včera Apple na keynote představil aplikaci News, která se bude v mnoha ohledech chovat podobně jak tenhle facebook výmysl. Nečekal jsem, že následovník bude tak rychle, teď se jen modlit, aby se z toho nestala válka formátů a dokázali se hoši dohodnout na sjednoceném značkovacím jazyku...
Jasně, když tohle zůstane jen u fb, půjde to do háje, jeho monetizační politika je vražedná. Vidíš v tom jen fb, fb a fb, ale tohle může být začátek, velice rychle se to může rozšířit a stát stejně běžným jako jsou různé sociální sítě. Chápu to jako možnost oddělit obsah od samotných stránek a dále s ním pracovat aniž by vydavatel strašil právníky.
Pro mě to je super jen když se toho chytnou i ostatní a vzniknout technologie, které umožní jednoduchou distribuci obsahu aniž by měl vydavatel pocit, že se musí tomu bránit, jako dnes, a nepřišel o reklamu a peníze.
Vem si dnešní situaci, naprosto nejsi schopný bezproblémů zajistit zobrazení nějakého obsahu na jiném zařízení - multifunkční display, čtečky, nebo třeba hodinky atd. Jednak se složitě dostaneš ke strukturovanému formátu (mikroformáty jsou třeba u novin zapovězené slovo) a jednak budeš bojovat s vydavateli, protože ti to nepovolí, viz třeba teď spory google v EU.
Představuji si to tak, že mi fb (nebo google nebo twitter nebo kdokoliv jiný) poskytne reach snippet obsahu vč. třeba reklam a já ho pouze použiji.
Twitter již na tom pracuje.
Ne, ne, to nechápete Vy, časem sdílení bude fb tak regulováno, že to sdílení nikdo neuvidí, a za to, aby článek byl sdílen, tedy objevoval se přátelům, bude muset platit vydavatel, jako se dnes platí za proklik. Vy sice něco sdílíte přátelům, ale fb rozhoduje, kdo to sdílení uvidí. Sdílení tak přebere monetizační funkci reklamy. K čemu ale pak takové noviny, aby to vydavatelé byli schopni zaplatit, budou se muset zaměřit na propagandu a za tu si nechat platit od těch co si ji objednají. Možnost prodávat reklamu tím ztratí. Reklamu nahradí propaganda. K ničemu jinému obchodní model fb nevede. Svobodu projevu zajišťuje jen obchodní model založený na reklamě.
Ty to nechápeš. Reach se nezmění oproti současnosti a teď stejně lidé přes fb sdílí články, s tím nic neuděláš, jen místo prokliknutí na danou stránku jí fb načte jako svůj inteligentní obsah, ale s tvými měřícími kódy.
Pokud jde o analitiku, mám na mysli třeba obyčený GA, pokud obsah předám přes nějaký datový formát (xml, feed), ztratím jakoukoliv možnost měření a mohu omezeně vyjímečně čerpat z analit u jednotlivých distributorů (fb, twitter).
Tohle bude skvělý, jen když se toho chytou i ostatní, když vzniknou určitá pravidla, když s tím budou producenti obsah běžně počítat. Poté nebude problém, aby člověk nebyl odkázaný na proklínaný fb, ale mohl spolupracovat s jakoukoliv platformou, klidně s opensource, whatever.
zpravodajské weby jsou naprosto přehlcené nevkusnou, řvavou reklamou, otevři si nějaké. Naopak reklamy třeba v podání googlu se dá snést.
Pokud tohle bude dělat pouze fb, bude to samozřejmě hnus. Představ si, ale že podobné možnosti budou na twitteru, g+, feedly.com atd. Ne všude budeš muset být přihlášený. Pořád to bereš v konténcích fb a řveš proti němu.
Až na to, že analytika je vám na fb na nic. O tom, kdo uvidí vaše stránky rozhoduje fb a podle nastavení jaké vám sám určí.
Ovšem to pro někoho může být i výhoda, protože si bude moci koupit čtenáře od fb.
Problém tohoto světa je nadprodukce peněz plynoucí z rostoucího stáního zadlužení vyvolaného sociálními výdaji. To způsobuje změnu obchodního modelu. Nyní si noviny budou čtenáře kupovat od fb. Vznikne nová investiční příležitost pro volné peníze se kterými si investoři neví rady, protože nadprodukce peněz způsobila, že je nedostatek investičních příležitostí.
Takže model bude následující, investoři dají dohromady své prostředky, založí mediální titul na fb, nakoupí čtenáře od fb a jim budou podsouvat obsah podle svých preferencí, bohužel tento model vede na propagandu a globální oligarchizaci, protože poskytování informací za peníze tím ztratí smysl, poskytování informací výměnou za reklamu rovněž, protože reklamu bude nadále poskytovat fb.
Ubydou odpudivé, vnucené a přeplněné stránky reklam a daleko více se bude dbát na jejich efektivitu.
Uniformni prezentace se kterou si muze FB delat co chce a obsah bude dostupny jen prihlasenym (jejich registraci lze kdykoli bezduvodne svevolne zrusit). Ne, tohle urcite nechci. Jinak kdysi to tu uz bylo a jmenovalo se to Gopher :-)
Naopak já v tom vidím budoucnost a je to naprosto úžasná věc. Zapomeňmě, že na to má fb monopol, monopol je špatně s čímkoliv. Stejnou věc udělají/dělají i ostatní sítě, twitter už určitě na tom pracuje nějakou dobu.
Z pohledu konzumenta, se ke mně dostanou informace daleko rychleji, jednodušeji a přímočareji. Něco mě zaujme a hned to mohu číst, ne se složitě proklikávat a načítat nějaký web zbytečně kvůli článku.
Ubydou odpudivé, vnucené a přeplněné stránky reklam a daleko více se bude dbát na jejich efektivitu.
Z pohledu producenta obsahu mám konečně (sic!) nástroj, jak mohu sledovat analytiku i mimo svůj web, žádné nic neříkající lajky pro url a složité svazování s GA.
Tohle do budoucna otevírá cestu obsahu na chytrá zařízení (televize, hodinky, auta atd.). Cesta ještě bude dlouhá a nesmí si z toho facebook udělat monopol, ale konečně mi něco začíná dávat nějaký smysl.
Tohle se dá popsat jednou hodně starou větou Václava Klause: O peníze jde až v první řadě.
Obávám se, že časem to chce fb dotáhnout k "dokonalosti". Články budou muset být jenom na fb, bez přihlášení fb účtem si nepřečte nikdo nic. Nakonec budou vydavatelé moci publikovat jenom to co fb schválí a ještě za to budou platit.
Pokud to někomu přijde jako přitažené za vlasy, tak mně ne. Fb nesmrdí jakékoliv nechutné praktiky.
Proč je to marné a proč není FB platforma pro "seriózní informace"? Já sleduji na FB práve stránky zpravodajské nebo odborné. Stačí mít v Likes / Interests Lists ty správné zdroje. Všechny významné servery ze světa a většina odborných je už dávno na FB a publikují tam svůj obsah.
Jediný rozdíl bude nyní v tom, že pár plných článků hodí přímo na Instant Articles, ale zbytek (většinu) budou mít stejně u sebe a na FB budou klasicky dávat linky na Web, což mi naprosto vyhovuje.
Média se snaží následovat lidi... Protože ti už dávno "konzumují" obsah na Facebooku a tráví tam spoustu času. V tom se FB moc konkurovat nedá, médium můžete akorát bulvarizovat, ale jenom po nějakou míru (a bulvární články si stejně lidi sdílí přes FB a na médium to ani číst nejdou, stačí jim titulek).
Jako provozovatel webů si myslím, že jde o další dobře vymyšlenou krádeš Facebooku. Krade uživatele, krade ve výsledku peníze a teď bude ještě obsah. Má to jako vždy dobře vymyšlené a, jak píšete, Facebook je nechvalně znám měněním pravidel za účelem monetizace.
Je to nechutný pozorovat z mého pohledu. Z pohledu čtenáře to asi tak hrozné není, ale ten nemusí vidět důsledky.