Když mi někdo dává vizitku s freemailovým pracovním kontaktem, nebo vidím jeho freemailovou adresu nalepenou na jeho pracovním autě, vždycky se dotyčných ptám: "Kolik vám Seznam platí za to, že mu a své vizitce a při komunikaci se všemi svými klienty děláte reklamu?"
Do nebevolající je to zejména v případech, kdy dotyčná firma má vlastní doménu, ale pořád má maily na freemailu (a nevyužívá ani možnost freemailu na vlastní doméně, jako to mají např. Google Apps).
Je pak z toho trochu zaražený... V mnoha případech jsem viděl, že se situace velmi rychle změnila a do týdne byly nové vizitky či polepy aut.
A když k vám někdo přijede na pracovní schůzku Fordem, tak se ho ptáte, proč dělá reklamu Fordu? Proč si nepořídí auto vlastní značky a dělá reklamu někomu jinému?
U ajtý firmy jsou maily ve vlastní doméně samozřejmostí. Firma musí ukázat alespoň to, že natolik triviální záležitost jako maily zvládá. U většiny firem je mi to fuk (i když, po pravdě, vlastní doména vypadá profesionálněji). Ale abych vyčítal instalatérovi, že má hotmaila a nezařídil si doménu a inzeruje adresu na hotmailu, tak to zas padon.
Srovnání s autem pokulhává už jen u pořizovací ceny a u složitosti výroby. Doména stojí necelé dvě stovky, Google Apps jsou zadarmo, tj. dotyčný člověk může za dvě kila ročně provozovat jednoduchý web + gmail na vlastní doméně a dělat reklamu sám sobě. Proti konkurenci se chce zviditelnit KAŽDÝ, i řemeslníci, a vlastní doména a atraktivnější mailová adresa v tom může pomoct.
Já netvrdím, že když má instalatér mail na seznamu, že ho odmítnu. Ale ten instalatér by si měl uvědomit (resp. někdo IT z jeho okolí by mu to měl říct), že s vlastní doménou a mailem bude jeho firma atraktivnější a dohledatelnější. Kór když má na tom freemailu adresu typu "prdik_smrdik_1960@freemail.xy". (ano, s velmi podobnou adresou jsem se u jednoho řemeslníka opravdu setkal)