Obohaceni pres dialup: neobohacuju bo se mi to nevyplati. Dial up pripojeni je pro me drahe nouzove reseni, kdyz neni vyhnuti. Az budu pripojeny pausalne za pro me prijatelnou cenu, tak se rad o par veci podelim.
Nesouhlasím, nemyslím si, že uživatelé dial-upu nemohou obohacovat síť. Na i-netu trávím více 100 hod/měs a mohu Vám zodpovědně říct, že nezáleží na tom, jaký způsob připojení uživatel volí. I lidé s dial-upem mohou administrovat velmi dobré BBS a provozovat opravdu živé stránky - jde jen o to, že to povětšinou nejsou lidé z české republiky, ale lidé ze zemí, kde mají rozumný paušál na Dial-Up.
No, odpoutejme se teď od hmotných věcí. Řekněme, že to znamená poskytovat nějaké zajímavé informace pro ostatní uživatele sítě.
Je sice pravda, že i připojením přes dialup můžu obohatit ostatní nějakou převratnou myšlenkou. Hodnota sítě tím ale nevzroste. Prostě jsem jen něco někde "připíchl" a šel jsem pryč.
Článek má cosi do sebe. Záleží jen na úhlu pohledu, jak se na věc podíváme. Jak už tu někdo psal, před nedávnem byl symbol úspěšného businessmana mobil, protože jeho pořizovací cena, cena za volání přichozí/odchozí byla pro obyčejného živnostníka naprosto smrtící. Mobil se tedy stal (v danou dobu!) konkurenční výhodou pro daného podnikatele (pominu-li poutací efekt), kterému tímto bylo umožněno být neustále k zastižení atd. Proč by měl mít zájem na tom, aby jej snadno získala i konkurence?
Vždyť všude platí, že pokud mám/znám nějakou vychytávku, která není moc rozšířená, můžu ji s přehledem využívat a těžit. Může to být od nového fíglu s tahákem ve škole, až po díru v systému (jakémkoliv! IT, zákony, ...) kterou ke svému prospěchu používám. Její masové rozšíření následně tuto možnost dřív nebo později zablokuje.
Na druhou stranu je jasné, že pokud budu mít telefon jen já sám, je mi na nic. Stajně tak i v případě internetu. S každým dalším připojeným uživatelem vzroste hodnota síťě tzv. síťový efekt.
U nás to však tak úplně neplatí. Uživatelé přes dialup tento efekt nezvyšují (nic nenabízí) a internet využívají jen jako dojnou krávu. Maximálně se z toho radují obchodníci, kteří profitují z počtu návštěvníků a navazujících činností.
Ještě existuje jedno rozdělení lidí: Ti, kdo když mají něco navíc, tak si to žárlivě střeží. A ti, kdo když mají něco navíc, tak to přejí i ostatním. Po zkušenostech si myslím, že je lepší patřit do té druhé skupiny (i když toho nejsem vždy schopen).
Ale i kdybychom to vše brali zištně a egoisticky, tak i tehdy nám myslím vyjde, že je v zájmu "vyvolených", aby se připojili i ostatní. Proč?
a) Provozovatelé obsahu budou mít víc uživatelů a tedy víc peněz na rozšiřování služeb.
b) Telekomunikační operátoři budou mít více zákazníků, tedy se jim rozloží počáteční a fixní náklady, a ceny budou nižší.
c) Prestože se podíl "vyvolených" zvýší, tak se užitek připadající na jednoho vyvoleného nesníží, spíš naopak.
d) Budete moci využívat rychlých a levných komunikačních prostředků (mail) s mnohem více lidmi
e) Jinak formulované některé s předchozích bodů: celkový užitek není závislý lineárně na počtu zůčastněných, ale roste o něco rychleji (kvůli synergickým efektům a úsporám z rozsahu)