Všichni se patrně shodneme na tom, že jednou z nejužitečnějších služeb českého Internetu je – hned vedle Obchodního rejstříku – Telefonní seznam ČR, jenž je umístěn na internetových stránkách divize Českého Telecomu Internet OnLine a který má většina uživatelů uložený v „bookmarcích“ nejčastěji pod adresou www.iol.cz/TLF/index.htm
. Služba má za sebou poměrně pestrou historii, která začala tak, že byla krátce po svém vzniku nabízena exkluzivně pouze uživatelům sítě Internet OnLine a pro ostatní návštěvníky bylo užívání zapovězeno. Minulý měsíc však Telefonní seznam ČR začal psát další kapitolu své dlouhé historie, protože pokud jste klikli na svůj oblíbený „bookmark“, objevili jste se namísto na standardním rozhranní Telefonního serznamu ČR kdesi v hlubinách internetového portálu Quick.cz, provozovaného rovněž pod křídly Českého Telecomu.
Na původní adrese Telefonního seznamu ČR je jen následující JavaScript:
function redir()
{
document.location=`http://phone.quick.cz`;
}
Co tím chtěl básník říci, nikdo netuší, protože návštěvníci, kteří byli na portál Quick.cz přesunuti pomocí JavaScriptu, nebudou (resp. nebyli) do iAuditu vůbec započítáni. Metodika Taylor Nelson Sofres totiž jasně praví, že: „Platnou stranou se rozumí obsah obrazovky uživatele, soubor či kombinace souborů, zaslaných uživateli web serverem na základě požadavku uživatele na daný server. (…) Za neplatné strany z pohledu iAuditu se považují např.: strany, které se uživateli zasílají bez požadavku daného uživatele (např.: automaticky se obnovující strany).“ Zjednodušeně řečeno to tedy znamená, že daná strana se sice započte jako platná strana serveru Internet OnLine, ale nikoli portálu Quick.cz. Jedinou výjimku pak zřejmě tvoří uživatelé s vypnutým JavaScriptem, kterých je nicméně ve srovnání s ostatními – troufám si říci – zanedbatelný počet.
Jim se na monitoru objeví tato stránka:
Váš prohlížeč má vypnut režim Java-script
Chcete-li vstoupit na stránku Telefonního seznamu,
klikněte na odkaz Telefonní seznam
Obdobný problém s „nevyžádaným“ přesměrováváním stránek vyvstal – pokud si vzpomínáte – v nedávné době kolem portálu Centrum.cz. Po příchodu na zrušenou pornografickou stránku umístěnou na „freewebové“ službě Centra se vám nejprve na obrazovce objevilo oznámení o zrušení stránky z důvodu porušení licenčních podmínek, a krátce nato jste byli přesměrováni na titulní stranu portálu Centrum.cz. Centrum má nicméně tento přechod vyřešen pomocí slepého parametru ( http://katalog.centrum.cz/?noaudit
), takže je v logu jasně odlišitelný. Jediným výsledkem přesměrování Telefonního seznamu ČR na Quick.cz je skutečnost, že přestanou fungovat všechny internetové služby, které byly až doposud na webové rozhranní telefonního seznamu navázané podobně, jako tomu často bývá u již zmiňované aplikace obchodního rejstříku.
Je zřejmé, že Český Telecom (resp. Internet OnLine) by si návštěvnost Telefonního seznamu ČR rád pod portál Quick.cz zahrnul, protože se vůbec nejedná o zanedbatelná čísla (Telefonní seznam ČR: 75.651 IP, 2.376.105 PV; Quick.cz: 88.118 IP, 6.375.032 PV). Nyní navíc Quick.cz zůstal u „portálového dna“ sám, protože konkurenční Redbox společnosti Contactel z dosud nevyjasněných důvodů vyskočil jednoho krásného jarního měsíce na hodnotu 45.000 UIP/den (nepodporován žádnou aktuální reklamní kampaní!), zatímco Quick.cz se „plácá“ kdesi kolem 16.000 UIP/den. S předpokládaným příchodem nového investora do Českého Telecomu zde pravděpodobně někdo bude muset vysvětlit, proč na portál Quick.cz – ani za podpory neuvěřitelně masivní reklamní kampaně, se kterou se žádný český portál nemůže měřit – nikdo nechodí.
V době vydání článku byl JavaScript odstraněn a zůstal pouze „manuální“ odkaz na portál Quick.cz, což je z hlediska zvyšování jeho návštěvnosti nepochybně výhodnější strategie – pozn. edit.