Ve srovnání chybí pro některé uživatele (jako např. pro mne), kteří volají téměř výhradně ve vlastní síti, důležitá informace o minimální povinné útratě za určité období (např. povinnost dobít kredit 1x za 6 měsíců). Jsem spokojený klient Xphone. Před tím jsem měl Fayn, odradily mě soustavné technické problémy.
Tak to bude asi věcí jednotlivce, já bych to pojal spíše jako výhodu, neb v tuto dobu spím a VoIP linka nemá automatické vypínání jako mají mobily - a já na noc tel vypínám
Používám 802 cca přes 2 roky ve firmě i příbuzenstvu a můžu říct, že to je dost užitečná služba. Výpadek samozřejmě někdy je, ale to má už častěji výpadek internet nebo elektrika. Kvalita hovorů "normální", tj. není potřeba řešit, např. s mobilním operátorem se to vůbec nedá srovnat.
Je to prakticky jediný způsob komunikace, kdy můžu volat kam chci, kdy chci a jak dlouho chci bez toho, aby mě operátor okradl na tarifu nebo způsobu účtování. Z druhý strany na tom asi nebude škodný ani operátor, i přes ty sazby provolám měsíčně řádově 2000,-.
Pobývám velmi často v Německu. Když jsem hledal nejvhodnější VoIP pro svou potřebu, tak jsem si u českých poskytovatelů nebyl jist, zda mohu jejich služeb využívat i když jsem v zahraničí. Neměl jsem moc času to studovat. Asi dvěma jsem poslal dotaz, na který mi nebylo odpovězeno, takže jsem to neřešil a začal předplácet tarif Skype Europe.
Nemáte někdo zkušenosti s využíváním "českého" VoIP ze zahraničí? Přece jen nabídky českých poskytovatelů jsou zajímavější než tarif od Skype. Navíc Skype nenabízí české číslo. A mít telefonní číslo třeba s americkou předvolbou je malinko nepraktické.
Zajimalo by me, kteri z VoIP operatoru maji nejake propojeni siti. Temer vsichni uvadeji, ze volani ve vlasni siti a do site partneru je zdarma ale nikde se neda najit seznam onech partneru.
Jeden z klonů Betamaxu (VoipDiscount) jsem používal. Dle mých zkušeností to má několik nedostatků:
- špatná kvalita hovorů,
- velmi omezené cesty pro nabíjení kreditu,
- není možné mít vlastní telefonní číslo.
Pro některé účely to je v celku dostačující řešení, ale já nyní hledám trochu něco jiného. Dobře vypadá řešení, které navrhuje Michal P.
To je možné, nicméně přesunu na Xphone rozhodně nelituji. Problémy s kvalitou hovoru a častými výpadky již nemám, oceňuji vstřícnou uživatelskou podporu, která funguje např. i v neděli večer a webové rozhraní je zřejmě také bezkonkurenční (různá přesměrování hovoru v závislosti na různých stavech, hlasová schránka, záznamy hovorů jako mp3, upozornění na nepřijatý hovor emailem/sms, odeslání PDF jako fax atd.).
S Fayn jsem skončil ve chvíli, kdy mi náhle a bez varování odstřihli telefon a zároveň zablokovali webové rozhraní. Když jsem se konečně dovolal na jejich infoliku, oznámili mi, že mám kredit -200 Kč a upozorňování na nízký kredit jim zrovna nefunguje. Takové služby opravdu nepotřebuji. Raději si drobně připlatím za něco, co funguje.
Zdravim, nomadicke cislo u 802.cz funguje technicky pekne (odzkouseno v DE, UK a US), dokonce ani to zpozdeni 100ms, ktere bylo do US standardni, nevadilo. Potiz s tim, ze ne vsichni ho routuji, je neprijemna - to presmerovani z normalniho cisla je asi jedine rozumne reseni s vyjimkou toho, ze pak volany vidi na telefonu "nejake podivne cislo s 9 na zacatku" :-)
Jinak to jde take resit tunelem, VPNkou, nebo nejak udelat v CZ preklad adres, cimzto se obejde omezeni adresnich rozsahu SIP serveru (ano, je to fuj, ale jako nouzovka snad i 802.VOX promine)
Zaregistroval jsem se na 802.cz a "koupil" nomadické číslo. Pokusil jsem si postupně nakonfigurovat 3 různé SW telefony, ale ani jeden nefungoval. Problém je nejspíš v nastavení routeru na naší firemní síti. Nejsem zrovna specialista přes sítě, ale připadá mi, že příslušné porty máme na našem firewallu otevřené. Avšak zřejmě bych musel nastavit NAT, což je na naší síti trochu komplikované.
V Německu mám připojení přes Alice, jejíž modemy jsou tak přihlouple udělané, že není možné na nich cokoliv nastavit, takže tam bych nebyl schopen porty otevřít vůbec.
802.cz se orientuje na HW telefony. SW telefony nepodporuje. Na stránkách mají akorát informaci o tom, jak SW telefony nastavit. O koupi HW telefonu zájem nemám. Nepotřebuji ho.
Nechápu proč autor článku opět dělá reklamu jedné společnosti a to 802cz, buď je touto společností podplacen nebo píše článek a předem si nezjistí potřebné informace !! Proč sem nezahrnul (když si máme dle něj najít nejvhodnější VoIP tarif)také společnosti Mikrotech a Ceteris. Nabízejí ještě levnější volání než 802cz a kvalita a zákaznický servis je na výborné úrovni, což o 802 tvrdit nemohu. Měl jsem s 802 jen špatné zkušenosti a jsem rád, že už jsem u Mikrotechu, kde vše funguje jak má a ještě volám levněji.
Ano 802.cz mi dává zdarma nejen internetové připojení a VoIP, ale ještě od nich dostávám tučné úplatky, abych psal zmanipulované články.
Ale teď vážně. Mikrotech a Ceteris ve srovnání chybí, protože prostě není v silách autora pokrýt v požadovaném rozsahu článku všechny poskytovatele VoIP v ČR, kterých jsou odhadem stovky.
Pokud jste si všiml, nikde v článku se neobjevuje zmínka o tom, že by ten který poskytovatel byl nejlevnější na trhu. Navíc na konci článku je věta : "Znáte ještě výhodnější VoIP tarif od českého poskytovatele, který nabízí pevné telefonní číslo? Podělte se o vaše zkušenosti v diskusi."
Proto Vám děkuji za upozornění na ceny Mikrotechu, které jsou opravdu zajímavé a vězte, že v některém z dalších srovnání se určitě objeví.
Ještě malá poznámka na závěr, Lupa je nezávislé médium, které si na své nezávislosti zakládá a v tomto duchu ke své práci přistupují i její redaktoři.
Skoda, ze v testu neni uvedeno, zda poskytovatele neblokuji prichozi hovory z internetu. Kdyz volam na voip telefon registrovany na ha-loo sip serveru, tak jsem na problemy nenarazil, ale volat na voip telefony registrovane na 802.cz me neslo (pokud si dobre pamatuji).
Ono 'propojeni siti' je nesmyslny koncept ktery do SIP sytemu nezapada - implicitne jsou propojeni vsichni se vsema (jako treba na e-mailu), pokud to SIP operatori nemaji na serveru explicitne blokovane. Akorat je treba pouzit pri volani cele SIP URI, a ne jen cast pred @ ('telefonni cislo').
IAX je speciální protokol pro Asterisk a 802.VOX® nepoužívá jako ústřednu Asterisk, ale PhoNet. STUN, pokud máte pocit, že něčemu pomůže (čímž si u 802.VOX® nejsem zrovna jistý) můžete použít jakýkoli. Doporučuji například "stun.xphone.cz" či "stun.netphone.cz". Oba chodí dobře.
Protože, pane kolego, mají přeci jen ty Betamax klony v porovnání s českými VoIP operátory o poznání horší kvalitu :-). Samozřejmě jsou situace kdy to nevadí, ale třeba hovor na úřad, nebo klientovi, přes Betamax neriskuji...
Dodatečná fakturace je samozřejmě možná nejen u Volného. Ale není, s ohledem na obecně špatnou platební morálku, u VoIP operátorů preferována..
Pokud se týká "údržby" u VOXu, ono se spíš jednalo o upgrade a rozšiřování. Je dobré vzít v úvahu, že počet klientů tohoto operátora se zatím za každý rok činnosti zhruba zdvojnásobil, a dnes má z českých VoIP operátorů nejvíce zákazníků. A to jak registrovaných tak aktivních. (Podle údajů některých médií je sice největší UPC, ale to je lehká mystifikace, protože česká UPC nepoužívá technologii VoIP, ale VoCable...)
Jo, ten Mikrotech bylo ze nabídek poslední dobou asi to nejzajímavější. Dokonce jse o nich uvažoval pro doplnění Voxu, protože některý mnou používaný zahraniční destinace měli několikanásobně levnější. Pak to ale snížila i 802 a přestalo to být aktuální.
Tohle je pravda, ale možná to nebude jen sítí. Já zkoušel nastavit doma jak různý SW telefony, tak i Nokii E51, obojí bez výsledku. A to jsem se tím zabýval pár dnů.
Pro cesty v zahraničí tam musím používat Skype - to je na cesty pro mě ideální řešení.
MIKROTECH VoIP je cenově srovnatelný s 802.VOX a v některých ohledech může být i výhodnější. Sám jej poměrně dost používám. Nicméně, množství krátkodobých drobných technických problémů a výpadků je výrazně vyšší, než je v současné době u VOXu, ale například i u ERI VoIP, Voinetu, VoIPEXu, Xphone, ha-loo a dokonce i u Faynu :-). Ale až to odladí (jde o dětské nemoci relativně mladého operátora - prošli si tím všichni), tak to bude asi velmi zajímavá služba.
Pro doplnění informace o cenách vybraných zahraničních destinací.
Německo PSTN - 0,29
Německo mobil - 5,50
USA - 0,29
UK - 0,36
UK mobil - 3,90
Francie - 0,36
Francie mobil - 3,90
Slovensko - 0,49
Slovensko mobil - 3,90
Pouzivam Mikrotech jiz vice jak rok a jsem spokojen. Pouze jednou jsem zaznamenal problem a musel jsem ho resit s technickou podporou. Problem byl v tom, ze mi z niceho nic prestal fungovat jeden kodek (uz nevim ktery). Po jeho zmene na jiny uz problem nebyl. Takze muzu doporucit. Nevim, jak je to u jinych operatoru, ale u Mikrotechu jsou take provize za prichozi hovory.
Prosim o radu, jsem laik. Zrusila jsem pevnou linku, zaregistrovala se u Ceteris,nainstalovala software telefon. Ale nefunguje to, po vytoceni cisla to chrci, ja sice pres ten neprijemny zvuk slysim, ale nikdo neslysi me. Na Ceterisu mi sdelili, ze je to problem poskytovatele internetu, coz je T-mobile, (pripojeni pres 4G modem) a ze mam asi vysoke odezvy. Na technicke podpore T-mobilu mi neporadili. Da se s tim neco delat?
Propojení sítí s kontrolovanými peeringovými spoji nesmyslný koncept není, pokud si uvědomíte, že (čeští) VoIP operátoři s pomocí SIPu "emulují" segment veřejné telefonní sítě na veřejném Internetu, tedy na paketové síti, fungující na principu "maximální snaha - nulová garance". A v této emulované síti provozují veřejnou telefonní službu (ve smyslu ZOEK). Ta má totiž, vedle nějaké zákonné definice, také nějaké kvalitativní parametry, které operátoři musí zajistit. A tyto parametry na "ad hoc" sestavované trase při SIP spojení "všech se všemi" (což bezpochyby SIP umí) prostě v současném veřejném Internetu již z jeho podstaty garantovat nelze. Samozřejmě, je možné na takovou garanci rezignovat, a poskytovat místo "veřejné telefonní služby" například "veřejnou službu přenosu hlasu prostřednictvím internetového protokolu", se všemi důsledky, z toho plynoucími, z nichž nejpodstatnějším je legislativní nemožnost, poskytovat takovouto službu s geografickými telefonními čísly! Otázkou je, zda to za takovou cenu chtějí zákazníci a zda to za takovou cenu chtějí provozovat operátoři....
Rád bych upozornil, že CETERIS (obchodní název služby "SbohemPevnaLinko) je subproviderem služby Mikrotech VoIP, byť za mírně modifikovaných, zejména cenových, podmínek. Technicky jde téměř o totéž....
To jsou zcela nesouvisejici veci - u VoIP operator nemuze zajistit prakticky zadne kvalitativni parametry ani u spojeni mezi svymi uzivateli, protoze (obvykle) nema zadny vliv na sitovou infrastrukturu.
Jake jsou tedy s tim souvisejici kvalitativni parametry?
Obávám se, že máte smůlu. Mobilní připojení většinou bývá dost mizerné kvality. Ostatně můžete si stáhnout aplikaci https://ha-loo.ha-vel.cz/soubory/voiptest.exe a vyzkoušet, které parametry vaše připojení nesplňuje.
Poradíte přes koho volat nejlevněji na lichtenštejnský mobil? Koukal jsem na kalkulačku 802 CZ a tam to vyšlo na 14,48 Kč, což je víc než volání z obyčejné Vodafone karty (11,30 Kč) a to mě docela překvapilo.
Číslo je +423 663 xxx xxx
To je celkem běžné. Ha-loo používá Asterisk, který implicitně přímé příchozí hovory z "otevřeného" Internetu akceptuje. Operátor by je tedy musel "výslovně zakázat".
802,VOX používá PhoNet, tedy "standardní ústřednu" pro uzavřené sítě, která umí (mimo jiné) také IP + SIP protokol. S nějakými přímými příchozími (neautentifikovanými) hovory z neznámého zdroje se přitom u PhoNetu při jeho návrhu nepočítalo. Takže pro takové příchozí hovory by jej bylo nutno úmyslně naprogramovat. A to je, vedle určitého bezpečnostního rizika (netvrdím, že dramatického, byť VOX už si s útoky proti své infrastruktuře něco užil) také nějaká práce navíc, kterou by patrně operátor musel dodavateli také navíc zaplatit. Je otázka, zda pro to má nějakou motivaci? Jinak já nevidím celkem problém v tom, volat namísto ústředny VoIP TS přímo koncové zařízení....
Jo, ICQ-SIM má zkrátka i svá negativa, že? :-) Volání na ni je většinou drahé. Z tohoto hlediska je od United Mobile lepší SIM+, s UK prefixem +447937.
Ale zkuste Odorik.CZ = 7.66 Kč/min, případně zahraničního operátora Betamax, konkrétně klon DialNow, u něhož je v ideálním případě cena € 0,119 incl. VAT. (Pozor - jsou různé ceny podle druhu přístupu ke službě => prostudujte si web, případně TELEFONUJEME.CZ. Je pravděpodobné, že této ceny běžně nedosáhnete, ale bude o něco vyšší.)
Když jsem si před rokem pořídil VoIP od jedné ze zde uváděných firem, docela mě pobavilo, že volání do mobilních sítí mám za paušál 1 Kč levnější než volání do vlastní sítě u mobilního opa s paušálem 500+ Kč. No a protože většinu hovorů beztak dělám z domova, mobilní op už se musí spokojit s paušálem na úrovni cca 1/4 dříve placeného.
Mám dvě různé zařízení Welltech WellGate 3512 a Edimax AR-7064G+B. Na dvou různých místech s různými providery (UPC a SPT, 3512 vždy za natem, edimax jakou router) mi na dva různé operátory (Voipex a Xphone) stejně blbne. V polovině případů, kdy se někam dovolám, protistrana mne neslyší, zatímco já jí ano.
Vzhledem k různorodosti zařízení, operátorů a připojení předpokládám, že jde o nějaký obecnější problém. Kde mám hledat?
To je ale celkem normální situace. S VoIP operátory je celkem běžná tarifikace 1+1 a cena pod 4 Kč/min. (Mne to stojí hezkých 3,20 Kč/min. vč. DPH, což je extrém, ale na 3,60 Kč není problém se dostat...) Pokud se člověk naučí, že doma či v práci používá tuto cestu, a samozřejmě, pokud té racionalizaci přizpůsobí svůj mobilní tarif, ušetří oproti běžnému volání z mobilu až neuvěřitelné částky...
Tím obecnějším problémem je otázka, proč používáte místo normálních pořádných VoIP zařízení takový "elektronický šrot", který máte problém nakonfigurovat? ;-) ISP i VoIP TSP jsou obecně bezproblémoví, čili příčina bude v HW a jeho nastavení, případně ve verzi FW. Zkuste pohledat ve fóru na http://www.telefonujeme.cz, případně si připravte pořádný popis problému a zkuste se zeptat....
Jo, u mě taky podobně. Dříve tarify mezi 500-1000 s překračováním, teď si musíme hlídat, aby se provolal i ten za 100,-. A kromě toho podstatně vyšší kvalita zvuku.
není to ICQ-SIM, je to "starší model". UK nepřicházela v úvahu, neměla pokrytí, kde jsem potřeboval - konkrétně Dominikánská republika.
Ano, volání na ní je dražší, ale pořád to je velmi levné - konkrétně pro vodafonkartu to není ani dvojnásobek ceny volání do cizí sítě, "součet" je tak výrazně levnější než kdybych tam byl v roamingu s českým mobilem.
Chtěl jsem to pro rodiče, v úvahu přicházel pouze HW telefon připojený přes router do Internetu (UPC). Jakékoliv SW řešení nepřichází v úvahu, cizí tel. číslo taky ne. No nic, těch 11,30 Kč / minutu celkem jde.
http://www.imafex.sk (má peering s 802.VOX)
http://www.ha-loo.sk (peering s českým ha-loo)
http://www.inomanet.sk (peering s Voinetem)
http://www.viphone.sk (peering s českým Viphone)
http://www.dial.sk
http://www.slovanet.sk/menu/telefonovanie.html
http://www.vnet.sk
http://www.profinet.sk/sluzby/voip-telefonovanie/
http://alconet.sk/voip
http://www.mt.gaya.sk/?articel=15
http://www.gtsnextra.sk/article.php?domacnosti::hlas::iphlas
http://www.viptel.sk
http://www.radiolan.sk/index.php?menu=voip
http://www.antik.sk/Antik-telefonna-Linka-Telefonujte-lacnejsie .
Jasné - tedy původní "historická" SIM od United Mobile :-). U Odorik CZ je samozřejmě HW SIP telefon na internetu od UPC použitelný. Služba je ale zatím myslím bez příchozích telefonních čísel, výhledově plánují používat nomadická "910". DialNow také umí SIP, čili i tam by šel HW telefon. A příchozí čísla též běžně nemá (lze dokoupit za jednorázový poplatek např. německé VoIP číslo). Jinak by neměl být ale problém při vhodně zvoleném HW do stejného telefonu či brány "strčit" i geografické české příchozí číslo od nějakého rozumného českého operátora, aby nebyl ten telefon jen "jednoúčelový", pro spojení s potomkem...
Ano, jsem tak naivni. Neocekaval, ale ocekavala jsem pomoc. Jsem zenska, je mi 55 let a vubec se v tom nevyznam. Muzete se tomu smat, ale vazim si rady vasich kolegu. Nevim, jestli to zvladnu, pokud ne, aspon se o to pokusim a pokud se to nepovede, zeptam se znovu. Nevim proc, ale verim, ze to pochopite a taky pomuzete. Diky
No uvidíme, jen jsem těmi cenami poněkud zklamán. Čekal jsem o hodně míň a že budou některé dokonce vyšší než běžná předplacenka, to mě fakt dostalo.
Teď to není zrovna aktuální, uvidíme později. Pevnou linku ani moc nepotřebuji, zaměstnavatel mi platí mobil s 200 minutami, které ani nespotřebuji (pro volání v rámci firmy máme VPN za paušál) a na krátké hovory ještě navíc používám Kvída.
Rodiče mají Vodafone kartu, takže jim je jedno jestli by mi volali na mobil nebo na pevnou, takhle stačí, když mě prozvoní a já jim zavolám zpět - většinou opět přes Kvída :-)
Ještě se podívejte na Fayn - ceny na +423663 jsou u něj 5,75 až 7,13 Kč vč. daně, dle tarifního programu zákazníka. A dává česká veřejná telefonní čísla. (Dokonce dvě současně - jednak geografické, a k tomu jako přívažek současně ještě VoIP číslo z rozsahu 910.)
Zatimco u emailoveho uctu by si asi nikdo nevybral provozovatele, ktery umoznuje prijimat emaily jen od nekolika smluvne dohodnutych provozovatelu emailu, u VoIP je zde urcity psychologicky boj o mysleni uzivatele - zda prijme tohle omezeni jako normalni, nebo jako neprijatelne.
a stejne by jste se divil jakyma cestama ty hovory tecou a kdo je vlastne ci subprovider a subsub... ....
Realni TS jsou pouze ti kteri maji SS7 ale ani u tech nemate jistotu zda je kovar. Drtiva vetsina provozu jde stejne pres ...
Ta vase diskuze je naprosto nesmyslna a zbytecna i kdyz je postavena na vytrzenych faktech
jsem zkontroloval ceny 802.cz
GERMANY MOBILE - D1 (TMOBIL) 3,86
GERMANY MOBILE - E1 (E-PLUS MOBILFUNK) 4,38
GERMANY MOBILE - E-PLUS 3G LUXB 4,61
GERMANY MOBILE - GROUP 3G 4,38
GERMANY MOBILE - O2 4,38
GERMANY MOBILE - VODAFONE 3,86
UNITED KINGDOM MOBILE - HUTCHISON 3G 6,98
UNITED KINGDOM MOBILE - O2 3,58
UNITED KINGDOM MOBILE - ORANGE 3,96
UNITED KINGDOM MOBILE - OTHER CARRIERS 6,98
UNITED KINGDOM MOBILE - TMOBILE 3,96
UNITED KINGDOM MOBILE - VODAFONE 3,56
FRANCE MOBILE - BOUYGUES TELECOM 3,42
FRANCE MOBILE - ORANGE 2,77
FRANCE MOBILE - SFR 2,77
FRANCE MOBILE - TESAM 3,52
SLOVAKIA 0,5
SLOVAKIA BRATISLAVA 0,5
SLOVAKIA FREEPHONE 0,5
SLOVAKIA MOBILE - EUROTEL 4,61
SLOVAKIA MOBILE - ORANGE 4,61
SLOVAKIA MOBILE - TELEFONICA O2 4,67
SLOVAKIA PAGER 4,61
SLOVAKIA PERSONAL 0,5
SLOVAKIA PREMIUM 0,5
Ono tazateli šlo ale pouze o cenu volání na čísla tzv. "roamingového" operátora United Mobile, který používá SIMky s lichtenštejnskými čísly (prefix +423663), případně jsou ještě u něj k dispozici tzv. "SIM+" s čísly z přídělu Jersey Telecom (prefix +447937). A volání s 802.VOX® stojí na ta lichtenštejnská čísla poměrně dost, konkrétně 10,94 Kč vč. DPH , což je cena, srovnatelná s voláním z předplacené Vodafone karty. (Na ta jerseyská čísla to stojí o něco příjemnějších 6,98 Kč, i když zákazníci by i zde samozřejmě uvítali nějaký ten pokles....).
Čili otázka stojí tak, zda je či není společnost Mattes AD (či nějaká její tuzemská konkurence) schopna "nakoupit minuty" pro volání na čísla s prefixem +423663 za ceny, které by byly srovnatelné řekněme s německými, slovenskými a pod., či nikoli ;-). (Jak jsem psal výše - Odorik CZ to "umí" za 7,66 Kč, byť samozřejmě netuším, v jaké kvalitě.) A jelikož se SIMky United Mobile stávají poměrně rozšířenými, nemusela by být cílená podpora tohoto směru pro operátory nezajímavá....
jeste podporujeme Cisco, Siemens, Panasonic, 2N, cokoliv na SIP Trunku. Ale co je to pojem "podporujeme" Nastudovat vsechno co kdo doveze do nasi zemicky, to optavdu nelze, nedovedu si predstavit takovy technicky tym. Technickou podporu musi zajistit prodejce/dovozce techto krabicek. Linksys ma vynikajici moznosti vzdaleneho managementu, ktery jsme plne zautomatizovali. Soucasne ma slusny sortiment, kterym uspokojime temer vsechny klienty. Neni sice levny, ale z pohledu technicke podpory setri obrovske provozni naklady na nasi strane. Na technickou podporu telefonuje 95% klientu, kteri maji neco jineho a pritom jsou v mensine proti tem, kteri maji linksys. A k samotne cene? Prece davame Linksysy zadarmo, tedy za hovorne. Prosim nekamenujte me za reklamni podtext, ale na nektere nepresnosti musim reagovat.
> Jen pro ilustraci, první příklad: IPEX a ha-vel, oba současně jak ISP tak i VoIP provideři, mají dohromady cca dvě stovky partnerů - VoIP "subproviderů", vesměs lokálních IS
A jaky je podil zakazniku odebirajcich voip slozby od integrovanych (ci smluvne spojenych) ISP-VoIP operatoru ke vsem VoIP zakazniku? Nevim, ale tipuji, ze dost maly. Z mych znamych si nikdo nevybiral VoIP operatora podle sveho ISP, ale prevazne podle ceniku.
> Naproti tomu, půjde-li o peeringový hovor například mezi operátory sdruženými v AODT, zajistí jejich ústředny transkódování, díky čemuž se hovor se spojí a proběhne bez jakéhokoli zjevného problému.
A dusledkem toho, ze operatori provozuji SIP tak, ze pres sebe routuji i RTP streamy, vznika pri lokalnich hovorech umela latence a zbytecne zatezovani linky (protoze RTP stream jde zcela zbytecne pres operatory a pak k cilemu uzivateli, misto aby sel primo k cilovemu uzivateli. Navic to vytvari vetsi prostor k odposlouchavani hovoru. Doufam, ze nastup sifrovanych RTP streamu tuhle praktiku omezi, ale
spis se obavam, ze tato praktika omezi pouzitelnost sifrovaneho RTP.
To jsou mi věci, ještě včera ukazovala ta kalkulačka 14,48 a dneska už 10,94 - tak mě napadá jestli to na chvíli neupravili kvůli tomuhle článku!
Ale i tak je to jen o necelou korunu méně než z normální Vodafone předplacenky, takže pořizovat si (jen) kvůli tomu IP telefon nemá cenu.
Ten Odorik vypadá líp, ale stejně to není úplně to, co by se mi líbilo :-)
No uvidíme před další dovolenou :-))
> Ale prosím pěkně, nechme řešení tohoto problému na tom komu přísluší, tedy na uživateli.
Jiste nechme to rozhodnuti na uzivateli, ale uzivatele v tomto ohledu informujme. Proto by v tom testu melo byt jasne napsano, ze s operatory A, B, C vam muze volat kterykoliv uzivatel VoIP na Internetu, zatimco s operatory D, E, F jen uzivatele od vybranych smluvnich partneru. Uzivatel by pak mel dost informaci k tomu, aby se rozhodl, kterou variantu chce. V soucasne situaci tuhle informaci (asi) zadny operator neuvadi, takze uzivatel se muze jen velice tezko rozhodovat.
Jiste, u e-mailu jsou take tezkodohledatelne zlomyslne emaily a spam, ale malokdo by volil e-mailoveho provozovatele, ktery umoznuje dorucit e-maily jen od vybranych servru (treba seznamu, centra, a gmailu), zato bez spamu a s dohledatelnymi zlomyslnymi emaily.
>> Jen pro ilustraci, první příklad: IPEX a ha-vel, oba současně jak ISP tak i VoIP provideři, mají dohromady cca dvě stovky partnerů - VoIP "subproviderů", vesměs lokálních IS
Resite kdo je ci subprovider. Zde by se dalo rici, ze IPEX neni protoze ma SS7 .....
>A jaky je podil zakazniku odebirajcich voip slozby od integrovanych (ci smluvne spojenych) ISP-VoIP operatoru ke vsem VoIP zakazniku? Nevim, ale tipuji, ze dost maly. Z mych znamych si nikdo nevybiral VoIP operatora podle sveho ISP, ale prevazne podle ceniku.
80%ni
>> Naproti tomu, půjde-li o peeringový hovor například mezi operátory sdruženými v AODT, zajistí jejich ústředny transkódování, díky čemuž se hovor se spojí a proběhne bez jakéhokoli zjevného problému.
Souhlas
>A dusledkem toho, ze operatori provozuji SIP tak, ze pres sebe routuji i RTP streamy, vznika pri lokalnich hovorech umela latence a zbytecne zatezovani linky (protoze RTP stream jde zcela zbytecne pres operatory a pak k cilemu uzivateli, misto aby sel primo k cilovemu uzivateli. Navic to vytvari vetsi prostor k odposlouchavani hovoru. Doufam, ze nastup sifrovanych RTP streamu tuhle praktiku omezi, ale
spis se obavam, ze tato praktika omezi pouzitelnost sifrovaneho RTP.
A proto to funguje. Byly drevni doby kdy se RTP proxy nepouzivaly a stabilita byla podstatne horsi. Pokud vsak hovorite o lokalnich hovorech, ja doplnim ve firemnim sektoru, tak zde ma byt lokalni PBX na jakekoliv platforme. Hovory nikdo neodposlouchava, nema na to cas ani motivaci a ani prostredky. Muze existovat jedine ze zakona, ale u nikoho z mi znamych operatoru se tak zatim nestalo. Pokud se najde paranoik nasazujici SRTP, nic mu to nebrani, ale na propojeni do PSTN bude stejne odposlouchatelny, interne vsak bude zabezpecen.
Ondrejovi odpovidam, protoze vytvari a nastinuje nejake myty. Neznaly pak muze jeho naznaky brat za bernou minci.
Rad bych otevreneji odpovedel na jeho bludy, ale nemohu. Zkuste mrknout na zminovany www.xphonet.cz, jsou tam obcas taky nepresnosti ale zhruba...
Krom toho ja nenavrhuju, aby vsichni poskytovatele povinne byli otevreni. Ja jenom navrhuju, aby VoIP poskytovatele jasne deklarovali, zda jsou otevreni, ci nejsou. Pak si podle toho uzivatel muze vybrat, jakou sluzbu chce.
nase uzivatele chranime, oni to neresi, jsou spokojeni , ze jim to funguje. Vy jste prvni kdo se takovou funkcionalitou bavi. spise bych cekal zduraznovanim enum
Jednicka je 802.cz VOX
Je to nejvetsi operator a soucasne jede pres neho drtiva prevaha provozu, vcetne provideru, subprovideru, subsubprovideru. Pokud jsem firemni sektor, radeji se pripojim k nim. Pokud jsem to spatne pochopil, prosim o argumentaci.
dekuji
Otázka je, proč by to vlastně měli deklarovat. Ze všeobecných podmínek operátorů, případně z rejstříku vedeného ČTÚ, je jasné, kteří operátoři provozují veřejnou telefonní síť a poskytují veřejnou telefonní službu (v praxi jsou to zpravidla ti, kteří poskytují geografická čísla). A ti jsou povinni veřejnou telefonní síť chránit před zneužitím, a v případě potřeby příslušným oprávněným orgánům identifikovat a doložit konkrétními údaji (což IP adresa rozhodně není) zdroj každého jednotlivého hovoru, terminovaného na telefonní číslo účastníka veřejné telefonní sítě. Přeloženo do srozumitelného českého jazyka - tito operátoři by měli v rámci poskytování veřejné telefonní služby povinně zamezit tomu, aby prostřednictvím jejich sítě telefonní účastník obdržel neautentifikovaný hovor. Čili základní legální stav je, že ústředny operátorů veřejné telefonní sítě jsou pro neautetifikované přímé SIP hovory uzavřeny. Toto pravidlo už ale samozřejmě nemusí platit pro neveřejné služby, a pro službu "přenosu hlasu prostřednictvím IP protokolu". A už vůbec nemá vliv na to, zda takové hovory bude prostřednictvím koncového zařízení (například s využitím eNUM) přijímat samotný telefonní účastník. Ten se může svobodně rozhodnout zda ano, či ne. Čili opět říkám - nechme to na zákazníkovi. Operátor je v té svobodě omezen platnou legislativou. (Že někteří operátoři možná legislativu ať již fakticky nebo jen zdánlivě nerespektují, a že se pak určitá minoritní část zákazníků nedokáže orientovat co je správně a co ne, to je samozřejmě jiná věc.)
Jaky je problem v tom prohlasit, ze operator poskytuje obje sluzby zaroven (verejnou telefonni sluzbu a sluzbu 'přenosu hlasu prostřednictvím IP protokolu') a ze hovor prichazejici z verejne telefoni site je verejna telefonni sluzba, zatimco hovor prichazejici z Internetu je 'přenos hlasu prostřednictvím IP protokolu'? Je prece nesmysl povazovat VoIP hovor jdouci pres SIP ustrednu za 'verejnou telefonni sluzbu' jenom proto, ze po te same ustredne jdou jine hovory prichazejici z brany do verejne telefonni site.
> A už vůbec nemá vliv na to, zda takové hovory bude prostřednictvím koncového zařízení (například s využitím eNUM) přijímat samotný telefonní účastník. Ten se může svobodně rozhodnout zda ano, či ne.
Realny problem je v tom, ze mnoho zarizeni se neumi registrovat k vice operatorum zaroven (a volat primo na IP telefonu sice casto jde, ale obvykle je rozumne mit na IP adrese nezavislou SIP adresu). A obecne malokdy dava smysl mit kvuli tomu dva ruzne operatory, zvlaste kdyz technicky prirozene reseni je aby poskytovatel delal oboje.
Je to dost klamave, kdyz nekdo se nazyva VoIP operator, a pritom nenabizi ani zakladni VoIP sluzby (verejny SIP registrar) a vlastne nabizi pouze branu do bezne telefonni site.
Největší operátor poskytující veřejnou telefonní službu pomocí IP = souhlas. S tou "drtivou převahou" bych byl opatrnější, neb ono je těch velkých operátorů přeci jen víc. Pokud bych si dovolil hrubý odhad, předpokládám, že počet aktivně používaných linek 802.VOXu je asi 40% AODT, a ta má tak 50 - 60% podílu na trhu těchto služeb. Takže tržní podíl VOXu na těchto službách by mohl být někde mezi 20 - 25%, což není "drtivá převaha", ale je to prostě největší balík u jednoho operátora. Jinak argumenty proč se nepřipojit nemohu sloužit, nicméně doporučil bych (a to právě zejména firemnímu sektoru), porovnat minimálně i nabídky ostatních členů AODT :-). On každý OP má své plusy a specifika. A někdy ty potřebné plusy najdete i u na první pohled z hlediska ceny méně zajímavého dodavatele. (A já navíc zastávám názor, že do firmy i domácnosti mají vést linky nejméně od dvou operátorů ;-))
> Prohlásit něco samozřejmě problém není. Otázka je, proč má telefonní operátor takovou věc prohlašovat a řešit případný konflikt s regulátorem, když chce poskytovat veřejnou telefonní službu
Aby tim ziskal konkurencni vyhodu pred operatory, ktere to nedelaji. Napriklad ja vsem zajemcum o VoIP z tohoto duvodu doporucuji ha-loo. Samozrejme vyznam te konkurencni vyhody zavisi na tom, jak moc si lide uvedomuji vyhodnost otevreneho pristupu.
> VoIP je obecně "Voice over Internet Protocol" tedy volně přeloženo "hlas prostřednictvím internetového protokolu" a o veřejném SIP registraru a podobně se tam nic nehovoří.
Jiste. Stejne tak e-mail je obecne posilani elektronickych dopisu po pocitacove siti a o SMTP se nic nehovori. Presto kdyby dneska nekdo nabizel e-mailovou sluzbu a neumoznil by prijem e-mailu od obecneho SMTP serveru, tak by na to zakaznici koukali divne.
..o něm se tu taky nemluví a já ho mám od jeho počátku (cca rok) a nemůžu vynachválit. http://voip.ivatel.net jsou tam vstřícní, vždycky poradili a ceny víc než dobrý. klientské prostředí trochu slabší, ale já chci volat a ne se kochat barvičkama :)
samozřejmě, ale každý s jinou cenovou politikou, což je od sebe dosti odlišuje :) když si koupím rohlík, taky si kupuji přeprodanou mouku.. ..když si pořídím ivatel.net, pořizuji si přeprodaný mikrotech, ale v jiném kabátě, s jinou cenou, s jiným přístupem atd. atd. atd.
Dovolte mi durazne se ohradit vuci takovemu obvineni a zadam o poskytnuti dukazu. Zde verejne a take na mail vox zavinac 802.cz
Reklamace obcas zaznamename, posledni, cituji: reklamovaný hovor, který proběhl po změně číslovacího plánu Lotyšska (Latvia). Tato reklamace byla kladne vyrizena po projednani s propojenymi operatory zajistujici routing do dane destinace a uctovani aktualizovano. Predpokladam, pokud by se tak skutecne stalo, ze se Vam 50Kc za neuskutecneny hovor nebude libit a problem vyreklamujete. Pokud by jste mel pravdu, tak Vam bude opravnena reklamace dobropisovana.
Já mám od ERI ADSL 3M/256 1:25 - na lince od O2, rodiče mají staré tel. číslo, my 2 tel. čísla od ERI na G711, chodí to velmi dobře, a to i v případě 2 současných hovorů.Kvalita mi často vychází lepší než klasický telefon.
Volný má velmi nepříjemnou tarifikaci. V některých případech až 120+60 což je běs. I běžnějších 60+30 a 60+1 není žádná sláva. s 802.cz jsem spokojen již 27 měsíců. I uživatelská podpora mne mile překvapila ale nepotřeboval jsem ji už víc než rok a tak nevím aktuální stav.
NYní je srovnatelných nabídek více, ale nic mne nenutí přecházet ke konkurenci.
Drb
Ja měl stejný problém. V sow E51 nic se nedalo nastavit, ale stáhl jsem na slunecnice.cz "fring" a běhá mi u 802 na nomadické číslo. Ze zahraničí například wifi připojení na letišti a pod. běhá suprově
ja jsem maximalne s 802kou spokojen, bez komentaru, jen nejak nefunguje moje nomadske cislo ze zahranici. mate nekdo odzkouseno, ze funguje z ip adres mimo cz ???
Je zajímavé, že tady neuvádíte voip od Volného, právě od něj mám službu, kterou provozuji na wifi a jsem maximálně spokojen. Po zkušenostech z 802.cz můžu říct že nejnižší cena za minutu není všechno.
Protože se Vám dost často mezi 02:00 a 05:00 ráno nikdo nedovolá a když je nato upozorníte tak vám sdělí, že v tuto dobu dělávají udržbu ústředny. No u Volného se mě to ještě nestalo. Navíc nevím teda jak ostatní, ale jedině Volný nabízel platbu zpětně fakturou nějaké takové dobijení pro mě není výhodné.
Používám už více než rok "pevnou" linku od 802.cz. Koupil jsem si voip router. Volám kdy a kam potřebuji a většinou mám měsíční účet v řádu korun. Velice zajímavá je nabídka zařízení "zadarmo". Mají i hezké výpisy hovorů. Podle mě jde o nejlepší volbu.
Ohledně kvality můžu potvrdit, že FAYN je nyní OK. Kdybych neměl tolik lidí, kteří mají mé číslo, zkusil bych jiného poskytovatele ( mě se líbí 802.Vox ).
Vaší odpovědi se říká "z nouze ctnost". :-) Asi jako kdyby se zavírali silnice mezi půlnocí a šestou ráno a já tvrdil, že je to vlastně fajn, protože v tu dobu prostě spím. :-)
< reklama>Jinak od 802.cz má VoIP službu prakticky celé příbuzenstvo, včetně známých, ve firmě jsem Asterisk ústřednu připojil na jejich SIP trunk a musím říct, že vše funguje jak má.</ reklama>
Trošku minus jsou jejich helpline, kdy je problém technika přesvědčit, že nejsi BFU a chceš řešit jít k jádru problému a ne řešit takové ty věci "vypnul jste a zapnul zařízení?", "zelená dioda svítí?", atd. Naštěstí ze smlouvy k SIP trunku máme kontakt na člověka, který problematice rozumí taky a hned pochopí, že mluvíme rovný s rovným. :-)
Také patřím ke spokojeným klientům 802.cz
Harware mě nestálo nic, cenu za něj zaplacenou postupně provolávám. A na cesty mám nomadické číslo 910 XXX XXX ze kterého volám odkudkoliv kde se připojím k netu. Nepamatuji kdy by byl nějaký výpadek služby.
Když se to vezme kolem a kolem, Fayn má s 802.VOX bezplatný peering a hovory na staré číslo jdou přesměrovat na nové, nehledě na to, že dva oprátoři se vždy hodí :-). Nicméně, přechodem Faynu na nové ústředny opravdu drtivá většina letitých problémů odezněla, což je nakonec vidět i například na opětovném nárůstu počtu klientů Faynu, který v určitém období výrazně stagnoval...
Nejvyšších hodnot dosahuje na MOS kodek G.711, který spolu s G.722 patří mezi tzv. širokopásmové kodeky, vyznačující se vyšší kvalitou celkového přenosu, avšak při vyšších rychlostech než tzv. úzkopásmové kodeky, např. G.723, G.729, iLBC, GSM,
Opravte prosím chybu v této větě. G.711 NENÍ širokopásmový (wideband http://en.wikipedia.org/wiki/Wideband) kodek
Wideband kodek pracuje s frekvencemi 50-7000Hz narozdíl od narrowband kodeků, které pracují s frekvencemi 300-3400Hz
p.s. U těch "nečekaně" levných hovorů bych si dal pozor na kvalitu, protože se často honí někde přes rusko. Pro firemní použití bych volil VoIP operátory sdružené v AODT, protože dle ČTÚ mají SS7 signalizaci
Osobně používám taky takový šrot a to je Asus VP 100 a i když je u 802 nepodporován nakonec chodí. Upozorňiji všechny co chtějí 802 používat hoďte všechny VoIP brány kromě těch poměrně drahých Linksys (Sipura) do šrotu - rozbijte prasátko a valte koupit novou od Linksys protože jinak se od 802 nedočkáte žádné podpory. Je to divné - firma která podporuje jen jednu značku a ani ta není podle mého názoru žádná špička - jen předražený šrot za který tady dostává někdo výpalné.
Vy ale stále zaměňujete možnosti technologie (VoIP/SIP) s konkrétní službou, (zde "veřejnou telefonní") která je s využitím této technologie českými operátory poskytována. A srovnáváte ty technologické možnosti. Ale zájemce o hlasovou komunikaci (obecně s využitím internetu) má přece možnost volby. Buď se rozhodne, že jeho zařízení bude "ex lege" plnohodnotnou součástí veřejné telefonní sítě (přeci se neomezí jen na zatím nepatrné procento uživatelů VoIP :-)), a pak si může vybrat některého operátora, který na technologické platformě Internetu jako "vyšší síťovou vrstvu" emuluje segment veřejné telefonní sítě (jako jakousi "VPN"), a do této sítě zájemce zapojí. Nebo se zájemce rozhodne, že jeho zařízení bude z právního hlediska (jen) součástí elementárního Internetu, a využije tomu odpovídající služby. Ale zpravidla bez možnosti příchozí komunikace z PSTN. A vedle toho má zájemce o hlasovou komunikaci dokonce ještě třetí možnost,kdy jeho zařízení může být sdíleno oběma sítěmi a komunikovat (např. i s využitím ENUM) prostřednictvím kterékoli z nich, podle toho, kde je to pro něj právě výhodnější. Ale prosím pěkně, nechme řešení tohoto problému na tom komu přísluší, tedy na uživateli. A nesnažme se nutit provozovatele veřejné telefonní sítě, aby na své ústředny přijímali a v síti bez jakékoli smlouvy s volajícím a jasného právního základu terminovali hovory, přicházející od jakéhokoli neznámého zdroje, a to jen proto, že protokol SIP to umožňuje. On totiž ten protokol to umožňuje zrovna tak i koncovým uživatelům, že. Takže proč si to nezajistit "po svém" a otravovat s tím operátora......?
802 na volani na mobily celkem OK, pokud zrovna nemate vyhodnejsi tarif porimo na svem GSM jako ja :-))
Na prichozi volani doporucuji www.HA-LOO.cz, je to stabilnejsi a mate kredit za prichozi hovory. A za aktivaci pres spravny nick je 24 Kc bonus.
Kredit nikdy neexpiruje a je nulovy pausal na cislo, ktere mate tim padem prideleno zdarma, vcetne zapisu do tel. seznamu. Staci jediny udrzovaci hovor rocne.
Jinak ja volam pres Betamax zadarmo :-) Pokud nahodou nejde anebo nejsem u nej, tak volam pres to co mam po ruce :-) Pres 802 jsem nevolal ani nepamatuji a to tam mam hafo kreditu - cekam az cena na mobily klesne pod 2.90, pak se mi to vyplati :-)
> Jaky je problem v tom prohlasit, ze operator poskytuje obje sluzby zaroven (verejnou telefonni sluzbu a sluzbu 'přenosu hlasu prostřednictvím IP protokolu') a ze hovor prichazejici z verejne telefoni site je verejna telefonni sluzba, zatimco hovor prichazejici z Internetu je 'přenos hlasu prostřednictvím IP protokolu'?
Prohlásit něco samozřejmě problém není. Otázka je, proč má telefonní operátor takovou věc prohlašovat a řešit případný konflikt s regulátorem, když chce poskytovat veřejnou telefonní službu :-).
> Je prece nesmysl povazovat VoIP hovor jdouci pres SIP ustrednu za 'verejnou telefonni sluzbu' jenom proto, ze po te same ustredne jdou jine hovory prichazejici z brany do verejne telefonni site.
1. Ta ústředna je, s ohledem na zákonnou definici, ústřednou veřejné telefonní sítě. To že jde o SIP ústřednu je, díky tvrdě prosazené zásadě technologické neutrality (zaplať pán bůh za to), z hlediska právního posouzení statusu té ústředny zcela irelevantní. 2. Geografická telefonní čísla jsou dle platného číslovacího plánu použitelná pouze pro koncové body veřejné telefonní sítě.
>Realny problem je v tom, ze mnoho zarizeni se neumi registrovat k vice operatorum zaroven (a volat primo na IP telefonu sice casto jde, ale obvykle je rozumne mit na IP adrese nezavislou SIP adresu).
Ano, to máte pravdu. Ale jde o reálný problém vlastníka takového zařízení, pokud je chce využívat pro různé druhy služeb současně. Nemyslím, že mohu po poskytovateli obecně jakékoli služby spravedlivě požadovat, aby suploval mou neschopnost ve využívání jiné KONKURENČNÍ služby úpravami na svém technologickém zařízení a tím mi užívání té jiné služby umožnil, nota bene, aby to dělal zdarma, jak leckdo očekává :-)
>A obecne malokdy dava smysl mit kvuli tomu dva ruzne operatory, zvlaste kdyz technicky prirozene reseni je aby poskytovatel delal oboje.
Nevylučuji, že vývoj k tomu "přirozenému řešení" časem dospěje, zejména po v budoucnu očekávané změně regulačního rámce v EU. Ale pokud podnikáte, nevycházíte jen z "technicky přirozených" či dokonce technicky nejlepších řešení. Vedle té množiny aspektů technických je další množina aspektů právních a aspektů ekonomických, a to vše je determinováno tím, co vlastně chcete či nechcete dělat. A když to dáte dohromady, vypadne z každé té množiny jen nějaká podmnožina podmínek, v rámci kterých můžete a chcete operovat.
>Je to dost klamave, kdyz nekdo se nazyva VoIP operator, a pritom nenabizi ani zakladni VoIP sluzby (verejny SIP registrar) a vlastne nabizi pouze branu do bezne telefonni site.
VoIP je obecně "Voice over Internet Protocol" tedy volně přeloženo "hlas prostřednictvím internetového protokolu" a o veřejném SIP registraru a podobně se tam nic nehovoří. Telefonní operátoři nenesou vinu na tom, že někteří jedinci (dokonce i s technickým vzděláním v oboru IT :-)) si ve své mysli význam pojmu VoIP zúžili na tolik, že dokáží proti sobě klást i "VoIP" a "Skype", což je samozřejmě špatně, neb i Skype je VoIP technologie.
BTW, navíc je otázka, zda máte pravdu v tom, že "někdo se nazývá VoIP operátor" (byť ten termín asi při popisu technické podstaty služby použít musí), a zda to není spíš tak, že "někdo je nazýván VoIP operátorem" či že "někdo je řazen k VoIP operátorům". Když se totiž podíváte například na zveřejněné stanovy AODT, nenajdete tam o VoIP ani čárku, ale je tam dost o plnění technických podmínek, které jsou příznačné pro operátory veřejných telefonních sítí :-). Myslíte si, že je to náhoda? A další příklad - službu Xphone všeobecně řadíme k "VoIP operátorům", což vzniklo tím, že retailovou klientelu připojuje ke své ústředně touto technologií a stala se tím známá. Jenže více než 3/4 "zákaznického" telekomunikačního provozu u ní probíhají přes přípojky E1/SS7. Takže je to VoIP operátor, nebo není???
Závěrem bych napsal asi tolik, že základním úmyslem českých tzv. "VoIP operátorů" podle mne nebylo při zahájení jejich podnikání budovat národní alternativu ke službě "Free World Dialup" či ke "Gizmo projektu", ani realizovat pomocí internetu dálkové hovory přes půl planety. Cíl byl velice skromný, totiž "jen" nahradit svým klientům drahou "poslední míli" telefonní přípojky, pronajaté od inkubenta, podstatně levnějším technickým řešením. A hovory převádět, jakmile to bude možné, do "klasické" telefonní sítě, aby neutrpěla jejich kvalita. A to vše samozřejmě s veřejnými telefonními čísly a za plného respektování požadavků regulátora. Současná "Česká cesta" tedy nespočívá v budování "svobodné internetové telefonie", ale v rozšiřování tradiční telefonní sítě na internetu jako "vyšší vrstvy", při zachování jejích vlastností a jí vlastních pravidel. Ona totiž přesně to ("normální telefon" za málo peněz) chce většina zákazníků, i když to tak možná z pohledu "IT geeků" nevypadá :-).
(Jen tak na okraj - já osobně to přímé SIP volání používám často a rád, a přesně vím co vás rozčiluje:-). Ale jde o to, podívat se na problematiku i z druhé strany...)
ja v celku rad v tu dobu spim. Objektivni odpoved je zde: http://www.802.cz/odstavky-a-vypadky/
Pro predstavu jsem napocital 5 castecnych odstavek ustredny proti 6 odstavkam PayMuzo v letosnim roce. Firemnich PBX s napojenim SIP trunkem se odstavky netykaly. Jeste dodam, ze malo ktery poskytovatel techto sluzeb, poda tyto informace verejne.
Jeste doplneni k chybejicim cenam na mobily v nekterych zahranicnich destinacich. Pro stanoveni je nutne znat predcisli destinace a kalkulacka hovoru Vam rekne presnou cenu viz http://www.802.cz/cenik-volani/
Vaše představa o tom co operátoři mohou a nemohou by platila, pokud by většina z nich žila a podnikala ve vakuu nekonečného vesmíru, kde by asi skutečně "na nic neměla vliv", a ne v mrňavé České republice.
Jen pro ilustraci, první příklad: IPEX a ha-vel, oba současně jak ISP tak i VoIP provideři, mají dohromady cca dvě stovky partnerů - VoIP "subproviderů", vesměs lokálních ISP. Ti prodávají či "přeprodávají" jejich služby ve svých místních internetových sítích. Myslíte si, že by to uspokojivě fungovalo, aniž by přitom byla řešena kvalita poskytovaných služeb pro takto obsluhovaných více než 20 tis. zákazníků? Samozřejmě, že nikoli. Tito místní ISP prostě své sítě za pomoci zkušenějšího VoIP TSP vyladili tak, aby nebyly problémy.
A další příklad: Před dvěma roky jsem si stěžoval u Netphone na horší kvalitu hovoru, projevující se drobnými výpadky a ztrátami paketů, která byla znatelná přesto, že mám slušnou internetovou přípojku od UPC. VoIP operátor velmi rychle zjistil, že příčinou je routování hovoru z Prahy do Prahy přes Vídeň a Bratislavu, neboť UPC nemělo peringovou dohodu s DialTelecomem, v jehož síti byla tehdy sipproxy Netphone. Společnost Netphone proto ihned požádala DialTelecom o řešení a během necelých tří týdnů byl v provozu mezi "dialem" a UPC peering přes NIX, který snížil latenci mezi siproxy Netphone a mnou (a ostatními zákazníky v síti UPC) ze 70 - 150 ms na 8 - 14 ms. A bylo po problémech.
A konečně do třetice: Na "slabých linkách" kterých je bohužel v ČR stále ještě dost, je nutno místo např. kodeku G.711 využívat nějaký kompresní, dejme tomu GSM či G.729. Ty se spokojí s cca třetinovou rychlostí. a teď si představte, že budete třeba s SW klientem Xlite volat klasickým SIP hovorem P2P ze slabé linky někomu, kdo má, dejme tomu, HW telefon LinkSys SPA942. Pokud to zkusíte, zaručeně se nedomluvíte, neboť tato koncová zařízení nenajdou žádný společný úzkopásmový kodek. Takže se, v závislosti na nastavení, buď hovor vůbec nesestaví a skončí chybou (což je ovšem také ČTÚ sledovaný kvalitativní parametr) nebo to co se sestaví za "nouzového" použití G.711 bude nesrozumitelné (hovor bude "koktat") a zase jsme u nepřijatelné kvality. Naproti tomu, půjde-li o peeringový hovor například mezi operátory sdruženými v AODT, zajistí jejich ústředny transkódování, díky čemuž se hovor se spojí a proběhne bez jakéhokoli zjevného problému.
Shrnuto - je zřejmé, že není pravda, že operátoři "nic nemohou" a že způsob propojení s kvalitou nesouvisí...
Klasické české "pevnolinkové" číslo by nemělo být v zahraničí používáno, operátor by z toho mohl mít problémy. S nomadickým číslem 910 XXX XXX by neměl být problém. A jelikož někteří volající mají problém s voláním na taková čísla řešením je zřízení dalšího "pevného" VoIP čísla, ideálně u stejného operátora a hovory z něj na pevno přesměrovat na to nomadické, v rámci jednoho operátora je to zdarma. Já to mám vyzkoušeno, i když jen v rámci ČR u 802.cz