Manager si může dělat co chce. Může maily ignorovat, může lidi vyrušovat telefonáty, nebo může týden nepřijít do práce. Na tom jak komunikuje prostě moc nezáleží.
Já jsem technik. Když řeším problém tak mi většinou stojí za to dát dohromady potřebné informace a odpovědět mailem. Za týden pak můžu email doplnit, opravit, přeposlat, nebo si alespoň osvěžit co jsem to vlastně dělal. Emaily jsou skvělý nástroj, ale chápu že pro manažírka na kanárech je to trochu overkill, takovému bohatě stačí telefon a chat.
Poslední dobou je móda utočit na emaily, i když to je úplně nesmyslné. Autoři těchto článků je jen neumějí efektivně využívat. Vždy je potřeba zvolit komunikační prostředek vhodný pro danou situaci. Je pořád spousta situací, kdy je mail nejefektivnější.
Když mi někdo zavolá telefonem, znamená to, že musím nechat toho co dělám a věnovat se jemu. Pokud to není nic urgentního tak mu řeknu ať mi to pošle mailem, že se tím budu zabývat až budu mít čas. Pokud to vyžaduje vzájemnou interakci tak se domluvím na termínu kdy to budeme telefonicky nebo IM řešit.
Samozřejmě reagovat okamžitě na každý nový mail je nesmysl a k tomu maily nebyli nikdy navrženy. Další věc je umět maily organizovat (složky, automatické filtry, tagy, ..). Do své schránky nedostávám jediný spam ani funnymail (na ty jsou jiné komunikační kanály a každý ve firmě to ví). Prostě mail je jeden z efektivních způsobů komunikace a kdo tvrdí opak, je buď neumí využívat nebo je využívá na něco na co nejsou určený.
Pane Stejskale, osobně využívám především email jako komunikační prostředek. Email totiž právě respektuje můj osobní čas a slouží tak skutečně mně. K emailu se dostávám zásadně v čase, kdy vyhovuje nejvíce mně, tedy když si v osobním plánu udělám na něj čas, chuť a potřebu komunikovat. Že psaním textu zaberu více skutečného času, než vyřízením po telefonu, je daleko menší oběť, než mít narušen svůj program volajícím telefonem. Není nic "lepšího" než zvonící telefon u pracovní schůzky, oběda, návštěvy, u televizních novin, soulože, relaxace s dětmi apod. 95% telefonátů je v nevhodnou chvíli. Naproti tomu prakticky 100% emailů je ve vhodnou chvíli. Email je v tomto ohledu naopak vewlmi dobrý sluha a pánem nad časem zůstáváte vy.
Přesně. Nesnáším lidi typu "No tak mu zavoláme..."
Neochotní přemýšlet, neschopní zkoušet, cokoliv dělají, nebo řeší, končí větou ".. no tak mu zavoláme!".
A volají.
Chudák vyrušená oběť je někde na obědě s rodinou, spí, jede autem a najednou hovor. Sám je zvyklý, že když volá, tak je to urgentní, tak se lekne co se děje a zvedne to. A tam jeho kolega, který něco hledá (je líný se rozhlédnout), vymýšlí (je líný myslet), neví (je líný zkusit google)... atd
Váš příspěvěk zato nemá háčky žádné. :-)) Přitom je úplně mimo - nedopečený nápad může někdo vychrlit stejně mobilem jako e-mailem a vy se jím budete stejně zabývat. Pokud se momentálně nehodí volat, můžete se domluvit na jindy. A pokud jde o věc smysluplnou, je mobilní komunikace rozhodně NESROVNATELNĚ rychlejší a efektivnější (díky své interaktivitě), než psaní mailů.
Ja mam jine zkusenosti. Vetsinou kdyz pisi lide e-mail, tak se nad tim musi trochu zamyslet, pretransformovat napad do slov a vet.
Naopak mam spatne zkusenosti s tzv. "mobilari", kteri vzdycky, kdyz je neco napadne, hned volaji mobilem, vychrli nedopeceny napad a zase zavesi. Ja to pak musim nekam zapisovat a lustit, co tim vlastne mini, jake hacky to ma a pak zjistovat dalsi informace.
e-mail má výhodu v archivaci starých zpráv. Dokáže se "zvrhnout", jako kterýkoliv jiný způsob komunikace...
Osobně rozlišuji tři typy komunikace:
1) jde o život (spadne server a podpora není na ICQ, volám záchranku sestře, ...): telefonuji (mobilem)
2) běžná záležitost, je třeba reakce protistrany (drobná diskuse): Instant Messaging (ICQ). Pokud si nerozumíme, ukončím diskusi, v případě důležité věci bod 1)
3) nechi konverzovat v reálném čase, potřebuji mít kopii své zprávy (rušení smluv, atd.), obdoba písemného dopisu: e-mail
Vazeny pane,
nevim jak vy, ale my pouzivame Lotus Notes ve verzi 7 v praci a naprosto nem vyhovuji, pracuji ve velke nadanrodni spolecnosti a produkty MS jsou v tomto na h***o. Nevim jak by sel spravovat system zalozeny na Exchange rozlozeny min po 3 kontinentech s nekolika tisici uzivatelu. Lotusy jsou nahodou dost dobre vymyslenej groupwarovej system a pouzivaji je vsechny velky nadnarodni spolecnosti
mozna bude mit borec problem, az bude potrebovat za rok nekomu dokazat, ze na objednavku (nebo cokoliv) adekvatne zareagoval - pokud ji kvuli uspore casu vyridi telefonem. Osobne resim dulezite veci radej mailem, uz jenom proto, abych pozdejc mohl dohledat co jsem, kdy a jak udelal. Precijenom ma mail dost prukaznou hodnotu..
Vazeny pane,
Pracuji ve velky nadnarodni spolecnosti, zamestnavajici nekolk desitek tisic zamestnancu. Prednedavnom (3 mesiace) sme prechadzali z M$ Outlook na Lotus Notes a muzu potvrdit ze som zatial nenasiel ani jedneho kolegu spokojneho s Lotus Notes. Vacsina sa prisposobuje, niektory rychlejsie, niektory pomalsie, ale v porovnani s Outlook-om je praca ovela menej efektivna! Muj znamy pracuje pro IBM a kdyz sem mu rekl ze nase firma migrovala z Outlook na Lotus tak mi len poblahopral hodne stesti. :)
Něco podobného jsem zažil, když jsem dělal v Telecomu - tam se maily používaly (a stále používají) ne k tomu, že chceš někomu něco oznámit, ale prostě proto, aby si člověk kryl záda. Je nějaký problém, tak rozešleš maily na všechny možné adresáty s tím, že by SE PROBLÉM MĚL ŘEŠIT. Pokud problém nevyhnije a je průser, tak je dotyčný odesílatel z obliga.
Spousta lidí neumí používat komunikační nástroje vhodným způsobem. Potřebuji-li nějakou věc podrobně a strukturovaně objasnit, napíšu dopis nebo e-mail. Potřebuji-li něco spíše vydiskutovat, zavolám. Vyžaduje-li věc u příjemce hlubší přemítání, je lepší dát mu to písemně. Neřešit takto ale věci, které vyžadují vzájemnou diskusi.
Maily jsou módní, relativně nová věc, která je navíc zadarmo. Interaktivnost hovoru však má své obrovské výhody. Odpověď máte hned, můžete probrat třeba pět různých variant, rychle opustit ty špatné, vhodnými otázkami dospět k podstatě problému a dohodnout řešení, což by vám zabralo minimálně několik mailů.
A hlavně hovor je i u rychlých písařů výrazně rychlejší než psaní. Nechápu proto lidi, kteří si domlouvají např. schůzku mailem nebo dokonce přes SMS. Vymění si X zpráv, než se shodnou na termínu, zatímco by věc vyřešil jeden hovor.
Ona ta komunikace je mnohem komplexnejsi problem. Popsany druh komunikace je reseni aktualnich problmu, ktere pockaji jen chvili. Jenze i tato komunikace muze generovat obsah, co ma dlouhodobejsi uzitnou hodnotu a na to neni urcite archivace e-mailu tim nejvhodnejsim resenim. Na to je vhodny blog a wiki. Vice o tom naleznete zde: http://www.abako.cz/blog/381/enterprise-20-sdileni-a-prace-s-informacemi-v-dobe-20/
"můžete probrat třeba pět různých variant, rychle opustit ty špatné"
Jo, to je celkem zásadní věc, a proto mají komunikace přes IM a tel. stále své místo (SMS, email, Wiki, Blog atd. vede, v některých případech, jen k desítce vzkazů (pokud jedna strana neví co chce, a to se stává dost často a není to její vina)).
Máš pravdu, že většina lidí komunikační prostředky neumí používat.
Jinak se mi chce sarkasticky říct, že ten mobil můžeš skoro zahodit a pak se chlubit, že nemáš email, ale i telefon :) (doporučuji ještě vyhodit televizi a budeš doslova cool :) LOL).
Zásada je, že si své způsoby komunikace každý musí "poskládat" tak, jak mu to vyhovuje...
"Fungují tam profily, vzkazy, kalendář, sdílení souborů a další užitečné vychytávky. "
- ehm, tieto sialene uzasne a nove veci o ktorych autor fascinovane pise sa spolu volaju 'groupware' a existuju asi odvtedy ako samotna pocitacova siet v modernej dobre
Ohledně přednášky nemůžu souhlasit se zařazením emailu do "okamžité" komunikace. Email je typicky asynchronní.
"Jenze i tato komunikace muze generovat obsah, co ma dlouhodobejsi uzitnou hodnotu"
Tak to je samozřejmé, a je dobré důležitý obash dávat do nějaké znalostní databáze (ať už to je Wiki, či cokoliv jiného).
Každý způsob je na něco, a nevidím například důvod, proč bych objednávky emailem dával do znalostní databáze.
A zase je určitě lepší psát firemní Blog, než posílat tuny emailů (navíc je tam zpětná vazba).
Já jsem tyto tři body komunikace psal čistě ze svého pohledu, a samozřejmě i já, si píšu FAQ ve svých projektech a uvažuji o zavedení fóra, protože některé dotazy se opakují.
Prostě každý způsob komunikace má svoje výhody a nevýhody, a nemyslím si, že je moudré nepoužívat vůbec tel., IM, email a jen blogovat a psát Wiki. Jsme lidi a v případě krize (aspoň já osobně) potřebuji osobní kontakt.
IM má historii samotných zpráv, ale neumožnuje zasílání zasílání příloh (které ty kryplovské instituce většinou požadují), takže pro tento způsob komunikace se nehodí (a to jsem měl na mysli).
Hodně IM používám, protože je zdarma, a je online, ale nehodí se pro delší hovory, protože i když osobně píši všemi deseti diskuse je asi o polovinu pomalejší (mnohdy ještě víc), než hovor.
A taky, pokud člověk dělá něco jiného (myší a klávesnicí), je lepší tel. protože může dále pokračovat...
IM taky nepoužívá mnoho institucí, jako jsou banky atd., takže nejde použít jako plnohodnotná náhrada tel., emailu a nebo dopisu (což má dnes každá instituce).
ano historii maji, ale ve chvili kdy se komunikace musi smerovat pres nekolik lidi, tak je trochu komplikovane synchronizovat co, kdy a komu poslal.
Ale v podstate se da s clankem souhlasit. Take vyuzivam email jen kdyz je to treba. Napriklad kdyz se resi zavaznejsi problem v nemz je zainteresovano vice lidi a je potreba mit dukaz o komunikaci. Jinak je skutecne jednodussi zvednout telefon. Zalezi skutecne ale na podstate veci a nekdy je v podstate diskutabilni jestli je telefonat rychlejsi. Kdyz treba potrebuji od nekoho zjistit co potrebuje kde nastavit, tak je lepsi poslat email se zadosti o podrobnosti a z odpovedi rychle vyfiltruje co potrebuje. Kdyz ale zavolat tak musi vyslechnout veskere nesmysly, ktere by ho napadly i samy. ... ani jedna moznost se neda pausalizovat
Jj, jsem. Na Lupe se mi to nepodepsani bohuzel obcas stane. :(
No, on tam take je naznacen nekde na puli cesty mezi wiki a blogem a IM. Coz neznamena, ze neni castecne asynchronni. Duvod proc tam je, je rychlost odpovedi, kterou od e-mailu ocekavame. Pokud resim pracovni veci, tak rychlost odpovedi je v radu minut az hodin. Firmy maji politiky, ze se na e-maily odpovida do 24 hodin apod.
Takze e-mail z tohoto duvodu nemuze byt ciste asynchronni a to ne proto, ze ta technologie by nebyla takto myslena, ale protoze vyuzivani se proste za tech x let zmenilo.
Vyhodte adminov.
Pracoval som v banke, ktora sedi na kazdom kontinente, asi pred rokom mala 330k zamestnancov a pouzival sa exchange uplne bez problemov.
Zjavne to ide, ked sa chce. Vypadky si nepamatam.
Jde o to ve ktere spolecnosti pracujete a jak se jeji vedeni stavi do podpory IT.. V ceskych luzich a hajich neni kolikrat problem admina ale penez (tim enchci rict ze nenarazite na pako admina ale to je v kazde profesi)...
Sam udrzuji v chodu servery starsi 5ti let ktere uz doklepavaji a nekdy je to prace pro vraha :( A ze sluzby obcas blbnou a jsou vypadky? V rocni sprave a sprave investic to jasne bylo dolozene - jo to ze to vedeni nezajima? To uz neni muj problem...
Souhlasím taky s článkem. Naučil jsem své kamaráy, že pokud něco nespěchá, napíší email, a jinak zavolají. ICQ jsem zrušil a po prvním měsíci jsem ucítil neskutečný pocit svobody. Ty plky co jsem předtím řešil si nechám jednou za měsíc do hospody a aspoň je o čem si pokecat....
podla mna ma pravdu...
problem mobilov je v tom ze ludia uz nemaju ani kusok slusnosti v sebe a volaju vam kvoli kazdej debiline, len preto ze sa im nechce 30 sekund rozmyslat (moj byvaly sef bol na to expert... ked som od neho nemal 10 telefonatov denne, tak som si myslel ze stratil mobil)
Taky me to desi. Ze by IBM nemela zadna vyvojova centra v Indii? Nebo ze by "jejich Indove" pracovali v noci, aby si s nimi mohli panove v pacificke casove zone popovidat/poIMovat ve sve regulerni pracovni dobe?
Na druhe strane, problem mailu je v tom, ze vynechavaji mimoverbalni komunikaci. Prokazatelne zvysuji soutezivost na ukor spoluprace, prokazatelne zvysuji miru agresivity v komunikaci (to vse jsou publikovane studie). Telefon je potreba pouzit aspon obcas - proto, aby se obnovila prirozena hladina duvery mezi komunikujicimi.
"Luis se také pozastavuje nad tím, proč si lidé e-mailují, když sedí na stejném patře, to nemůže pochopit. Já také ne, osobní rozhovor je přece daleko praktičtější a navíc prohloubí osobní vazby více než odeslaný e-mail. Telefon je někdy také šikovnějším řešením než se vypisovat s e-mailem."
Nesouhlasím. Osobně preferuji mail před telefonováním. Když mi někdo pošle mail, mohu se kdykoli ke všem informacím vrátit, nic se nezapomene. V telefonu se sice zdánlivě leccos vyřeší, negramotným kolegům, kteří se nedokáží písemně vyjádřit, také telefon lépe vyhovuje, ale na telefonický rozhovor neodkážu a nevyčtu z něj po třech dnech oč vlastně šlo. Rozhovor nikomu nepřepošlu s poznámkami.
Co je nepochopitelného na posílaní mailu lidem na patře? U nás se posílají maily od jedné stěny kanceláře k druhé a zdá se mi to přirozené. Prohloubení osobních vazeb? Jakých vazeb? Celé "osobní vazby" přece sestávají jen z nenávisti, intrik, v nejlepším případě z chladně korektního jednání, co na tom chcete prohlubovat. Maily umožňují se osobním kontaktům v nejvyšší míře vyhnout, což je také žádoucí. Buď se pracuje nebo se peleší, nesměšoval bych to.
Osobně mám takovou zkušenost, že telefonovat si chtějí lidé, kteří ani nic vyřešit nechtějí, chtějí simulovat činnost žvaněním po telefonu, nebo lidé neschopní formulovat své myšlenky (pokud vůbec nějaké mají) písemně, případně lidé, kteří se časem budou vymlouvat, že mi to přece říkali, nebo že tohle nikdy neřekli.
Pro zajímavost - od začátku roku mi přišlo 20380 mailů všeho druhu, tedy včetně zpráv od různých automatických systémů. Z toho 15911 (78%) zůstalo nepřečtených (jde převážně o ty automatické zprávy, u nichž stačí přečíst titulek). Sám jsem letos odeslal 2229 mailů.
Já se divím Vám.
No víte, vy jste prostě boží.
Pracuji v jedné velké firmě na obrovském teritoriu.
A rozhodně nemám pocit, že by MSO bylo vhodné řešení, které mohu prosazovat jako groupware.
Ano, občas k nám zajdou takzvaní consultanti, kteří nám doporučují systémy pro groupware.
Bohužel - prakticky 99 % consultantů navrhuje jako nosnou loď pro groupware jakýsi MSO s jakýms MS výměníkem.
Bohužel - takové "zm.o konsultanty" označujeme hanebnými atributy jako:
Ichtyl, Frikulín a Zm.d (více najdete na defensovi).
IFZ konsultant totiž nechápe pojem groupware, ROI a podobně.
Zato nám všichni propagují jedinou víru v jediného psudoboha, kterýmžto je, dle jejich evangelia, jakási firma MS.
Děkuji, ale na poštu máme Lotus Notes a na opravdový groupware také.
co, kdo a jak v nejake cinnosti udelal. tj. pokud nekomu zavolate, dotycny se muze na to co mu reknete naprosto vyklaslat a pak vsechno zaprit, eventuelne to prekroutit ve Vas neprospech. Pro me telefonat neni nicim jinym nez nastrojem pro rychle vyreseni akutniho problemu, a i potom cely pripad uzaviram emailem dke shrnu co se delo. vsechny emaily peclive eviduje automaticky system a podle klicovych slov prirazuje k jednotlivym problemum. mam pak v ruce naprosto prukazny material ze se nekdo napr. naprosto vykaslal na moje doporuceni a problem si zpusobil sam. kdybych mu zavolal tak bude mlzit a bude to slovo proti slovu.
Přesně tak, souhlasím s tím, že pro každou příležitost se hodí jiný typ komunikace. Dnes těch možností existuje hodně, u nás ve firmě hodně používáme kombinaci - IM (chat i hlasový přenos), video přenos a sdílení dokumentů vč. zasílání odkazu ke stažení. Je to něco mezi telefonem a ICQ - volám, jen když vidím na druhé straně zelenou ikonku (dotyčný mě buď může vzít a nebo taky postavit do fronty, když na hovor právě nemá čas - zůstanu "na čekačce" než se na mě např. připraví)a přitom mi nechodí "spam" od známých, ale lidi zvenčí se mi dovolají.
ONIF používám (www.onif.cz - myslím, že pro menší firmy zdarma) pro komunikaci s kolegy (zvlášť s místně vzdálenými), ale volají nám i lidi z venku, neplatí za hovory. Každopádně je to další řešení, komu vadí "nevýhody" klasického IM nebo telefonu, nemusí být nutně odkázán jen e-mail (či blogy).
Pozadavky typu "okamzita odpoved na mail" podle mych zkusenosti vychazeji vyhradne z managorskych pozic. Tito lide nemaji casto ani potuchy o tom, jak email funguje/ma fungovat, vubec nechteji pochopit, ze jde principialne o negarantovanou sluzbu (jejich mail nemusi dorazit trebas vubec) a pokud nedostanou do 5ti minut odpoved, otravuji IT, jestli se neco nedeje ...
Osobne maily ctu "kdyz mam cas", obcas nezvedam ani telefony (vzhledem k tomu, ze sedim 2m vedle veskereho produkcniho HW, tak kdyby se neco delo, stejne bych to vedel prvni) protoze kdyz prehrabuju neco v databazi nehodlam se nechat vyrusovat ani nejvyssim (ono by se mu nelibylo kdyby diky nejakemu ukliknuti vznikly skody v MKc). Misto IM radsi zvednu zadek a jdu si s danym clovekem promluvit a vec probrat - aspon si protahnu zada.
Netvrdim ze tento postup lze pouzivat vzdy a vsude, ale casem jsem se naucit naktere maily rovnou mazat, protoze reagovat na ne ani nema smysl. Stejne, viz predchozi, slouzi maily z 90% jako alibi "ale ja jim to napsal", osobne znam dokonce jednoho managora, jehoz pracovni cinnost sestava vyhradne z rozesilani takovych mailu (nikdo je necte, protoze jsou to same ...)
jo a to ani nemluvim o tom ze se tak muzu vracet k jiz vyresenym problemum, staci si pamatovat ze uz se neco podobnyho resilo. co bych mel kdybych to vyridil telefonicky? kulovy a byl bych pokazdy na zacatku, nebo mel hlavu jak patraci balon.
Hm, z toho je vidět že v IBM se dělá hovno, kromě nošení saka a mlžení.
Kravaťák si válí šunky na Kanárech, šéfové daleko, tak jim na dálku vyrábí marketingový pohádky v blogu místo v mailu.
A od čeho mají mobily profily :-) a tlačítko vypnout? Na důležitém jednání, poradě, obědě budu mít telefon na vibrace. Pro případy, kdy se potřebuji absolutně soustředit, nebo nechci být absolutně rušen -- třeba v případě té soulože :-) -- telefon nastavím na němý režim a je to.
Ano, jde to. Používám interní blogovací systém, abych informoval kolegy o vývoji kauz, kterými se zabývám. Maily se neukázaly vhodnými, přece jenom - pokud si s klientem vyměním 50 zpráv, nevyznají se v nich už ani jejich autoři. Takhle shrnu zprávu, přidám vazbu na předchozí posty (případně doplním hodnocení) a každý má celkem rychlý přehled o vývoji obchodního případu. Dotazy a komentáře lze označit prioritou s možností odeslání mailem. A na ostatní věci je prostě telefon...
Pokud někdo namítá, že telefon zvoní obvykle v nevhodnou chvíli, tak upozorňuji na možnost vypnutí zvonění a u inteligentnějších přístrojů na automatické odeslání SMS při zamáčknutí hovoru.
Ano, ano, líp bych to nenapsal! Přesně to jsem si z článku odnesl: jaký je rozdíl napsat nějaký report do blogu nebo do mailu? Prostě je to Lojza... :-)
Ano, take si radsi s dotycnym promluvim, zvlast kdyz sedime na stejnem patre, ale muze se stat, ze nema cas a ja zase za hodinu budu nekde jinde, zapomenu na to, kdyz se nezeptam hend a konecne: obcas to chci mit potvrzene emailem, protoze pak bychom si rikali "ale tys prece rikal...". Stejne clovek musi delat reporty a prezentace nebo treba ten blog, tak pak je to prast jako uder.
Chtel jsem pod clanek napsat svoje, ale uz bylo napsano asi vse. Extremnejsi nazor nez je v clanku je pouze jeden v diskuzi ze osobni komunikace je peleseni. Mozna u topicu nebo programatoru, pro zbytek zamestancu je to nutne.
K duvodu proc je mail nezastupitelny, bych pridal takove osobni projektove rizeni, v inboxu nevyrizene veci, kompletni historie, moznost dohledat problem vyreseny pred x mesici.
Ve firme ale delaji prave lide neschopni napsat mail, zato jsou schopni me do auta volat a cist nejaky muj dokument s tim ze tabulka na strane 4 jim s necim nesouhlasi. Pote jenom chroptim ...mail...posli to mailem, a i tak je me nabidnuto ze me zavola pozdeji. Je to psychologicky blok, nevim jestli jde lecit.
Já u toho pána z IBM vidím především obrovskou neefektivitu a neschopnost zorganizovat si práci. Offline (asynchronní) komunikace považuji pro standardní pracovní komunikaci za mnohem lepší a efektivnější než online (synchronní).
Abych s někým něco vyřešil po telefonu a z větší míry i po IM, musím mít čas já i můj protějšek, oba musíme být současně připraveni věnovat se naplno danému problému. V normálně fungující firmě, když někomu zavolám, tak se obvykle věnuje něčemu úplně jinému a buď na mě nemá právě vůbec čas, nebo se soustředí jen napůl. Offline komunikaci si můžu seřadit podle priorit, podle typu, podle "úkolů" a pracovat na jednotlivých projektech dávkově. Když se někde "zaseknu" a potřebuju něco vyřešit s kolegou, tak mu pošlu dotaz (v případě akutnějších věcí žádost o konzultaci nebo rovnou schůzku) a přesunu se na další úkol nebo rovnou další projekt. Online komunikace (osobní jednání, telefon), kdy je vyžadováná okamžitá pozornost a okamžité reakce, může být i brzdou.
Jestli někdo přistupuje k offline komunikaci jako "žroutu času" a snaží se jí zbavit ve prospěch komunikace synchronní, na 90 % v tom vidím jen neefektivní způsob práce. Podobný přístup si může dovolit jen někdo, kdo může zcela bezohledně a bezostyšně očekávat, že se kdykoli kdokoli z jeho kolegů bude plně věnovat problému, na kterém On právě pracuje - a to bývá obvykle jen ředitel firmy. A tím většina lidí není...
Řeším to ještě jinak: Když po mně někdo něco chce, tak si za mnou přijde osobně, případně volá na pevný telefon na stole v práci. Když po někom chci něco já, jdu za ním osobně, případně volám z pevného telefonu na stole v práci. U telefonu jsem s přestávkami od osmi do jedenácti a od jedné do tří. Mail nemám vůbec a číslo na můj mobilní telefon má v republice pět lidí: tři členové rodiny, ministr Svoboda a nadporučík od odposlechů.
Možná to není moderní, efektivní, proaktivní, bifidogenní a probiotické, ale každopádně to přesně odpovídá tomu, kolik mi v práci platí. A navíc mi to dokonale vyhovuje. :-) Chápete tu nádheru, ten klid - svět si drbe hlavu nad spamem a já NEMÁM MAIL!
Nedávno se mi poštěstilo strávit několik celkem užitečných hodin v IBM, ka vidět, jak jejich jejich interní sociální síť funguje. Pokud budete mít tu možnost, vřele doporučuji. Díky tomu vidím článek v možná trochu odlišném světle.
1) Věřím tomu, že "muž z IBM" píše o svých nejlepších zkušenostech - ano, tak nějak to v rámci IBM funguje (i když ne plošně)
2) Aby to mohlo fungovat, mají systém namixovaný skoro ze všech produktů, které Lotus(-ová) větev nabízí a ještě spoustu dalších (Lotus Notes jen jednou ze součástí a ještě ne klíčovou)
3) Nemyslím si, že by podobný koncept mohl fungovat ve firmách pod 10 tis. zaměstnanců. Jeho jádrem je spíš sdílení informací (různého druhu) než samotná komunikace. A aby mohl být úspěšný, potřebuje "nadkritické množství" aktivních přispěvatelů - a to se v normální firmě nenajde.
4) Pro uživatele má ten systém jeden výrazný motivační prvek - je to velmi efektivní způsob, jak o sobě dát vědět "těm správným lidem" a zajistit, aby člověk mohl v rámci organizace stoupat výš a výš - a to nejen v rámci organizační struktury, ale i osobně. Takže jsme zase hlavně u nadnárodních společností. V normální firmě to takhle nefunguje - pokud chce být "povýšen", musí jít jinam.
5) Pokud jde o samotný článek. Jeho autor dělá svou práci a dělá ji dobře. Což ostatně potvrzuje samotný fakt, že se nad jeho příspěvkem bouřlivě diskutuje na druhé straně světa.
6) Docela by se mi líbilo fugnovat podobným způsobem. Jen pořád nevím, jak zařídit, abychom mohli využívat podobný systém i ve středně velké IT společnosti.
... kolik názorově společného, pokud jde o (ne)používání emailů, s tím člověkem mám. V zásadě se chovám podobně, protože se čím dál víc kloním k přesvědčení, že i v případě emailu jako komunikačního fenoménu platí - velice dobrý sluha, ale o to horší pán. Jinak řečeno, on musí sloužit mně, nikoli já jemu(případně jeho prostřednictvím lidem, kteří mně chtějí obrat o jednu z nejcennějšího hodnot - osobní čas. Jak uvedeno v článku, psát mnoho emailů znamená, že zakrátko přestane být člověk pánem svého času. A docela na závěr: asi jako každý, dostávám i já v e-poště spoustu videofrků i psaných vtípků. Zásadně je nepřeposílám dál, i kdyby mě sebevíc pobavily. Pokud je vůbec čtu či prohlížím videosekvence, vzápětí s nimi vybíhám do e-koše. Jako chalupář na Šumavě s horkým popelem ...
Sečteno a podtrženo: vynikající článek pro sobotní ráno. Byl prvním textem, který jsem po probuzení a hygieně ten den četl, a skvěle mě naladil. Díky za něj.
"Ono totiz ale vsechny produkty IBM jsou uplne nanic"
K tomu bych si dovolil jen malou pripominku, Notesy jsou produktem spolecnosti Lotus Software, kterou IBM koupilo az v roce 1995, nejde tedy rozhodne o puvodni produkt IBM (at uz dela SW jakykoliv).
Jo, pro tebe je důležité mít historii, v které jde jednoduše hledat, měnit, přeposílat, případně jen dokázat, že bylo posláno to a to, a že daný člověk říká bludy... To člověku Instant Messaging ani telefon nenabídne.
Neni to manager, jinak jeho identitu muzu potvrdit, pac jsem take IBMer ;-)
Luis je:
Employee type: IBM employee, Regular
Is manager: N
Job responsibilities: Social Software Programs & Enablement: Knowledge Manager, Community Builder & Social Computing Evangelist
Pro práci. Telefon má výhodu, že se dá interakcí někdy rychle dobrat problému, místo dlouhého psaní. Když chcete rychle zjistit o co druhé straně jde (lidskou stránku věci, účel motivace atp.) při nejasné situaci, tak telefonem to máte za 5 minut, zatímco emailem za 14 dnů, ICQ by bralo tak hodinu (to nikdo ani nebude).
Email má jiné výhody - formální přesné informace, specifikace produktů, ceníky, uschování, odložení zpracování atd.
Obě strany komunikace musí být inteligentní, asi tak.
ICQ jen velmi vzácně, spíše pro hobby apod.
Myslím, že záleží na tom, co člověk dělá. Pro 90% branží to ale vyjde právě takhle.
ICQ sdružuje nevýhody emailu i telefonu a nabízí jen velmi málo výhod. Někdy ale mohou převážit. Onehdy jsem nutně potřeboval s člověkem, který byl v Číně a měl jen úzké přenosové pásmo na notebooku - tak pak ICQ, proč ne.
Něco jako blog či wiki může být dobré pro vytváření "předmětně orientované" komunikace. Ale ve firmách jsou pro to i jiné specializované nástroje jako document management atd.
Mam jine zkusenosti - prakticky jsem prestal pouzivat IM, ktery me prisel jako velky zrout casu. Kdyz nekdo neco chce, tak mi napise e-mail.
Zatimco pri IM rozhovoru clovek musi cekat, nez se druha strana vyjadri a casto se nenamaha problem poradne formulovat, tak u e-mailu se vetsinou lidi vic snazi poradne formulovat myslenku a cloveku zabere jen par sekund, nez ho cely precte a muze odpovedet, az bude mit cas.
Mluvite mi z duse, skvele napsano:) Pan z IBM by mel dostat skoleni o zpusobech a vyhodach ruznych typu komunikace a ne s nim delat rozhovor do novin. Jeho omezeni emailu o 80% ve prospech IM a telefonu potesi snad maximalne jeho operatora, jinak je to nesmysl stejny, jako snazit se zhubnout omezenim koblih ve prospech cokolady a CocaColy...
Vazeni panove :))
pracoval jsem ve velke nadnarodni IT consulting spolecnosti, ktera zamestnava >100 tisic lidi. Pred par lety jsme migrovali z Lotus Notes na Exchange, a krome nekolika spravcu byli vsichni nadseni. Dokonce jsme se predhaneli, kdo bude v prvni vlne migrace. Mozna 2 roky trvalo, nez se vychytaly vsechny technicke problemy, ale uz behem te doby jsme vsichni uzivatele byli radi.
Jako uzivatel bych na kolaboraci nic nez Outlook nechtel, a rozhodne ne LN. Ale je to muj nazor, nikomu ho nevnucuji.
Já jsem to udělal přesně obráceně, přestal jsem volat a všechno vyřizuji pomocí emailů. Takže mi taky už lidi moc nevolají a maily si vyřídím, když mám na to čas. Nechápu proč to někdo udělal obráceně. Je to takto vynikající a ušetřím spoustu času za zbytečné telefonáty. E-mailová komunikace mi vyhovuje mnohem víc a tyto výhody považuji za podstatné:
1) Vše vyřídím, když je vhodná chvíle
2) Na zbytečné maily není potřeba reagovat
3) Možnost filtrování
4) Archiv a třídění zpráv
5) Soukromí a "nevyrušování"
6) Maily jsou zdarma
7) Větší možnosti než telefon - posílání příloh...
Hmm, takze clovek, ktoreho pracovnou naplnou je Comunity Building a Social Computing Evangelist preferuje socialne siete a IM pred emailom?
No to je mi sok...
Obmedzit email o 80% je jednoduche - staci zacat robit aj ine veci, ako stlacat Refresh v emailovom kliente.
Takže místo psaní emailů začal chatovat na IM a Facebooku, věnovat se tvorbě blogu, telefonovat... no dobré :) Někdy je opravdu jednodušší napsat email "dělals včera něco na serveru X přestalo fungovat Y" odpověď "dělal/nedělal" než jít za kolegou do vedlejší kanceláře a zakecat se tam půl hodiny :)
Ne nejste, podle toho co udělal jen vyměnil jeden nástroj za jiný a nic se nezměnilo :o)
Vlka se nažral, ale koza zůstala celá - má o 80% méně emailů :o)) To je jako říct, že mi ježdění do práce autobusem zabíralo 3 hodiny denně a když teď jezdím autem a autobusem jen v případě že je auto nepojízdné, tak jsem vlastně ušetřil denně skoro celé 3 hodiny které mi zabíral vlak :o)
tak jste se zatahali frikulini za trika v jakych velkych firmach pracujete, kolik miliard lidi mate, jak Pat zmigroval sem, a Mat zmigroval nazpatek...
vymente si e-maily a piste si to navzajem temi uzasnymi systemy, kdo je na ty vase flamy zvedavej ;)
Mně osobně maily nečiní problém, naučil jsem se vyřizovat je dvakrát denně a ostatní si na to museli prostě zvyknout - když je to urgentní, ať zavolají. Spousta lidí si bohužel myslí, že když je mail tak rychlý, tak že příjemce nemá nic jiného na práci než kontrolovat poštu a bleskově odpovídat. Musel jsem si tento svůj postoj na jedné poradě obhájit, stačilo naštěstí prohodit, že je zvláštní, že si stěžují hlavně ti, kteří se neustále chlubí tím, jak skvěle znají a používají time management :-)
Horší to ale je, když třeba firemní etický kodex slušnosti nařizuje, že na každý mail má příjemce odpovědět. Abych dostál stupidním pravidlům kodexu, tak na zbytečné maily odpovím jen "OK", a je to.
ICQ a podobně jsem omezil rovněž na minimum (prakticky IM ani nespouštím), neproduktivní plkání se známými je totiž bohužel největší žrout času. To se raději s nimi domlouvám, že si večer zavoláme přes Skype. Kupodivu mi to zatím funguje...
cas ktory predtym venoval e-mailom venuje teraz IM a telefonovaniu, navyse e-maily su predsa len aspon nejako formulovane a malo by z nich byt vsetko jasne, lebo si to clovek ma cas premysliet narozdiel od telefonovania ktore je chaoticke kvoli realnemu casu, kedy telefonujuceho napadne dalsich x veci a na dalsich x si nespomenie, takze ukazovat tu vyhody telefonovania oproti e-mailom je dost smiesne a divim sa ze na webe o IT tomu autor veri
keby sa Louis radsej priznal ze nevie (rychlo) pisat na klavesnici, bolo by to omnoho jednoduchsie vysvetlenie ktore mi z toho vyplyva preco mu e-maily zaberali tolko casu a teraz pouziva IM iba do 3min a inak telefonuje, cloveku ktory vie rychlo pisat e-maily urcite setria cas oproti telefonovaniu, ktore uz okrem vyssie spomenutych nevyhod cloveka otravuje vtedy ked nan nema cas, zatial co e-mailu sa venuje ked chce
No tak kdyz je z IBM tak urcite musi pouzivat Lotus Notes. Vubec se mu nedivim, ze chce omezit emailovani, to ja s Lotus Notes chci taky, neznam nikoho kdo rad pouziva Notesy. Ono totiz ale vsechny produkty IBM jsou uplne nanic.
Uz aby tu ajbiemku koupili celou Cinani nebo Microsoft.
Na takové volače je snadná pomoc. Volá v blbou chvíli? OK, prostě řeknu rovnou, že volají v blbou chvíli, dřív než vychrlí cokoli dalšího, případně jsem nepříjemný, odbývám je, odkazuji na mail, ať napíše a budeme to řešit ráno (hlouposti do té doby vyšumí ...), nebo telefon prostě neberu.
Funguje to na šéfy, zákazníky, kolegy, na každého samozřejmě trochu jinak s jinou mírou zdvořilosti, ale dá se to. A hlavně nerozdávat telefonní číslo komukoliv a když je nouze nejvyšší tak telefon prostě vypnout.
Mail je ok na problémy nevyžadující okamžitou pozornost, je super jako archív nevyřízených úkolů, historie provedené práce a umožňuje mi řešit vše postupně dle časových možností. Nenechat se vyrušovat uprostřed důležité práce pitomostma není o použité technologii, ale o pracovním návyku atd...
IM je ok, pokud lze problém řešit max deseti větami. Případně o něco pomaleji než telefonicky, ale přesto víceméně online.
Je to nesmysl, ten pán jako manažer na určitou oblast nemusí používat maily, aby je měl jako podklad pro své manažery pokud příjde nějaká eskalace od zákazníka apod. Je to sice pěkné co dělá, ale to si může dovolit opravdu velmi málo lid v IBM. Vše musí být zdokumentované a kolikrát ani IM historie není dostačující. O věcech domluvených přes telefon ani nemluvě. Potom, když na vás udeří vedení, nemáte v ruce vůbec nic!!!
Kecy o tom, jak "jsem zrušil mail a jsem happy", mi připadají stejně smysluplné jako "chci bojovat za světový mír" od čerstvé miss. Pan Suarez žije na Kanárech a zřejmě je noční pták, aby si mohl telefonovat s IBM v USA. Právě nadnárodní společnosti typu IBM se prakticky nemohou bez asynchronní komunikace, jakou je mail, obejít.
Já jsem v práci taky jeden z uživatelů IBM Lotus Notes - on je to systém dobrý, ale jak už tady někdo psal, jako všechny produkty IBM hodně "uživatelsky nepřátelský". I když nutno uznat, že ho nevyvinulo IBM, ale fa Lotus, kterou si IBM koupilo jako celek.
Každému vyhovuje něco jiného, a to se týká i komunikace. Pracuji v instituci, kde je potřeba si "krýt záda" a mailem si proto sjednávám i odchod na oběd. Nedávno mi říkal kolega, jak mu hrozilo "áčko" od šéfa, protože odešel na celodenní konferenci a šéf si nepamatoval, že mu to povolil. Kolegovou záchranou byl archiv jeho mailu.
Já produkuji řádově 1GB archivu ročně a nedám na mail dopustit. Telefony mě vyrušují a když mi někdo zavolá a chce něco řešit, požádám ho, ať mi to napíše mailem. Dovedu buď něco analyzovat a vymýšlet, nebo kecat po telefonu - ne oboje současně. Telefon (ale i osobní schůzka) jsou dobré leda tak na bohapusté plkání, nikoliv na řešení odborných problémů. Měl jsem šéfovou, která - když se měl řešit jakýkoliv problém - ihned vyhrkla "tak si na to spolu sedneme". Moje standardní odpověď byla - "tak mi nejdřív přepošli všechny informace mailem, já si to promyslím a POTOM Ti řeknu svůj názor".
Mail musí člověk umět používat. Tedy např. vytvořit si adresářovou strukturu a všechny maily do ní třídit. Mám ve své e-mailové databázi 40-50 adresářů s hloubkou vnoření až do 4. úrovně a najdu tam vše, co potřebuji. Už jsem dospěl do situace, že když si chci nějakou služební informaci zaznamenat, pošlu mail sám sobě. Nemusím tak informace hledat v různých samostatných systémech.
Co když nenávist pana Suareze k mailu vyplývá pouze z nekvalitního anti-spamu jeho poštovního serveru? Nebo že soudě podle jména je Španěl a angličtina není jeho rodnou řečí a psát maily pro něj není elementární? Kdybych měl psát maily v cizí řeči, asi by se mi taky orosilo čelo - což naštěstí nemusím.
Takže za sebe zvolávám: vivat e-mail, fuj telefon a kecálkové typu ICQ!