Navíc povinnost mít datové schránky mají pouze právě tyto právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Ostatní podnikatelé a fyzické osoby si je pouze zřídit mohou a to dobrovolně...
Systém má začít fungovat v ostrém režimu 1/7/2009, ale zatím v dobrovolném režimu. Povinný režim pro úřady (mezi ně jsou, pokud jde o datové schránky, počítány i soudy, zdravotní pojišťovny, profesní komory, Česká televize a Český rozhlas), pro právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, advokáty, daňové poradce, exekutory a konkursní správce (snad jsem to za týden, který uplynul od školení na toto téma, nepopletl) je odložen na 1/11/2009. Podnikatelé nezapsaní v OR (tj. většina fyzických osob) i nepodnikající občané se do systému mohou připojit dobrovolně, přičemž i poté, kdy budou mít datovou schránku zaktivovanou, si mohou pokaždé zvolit, zda něco pošlou na úřad na papíře nebo přes datovou schránku, úřady však musí posílat do datové schránky, pokud ji má protějsek aktivní.
Není pravda, jak pan Hlavenka v článku píše, že firmy budou o zřízení datových schránek žádat. Právnické osoby zapsané do OR, tedy všechna s.r.o., a.s., ale také státní, krajské i obecní příspěvkové organizace, budou mít schránku zřízenou nejpozději 1. listopadu 2009 automaticky, na základě dat z OR. O zřízení mohou požádat
O zřízení budou v případě zájmu žádat všichni ostatní, pro které není používání datových schránek povinné, viz konec prvního odstavce předchozího příspěvku. Je předpoklad, že časem (hovoří se o horizontu tří let) by se komunikace s úřady prostřednictvím datových schránek mohla stát povinnou i pro další subjekty, typicky podnikající fyzické osoby.
Ve styku firmy nebo občana s úřadem je užívání datové schránky bezplatné, mezi firmami a občany navzájem zatím není komunikace prostřednictvím datové schránky prozatím možná (předpokládá se v budoucnu její umožnění, ale zpoplatněné). Lhůta 90 dnů má fungovat tak, že po jejím uplynutí zůstanou v systému uloženy pouze hlavičky (kdo kdy komu) a otisky příloh, ale přílohy si budou muset odesílatelé i příjemci archivovat sami, pokud předpokládají, že je budou někdy potřebovat s platností originálu. Česká pošta zřejmě bude archivaci příloh po uplynutí 90 dnů nabízet jako volitelnou zpoplatněnou službu, podobně jako například SMS anonci o došlé zprávě (e-mailová anonce má být zdarma).