Co to je za nesmysl? V článku je jasně napsáno, proč virtuálové nevznikají. Protože na to by potřebovali velkoobchodní nabídku od operátorů a ti jim je sami od sebe nebudou dávat, protože by si ubírali zisky a to dobrovolně dělat nebudou. Kdybych nevěděl, že děláš v Seznamu, myslel bych si, že tu děláš PR za operátory.
Jedna vec sou podminky a druha jejich dodrzovani. Pokud si pamatuju, tak pri drazbach 3/4G ... pasem bylo jedou z podminek spusteni sluzeb do XYZ a pokryti do KLM, a ani jediny operator to nesplnil a stejne mu frekvence nebyly odebrany.
Takze nejakyho realnyho vstupu virtualu na trh bych se vubec nebal.
Pane Peterko, zkuste vypátrat, kdo z ČTÚ stojí za myšlenkou rozdělit LTE 800 MHz pásmo na max. tři bloky - a tudíž pro max. tři konkurenční operátory.
Zároveň podmínka současné dražby 800, 1800 a 2600 MHz frekvencí spolu s povinností spustit do několika let na těchto frekvencích služby mi přijde jako šitá na míru modrorůžovočervené trojce :(
Virtuální operátor? Když před dvěma lety zavedlo Tesco mobilní služby na Slovensku, dal jsem hned dotaz na Tesco, jestli se počítá s touto službou i u nás a za jaké ceny. V krátké době (během dne) mi bylo odpovězeno že ano a sice do půl roku a za ceny obdobné na Slovensku. Uběhly dva roky, u nás nic a na Slovensku mezitím tuto službu zlevnili. Proč naše novináře nenapadlo to co mě a neptají se opakovaně na přísl. místech Tesco, když většinu ostatních služeb mají na Slovensku podobné? Je něco shnilého na tom našem telekom. trhu!
To není úplně přesné :-). Virtuál potřebuje, aby s ním operátor (=> provozovatel mobilní sítě) uzavřel za přijatelných podmínek smlouvu o poskytování služeb v této síti. K tomu vůbec není žádná velkoobchodní nabídka třeba. Stačí ochota k dohodě za rozumných podmínek. Jenže ta u našich mobilních operátorů chybí, respektive jejich názor co jsou "rozumné podmínky" se diametrálně liší od názoru zájemců o poskytování mobilních služeb a účastníků...
Takže by pak připadala v úvahu ona "velkoobchodní nabídka" za podmínek, které by byly pod taktovkou regulátora. K tomu aby to bylo pod tou taktovkou ovšem nemá v současné době ČTÚ potřebné účinné nástroje (neb se jich sám zbavil). Stav je prostě takový, že vzniku virtuálů nic nebrání, za předpokladu, že se strany dohodnou. Zákon to nijak neomezuje. Ale také to není podle něj možné v současné době nařídit.
To je patrně pravda. Stejně, jako je pravda, že mohou existovat i jiné modely hospodaření s omezenými statky - viz např. "držba" půdy. U frekvencí se obávám, že je stát nespravuje zrovna dobře, protože se snaží za každou cenu maximalizovat zisk z "pronájmu" tohoto "neobnovitelného národního statku". Je to stejné, jako kdyby řekněme společenství vlastníků domu vydražilo tomu kdo dá nejvíc právo na dodávku nezbytných služeb a výběr poplatků za bydlení. A pak bez rozumného důvodu předpokládalo, že ceny nebudou monopolní a vítěz dražby se nebude snažit o maximální návratnost svých nákladů....
Mně by se líbila vzájemná funkční separace sítí a v nich provozovaných služeb (ideálně tak, že sítě by spravovalo a provozovalo nějaké "neuzavřené konsorcium" těch, kteří by v nich ty služby poskytovali), pravděpodobně s tím, že by to využití frekvencí v sítích, tedy "národního statku", bylo pod dohledem státu, zatímco regulace poskytovaných služeb by patrně téměř nebyla třeba, pokud by byl poskytovatelům služeb zajištěn rovný přístup k sítím.
Jenže to je, zejména v ČR, jen fantazírování, neb stávající, pro občany, firmy a další uživatele nevýhodný model, zajišťuje státnímu aparátu poměrně značný příjem na své vlastní financování. A to jak při dražbách, tak při inkasu DPH a daně z příjmu právnických osob. A úředník si nikdy sám pod sebou nepodřízne větev.
a ty ses odkama frajere, ze nazyvas vsecko krom prahy,brna a ostravy "zaostalých a ekonomicky slabých oblastí " ? sam ses zaostalej s tou nasi mobilni trojkou, ktera si imrvere nesahne na svoje pridely v 900Mhz a je lina v tom rozjet 3G, aby to stalo aspon trochu za to ! tempo pokryvani napadne pripomina tempo mrtve zelvy plazici se do more... leta se na to sralo,vymlouvalo se, proc nestavet a ted to neni o nic lepsi...
PW
třeba Tesco mobile tady plánuje vstup už delší dobu a furt nic.. a přitom na Slovensku už je, a tam to zrovna nepotřebují :D www.tescomobile.sk
Virtuál potřebuje, aby existovala velkoobchodní nabídka mobilních služeb. To tu zatím není a podle tvrzení ČTÚ nic takového nelze stávajícím operátorům nařídit.
Takže naděje je jen pro nově dražené spektrum, u kterého by mohla být existence velkoobchodní nabídky součástí podmínek přidělení kmitočtů.
Očekával bych tedy, že okresů skupiny A bude stejně nebo méně než těch skupiny B, ale skutečnost je přesně opačná: ve skupině A je 32 okresů, zatímco ve skupině B jich je o 12 více (tedy 44). Kdy tedy dojde řada na ony „přebývající“ okresy skupiny B, když už všechny okresy skupiny A budou pokryty, a stále by mělo platit pravidlo „okres za okres“?
Tady je asi chyba: 32 <= 44 jak ocekavate.
Hmm, ale netreba ty frekvence pridelovat globalne, stacilo by, kdyby se pridelovaly na zadost ke konkretni lokalite trebas s tim, ze v pripade spoje do hornidolni bude frekvence pridelena zdarma, v pripade spoje ve meste bude stat nejaky to mego ... Ono by se naslo dost lokalnich ISPcek ktery by tam ty spoje dotahly a nijak to nebranim tem velkym, aby se zapojily.
A není to prostě tak, že když budou pokryty všechny okresy ze skupiny A, je možné libovolně pokrýt zbývající okresy skupiny B? Mně to přijde logické, tak se vynutí pokrytí všech okresů A (což je účel), naopak by to neplatilo (když by bylo více okresů ve skupině A, nebyl by operátor nucen je všechny pokrýt)
To si opravdu někdo myslí, že za současné reakcionářské vlády opravdu něco smysluplného vzejde? Dost pochybuji.
A i kdyby to nařídila třeba evropská legislativa, což by bylo fajn, je pravděpodobné, že stát nařízení prostě nebude dodržovat, stejně jako kašle na mnohá jiná, viz stále neúčinný zákon o státní službě, který byl podmínkou přijetí do EU; mezinárodní smlouvy dnes koneckonců ignorují krom pár vcelku civilizovaných států skoro všichni (kdopak všechno dodržuje Maastrichtská kritéria?).
Především je potřeba přidělit poslední volné kmitočty novému, tedy 4. operátorovi. A že zájem je!
Bohužel u nás teď v podstatě nefunguje konkurence, ceny jsou téměř stejné a někdy až o 50% vyšší, než v zahraničí (jak na západ, tak na východ). Služby jsou naprosto otřesné - viz. kvalita sítě, pokrytí 3G, mobilní internet s neuvěřitelnym FUP, či tarifikace 60+60! Při tom všem mají naši stávající operátoři ČISTÉ každoroční zisky v řádech desítek miliard Kč (pro každého). Většina zisku bohužel bez reinvestice odejde do mateřských centrálen v zahraniči.
Přeprodej z pohledu zákona samozřejmě JE "košer". O tom podle mne ČTÚ v zásadě nepochybuje.Ale nemá prakticky možnost ovlivnit za jakých podmínek to bude, protože ta přeprodávaná služba je neveřejná. A tam vyloženě záleží na smluvních ujednáních mezi mobilním operátorem, poskytovatelem neveřejné služby, a samozřejmě jeho účastníkem. Oprávnění úřadu do těch smluvních podmínek ingerovat je tam minimální, výrazně menší, než u veřejné telefonní služby.
Z podstaty nabídky plyne, že neveřejná služba nebude veřejně nabízena, neb není a nemá být "pro každého" :-).
Mne jejich obchodní odd. oslovilo s nabídkou už asi před třemi roky, a to jako uživatele jejich dalších služeb (internet ADSL, volba operátora na pevné, VoIP linka).
Zkuste jim zavolat na zákaznickou linku a poptejte mobilní služby, mám za to, že nabídku bez problémů pošlou.
Jinak já mám starší tarif, který již není nabízen. Měs. paušál 0,- Kč, SMS 0,90 Kč, volání ve VPN 0,90 Kč,ostatní volání do všech sítí 3,30 Kč. Tarifikace 60+60. Je tam myslím nějaký aktivační poplatek, ale již si to nepamatuji. Současné tarify mají obecně dražší SMS a levnější volání, než ten můj.
To na jednu stranu je možné, ale nesmíme být zase slepý k záměru.
Záměrem není, poskytnou broadbandové připojení k Internetu, aby se starý Novák díval fotbal, stará Nováková na bulvár a pubertální Nováková na "fejsíček".
Požadavek je a by tam bylo připojení, které umožní ekonomické a administrativní aktivity v daných oblastech. Podle nějaké vize kam se má směřovat v budoucnu.
Tedy aby tam na vesnici mohl být konzum, kde bude platební terminál. Aby obecní úřad byl solidně online, aby obecní škola byla solidně připojena. Aby tam někdo udělala "na zelené louce" nějakou malou fabriku a měl připojení atd...
Dost lokální ISP do toho nejde, protože tam je návratnost opravdu mimo. Prostě to stojí peníze a s návratností za 10let do toho půjde jen blázen. Protože na pokrytí v IEEE 802.11to i 5GHz zapomeňte. To je moc velké sousto byly by třeba jiné technologie a na to naprostá většina lokálních ISP nemá prostředky a to nejen finanční, ale ani zkušenosti. U větších subjektů čekejte, že budou chtít nějaké dostupnost služby a solidní SLA a na to opravdu nemají.
Žárovky jsou stejně jako podpora biopaliv nebo solárních elektráren důsledek lobbování příslušných zájmových skupin. Kdy jste se naposledy zajímal, o čem se rozhoduje v EU dnes (u nás se o tom bude mluvit, až když se to bude za pár let zavádět) a lobboval za své zájmy např. prostřednictvím veřejných konzultací?
Nelíbí se ti předražené volání a nečinné přihlížení ČTÚ!!!!
Stačí kliknout a přidej se k nám.
Zde:
http://www.stopdrahemuvolani.cz
nebo tady:
http://www.facebook.com/pages/Pridej-se-k-Petici-Proti-Drahemu-Volani/113657688704050
Tak, přes tohoto poskytovatele mobilních hlasových služeb volá více lidí. Ale jeho možnosti jsou, stejně jako u dalších podobných, omezené. Není to prostě řešení "pro všechny".
Jde totiž o tzv. poskytovatele "neveřejné služby", které mnozí publicisté a novináři (bohužel včetně autora tohoto článku) pejorativně označují za "šedé" operátory. Pochopitelně ke škodolibé radosti PR oddělení mobilních operátorů.
Samozřejmě přitom nejde o nic "šedého" někde "na hraně zákona", jak je psáno v článku (neb všichni mně známí "přeprodejci" či "agregátoři" jsou řádně k poskytování svých služeb registrováni u ČTÚ, platí daně atd.), ale maximálně "na hraně" omezujících podmínek, daných smlouvami s mobilními operátory.
Hlavní omezující podmínky jsou přitom zpravidla jen dvě: 1 Zákaz konkurence (přebírání účastníků) tomu operátorovi, v jehož síti ten který "agregátor" působí. 2. Zákaz veřejné nabídky a propagace služeb.
(Jen na okraj, kdyby ty služby byly "na hraně zákona", buďte si jistí, že by s nimi regulátor rád zatočil.)
To byl dobrý vtip.
Problém není v omezeném množství frekvencí. Všechno je omezené, třeba prostor, všichni nemohou prodávat na jednom místě, nebo energie, nebo ropa, nebo voda, frekvenční pásma je jen další omezený zdroj.
Problém je pouze v jeho centrálním přidělováním. Počet subjektů na trhu je rozhodnut státem. Nikdo nemůže do trhu vstoupit, pokud ho neschválí stát. Tam hledejte chybu.
Jak narvat víc subjektů na omezený množství frekvencí? Nechat to plně otevřené a ať si s tím subjekty poradí sami.
Zijete v naivni predstave, ze velky operato vam poskyte solidni pripojeni, v CR je to v dobre 2/3 pripadu presne opacne - lokalni ISP "neschopny" nic garantovat vam poskytne realne daleko kvalitnejsi sluzbu nez velky operator. Pro totho lokalniho ste totiz obchodnim partnerem, pro toho velkeho ste nezajimavej picmund.
No by snima jeste CTU moh vychcat z druhy strany - jednoduse by prohlasil, ze preprodej sluzeb je naprosto koser postup a v pripade, ze bude operator takove preprodejce diskriminovat (= vyhruzky zrusenim cisel ...) tak ze mu odebere licenci.
Ale samo, to nikdy neudela, protoze to by vyschly zdroje $$$.