Ad nalezení optimálního stavu strategickým myšlením, ano, ale ten stav bude optimální jen pro toho strategického myslitele, on sám nemůže rozhodnout, zda je optimální i z hlediska společenství, k tomu mu chybí potřebný nadhled. Ten nadhled vytváří až trh, na kterém se ta jednotlivá strategická myšlení střetávají.
Nikoliv dogma, ale teze, analogie problému zastavení Turingova stroje. Ale jinak je to logické, izolovaný mozek nemůže konkurovat s miliardami trhem propojených mozků, které testují různé možnosti paralelně. Vy jako jedinec v daném čase můžete otestovat jen jednu možnost, trh testuje 3 miliardy možností najednou.
Cílem optimalizace je rozdělení zdrojů z hlediska celku, a nahlédnout to, jak by to optimum mělo vypadat, je z hlediska jednotlivce nemožné. Ale naštěstí platí, že když každý bude maximalizovat svůj zisk, společenství rozdělí zdroje optimálně. Podívejte se na mravence, ti následují své libido a jdou za feromonem, který zanechali procházející mravenci, feromon vytváří dynamickou paměťovou strukturu, která je udržována v reálném čase a rekonfiguruje se podle aktuálního stavu, kde se potrava nalézá, a dovede mravence za potravou po optimálních (v tomto případě nejkratších drahách). Ale jednotliví mravenci o tom nemají ani tušení. A něco podobného je trh, kde funkci feromonu zastává cena. A není v tom nic božského, jen realizace evolucí nalezeného algoritmu. A funkčnost tohoto algoritmu dokázali komunisté tím, že když ho dočasně násilně paralyzovali, tak došlo k materiálnímu, ale i duchovnímu zhroucení jejich společenství. Prostě je zde něco co lidi přesahuje a to je jejich vzájemná interakce na "trhu".
„Individuality optimální stav nejsou schopny ani rozpoznat, natož nalézt.“
Vaše víra předávaná jak dogma?
xxxx
„Nemají k tomu dost informací, dost pokusů, dost času.“
K nalezení optimálního stavu není třeba tuny žvástů (informací), nekonečně pokusů ani nekonečně času.
K nalezneí optimálního stavu je potřeba strategické myšlení, ty správné informace (kterých nemusí být mnoho).
xxxx
„K tomu právě potřebujeme ten trh.“
Nepotřebujeme trh, stačí nám realita. Kterou neřídí prachy, ten umělý lidský vynález, ale v první řadě fyzikální a vyšší zákony. Ne trh.
xxxx
„Což bylo experimentálně ověřeno v rozsáhlém experimentu, který se prováděl v Československu v letech 1948-1989.“
Jestli ekonomie takto pavědecky dělá induktivní závěry, kdy jeden případ zobecní jako obecný závěr platící na všechno, pak to vysvětluje hloupé teorie celé ekonomie, kterým jsem se divil už hodně let.
xxxx
Trh zpracovává informace paralelně, vlády sériově.
Další dogma víry?
Však jsem to napsal velmi předvídavě, že se modlíte k trhu jako ke svému bohu. Nicméně stále je trh prázdný pojem bez významu. Dejte jasnou jednovětnou definici, co je ten Vás úžasný trh.
Optimalizační algoritmus je také prázdný pojem, protože každá optimalizace má nějaký cíl, na který se optimalizuje. Bez řečení toho cíle je termín „optimalizace“, stejně jako „optimalizační algoritmus“ naprosto bez jakéhokoli významu.
Pokud se společenství začne řídit osobním ziskem jako nejvyšším přikázáním, pak první logický krok je vyvraždění dětí, které jim zdroje ubírají, stejně jako osobního zisku.
Stav, který popisujete, tedy kdy zvířata ani člověk nepotřebuje mozek, stačí mu slepě se řídit instikty a libými pocity – pěkně děkuji nechci. I když nutno říci, že v kapitalismu modlícímu se k trhu a zisku jako nejvyššímu božstvu, lze poměrně jasně vysledovat snahu všechny lidi převést jen na základní instinkty a udělat z nich jen vyhaslé konzumenty (libých pocitů).
Mám za to, že největší rozvoj kapitalismu začal v době, kdy kromě trhu k tomu byla i morálka a férovost. Jakmile se všechno Západ snaží hodit na trh, jde akorát do zadnice.
Lidstvo se odpovědnosti nevyhne. Nakonec bude muset řešit velký problém, pokud bude realizovat hloupou a nesmyslnou teorii, že trh je nejvyšší inteligence, morálka a zopodvědnost. Upřímně jsem rád, že už nejsem mladý, a že tyhle zrůdné pokusy a teorie se mě, doufám, dotknou jen částečně.
Vůbec to není prázdný pojem, je to optimalizační algoritmus, a navíc analogické optimalizační mechanismy se v přírodě běžně nacházejí. Podobně jako trh funguje evoluce, nebo mravenci hledají optimální cesty za potravou, což zjednodušeně popisuje algoritmus ACO (Ant Colony Optimization). Stejnou funkci jako trh má například ve fyzikálním světě gravitace, což je spíše hmatatelný projev existence univerzálního optimalizačního mechanismu fyzikálního světa. Trh společenství dává vyšší inteligenci, která je schopna nalézt lokálně optimální rozdělení zdrojů a to na základě optimalizační funkce - osobního zisku. Aby se společenství blížilo optimálnímu stavu stačí, když většina jeho členů se řídí osobním ziskem a společenství ten stav najde (u lidí - majetek, altruismus, u mravenců - například libé pocity z inhalace feromonu, v rámci evoluce - delší život individuality nejlépe přizpůsobené panujícím poměrům). Individuality optimální stav nejsou schopny ani rozpoznat, natož nalézt. Nemají k tomu dost informací, dost pokusů, dost času. K tomu právě potřebujeme ten trh. Což bylo experimentálně ověřeno v rozsáhlém experimentu, který se prováděl v Československu v letech 1948-1989. Trh zpracovává informace paralelně, vlády sériově.
V první řadě trh je zcela prázdný pojem, abych parafrázoval Váš příspěvek. Nikdo neví, co to přesně je. Navíc se nikomu nepodařilo, a nejspíše asi nikdy nepodaří takový objektivní trh zařídit.
Trh je čistě o právu silnějšího, protože na skutečném trhu se nebojuje ani zdaleka jen přizpůsobováním se potřeb ostatních. Ale také dezinformací ostatních (reklama, manipulace v médiích, falšování etiket se složením či technických parametrů produktů), násilným donucováním ostatních (mafie, drogové kartely, boj Intelu proti AMD, …) a mnoha dalšími věcmi.
Trh v reálné podobě, pokud se k němu budete modlit a vzývat ho jako zlaté tele, a dáte ho na první místo, je pouze o právu silnějšího – tedy návrat do pravěku, a i tam trh nebyl na prvním místě.
Morálka a spravedlnost není v opozici. Vaše věta „morálka je velmi nespravedlivá“ jste vyplivl jako ničím nepodložené tvrzení, se kterým se nedá ani v silné opilosti souhlasit. Morálka a spravedlnost sledují podobný cíl, totiž normy chování tak, aby bylo zajištěno dobré soužití lidí.
Mimochodem, již z matematické teorie her vyplývá, že spolupráce je výhodnější, než ostrá konkurence.
Nechápu ten odezdikezdismus. Trh nic nevyřeší, tedy kromě toho, že když se reálně v ostré a čisté podobě zavede, že všichni pochopí, že nic neřeší.
Jistě je dobré mít svobodný trh, ale fanatismy a krajnosti typu „trh určí morálku“, to nechci zažít ani v pekle. Ať se zastánci této teorie někde sejdou, koupí si ostrov a vyzkouší si to. Nikdo si nezaslouží to peklo, které by vzniklo, kdyby se to zrealizovalo, kromě zastáncí tržní teorie morálky, ty nechť si to prožijí.
Ale byl, trh je algoritmus, který společnosti umožňuje nalézt optimální rozdělení zdrojů. Nic víc, nic méně. Proto, aby zvýšila pravděpodobnost přežití. Morálka je v opozici vůči spravedlnosti, morálka je velmi nespravedlivá, znamená totiž, nemohu dělat co ostatní, dobrovolně se vzdám toho, co činí ostatní, protože to považuji za nemravné. Morálka je čistě individuální kategorie, závisí právě na odpírání si možností, které se nabízí. Jinak spravedlnost je zcela prázdný pojem, co považuje jeden za spravedlivé, jiný považuje za nespravedlivé. Reálně je spravedlivý jen trh, který ten spor mezi těmito dvěmi individualitami nějak civilizovaně rozhodne. Trh není založen na právu silnějšího, tak jak ho chápete vy, ale na trhu se silnějším stává ten, kdo lépe chápe potřeby ostatních a přizpůsobí se jim, nemůžete nikoho násilím donutit, aby si od vás něco koupil, ...
Co já se ještě nedozvím. Spravedlnost prý je to, co určí a najde trh! Lidskou společnost prý má řídit trh! Zřejmě zde najdu ještě nějaké inovativní redefinice morálky, a další.
Civilizace a její rozkvět rozhodně nebyl způsobem absolutní prioritou trh neboli zákona džungle (jiné jméno pro totéž), ale právě existencí pravidel a morálky, které byly přednější.
Jakmile se rezignuje na morálku, spravedlnost, atd. a nechá se to divočině, pak civilizace jedině upadá. Což se právě dějě. Bohužel(dík) upadá z vysokého stavu, takže zatím si všichni říkají ještě je to super. A mezitím rvou poslední kusy masa z mrtvoly zvané morálka, spravedlnost, vyšší cíle. A také to tak dopadne.
A to je nesmysl, my totiž nejsme schopni určit, co je spravedlivější, lidskou společnost má řídit trh, který teprve tu spravedlnost hledá. Jistě z polohy lenocha je spravedlivé, aby měli všichni stejně, z polohy pracovitého, to ale spravedlivé není. Pokud se společnost řídí tím, čím požadujete, tak rychle krachuje. Experimentálně ověřeno v Československu v letech 1948 - 1989.
"Důležité je také to, že pokud se komukoliv z vydavatelů nelíbí zahrnutí jeho titulů ve Zprávách Google, má velmi jednoduchou alternativu: nemusí tam být."
To je asi stejné, jako:
Každý chodec si může svobodně vybrat, jestli počká, až to auto jedoucí 120km/h městem přejede, nebo přes ten přechod půjde hned. Vskutku svobodná volba.
Naše civilizace je postavená na tom, že se snaží "právo silnějšího" nahrazovat "spravedlností". Je to jeden ze základních (tj. nezbytných!) důvodů, proč tu místo vzájemného bacání se kyjema žijeme v technikou zajištěném pohodlí.