STANOVISKO KLUBU ODS K TELEKOMUNIKACNIMU ZAKONU
A K JEHO §78
1.ODS vzdy podporovala slozity proces odstraneni uplneho statniho
monopolu na telekomunikacni sluzby.Tento proces vsak neznamena pouhe
otevreni trhu.ODS sledovala minimalne tyto cile:liberalizaci thru,
efektivni privatizaci statniho majetku,rychle zkvalitneni site a v
neposledni rade unosny proces deregulace a zrealneni tarifu.Snaha o
vyvazeni techto cilu,ktere si mnohdy vzajemne odporuji,vedle a vede
samozrejme k mnoha stretu s temi,kteri,at jiz profesne ci
politicky,sleduji pouze jeden z nich. 2.Liberalizace (tedy otevreni
telekomunikacniho trhu vsem zajemcum)ve smyslu Smernice 96/19 ES je
projednavanym zakonem jednoznacne zabezpecena.Sluzby,zavadene §78,jinak
nerozsiruji tento otevreny trzni prostor,spise naopak,protoze stat zde
pristupuje k velmi striktni regulaci vztahu mezi jednotlivymi operatory.
3.ODS si je vsak vedoma,ze tato regulace je pozadovana smernicemi EU
(97/33 a 98/61) s tim,ze clenske staty jsou povinny toto zabezpecit
nejpozdeji 2 roky po vlastni liberalizaci telekomunikacnimu trhu.V tomto
odkladu (ktery s vyjimkou Nemecka vyuzily vsechnystaty EU) se odrazi
nejenurcita kontroverznost povinnosti vyplivajici pro jednotlive
operatory,ale predevsim vedomi toho,ze implementace techto sluzeb je velmi
technicky,organizacne a financne narocna a neprimere- ne tempo by mohlo
nenapravitelne poskodit prislusne operatory. 4.ODS si je rovnez vedoma,ze
tyto sluzby mohou v nekterych segmentech trhu znamenat snizeni cen
(dalkove a mezinarodni volani,sluzby ve velkych mestech,velci zakaznici-
firmy).Na druhe strane lze ocekavat, ze jine sluzby (mistni hovory,odlehle
oblasti),o ktere nebudou mit novi operatori zajem,se mohou dostat pod
velky cenovy tlak smerem vzhuru.Slozity proces socialne unosneho
rebalancovani cen,zahajeny v roce 1995,by se tak diky vyzobavani trhu
mohl zhrouti v nejmene prihodny okamzik a uzitek by byl mezi uzivatele
rozdelen velmi nerovnomerne. 5.Vime take,ze zkusenosti ze zahranici nejsou
pozitivni.Predevsim sluzba "prevoditelnosti cisla",ktera je financne velmi
nakladna neni zdaleka vyuzivana tak,jak se predpokladalo.To opet vytvari
tlakna ceny.(Pr.:Holandsko-volbu uziva do 10%,prenositelnost mene nez 1%
ucastniku,probiha diskuse o cene takto vyuzivanych sluzeb). 6.Jsme tedy
presvedceni,ze pozitiva,plynouci z okamziteho zavedeni vsech techto sluzeb
by ani zdaleka neprevysila negativa z toho plynouci,vcetne dopadu na
postaveni Ceskeho Telecomu a.s.,dosud monopolniho operatora vetsine
vlastneneho statem,predevsim se zretelem na soucasne probihajici proces
prodeje statniho podilu. 7.Navrhli jsme proto takove zmeny §78,ktere by na
jedne strane eliminovaly negativa,ktera by plynula ze zbrkleho vedeni
techto komp- likovanych sluzeb,na strane druhe by umoznily co nejdrive
vyuzivat tu sluzbu,ktera je v tomto baliku nejcennejsi-tedy moznost volby
operatora.Stejne tak nestojime o to,aby zavedeni povinnosti dane smernice
EU mohly byt svévolne,bez vedomi parlamentu oddalovany. Navrhli a
podporili jsme tedy: - zruseny moznosti Uradu prodlouzit dvouletou lhutu
(jak navrhoval
vlad.navrh)
- povinnost zavest sluzbu kratke individualni predvolby pro
jednotliva volani nejpozdeji do 31.12.2001(tzv.call-by-call)-
prosla mekci variantam
- zavedeni moznosti dle technickych podminek lhuty zkratit a take
sankcionovat plneni techto povinnosti (pozn.:nebylo prijato)
Jsme presvedceni,ze tyto navrhy naplnovaly vyvazenym zpusobem
nejen,to po cem volaji novi,nastupujici operatori,ale take to,co je v
zajmu nejsirsi verejnosti.Zaroven se vyvarujeme poskozovani zajmu statu
jako spravce svereneho verejneho majetku.Jiste mohl byt vysledek hlasováni
lepsi,jsme vsak presvedceni,ze prijata podoba je mnohem prijatelnejsi,nez
puvodni vladni navrh.
ODS podporila zakon jako celek s presvedcenim,ze je to zakon
mnohem lepsi,nez dosud platna forma a ze otevira dostatecny prostor
pro vznik a podporu konkurence.ODS odmita zuzeni problematiky
liberalizace pouzena jeden § zakona,zvlaste kdyz vi,ze
liberalizecnich prvku obsahujezakon celou radu (povinnost operatoru
poskytnout svoji sit,propojit prostrednictvim sve site jine subjekty,
povinnost univerzalni sluzby atd.)
Ti,kteri pod praporem liberalizace hlasovili proti zakonu jako
celku prokazali,ze jim vlastne neslo o volny trh,ale pouze o vlastni
firemni,a nebo politicky profit.
Poznamka pod carou :
- snizeni ceny Telecomu se muze pohybovat v intervalu 10-20 mld.
Telecom v teto valce zustava pasivni (jakkoli vsichni tvrdi
opak).Existuje duvodne podezreni,ze jde o snahu TelSource
koupit zbyvajici statni podil co nejlevneji.
- Sluzba call-by-call je v podstate technicky jednodussi forma
nastaveni predvolby cisel (vyber operatora ).Chce-li uzivatel
pouzit pro volani sit jineho operatora,vytoci predvolbu a tak se
dostane (bud automatisky nebo pres operatorku ) do jeho site.V
pripade sluzby predvolby cisel jde o pevne nastaveni na jinou sit
pro vsechna volani.Komfort tedy neni uplny,ale ucelu - zvolit si
operatora je dosazeno pomerne snadneji a levneji.
- Smernice ES c.96/19 je zakladni dokument,ktery rozhodl o
liberalizaci evropskeho telekomunikacniho trhu.O onech dvou
sluzbach tam nebylo ani slovo,byl urcen termin plne
liberalizaci do roku 1998 a ony sluzby zavedla teprve smernice
97/33/EC smernice 98/61/EC,ktere vsak umoznily vsem statum
dvouletou implementacni lhutu umoznily i dalsi odklad,ktereho mnohe
staty (viz GB) vyuzily.