Hezke, ze neco takoveho existuje, ale jak pisi ostatni, neni to kompletni, ci tam jsou chyby (myslim obecne statni registry). Problem neni v technologiich, ci jejich cene, problem je, ze stat neni ochoten poskytovat informace zdarma.
Jak pan Peterka pise, vypisi jsou pouze informativni. Ale myslite, ze s vypisem, ktery si zaplatite a je zavazny, muzete delat, co chtete? Nemuzete! Prostudujte si ceniky, vyhlasky, narizeni a zakony. Zjistite, ze kdyz si zaplatite "obycejny vypis", tak si jej muzete cist a rozmnozovat jen pro svou vlastni potrebu. Nesmite jej dat treti strane. (Priklad: jeden obecni urad si zaplatil vypis vsech parcel v katastru obce, pro svoji potrebu [vydite jaka parodie -- jeden urad vydelava na druhem uradu] a napadlo jej, ze by jej mohl uverejnit na svych webovych strankach, protoze jiste i jini by meli zajem o tyto informace. Lec zakon to zakazuje.)
Pritom by si stat mohl prozatim vybudovat kvalitni informacni system, ktery by poskytoval informativni vypisy zdarma, a az by vychytali chyby, tak by na jiz vybudovany IS mohli napojit aplikaci vydavani zarucenych vypisu elektronicky podepsanych. Front a prace na uradech by ubylo, snizily by se naklady, a tak by zbyly penize na informativni vypisy zdarma. Jinak uvidite tu ostudu, az urady zacnou hned na zelene louce vydavat zarucene vypisy s elektronickym podpisem a bude to stat miliony, nebude fungovat apod.
No tomu se dříve říkalo chozrasčot a nyní vnitropodnikové, chcete-li meziúřadové, účetnictví ;-).
V principu provoz každého státního čj. registru i každého informačního systému je vytvářející i na něj navazující něco stojí. Otázky jsou asi dvě:
- jak je financovat (příjem)
- jak jej efektivně provozovat (činnost za výdej)
Ohledně první otázky zákonodárce asi chtěl (neověřoval jsem), aby provoz katastru spolufinancovali ti, kteří z jeho provozu těží (vlastníci nemovitostí a jejich partneři), a zároveň aby nikdo nechtěl neomezeně mnoho kopií výpisů zdarma, neboť to by zruinovalo každého.