Myslím si, že značná část oněch miliad půjde na úpravu životní úrovně nových šedých eminencí, poté co jim soudy odstranily konkurenci.
Dalším krokem bude vytvořit systém v praxi nepoužitelný, poněvadž se najdou otravní šťouralové, kteří budou chtít vědět za co přesně stát naše peníze utrácí a ve funkčním systému by možná našli odpovědi.
1) zrušit všechny informační portály a podobné předražené nesmysly, namísto toho vždy exportovat zájemcům data v xml v surové formě. Úspora pro veřejné finance jednotky až desítky miliard ročně.
2) umožnit veškerá podání provádět elektronicky skrze datové schránky či jednotný formulář s elektronickým podpisem. Na jednom místě.
3) jeden bankovní účet pro všechny typy odvodů, stát ať si to sám přerozděluje
4) zavést zjednodušení účetnictví a daní pro s.r.o. Něco jako obdoba nákladových paušálů s tím, že v nějaké jednoduché formě dám FÚ přístup pro čtení na firemní bankovní účet a na něj budu přijímat platby vždy stejného charakteru. Žádnou další evidenci bych nemusel vést, příjem by byl v momentě připsání a nikoliv vystavení faktury, daň třeba strhávána průběžně. Nemusí to být nic univerzálního, prostě určené pro firmy, které se dokáží v takovém zjednodušeném režimu pohybovat (tedy odvádí DPH, nevykazují náklady nebo zase jen v nějaké zjednodušené formě).
5) odrušit postupně všechny výjimky a úlevy v dani z příjmu p.o., klidně i bez náhrady sníženou sazbou.
atd. Asi všichni cítíme, který směr je správný.
Buďme rádi za ten chaos. Čím neschopnější stát, tím větší klid pro občany. Dovedete si představit ten hukot, kdyby současní politici (a demokratický systém žádné lepší vygenerovat nedovede) měli k dispozici fungující státní aparát - všechny cla, daně, zákazy, příkazy plně pod kontrolou a stoprocentně vymahatelné. Mě z toho běhá mráz po zádech.
A kdo vždycky všechno správně proclil, nikdy neplatil malířům "bez papírů", s předstihem mění všechny doklady a udává vlastní matku, když ji radar změří v jeho autě ať první hodí kamenem.
Prosímvás nepřekrucujte to, předprodukční analýza a návrh rozhodně nemůže trvat 7 let.
Zkuste přijít za jakoukoli soukromou IT firmou ze západní evropy, USA a říci mu, že za 33 miliard a 7 let mu možná vytvoříte nějakou jednoduchou databázovou službu a uvidíme, jak dlouho u nich v kanceláři pobudete.
To vis, soudruzi v Googlu jsou amateri, cesti navrhari SW jsou borci navrhujici rychlosti svetla a proto to rychleji nejde.
Tunel Blanka co si tam kopou prazacci stoji polovinu toho, co novy Suezsky pruplav v Egypte, ono to opravdu levneji nejde, uprimne :-)
V cesku proste spousta veci nejde....takovy folklor.
Tak, tak hlavní je plánování, analyzování, dojednávání, řízení, kontroling... no a samotný produkt, o kterém to celé je vlastně taková nepotřebná podružnost :-)
Pak ještě nějaká ta dotace, grantík a dekáda vývoje, že?
Vždyť to nejde z Vašeho, čím to trvá déle a je to méně funkční tím lépe :-)
Nástřel.
1. Před programováním musíte zjistit, co zadavatel žádá - cíle - goals.
2. Jeho požadavky musíte popsat pro budoucí programování.
3. Už jste někdy jednal a chtěl po lidech, aby vám podrobně zmapovali co dělají? Hrůza, očekávají, že Váš SW jim bude řešit problémy. Takové nesmyslné myšlení jim musíte zatrhnout. SW je jen nástroj pro rozhodování, problémy neřeší.
4. Po předběžném auditu zjistíte, že více jak 50 procent procesů nepopsali. Nebo popsali mylně, pracují v nesouladu z jakoukoliv směrnicí (systém papírků, operativních telefonátů a podobně).
5. Znovu ke 3.
6. Řešení interfejsů na - banky, katalogy dodavatelů, .... Musíte nasmlouvat jednání a několikrát dokola.
7. ...
..
..
XX-té. Až se popíšou procesy a toky informací musíte v rámci auditu začít s BOLESTIVOU optimalizací a lidé se začnou "šprajcovat". Přitom opět zjistíte, co všechno ještě je zamlženo.
YY-té. Nastoupit řešení bezpečnost, redundance (nutná) toků, ...
... hezké úterý. ;-)
To jste si ten odstavec opravdu nepřečetl celý, nebo je to záměrná demagogie? Lhůta pro stanovení daně jsou tři roky. Pokud během těch třech let dojde ke změně (podáte opravné daňové přiznání, FÚ vám vyměří jinou daň), prodlužuje se o rok. Teprve tímhle prodlužováním se může natáhnout maximálně na deset let. Takže doba, po kterou potřebujete podání prokázat, jsou maximálně ty tři roky (protože pokud dojde k tomu prodloužení o rok, není podstatné to původní podání, ale to, co zapříčinilo prodloužení).
Jen v cesku je to tu takove specificke - ze nic nejde
Ano, neschopnost soucasneho systemu cokoli skutecne vybudovat a dotahnout do konce. To uz se resilo v jine diskusi
http://dieta.vitalia.cz/clanky/pred-dvaceti-lety-jsme-jedli-2x-vice-hoveziho-nez-dnes/nazory/35529/
http://dieta.vitalia.cz/clanky/pred-dvaceti-lety-jsme-jedli-2x-vice-hoveziho-nez-dnes/nazory/35531/
§ 148 Lhůta pro stanovení daně
http://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-280-2009-sb-danovy-rad/f4010088/
(5) Lhůta pro stanovení daně končí nejpozději uplynutím 10 let od jejího počátku podle odstavce 1.
Jenze chaos je vytvaren zamerne, aby se bylo na co lepit.
Soudruzi v Googlu delaji nejake systemy neustale, Amazon vybudoval slusny klaud, protoze jim jde o kejhak a kdyz ne oni, tak nekdo jiny. Jen v cesku je to tu takove specificke - ze nic nejde, vse se musi slozite navrhovat, protoze to a ono, a aby to umelo jeste tridit statni zakazky podle poctu samohlasek, kabel taky zakopat nejde, protoze je spousta prekazek pres ktere to proste NELZE.
Mit tu nejakou sazkovou platformu, vsadim boty, ze Eleon Musk driv pristane na Marsu nez zde polozi kabel.
Jako programátor to vidím kolem sebe. Kolik je kolem nalepeno manažerských řídících nenažraných pijavic, přesvědčujících okolí, že jsou právě oni absolutně nepostradatelní. Nakonec dobří systémáci a programátoři ostrouhají mrkvičku. Oni všechno vědí. Co udělat, jak to udělat, za kolik. Ale práci za ně udělají jiní. Jsou samozřejmě také potřeba, ale ne v přebujelé podobě.
To bude jednoduchá extrapolace toho, kolik už to stálo a jak málo to dosud přineslo :-)
Ale nedivím se tomu. Sleduji zde diskuse na podobná témata, ale nikdo zde nepopsal realizovatelný postup jak takové velké systémy realizovat efektivněji. A to za stávajících procedurálních omezení, se širokou distribucí kompetencí apod.
Zdůrazňuji PROGRAMOVÁNÍ JE TO POSLEDNÍ, snad ani ne 10 procent celého problému nasazení IT.
PRVOTNÍ a nejnáročnější je příprava IT SYSTÉMU, business plán.
Zkuste si jen udělat rozbor HW.
Nasazení firewalls - back-end/front-end, rozložení zátěží na serverech, databázích, komunikačních linkách, ...
...
Mluvil jsem snad někde o programování či generování?
Přečtěte si o čem píši, co je náročné.
Děkuji.
Porovnavas neporovnatelne, to co tehdy trvalo 10 lidem rok dnes zvladne 1 za pul roku - vyssi programovaci jazyky, knihovny, informace na internetu. Myslenka je takova, ze kdyz se chce, tak to jde rychle a kvalitne zaroven. Ale to by se muselo jet tvrde ane zblemtat jak je neco slozity a proto 100 miliard sem 200 miliard tam.
Mohu vás ubezpečit (a můžete se poptat na netu u odborných firem), že jen provedení KVALITNÍHO procesního auditu i s užitím CASE trvá kolem 2 roků. Minimálně 1 rok se popisuje tok informací v organizaci.
Ono sesouladit různé interfaces na externí organizace + interface na interní staré projekty není žádná sranda.
Pak to dopadá, jak to dopadá, miliardy v luftu a lidé znechuceni.
Penize se najdou. Pokutovanim lidi, kterym se lhalo ze pouziti DS bude dobrovolne. Ted pres ten smejd u ktereho neni nic zarucene budou muset pod pokutou posilat vse a pak zase platit za konverzi do listinne podoby (nebo za nejaky pochybny datovy trezor nekde v kloudu, casem vytopenem vodou nebo vytunelovanem vladni mafii), ktera jedina zarucuje pravni platnost.
Ti vice naivni pak zaplati na penale, az se jich urad za 10 let zepta (nejaky necitelny ZFO soubor sifrovany v te dobe jiz naivne prolomitelnym algoritmem) proc nepodali ten a ten formular.
Nesouhlasím s p. Kovačičem.
Spíš bych řekl, že se jedná poprvé o reálný "nepolitický" odhad.
Nebudu vše rozvádět, jde jen o fórum.
Ani v komerční firmě nejde vše ideálně, jak p. Kovačič uvádí.
Dělal jsem v komerční firmě "pouze" na logistickém systému a když majitel se chlubil, že teď nasadíme IT řešení (asi rok 1993), tak jsem asi s dost hlasitou připomínku odvětil, že já bych byl rád, aby systém byl nasaditelný do roku 2000.
Téměř došlo na má slova. Při spouštění (zkušební) si majitel na mne vzpomněl a dal mi láhev šampusu s tím, že mi musí dát za pravdu.
Pokud chcete něco takového musíte začít:
- u bezpečnosti !!!,
- systému záloh a archivů,
- odhadem, co bude asi technologicky v budoucnu na trhu,
- provést před procesního auditu nejlépe s užitím CASE...
... teprve na konci tohoto se mohou začat generovat první moduly projektu
..
Následně:
- stále podceňované testování (alfy, beta, provozní, zátěžové ....)
- školení personálu.
Končím. Hezký den, a jsem nadále pesimista, protože přijde zase někdo chytřejší mne a ostatních a slíbí vše udělat za hubičku. ;-)
Zdravím OpenCard a pražské tunely...
Přechod od "strategického rámce" k projektům je naštěstí pro státní správu proces, který jednoduše nemůže stihnout. Komerční firma by to za 6-18 měsíců zvládla - ale vládu tady máme občas i na 4 roky, a vzhledem k rychlosti procesů to prostě nepůjde :-)
Na druhou stranu mě jímá hrůza z nástřelu 33 mld - jelikož úspěšnost IT projektů ve státní správě je čistě optimisticky 20% a reálný přínos pro občana je ideálně žádný.
Jinak přikládám osobní zkušenost s projekty na Ministerstvu vnitra (naštěstí ne osobní):
===
Rozhodně nelez do státní správy. Je to na zbláznění obzvlášť když i šéfové odboru jsou političní nominanti s hlavní kvalifikací -- jsou dlouho ve státní správě (když vynechám milenky některých významných politiků) a mají členskou knížku nějaké stany a znalosti zcela nulové. Jdou do toho s jistotou, že po volbách vypadnou. I když nyní jim svitla naděje, že by mohli zůstat jestli bude zákon o státní správě.
Moje šéfová nemá ráda takové ty "nic neříkající reporty s obrázky" (myslí tím RiskLog), projektové týmy ze zásady neustavuje a vše řeší přes svoji náměstkyni, která je ze stejné strany.
U mne už tak nezáleží na životopisu, ale všichni na to blbě koukají a vlastně by ti to poškodilo karieru.
===
S podobným přístupem řešit cokoli je velice nerozumné...
Že bychom se k němu zase vrátili? Informační společnost zdaleka není informatizace veřejné správy. Celá ta oblast pod MVČR pak vypadá, jako by v ČR mimo úřadů a České pošty nic dalšího nebylo.
V centru by měl stát občan, firma, podnikatel, ne úřad. Informační společnost se nebuduje pro úřady. Tedy aspoň doufám.