V APEKu jsme byli, pokud bylo členství dobrovolné a bezplatné. Potom si ovšem těch pár lidiček z Brna, co za tím stojí, řeklo - něco si vyrejžujeme. I zrušili bezplatné členství a začali chtít po každém 1000,- Kč měsíčně za nic.
Naši zákazníci nepoznali vůbec nic, ani je to nezajímalo. Zajímá je pouze to, zda s nimi jednáme férově a že dostanou to, co chtějí, pokud možno co nejrychleji.
Ještě k tomu příspěvku 1000 Kč měsíčně pro APEK - jelikož jde o dobrovolné sdružení, nejsou tyto příspěvky daňově uznatelným výdajem. Takže pokud by živnostník provozující e-shop chtěl využívat mPeníze, a musel z tohoto důvodu vstoupit do APEKu, musí na to vynaložit měsíčně 1000 Kč příspěvku, a dále ještě odvést 110,- Kč zdravotní a 278,- Kč sociální pojištění (uvažován minimální základ, tj. 50%) a 244 Kč daň z příjmu. Takže měsíční náklady na APEK budou ve skutečnosti 1632 Kč. A když k tomu v rámci mPeněz připočteme těch symbolických 50 Kč pro mBanku, je to dohromady za rok "hezkých" 20184 Kč fixních nákladů. To mi zrovna nepřijde, jako levný platební systém, podporující malé obchodníky :-)
jo tim apekem to samozrejme skutecne podelali.. omlouvam se, ze jsem tu rekl, ze to neni vypalne... ...pokud to je v podminkach, tak to je neco jako vypalne :)
Vašemu vysvětlení nerozumím - proč bych si nemohl dát členský příspěvek v oborovém sdružení do daňových nákladů, když mi FÚ uznává, že je to výdaj na udržení podnikání? A proč do toho pletete zdravotní a sociální pojištění, co s tím má společného?
Definice výdajů je přece to, co "slouží k zajištění a udržení příjmů". Pokud potřebuji certifikaci toho sdružení, abych mohl mít platební bránu od mBanky, a tím dostal zaplaceno od zákazníků, jde přece o jasný výdaj nutný k podnikání. Dám si ho tedy do nákladů (a případně odečtu DPH, pokud tam nějaká je).
Je snad nějaká speciální vyjímka v zákoně na tyto sdružení?
Kupodivu v Zákoně 586/1992 Sb. o daních z příjmů :-). Plyne to z kombinace ustanovení § 19 odst. 1 písm. a), kterým se na jedné straně osvobozují zájmová a občanská sdružení od daně z příjmů u členských příspěvků, a ustanovení § 24 odst. 2 písm. d) který říká, že výdaji na zajištění a udržení příjmů jsou také... "příspěvky právnickým osobám, pokud povinnost členství vyplývá ze zvláštního právního předpisu, nebo členství je nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti), jakož i příspěvky placené zaměstnavatelem za zaměstnance v případě, kdy členství zaměstnance je podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti) 81) zaměstnavatele, a dále členský příspěvek poplatníka organizacím zaměstnavatelů založeným podle zvláštního právního předpisu96) a Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky do výše 0,5 % úhrnu vyměřovacích základů pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti21) za zdaňovací období nebo období, za které je podáváno daňové přiznání..."
Z uvedeného je zřejmé, že zákon taxativně vyjmenovává, jaké konkrétní příspěvky je (toliko) možné uznat jako daňový výdaj. A na druhé straně příjemce těch příspěvků, které pro plátce uznatelným výdajem nejsou, výslovně od daně osvobozuje. Účelem v podstatě je, zabránit "ulévání" nezdaněných peněz do různých sdružení a na druhé straně zamezit, aby příspěvky byly daněny dvakrát.
(BTW, jako člen profesní komory s povinným členstvím, u kterého právě platí ta možnost příspěvky do nákladů zahrnout, mám po opakovaných kolizích mnoha kolegů s kontrolory FÚ, kteří špatně znali zákon, reálný stav a výklad v této oblasti celkem dobře ověřen...)
Myslím, že důležitá je věta "nebo členství je nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti)", která je totožná s definicí výdajů "sloužící, k zajištění a udržení příjmů".
Stejně každý kontrolor na to bude mít jiný názor (podle toho, jak dobře, či hůře zná zákon). A většinou bude stačit prokázat, že opravdu potřebuji členství v XYZ, protože je to podmínka pro platební bránu od MNP, kterou mi platí zákazníci na internetovém obchodu, a vzniká mi tak příjem.
To je myslím jednoduché a přímé uvažování, které použije většina daňových poradců a kontrolorů, a pokud budou problémy, tak je tu ta tvá věta "je nutnou podmínkou k provozování předmětu podnikání (činnosti)", ale to je už jen štourání.
Myslím, že na finančním úřadě jsou relativně vpohodě, a člověk si s základní definicí vystačí, protože ta myslím vystihuje vše.
Je nesmysl, aby jsi něco pro podnikání potřeboval a FÚ ti to pak vyhodil z výdajů. Jim dokážeš, že jsi to potřeboval, a máš to zpět.
Spíše je zajímalo, jestli si kupuji věci pro osobní potřebu (rozložení některých nákladů mezi firmu a mě jako nepodnikají osobu). Jakmile jsem jim na papíře poslal vysvětlení, na co to potřebuji, tak bylo vpohodě a výdaj mi uznali (protože jsem ho opravdu potřeboval, jen to nebylo 100% jasné).
No, že něco k něčemu "slouží" a že je něco k něčemu "nutné" to rozhodně nejsou synonyma ;-). A pokud je to v zákoně speciálně zmíněno, tj. mimo "obecnou klauzuli", minimálně část kontrolorů se na to také speciálně zaměřuje. Jak jsem psal výše, byly při kontrolách problémy dokonce i tehdy, když na to zahrnutí příspěvků do nákladů byl jednoznačně nárok. A výklad v tom smyslu, jak jej interpretuji výše, jsme obdrželi od Ministerstva financí, právě jako vysvětlení, kde uznávat a kde nikoli. Jinak buďte rád, že jste měl "hodného" kontrolora....
Právě, že neměl, protože mi kontrolovali DPH (vraceli mi) a náklady při tom.
A taky jsem musel dané paní ukazovat zákon podle kterého nemám přidávat k vstupu DPH.
Oni se snaží.
Nejsem v žádném podobném sdružení a ani jen tak asi nebudu, protože v tom nevidím žádný přínos (a hlavně se mi za to nechce platit), takže nemám i ten náklad a nemusím ho obhajovat. Bavíme se jen teoreticky (u tebe prakticky), právě kvůli mPlatbě...
Díky za pokec, jsem si včera přečetl skoro celý 586/1992 Sb. o daních z příjmů a našel jsem tam spoustu věcí, které jsem předtím nevěděl, kde jsou.
Bylo by dobré si přečíst podmínky účtu, který si zakládám. ;-)
eMax je spořicí účet, který umožňuje platby pouze na jeden účet, nastavený v šabloně. Tedy snažit se z něj dělat běžný účet neustálou změnou šablony je sice možné, ale logicky nijak pohodlné, protože se snažíte ohýbat účet na to na co není určen. Založte si ještě běžné mKonto a tam můžete dělat běžné operace přímo bez oklik.
Na jedné straně je to bezpoplatková banka pro šetřílky (mezi které patřím) a na druhé straně zavede tohle :). Tedy, že vyžadují věci nad rámec daný zákonem.
Mít eshop, tak se na jejich platební systém vykašlu a lidem s účtem u nich jen řeknu ať převedou xyz Kč na mé konto u mBank s daným variabilním symbolem.
Další špatná věc je myslím to, že u mBank si člověk musí vytvořit šablonu, aby vůbec někomu mohl zaplatit, a to zdržuje, protože je to práce nadvakrát.