Martine, myslim, ze nemate uplne pravdu. Netvrdim, ze mate-li nizkou navstevnost, tak vam ji vymenne systemy za mesic zdvojnasobi. Na druhou stranu, pokud ziskate desitky novych zakazniku, uvedomte si, ze kazdy z nich vam muze v prubehu nasledujiciho mesice vygenerovat az tisice kreditu a prinest dalsi zakazniky. Zavisi to ale samozrejme na kvalite obsahu vaseho webu. Pokud nestoji za nic, je jasne, ze ani vymenny system nepomuze. Pokud ale mate co nabidnout, myslim, ze se vam ucast v kteremkoli vymennem systemu se sirokym zaberem vyplati. A pokud na to zvyseni navstevnosti spechate, pak asi nezbude, nez sahnout do kapsy a ten prvni impuls si zaplatit.
No, ano, šuškanda je mocný nástroj, ovšem pro získání 21 uživatelů měsíčně je lepší přihlásit se do konference a občas se v ní zmínit o svém projektu, připojit k mailu signaturu, zvonit u dveří každýho bytu a doporučovat svůj server, rozdávat letáky v metru, přisednout si k lidem ve vlaku ... výměnný systém je k ničemu.
:o) S konferencemi souhlasim, ale jiste uznate, ze urcite ne vsichni vasi potencialni uzivatele/zakaznici ctou konference apod. Vymenna reklama je jen JEDNIM z nastroju, ktere by servery mely pouzivat pro svou propagaci. Koneckoncu, jak myslite, ze vyrostl BB? Nikdy jsme za reklamu neutratili ani 1 Kc. Ano, pouzivali jsme i ty konference, ale primarne vyrostl samoreklamou. Trvalo to 2 roky, ale dosahli jsme toho, ceho jsme chteli.
Kdyz neni clovek netrpelivy, ma i vymenna reklama svuj smysl.
Nejde o suskandu, jde o ten exponencialni efekt. Ziskam 20 uzivatelu a ti mi za mesic udelaji dalsich 5000 kreditu (jen priklad!) Pristi mesic uz tedy ziskam 30 a celkem 12500 kreditu a ziskam pres 40 lidi atd atd. O tom to je...
KAZDY JEDEN ZAKAZNIK/UZIVATEL JE DULEZITY. Pokud tvrdite, ze ne, asi se nedohodneme :o)
Prave proto, ze kazdy jeden uzivatel je dulezity, je treba zvazit, jestli kvuli tem hypotetickym 20ti novym stoji za to obtezovat VSECHNY ostatni reklamnimi bannery...
K Vašemu článku bych si dovolil několik připomínek:
1. schvalování bannerů jste pravděpodobně protahovali tak dlouho až Vám CPress stihnul napragramovat nový Linx než jste zhodnotili ten starý
2. pokud potřebujete k tomu, abyste zjistili, že výměna je pro malé Weby na nic podobnou zkoušku, pak pravděpodobně nejste pracovně moc výtíženi :-)
3. U Linxe jste jestě navíc nezjistili nic: Výměnný poměr závisí na cílení. U www.ceskehory.cz je běžné, že zobrazíme 20 tisíc bannerů denně a získáme jich ve výměně 30 tisíc denně zpět - protože jsem si hrál s cílením a sledoval nejen CRT, ale i výměnný poměr. Další zavádějící poměr je počet naspořených kreditů:počet impresí v kampani. Opět záleží na cílení, i když přiznávám, že zde už se to nedá ovlivnit tolik jako v on-line výměně.
A resumé: souhlasim se závěrem - výměna nemůže pomoci malým Webům, jedině v případě že dlouho spoří a pak podpoří nějakou akci. Ale ty prostředky, kterými jste se k tomu dostali jsou úsměvné.
Ad 1) To si nemyslím.
Ad 2) Chyběly mi nějaké důkazy do diskuze, kromě toho to nedělám pro sebe.
Ad 3) Vzhledem k tomu, že všechny kampaně probíhaly simultánně, myslím si, že jsem ukázal, čeho lze dosáhnout. Nebudu přeci s bannery na server o velikonočních legendách čekat do června, kdy je poměr výhodnější.
Ad resumé) Jsou ovšem alespoň srozumitelné a nejde o dojmologii. (Nejkrásnější na tom je, že se to mé osoby nijak nedotýká.)
V tom ad3 si vubec nerozumime. Nezalezi na vyprodanosti reklamni plochy na Linxu, ta je podle meho soudu miziva (jde o muj osobni nazor, zadne informace nemam), ale zalezi na cileni - predevsim na nastaveni cileni, bez ohledu na to, zda jsou velikonoce nebo vanoce. Nekomu se zobrazuje 1:2, jinemu 2:1 v jednom dni. Alespon takove mam zkusenosti s dlouhodobejsim pouzivanim systemu.
Ano, já Vám rozumím, ale z důvodů srovnání jsem použil masové oslovení, a to na všech aktuálně volných serverech. Myslím, ale že i kdybyste se dostal na poměr 2:1 a CR 1 %, tak pro vás jako pro server s 10.000 impresemi za měsíc nemůže být výměnný systém zajímavý.
S článkem souhlasím, u menších webů lze chápat využívání reklamního systému spíše jen jako takové zpestření bez většího efektu.
Já jsem postupně ze svých webů odboural většinu reklamy, neboť spíš opruzuje stávající čtenáře a nabourává koncepci a obsah stránkek. A možná byste se divili, jak je absence bannerů přijímána pozitivně. :-)
My jsme tuhle progresívní myšlenku na našem webu realisovali od samého počátku. Bohužel, naši čtenáři jsou tím pádem tak zhýčkaní, že vůbec nic nekvitovali :-)
Obávám se, že Mr.Lin(x) měl "pravdu" (všimněte si, prosím, uvozovek...), když tvrdil, že 1 UIP = 3 shléhnutí. Obecně se uvažuje, že se tento poměr pohybuje někde mezi dvou- až trojnásobkem. Není to ani tak způsobeno tím, že by u monitoru sedělo více lidí :), jak spíše proxyservery. Třeba celé České dráhy (s vyjímkou pár vyvolených) jedou přes jednu proxy - a tudíž se jeví jako jedna IP...
Já se naopak přihlašuji nekolikrát denně z různých IP adress, jelikož jsem na nejobvyklejší formě připojení - tzv. diaLupu Z čehož vyplývá: "Kolik máš IP adres, tolikrát jsi člověkem. Ale musíš to vynásobit třema."
Vtipné mi přišlo jen to, že banner se zobrazil 6.500krát, a vidělo ho pod 3.000 UIP celých 9.000 lidí. Technicky není možné si to vysvětlit jinak, že u některých monitorů sedělo více lidí. Protože prostě ten počet zobrazení je nižší než počet unikátních uživatelů.
Ale to jsem uvedl spíš jen jako zajímavost. Unikátní uživatelé se naštěstí měřit nedají (opravdu ne, ani přes cookies).
NIC SE NEDA ABSOLUTNE PREsnE MERIT - Tebou zminovana metoda je z hlediska ostantniho vyuziti docela vepredu. ze je jeden uzivatel treba dva (doma prace) je v dobe dial-upu stale nejpresnjejsi jeste zapracovat P3p :)
Myslim, ze autor podcenuje pocet klikajicich navstevniku. Pokud sdeleni na banneru odpovida obsahu, ktery navstevnik na propagovanych strankach nalezne a pokud je obsah dobry, tak se nam bude tento uzivatel vracet treba kazdy den. My ukazujeme na Seznamka.cz, Rande,cz, BlaBla.cz atd asi 1,5 milionu banneru za den a klika nam na ne kolem 7 tisic lidi. Podle nasich vyzkumu se k nam vice nez polovina z nich potom pravidelne vraci.
To jistě ano, pane Pallasi, ale v tomhle ohledu 1,5 milionu bannerů denně nespadá do kategorie server s 10.000 PV/měsíc ;-)
Na banner blabla si taky občas kliknu, ale už předem vím, kam se dostanu a chci se jen podívat, co je nového. Tohle se malým serverům nepoštěstí, neznám, neklikám.
Ale jak jste se na to BlaBla.cz dostal poprve? To CR je tak nízké proto, že máme téměř na všech bannerech adresu serveru a tak ten kdo kliká většinou alespoň tuší do čeho jde. Netočíme žádná srdíčka, neukazujeme ani čtyři prsa nebo podobné chytáky na naivní návštěvníky.
Není problém dosáhnout v našich objemech CR > 1%, ale 99% lidí kteří banner shlédnou neví o co jde.
To snad platí i v malém.
Myslím, že autor článku, jinak dobrého, měl jít ještě o krok dál - takhle ty závěry končí kdesi v polovině úvahy.
10 000 bannerů má ve výměnném systému (dolní pozice různých těžko prodatelných serverů atd.) komerční cenu cca 200 Kč. Viz http://www.aukce.cz/views/ChildCategory.asp?page=1&id=305&on=193&sort=1
Dotaz, který si autor klade, tedy měl znít asi takto: mám 200 Kč. Když dám tuto částku do reklamy, kolik nových zákazníků získám? A hned jsem doma... problém není v tom, že by "výměnná reklama nebyla pro malé servery efektivní", ale v tom, že za málo peněz bylo odjakživa málo muziky.
Několik dalších poznámek. Pokud vám jde jenom o počet kliknutí (neboť tak v článku hodnotíte "efektivnost") kampaně, tak jste samozřejmě měl zvolit zcela jiný banner - provokativní, třeba i částečně "fake". Ten by měl už účinnost okolo pěti procent a mohl by vám přinést, podle těchto počtů okolo 500 návštěvníků měsíčně! To je už pro opravdu malinký server (10 000 stránek měsíčně, tedy 300 denně, odpovídá tomu, že server navštěvuje pravidelně nějakých 100-200 lidí - jen za měsíc tedy lze získat až pětinásobek tohoto počtu! Z nich se ovšem nestanou všichni pravidelnými návštěvíky, to je jasné).
Pokud byste ale měl na mysli i zvyšování image značky vaší služby, pak si za skutečně legrační "cenu" kupujete deset tisíc "eyeballs". To odpovídá, řekněme, čtvrtstránce reklamy v profesním časopise (s nákladem v několika tisících výtisků): za ni byste zaplatil odhadem 5-10 000 Kč, případně i více. Ještě pořád je to tak "nevýhodné"?
Ad doporučení, že je lepší "pro vás výhodnější dohodnout vzájemné upozorňování na služby v textu jiného takového serveru, zmínku v článku na serveru s velkou čtenářskou základnou". Ano, to je jistě pravda. Doporučuji zajít za nějakým takovým významným serverem (s návštěvností v miliónech stránek za měsíc) a říci jim: "Mám bezva nápad! Vy dáte na vaši homepage ikonku na moji službu a já na svou homepage zase na tu vaši! Moje návštěvnost je tak sto stránek za den. Tak co, berete?".
Děkuji Vám, pane Hlavenko za kontrapunkt :-) zkusím stejně poutavě reagovat:
Pokud komerční cena výměnné reklamy dosahuje CPT 200 Kč (osobně ji považuju za silně nadhodnocenou vzhledem k přepočtu na cenu za získání jednoho zákazníka je dokonce moýžná dražší než rádio a televize), pak si položím otázku, co za stejnou cenu mohu dostat.
Aby se mi snadno počítalo, uvažuji 1% odklik banneru, cena za click pak vychází na CPC 20 Kč (to je vcelku srovnatelné s jinými médii). Pokud chci získat pro server 100 nových čtenářů (zjednoduším na 1 odklik = 1 čtenář), musím vydat 2.000 Kč. Za tu cenu/barterem/z kamarádství se domluvím s kamarádem, co má docela navštěvovanej server, že o mně napíše ve svém článku a je to. :-)
Zmiňování ikonky není fair. Vzájemné upozorňování s podobně zaměřenými, třeba stejně malými weby je většinou výhodnější než nějaká ikonka (poměrně) -- jde o cílené sdělení. Navíc velké servery obvykle nemají o čem moc psát, takže stačí najít pana redaktora, začít se s ním jen tak mimochodem bavit, přivést řeč na téma a při té příležitosti se náhodou zmínit ... na mě to zkouší v jednom kuse kde kdo. :-)
Vyrobit banner s CTR kolem 5 procent je daleko vetsi umeni, nez to vypada - v aktualnim zebricku Linxe ma nejuspesnejsi banner za vcera 3,97 %. CTR holt upada a ani trikove bannery uz nejsou to, co byvaly :-)