Co to znamená stála? Že to bylo uvedeno někde v ceníku, nebo že to doopravdy za tu cenu někdo někdy koupil. Přece neprodejné zboží taky není zlevněno, protože ho nikdo za původní, vzhledem k reálné poptávce přestřelenou cenu, nikdy nekoupil.
Ale jestliže existuje den, kdy je zvýšená poptávka, tak už jen z toho faktu ceny jdou nahoru, proto je logické, že se ceny před tím dnem zvednou, aby odpovídaly zvýšené poptávce. Další slevy a slevy vůbec, to je jen takový kolorit prodeje. Cena musí být vždy maximální ve smyslu, co jste ochoten za zboží zaplatit. Maximálně, musí být z té akce větší profit díky slevě a tomu, že se prodá více a v celkovém souhrnu se více vydělá.
A to je proto, že to je postup, který vede na optimální rozdělení zdrojů. A optimální rozdělení zdrojů je nutné, aby systém přežil co nejdéle vzhledem k vnějším tlakům prostředí a optimálně nakládal s dostupnými zdroji, aby mu vydržely co nejdéle.
Je to naprosto nádherné vysvětlení. Akurát tam nemohu najít, jak to souvisí se lží?
Tedy s tím, že tvrdím, že věc kterou teď nabízím za 5000,- stála předtím deset tisíc. Ale ona ve skutečnosti předtím nestála deset tisíc, ona stála 4900,-....
To je přeci lež, ne? Nebo takový typ lži kvalifikuje ekonomická věda jinak? Pak mi tedy napište, které ekonomické směry takto překvalifikovávají lež - abych se jim včas vyhnul a bránil ;-)
Žádná věc nemá žádnou skutečnou hodnotu, hodnota věci má kvantovou povahu, dokud ji neprodáte, nebo nekoupíte, tak nevíte jakou má hodnotu, a konkrétní hodnotu má jen v okamžiku prodeje, po jeho uskutečnění zase nemá žádnou konkrétní hodnotu, dokud pro ni nenajdete kupce. Může v sobě zahrnovat negativní energii danou cenou, za jakou jste ji pořídil, ta vám, ale jenom vám může bránit ji prodat pod cenou.
Zákazník je vždy oklamán, protože je zde informační nerovnováha. Oklamán je ale i obchodník, protože ta informační nerovnováha je oboustranná, zákazník neví za kolik obchodník nakoupil a obchodník neví kolik má zákazník peněz.
Výsledkem mnoha takových transakcí je optimální rozdělení zdrojů. Funguje to statisticky, nikoliv individuálně. Ekonomika vykazuje "kvantové" rysy.
Klamání spotřebitele je levicový výmysl, jehož cílem je zmrazení trhu a jeho přeměna na přídělový systém a díky tomu zavedení totality. Sen všech neomarxistů.
A zase tam, kde nabídka trvale převyšuje poptávku, tak smlouvání není žádoucí, protože cenným statkem není zboží, ale zákazník, a vytažení z něj maxima peněz znamená, že ubývá nabídka, protože existující poptávka se nerozdělí mezi všechny nabízející. Takže místo smlouvání se objevují slevy a systém si najde svou rovnováhu. Stát svými zásahy to nalezení rovnováhy může jen zkomplikovat a nebo způsobí, že se ustaví rovnováha, která není optimální.
tady nejde o žádnou optimální cenu, ale o to zda kupující není oklamán tím, že je mu účelově podsouváno, že kupovaná věc má větší hodnotu než zkutečně má. Za mne není rozdílu jesli mi koňský šejdíř prodá přebarvenou polochcíplou herku jako zdatného plnokrevníka, nebo "nejnovější" mobil se super slevou a von je to jen předraženej číňák s 1000% marží....
Jaká je optimální cena z hlediska optimálního rozdělení zdrojů? Maximum toho, co jste ochoten dát. Z hlediska dobra společnosti pak je, aby každý nakupoval za jinou cenu, protože, každý má svou vlastní maximální cenu, za kterou je ochoten nakoupit. Proto se smlouvá v arabských zemích, protože jejich kulturní základy jsou na poušti a ta se vyznačuje velmi omezenými zdroji, takže i trh musí vytvořit takové zvyklosti, které je maximálně využívají. A k tomu vede právě smlouvání, tedy individuální zjištění jaká je u koho právě ta maximální cena.
Tak pokud počítám s tím, že nakoupím něco ve slevě, tak bych měl asi mít docela slušnou představu, kolik daná věc stojí normálně, pak už je jen na mě, jestli je výše "slevy" akceptovatelná či nikoli...proč by měla ČOI řešit, že někteří lidi sou snadno manipulovatelní idioti?