možná to že si pak ale nejsi schopen povídat o čemkoliv mimo počítačů může být ten důvod, proč ti tví hloupí spolužáci po nocích šou.tají a ty si kazíš oči u monitoru
Jsi pako. Já jsem taky ajťák, programátor, analytik, ale nikdy jsem nechápal, proč si někdo zakládá na tom, že neumí česky (pravda, taky jsem nechápal lidi z humanitních oborů, co si zakládají na tom, že neumí matematiku). Pro mě je ideál člověk všestranný, takový ten renesanční typ.
Jenze skola vsestrannost bohuzel potlacuje na ukor nejakych reliktu minulosti, ktere uz lidem davno nemaji co rict. Pisu o tom vyse. Kultura a umeni neni jen ceska literatura (ktera navic nezaslouzene adoruje jen nektere autory). Zajdete do antikvariatu a zjistite, kteri autori jsou stale zivi a kteri nikoho nezajimaji (ty najdete za petikorunu v krabici pred vchodem). Je Drtikol a Sudek mene nez Alois Jirasek? Netvrdil bych to :)
Ze začátku jsem na tom byl jako ty - taky mě zajímala hlavně scifi a počítače (a vydržel jsem u toho). Později jsem se ale dostal i k jiný literatuře a jsem moc rád. Teď jsem si třeba po letech znovu přečetl Malevil a vychutnal jsem si ho tak, jak bych dřív nedokázal.
Ovšem pokud jde o tebe, kdybych měl na výběr třeba s kým jít na pivo, tak bych raděj bral ty tvý spolužáky. Je dobrý něco umět a něčemu rozumět, ale zkus si najít, co znamená slovo fachidiot. Možná ti někoho připomene.
PS: A souhlasím s názorem, že škola byla (a třeba už není, kdo ví?) na výuku literatury děsná. Já se k jinem věcem dostával pracně později a spíš navzdory tomu, co jsem slyšel ve škole.
Ano, jsem tricatnik. Za mych mladych let se na gymnaziu z kultury opravdu probirala jen ta literatura. Pokud je to dnes jinak, je to jedine dobre. Jen tak pro zajimavost, jak probiha vyuka historie filmu?
Výuka historie filmu probíhá základním seznámením s historií..to jest přednáškovou formou, která je doplněná ukázkami filmů o kterých je řeč. Samozřejmě není prostor pro všechny filmy ani pro výuku v takovém rozsahu, jako by byl třeba v zájmovém kroužku, ale nadruhou stranu naše škola poskytovala bezplatně k zapůjčení filmová díla na videokazetách popř. DVD, takže prostor pro shlédnutí dalších filmů a prohlubování zájmnu tu byl. Přibližně dvakrát do roka se pak chodilo do kina, a musím říct, že i tady byl výběr filmů velmi kvalitní.
Z Vašeho příšpěvku se dá předpokládat (neuražte se), že jste již trochu starší ročník. A neříkám to proto, abych se Vás dorkla, ale protože si nemyslím, že by literatura byla nyní ve školách před ostatními druhy umění upřednostňována. Samozřejmě záleží na konkrétní škole a vyučujících. Z vlastní zkušenosti ale říkám, že mimo literaturu jsem prošla na gymnáziu "kompletní" výchovou.
Co se literatury týče, tak si opravdu myslím, že základní znalost patří k všeobecnému přehledu a že škola dává v tomto případě pouze návod na další možné samostatné studium nebo další rozvíjení zájmu v oblasti, která ve škole zaujme.
Jinak zmíněný server není první, který namluvenou klasickou a nejen klasickou literaturu poskytuje. Já sama již delší dobu používám http://mluveneslovo.chaves.cz/ a nemůžu si stěžovat. Vřele všem doporučuji to alespoň zkusit. Chápu, že nejsme všichni ze stejného těsta, ale kdo nezkusí nemůže pomlouvat ;-)
Ne, literatura se opravu "nečte" - číst = konzumovat... To můžeš s brakem, ale kvalitní literatura se učí - učí se chávat a rozumět jí. Příklad:
Policejní šéf kriminálky spáchal sebevraždu oběšením a před tím se ještě několikrát podnul nožem.
Kdo čte: tak z toho ví "policejní šéf se zabil"
Kdo se literaturu učí: "Mafie popravila šéfa policie v jeho domě a narafičila to jako sebevraždu, nejspíš má dost silné prostředky na to, aby takový výsledek byl i v policejní zprávě a v médiích."
--
Zhruba takový je rozdíl mezi "čtením" a učením se literatury :-DDD
Ano, na našich ZŠ, SŠ (a možná i VŠ) se literatura POUZE čte - to máš pravdu... Nebo se na některých školách učí jak telefonní seznam - seznam autorů a k nim si studenti musí pamatovat názvy děl...
Ovšem než takové učení se, to už je lepší se vážně učit ten telefonní seznam - to Ti aspoň k něčemu bude a ušetříš za 1188. Seznam autorů a děl bez toho, abys chápal o čem ten člověk chtěl vlastně psát je Ti absolutně k ničemu :-DDD
Věř tomu, že spolužáky bys nebral - oni totiž něco přečetli a vůbec nevěděli co :-))) Nějaká hlubší pointa nebo význam, která nebyla přímo napsaná jim naprosto unikala... No lidi s kterýma jdu na pivo já je taky setsakra málo - většině lidí si ani nemyslím, že jsou prostě idioti - navíc přetvařující se :-)
Jinak fachidiot nejsem i pro mě je spousta věcí důležitých mimo práci - ale ostatní lidi jsou idioti úplní - třeba spousta "literárních vzdělanců" si nikdy neuvědomila např. že Karolína Světlá se přes Němcovou (taky pěkná poletucha) seznámila s grupou "májovců" a pak si to rozdávala s Nerudou, kterej ji měl jenom jako bokovku a tak psala naprostý 3,14oviny jako Kříž u Potoka, Nemodlenec a další pitomý hemty! Proč se o tom má někdo učit??!!
A že slavný Vrchlický krom jiného napsal báseň "Otvírajte putyčku, dostal jsem chuť na pičku!" - to taky ví málokdo :-DDDD
Když jsem to nastínil ve škole a dokonce dokázal i řediteli, že je to opravdu tak a následně "neodvolal", tak jsem ve třeťáku na SŠ dostal trojku z chování :-DDD
Takže ať se dál debilové učí, že spisovatelé jsou nějací "nadlidi", kteří vždy jen slušně, morálka je to hlavní a nikdy krok stranou... Já se takové blbosti učit nehodlám!! Pro mě k Vrchlickému zrovna tak jako Zlomky epopeje patří třeba Balada o hovně - jo psal to, když byl maximálně nalámanej, ale psal :-))) A mimochodem je to taky hodnotná literatura - možná ještě víc jak ta obecně uznávaná :-DD
Vidim to dost podobne a jsem na tom stejne, sevsimvsudy :-)
Jen bych chtel dodat, ze uroven vzdelani na ZS a SS byla dost pochybna. Fajn, dozvedel jsem se neco o ceske literature a neco malo o te svetove, ale kde jsou ostatni obory, ktere jsou dulezite proto, aby se clovek mohl povazovat za vzdelaneho? Kde byla vyuka o FILMU, FOTOGRAFII, moderni hudbe, soucasnem tanci, divadlu, vytvarnem umeni atd. proste o umeni? Ve vysledku jsem v 90. letech vyjel poprve na Zapad a kdyz jsem zacal o tom, ze jsem z Prahy, prvni reakce byla - aha, Franz Kafka :-) Skoda, ze ucebni osnovy ignorovaly nemecky pisici spisovatel. Podtrzeno, secteno: vyuka literatury byla naprostou ztratou casu. Ctu, co me zajima, ma to i uroven, ale ve skole o tom nepadlo ani slovo :-)))
Píšete o několika věcech.
1. literatura českých Němců se dříve ignorovala (včetně německy píšících českých židů). To je dneska minulost. Je otázka, jestli dostává tato literatura prostor odpovídající svému významu (to bude asi na školách individuální), ale učí se.
2. výuka literatury vs. výuka umění obecně
Tady je hlavní věc ta, že literatura má v procesu vzdělávání zásadně odlišné postavení, než ostatní umění. Literaturu čtete. A tím, že čtete se zlepšuje vaše mluvená i psaná vyjadřovací schopnost. Člověk, který má hodně načteno dělá mnohem méně gramatických chyb. Proto je potřeba číst hodnotnou beletrii. A k tomu se dále nabaluje celý předmět, aby studenti věděli co vlastně čtou.
Výuka filmu by byla rozhodně zajímavá, ale sledování filmu vaše vyjadřovací schopnosti nezlepší (rozhodně ne tolik).
3. výuka klasického vs. moderního
To je obecný problém, který ponechám bez komentáře.
Když jsem kdysi já býval ještě žákem, tak jsem čtenářák dělal tak, že jsem si od lidí ze starších ročníků přečetl dva stručné obsahy a podle nich jsem vlastními slovy napsal jeden vlastní... :-)
Ze všech knih, které jsme měli povině, jsem přečetl jenom Řecké báje a pověsti. Ostatní už ne, protože jsem četl raději sci-fi a pak programování v Pascalu, triky v DOSu a knížky o IT :-)) A to mezi povinou četbu na ZŠ a SŠ zrovna moc nikdy nepatřilo... Ovšem spíš mi to prospělo než ublížilo :-DDDD
Českou literaturu vážně moc neznám a ani tu klasickou světovou. Ale moji spolužáci, kteří ji znali perfektně, tak teď jsou bez práce nebo pracují za malé platy - já mám ve srovnání s nimi i dvojnásobný plat a nejdéle jsem si hledal místo asi čtrnáct dnů :-DDDD
No a že jsou lidi strašný swině, co baba to pěkná k***a nevěrná a záleží jí jenom na penězích a že v životě se můžu spolehnout jenom sám na sebe - to jsem ani z literatury zjišťovat nemusel :-))
Takže děcka: KAŠLETE NA ČTENÁŘÁKY!!! Čtěte raději odbornou literaturu z jedno jakého oboru - ale nejlepší je asi tak opravdu IT, protože třeba domácí chemičku nebo orchestr si jen tak neuděláte - to s pár PC do sítě a instalací serverů je to už dnes mnohem jednodušší!
vypadá to žes poněkud nepochopil účel literatury - literatura se neučí, literatura se čte a nejenom na střední škole, ale hlavně v běžném životě... vyuka literatury na střední škole slouží k prostému vytvoření jakéhosi základního přehledu a její kvalita je vysloveně vázána na vyučujícího.