Poznám rozdíl mezi původním analogem a a ,,tím velkým souborem" a poznám i rozdíl po přepočítání na klasický CD formát. Změna barvy zvuku, zejména u vysokotónových a polyfonních nástrojů, je bohužel, citelná. U elektronického tuc tuc, ve kterém melodické složky prakticky nejsou, je MP3 naprosto vyhovující. Pro akustickou hudbu je CD pouze z nouze ctnost, vzhledem k tomu, že analogová média častým používáním degradují.
Tak pro tebe bude spíš služba http://www.supraphonline.cz/ a formát FLAC :)
Každý sluchově lépe vybavený člověk pozná hudbu z jakéhokoli ztrátově komprimovaného formátu. Od té doby co poslocuhám jen wav, flac, a podobné poznám komprimovanou hudbu sluchem na běžném aparatuře po několika sekundách a odmítám to poslouchat.
Znovu píšu: Jakákoli ztrátově komprimovaná hudba, lhostejno-je li to mp3, ogg, komprimovaný wav, aac, či další - je degradace hudby a ztráta kvality /od toho se to jmenuje ZTRÁTOVÁ komprese) a jako taková zhoršuje službu a jde uchem rozeznat.
Subjektivně relativně snesitelná je ztrátová komprese u lidské řeči, kde mi to nevadí. U hudby mi ztrátová komprese vadí natolik, že je neposlouchám. Subjektivně z mého ucha ogg degraduje hudbu mnohem hůře, než mp3. Ale tím netvrdím, že jsem z mp3 odvázaný, a že jsem s ní spokojený. Možná na velmi nízkých bitrates, který normální člověk nemají těžké poškození sluchu ani nepouští - ogg může mít mírně lepší výsledky. Nicméně ani ve ztrátové kompresi, než jsem jí úplně zavrhnul mě nezajímalo nic pod 192 kbps, ale krátce nato jsem smazal vše pod 320 kbps. Následně jsem zjistil, že je ta hudba stejně i na 320 kbps impotentní, bez ohledu na formát - mp3, ogg, aac,wma, cokoli, tak jsem ztrátově komprimovanou hudbu smazal úplně.
A ano, jakoukoli mp3, nebo ogg poznám i bez porovnání. Po krátkém poslechu rovnou řeknu - toto prošlo ztrátovou kompresí a pošlu vás s tím do zadnice.
Nejdrastičtější degradace běžných ogg a mp3 je v brutální ztrátě dynamiky, kterou neslyší jen tetřev hlušec (a ten který celý život poslouchá jen mp3 a oggy), dále ve ztrátě výšek a změněn barvy tónů díky odřezání vyšších harmonických. Řada nástrojů přestane "zvonit" a zní zaduněně a zahlušeně. Hudba ztratí drajv a sílu.
Miloslav Ponkrác