Však byl také HTML 4 za to velmi kritizován a oprávněně. A proto také bylo tolik prosazováno CSS. Že to reálně nefunguje, je zase jiná věc. XHTML je úkrok stranou, který by býval mohl fungovat, kdyby to nakonec nedopadlo jako cokoli od W3C - zbastlit všechno dohromady jako dort od pejska a kočičky.
A ohledně té rychlosti - HTML5 vs. Flash není jen otázka videa. To je asi tak promile funkčnosti, kterou Flash poskytuje. Tam navíc není obecně zásadní problém. Flash řešil video víceméně proto, že v dané době nebylo lepší řešení a v momentě, kdy konečně po mnoha letech na video lepší řešení je, tak není problém video přehrávat vhodnější cestou.
Průser jsou složitější grafiky, skripty, aplikační logika. Na to je prostě JS naprostá tragédie. Pomalé, ukecané, obrovské - zatěžuje to hw, přenosové pásmo, úložný prostor. To, co dostanu ve flashi do pár desítek kilobajtů a bude to běhat jako z praku i na deset let starém střepu, to zabere v HTML5 stovky kilobajtů až megabajty a vytíží to i současné procesory na 100 %. Tedy aby nedošlo k omylu - pokud bude aplikaci programovat čuně, tak to dopadne tragicky s téměř libovolnou technologií (flashové reklamní banery jsou tipockou ukázkou). Nicméně flash lze velmi slušně optimalizovat (mnohem lépe než co nabízí současná kombinace html + JS), má mnohem více možností, propracovanější vývojové prostředí atd.
Bohužel flash padl ze dvou důvodů - jednak ho potopila sama firma Adobe tím, že dlouhé roky kašlala na bezpečnost a optimalizaci (obojí je teď na dobré úrovni, ale trvalo to příliš dlouho), jednak padl kvůli frikulínskému módnímu nadšení pro novou zkratku HTML5. A vlastně by se nemělo zapomínat ani na lví podíl firmy Apple, která flash nepodporovala na iPhonu...
Ale co, není to poprvé ani zdaleka naposledy, co se prosazuje nejhorší možná technologie na úkor těch lepších. Třeba opravdu za nějakých 20, 30 let bude HTML5 + CSS3 opravdu dodělané a zavládne klid na práci. Sice už bude doba někde jinde a bude zapotřebí úplně jiných technologií, ale snít klidně můžeme.
Zato předchůdce HTML4.01 je v oddělení kódu a obsahu dokonalost sama, že. Nedodělky XHTML 1.0, natož zcela mimo XHTML 2.0 (prakticky ani neexistující) nepočítaje.
HTML5 se jednou dodělá, stejně jako CSS3, a bude zase na nějakej čas pro vývojáře klid na práci.
Navíc, na starších HW je ve zpracování např. videa HTML5 (nativně v prohlížečích) pořád rychlejší než Flash (a i se to ještě zlepšuje, při hw akceleraci - Flash sice hw akceleraci má taky, ale často to moc rychlost - a nesekání - neřeší).
Co to? Silverlight že byl náhražkou HTML5? To je nějaká časová smyčka, ne?
Silverlight je tady od roku 2007 (preview v polovině roku 2006), zatímco první "working draft" HTML5 přišel až v roce 2008 (jistě, W3C mluvilo o potřebě už od roku 2004, ale prázdné mlácení slámy se jaksi nedá počítat). Silverlight byl konkurencí Flashe, nikoli HTML5.
HTML5 je hlavně příšerný paskvil, který nikdy neměl vzniknout. Tahle splácanina html + JS + SVG totálně zabíjí myšlenku oddělení obsahu a prezentace. Navíc to příšerně vytěžuje hardware (prý že je Flash náročný - proti HTML5 je to přímo bleskově rychlý a nenáročný kód). Vývoj je jako obvykle u W3C příšerně pomalý a nerespektuje rychlost vývoje všech ostatních technologií, ale ani potřeby uživatelů i vývojářů. Kéž by celé HTML5 zmizelo a nikdy nevzniklo.
Je to založené na Mono, které je samo o sobě strašlivý moloch. Linuxáci ho obecně nemají moc rádi, do Linuxu ho tlačil Miguel de Icaza a když ten se z linuxového světa vytratil, nikdo nemá motivaci v tom pokračovat. Mono sice nějak žije dál, ale ochota na něm něco budovat moc velká není.