jeden formát, jenž používají všichni dopravci, a proto převod návrhů JŘ do CISu je bez zásadních problémů. Pakliže by bylo více subjektů, jež by spravovali CIS, tak by se museli dohodnout, v jakém formátu se jim budou postupovat data, zda se budou postupovat všem těmto subjektům anebo jen některým. A pokud byste chtěli, aby správu CISu dělal někdo jiný - tak proč ne. Jen je třeba vidět, že by se musel vytvořit nový systém, který by musel někdo zaplatit - zřejmě MD, tj. my všichni daňový poplatníci, když se Vám nelíbí současný stav, kdy se Chapsu nic neplatí, a on si na provoz vydělává reklamou, přičemž další náklady by vznikly dopravcům na zavedení nového systému, kdy lze důvodně předpokládat, že náklady by přenesli na cestující, jakož i nelze zapomenout, že další náklady by samozřejmě vznikly i Krajským úřadům na pořízení nového systému, což by též musel někdo zaplatit.
Pokud jste i nadále proto, aby Seznam dostával údaje zcela zdarma, v pořádku. Jen je nutné připomenout, že Seznam možná požadované údaje nakonec dostane, a to zdarma, nicméně, aby je vůbec mohl dostat, někdo ta požadovaná data musí před tím zpracovat, a to zadarmo určitě nebude, neboť to bude muset v určité podobě uhradit daňový poplatník.
Závěrem je podotýkám, že správa samotného systému, aby data, jež se ukáží potencionálním cestujícím na "idosu", byla správná, tj. aby odpovídala skutečnému provozu, není vůbec jednoduché. Ne tak z pohledu samotného zpracování dat, ale zejména z pohledu, abyste přesné a správná data od jednotlivých dopravců vůbec dostali, přičemž zaslaná data se musí kolikrát do systému vkládat ručně. V tom právě tkví největší díl práce Chapsu, a z toho důvodu mi přijde logické, že když si to vše odpracují a odfiltrují všechna nesmyslná data, že se jim to nechce zdarma přeposlat Seznamu. Seznamu jde jen o business - o nic jiného. Slova, že to dělají pro jejich návštěvníky, je nutné vidět skrz tuto skutečnost.
PS: pro předejití případných nedorozumění uvádím, že s Chapsem nemám nic společného, jen jsem se několik let pohyboval v této oblasti, a vím, že současný systém jistě není dokonalý, pokud se např. týká toho, jak samotný web vypadá , mobilní aplikace atd., takže v této oblasti lze jistě mnohé zlepšit, nicméně představa, že by CIS teď najednou začal provozovat (spravovat)úplně jiný subjekt, za což by MD jistě muselo platit, je úplně zcestná.
1. Nikde není řečeno, že ta data budou zpřístupněna zadarmo (ostatně i zákon o přístupu k informacím umožňuje úhradu nutných nákladů na získání informace).
2. Pokud by systém převzal někdo jiný, může ten stávající od CHAPSu odkoupit a žádné další vynucené náklady nevzniknou ani se nemusí vytvářet systém nový.
3. I kdyby systém spravovalo více subjektů, můžou se přece shodnout na společném formátu (stejně jako stejným telefonem můžete volat s T-Mobilem, O2 i Vodafonem), žádné další náklady na straně dopravců by to neznamenalo. Standardizace je přece naprosto normální a funkční v celé řadě oborů, proč by tomu mělo být u jízdních řádů jinak.
4. Ta kontrola dat, kterou dělá CHAPS, je stejně na nic. Onehdá jsem se potřeboval dostat do jedné vesnice na Šumavě, kde byla vlaková zastávka, ale IDOS ji neznal. Přitom v traťovém jízdním řadu byla. Jindy mi IDOS naplánoval cestu z jedné vesnice do druhé, vzdálené tak 15 km, kolem celé republiky, přitom tam jezdil v danou dobu přímý spoj. Takže CHAPS s tím zase až tak velké náklady nemá, když to tak může odbývat a evidentně nemá ani základní kontroly konzistence dat.
Samozřejmě prostor je, Seznam chce řády nabízet provázané se svými mapami (nejlepší mapy pro mobil co se týká podkladů a i aplikace se lepší) a totéž udělá Google. Nic moc Pubtran a slušný, ale placený CG Transit to budou mít v této konkurenci těžké. A nepodceňoval bych ani ty "studentské" pokusy, něco kvalitního může nakonec vzniknout i v této oblasti.
Pane kolego, máte vůbec představu, v jakých formátech dodávají Chapsu dopravci jízdní řády? Cesta od dat dodaných přímo dopravci k datům, které se následně objevují v našich mobilních telefonech je veledlouhá. A tento proces zpracování dat zajišťuje pomocí unikátních algoritmů, vyvíjených několik let, právě společnost Chaps. Tyto algoritmy a další datové práce, jak píše kolega, na kterého jste reagoval, stály poměrně nemalé peníze a velké úsilí, problém je však v tom, že ty jsou čistě a jen majetkem společnosti Chaps. To může, bohužel, znamenat do budoucna velký problém pro IDOS. Proč? No protože nikdo přijímaná data nebude umět zpracovat. To, že se tam občas vyskytují chyby, je jen jehla v kupce sena oproti tomu, jak ta data vypadají na začátku. Je to i o vztazích Chapsu s dopravci a můžeme klidně pokračovat dále. Chci tím jen říci to, že stávající systém a vyhledávač IDOS, který byl mimochodem vyhlášen vyhledávačem spojení roku 2012, je těžce závislý na Chapsu - Ano, to je asi bohužel chyba, o které i samo MD momentálně podle ví. Jenže cesta, kterou tady razí Seznam, který vůbec podle mého názoru nemá ponětí, co za tím vším stojí, resp. co by mohl způsobit, není podle mého názoru také optimální. Obávám se, že Chaps se nebude chtít vzdát svého postavení a je také třeba dost možné, že systém může přestat provozovat a do rukou ho dostane někdo jiný, který nebude mít žádné zkušenosti a můžeme začít od znova. Tzn. tato situace bohužel nemá dobré řešení. Představa, že správce je i nadále Chaps, ale že vyrobená data musí poskytovat bezúplatně dále (což na první pohled vyhláška řešit může, ale ve skutečnosti tomu tak není a nebude) třetím stranám je možná, nicméně pak si bude muset objednavatel této služby za ni pořádně zaplatit a nečekávejte, že to bude nějaká almužna. Ono na konci MD stejně nic jiného nezbyde. Nicméně na tom proděláme my všichni, daňoví poplatníci.
Hezký den
Demagogie to není, to akorát vy děláte častou chybu -- jako hodnotu počítáte jen peníze a všechno ostatní opomíjíte. Kdyby za správu CIS JŘ platilo MD zlatem, také byste tvrdil, že s tím MD nemá žádné náklady, protože zlato nejsou peníze? Kdyby MD platilo za správu X Kč, a CHAPS si za X Kč data exkluzivně kupoval, byla by peněžní bilance stejná, jako dnes, ale MD by s provozem CIS JŘ najednou mělo náklady X. A když si X desetkrát zvětšíte, bude to úplně stejné. To by bylo dost podivné, kdyby za náklady MD bylo možné označit libovolné náhodně vybrané číslo, nemyslíte?
Pokud to celé doteď CHAPS nedotoval ze svého, daňoví poplatníci na tom vydělají. Možná zapomínáte také na to, že CHAPS ten exkluzivní přístup k datům, který koupil za správu CIS JŘ, nedával na charitu, ale dál je prodával daňovým poplatníkům -- buď přímo jako IDOS, nebo ve spolupráci s Mafrou na webu prostřednictvím reklamy. Jestli ty peníze zaplatí daňový poplatník na daních a dále skrze MD, nebo jestli je zaplatí v ceně zboží, která zahrnuje náklady na reklamu, na tom v souhrnu nezáleží. A pak je tu pořád ještě ten podstatný přínos v podobě otevřených dat.
Demagogie je cpát sem pořád nějaké náklady dopravců a krajských úřadů, kterých se to celé vůbec nijak nedotkne. Nanejvýš budou opět těžit z otevření dat.
Ano, mám představu. Ve formátu JDF – jedna verze je pro autobusy, druhá pro vlaky. Zpracování JDF do CIS JŘ bude nadále zajišťovat CHAPS, případně jiná firma, kterou si na to MD najme. Povinnost provozovat CIS JŘ má MD danou zákonem, takže se nemusíte bát, že když v tom CHAPS nebude chtít pokračovat, CIS JŘ skončí.
Problém pro IDOS to neznamená žádný. IDOS je jen produkt, který vezme data z CIS JŘ, přidá k nim další data a nad tím umožňuje vyhledávat spojení a zobrazovat jízdní řády. A i kdyby měl CHPAS s IDOS nějaký problém, díky otevření CIS JŘ nás to právě nebude muset trápit, protože ho klidně bude moci zastoupit deset dalších programů.
CHAPS samozřejmě o provozování CIS JŘ bude mít zájem, proč by se vzdával něčeho, co už umí? A i kdyby to natruc přestal dělat, jízdní řády zase nejsou taková věda a česká specialita, on by to jistě zvládl někdo jiný. Navíc docela pochybuju, že to zpracování je tak speciální práce s pomocí unikátních algoritmů, ono na těch datech není moc co vymýšlet -- ty jízdní řády už CHAPS dostává hotové, takže to nalití do CIS JŘ možná znamená nějak zpracovat datové poznámky a správně uložit různé spoje, které převlékají čísla, trhají se nebo jezdí různě v různé dny.
Jak už jsem psal pod minulým článkem, i kdyby MD muselo za zpracování platit penězi místo exkluzivitou dat, nakonec na tom my všichni daňoví poplatníci vyděláme. Protože MD bude platit méně a my budeme dostávat lepší služby.
"Soud konstatoval, že ačkoli je CHAPS v obecné rovině soukromou osobou, ve vztahu k vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech je třeba tuto společnost považovat za veřejnou instituci, protože touto činností vykonává veřejnou správu namísto Ministerstva dopravy. Zároveň Seznamu doporučil, aby žádost o zpřístupnění dat podal znovu."
"CHAPS je ve vztahu k vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím."
Pokud CHAPS stále odmítá spolupracovat, přestože je tak povinný ze zákona a také nařízením soudu, zjevně ho nebude zajímat ani nějaká vyhláška. Spíš by mu měl domluvit jeho zadavatel - tedy ministerstvo - pokud tedy opravdu chce něco dělat. To se ale chová poněkud nestandardně a vydává vyhlášku, která má řešit vyřešený problém, který se tím stejně vyřešit nemusí. To je kocourkov.
IDOS (resp. jizdnirady.idnes.cz) od Chapsu je preplacana, obtizne pouzitelna obluda. Nastesti existuje varianta pro nevidome a slabozrake (blind.jizdnirady.idnes.cz), ktera prudce zlepsuje pouzitelnost i pro lepe vidici.
Hlavne ale zpristupneni dat umozni i dalsi aplikace (napr. offline aplikace ci online nativni aplikace pro pristup k jidnimu radu).
Webový IDOS byl dlouhá léta dost otřesný produkt, teprve před pár lety se zaktualizoval na průměr – a od té doby zase zastarává. A to myslím jenom samotné webové rozhraní pro desktop, o mobilní verzi ani nemluvě. Další věc je samotné vyhledávání spojení, které se někdy také chová dost zvláštně. No a pak jsou věci, které se netýkají přímo vyhledávání, ale přináší nějaký komfort navíc. Třeba zadávání zastávek jinak než názvem (třeba adresou) funguje teprve krátce; více nástupních/výstupních zastávek funguje teprve krátce, je divně použitelné a navíc funguje divně; zobrazení spojů a zastávek v mapě je stále v pilotním provozu a divné; tisk vybraných spojů funguje teprve krátce a výstup je dost divný; zapamatování často používaných tras to neumí vůbec; vložení nalezeného spoje do kalendáře to neumí vůbec; odkazy na konkrétní vyhledávání nebo spoje to dříve záměrně znemožňovalo, dnes tam je jakási částečná podpora. A tak by se dalo pokračovat. Nenapsal bych, že IDOS je v pořádku, ale že splňuje naprosté minimum tak, aby jim to nebylo možné hned omlátit o hlavu. Prostoru pro zlepšování je spousta.
To záleží na smlouvě s MD. Nemuselo by to tak být – CHAPS nejspíš bude pro MD dál provozovat veřejný výstup z CIS JŘ www.portal.idos.cz. Třeba jim MD povolí víc to provázat s webovým IDOSem, přidat tam reklamy -- a to budou mít jako protiplnění proti tomu zpracování JŘ.