Otázka ale je, kolik z těch dětí opravdu aspoň tuší, co dělá... Vidím to i na svých dětech - počítače se opravdu nebojí a jsou u něj od nižšího věku než já, ale na druhé straně je to takový ten přístup ve stylu ryzího konzumu. A je velká otázka, kolik z dnešních "mladých" se posune v budoucnu někam dále.
Ale pokud to dobře chápu, tak právě tímto se má zabývat druhý díl článku, takže možná bude lépe s diskusí počkat.
Já vidím spíš problém v tom, co dobře popidoval už jiný diskutující - problém s dnešní mládeží je v takovém tom "klipovitém" přístupu k informacím a neschopnosti soustředění se na něco více do hloubky...
Tohle je obecný jev, který popisují sociologové ve všech oborech, nic specifického pro IT a do budoucna s tím může být docela problém.
To, že nikdo učený z nebe nespadl a že si dítě "občas nabije čumák" problém opravdu tak velký není, naopak by to mohlo být i přínosem, ta "útržkovitost" ale už tak nevinná není :-(
ano, děti opravdu učí rodiče s ovládáním PC .. protože toho času na tom strávili nepoznatelně více a měli šanci se to naučit .. nicméně drtivá většina jim pomáhá pouze s ovládáním PC .. jakmile se sami dostanou někam k většímu problému, jako je nastavení něčeho, či nedejbože něco shodí, sami už nevědí co a jak dál mají opravit. Sám pracuji v IT (programátor a PC všeobecně) a s mladými jsem ve styku neustále .. a občas mě až zaráží ta jejich "gramotnost" v oblasti ovládání ... tedy spíš "negramostnost". Když si má člověk představit, že toho bude všude kolem více a více, tak ten nezájem je udivující.
Ale zase jak se říká v jedné pohádce, "ten umí to a ten zas toto" a to je asi i jedině dobře ;) nikdo nemůže rozumět všemu
Rodičové jsou různí. Najdou se i tací, (není jich moc), které své děti učí, hlavně víc, než jen prosté základy a jsou i tací, kteří se při sebemenší zmínce o jakýchkoli moderních technologiích (stačí i mobil), okamžitě opupínkují, propadají hysterii a na dítka ječí, ať si s těmi ,,ďáblovými vynálezy" nic nezačínají. Většinou je to o tom, že 80 -90% těch, co mají doma počítač, zvládají několik naučených rutin, s jejichž pomocí si přečtou maily, prosurfují pár webů a maximálně stáhnou nějakou tu kulturu a v okamžiku, kdy se mají popasovat s něčím ne zcela běžným, např. alternativní aplikace, propadnou panice.
Ono nebát se je základ, já začínal ještě za MS DOS v nějakých dvanácti letech, hrál jsem si s příkazovou řádkou, přepisoval autoexec.bat i config.sys... A párkrát se mi podařilo vytvořit konfiguraci, kterou pak někdo zkušený musel opravovat. Ale otrkal jsem se, s věkem přišel rozum a dnes nemám problémy.
Naproti tomu dříve mi byla máma schopná volat, že má na obrazovce hlášku "Je dostupná aktualizace KBXY, chcete ji nainstalovat?" a co že má dělat. Dnes už je to výrazně lepší, ale trvalo jí to o deset let déle.
Je to stejné jako všude jinde, dětská zvídavost a objevování světa stylem "občas si prostě nabiju čumák" je velmi efektivním způsobem učení.
Souhlas. Vidím to na synovi a dětech mých kamarádů. Umí skvěle klikat, zaregistrovat se na FB a nainstalovat hru systémem Next, Next, Finish. Když je na Skype neslyší druhá strana, mlátí pěstí do stolu a restartují počítač, nenapadne je podívat se, jestli nevypadl kablík od mikrofonu nebo zda není v mixeru mikrofon ztlumený. Těch, kteří se v počítačích "rejpou" a rozumí jim víc do hloubky je procentuelně stejně jako když jsem byl v jejich věku (akorát, že my měli 8 bity připojené k TV).