Když už zmiňujete operátory, před deseti lety, kdy jsem tam byl na brigádě, byla jednoduchá praxe. Kdo se ocitl na fraud listu, byla po něm požadována záloha, ale neřeklo se mu z jakého důvodu. Metoda pokažené desky "dle podmínek společnosti T-mobile máme právo po Vás požadovat zálohu". A suďte se s tím :-)
Já mluvím hlavně o tom, že by to obecně šlo. Odkazuji na to, že v telekomunikacích to funguje. Vy uvádíte konkrétní praktické problémy, které jsou problémy konkrétní implementace.
Nicméně jelikož já e-shop nemám, tak je debata z mé strany akademická a je zbytečné v ní pokračovat.
Připadá mi, že uměle hledáte cesty, proč by to nešlo. Tak ten druhý eshop bude mít proces, jak zpochybněného člověka ze seznamu vyřadit.
Pro začátek může stačit, že u takovýchto lidí budete vyžadovat telefonické potvrzení objednávky.
Vy to dovádíte ad absurdum. To by pak pokladní po mě ani nesměla při platbě kartou chtít doklad totožnosti, protože u většiny lidí ho nechce a když po mě ano, tak jsem diskriminován.
Nicméně, pokud si někdo bude takto stěžovat, tak tím definitivně potvrdí svou totožnost a pak už nebude moci zboží nevyzvednout a tvrdit, že si ho neobjednal.
"Tak buď bude e-shop při registraci vyžadovat jméno a adresu (což stejně kvůli doručení zboží prakticky všechny dělají)."
A v tom je právě ten problém. Příklad: Nepoctivý zákazník provede objednávku, kterou pak nevyzvedne, dostane se do registru. Pak si v jiném eshopu něco objedná, ale protože je v registru, bude po něm vyžadována platba, ač u jiných zákazníků (těch co nejsou v registru) to vyžadováno nebude. Obrátí se na soud a řekne, že se cítí diskriminován. Majitel druhého eshopu řekne, že si jméno zákazníka přečetl v registru. Zákazník (zřejmě úspěšně) napadne to, jak se do registru dostal - u původního eshopu si to někdo objednal jeho jménem, ale on to není.
Tak buď bude e-shop při registraci vyžadovat jméno a adresu (což stejně kvůli doručení zboží prakticky všechny dělají). Nebo budou v seznamu u některých záznamů schraňovat jenom e-maily (což nebude tak efektivní, ale část problémistů to odfiltruje).
Že bude přístup na seznam zaheslován a heslo dostane jenom ten, kdo bude souhlasit s nějakými podmínkami, nepovažuji za problém.
Bohužel je to ale v praxi nerealizovatelné, protože opět narazíte na to, že spousta eshopů nemá věrohodně spárovaný logname s konkrétní fyzickou osobou - tzn. budete vědět, že logname "andulka" sice nepřevzal objednávku doručenou na adresu Andulky Novákové, ale nebudete vědět, že to byla Andulka Nováková, kdo si to objednal. Koho pak na seznam přidat?
Další problém vidím ve veřejné dostupnosti takového registru (ale to by nemusel být problém, pokud by do registru měli přístup ti, kdo splní zákonné podmínky).
Aha. Já to nebral, že je diskuze o jednom konkrétním webu, ale obecně o takovém typu webů. Čili, kdyby si e-shopy daly do obchodních podmínek souhlas a kdyby měly definovaný proces pro přidávání a odebírání ze seznamu/na seznam (což v zásadě nejsou velké překážky), tak by to IMHO bylo schůdné.
"U soudu? Myslíte? A jak to, že u soudu neskonči banky, které odmítnou dát úvěr problémovým klientům? Nebo jim dají větší úroky."
Asi proto, že lze dokázat, že jde o problémové klienty. To u výše uvedených webů zajištěno nemáte.
"Než něco napíšte, tak prosím přemýšlejte."
Díky za radu. Doufám, že se jí také řídíte.
"ale předpokládám, že většině lidem slušné a čestné chování zůstalo..."
Nelze, než souhlasit. Bohužel, někdy dojde k tomu, že i dva slušní lidé mají odlišné názory na to, co je slušné a čestné.
Aniž bych se blíže zabýval problematikou seznamu dlužníků mobilních operátorů, tak si umím představit, že mají ošetřen proces, jak se dlužník na takový seznam dostane - tedy pouze tehdy, je-li dlužníkem a mohou-li to kdykoliv dokázat. Také se DOMNÍVÁM (momentálně u sebe žádnou smlouvu nemám), že operátoři mají smluvně (se zákazníkem) ošetřeno, že takové údaje mohou do registru poskytnout.
Po shlédnutí výše uvedeného webu nemám pocit, že by ty procesy měl ošetřen a tudíž, že se na takový web můžete dostat neoprávněně.
U soudu? Myslíte? A jak to, že u soudu neskonči banky, které odmítnou dát úvěr problémovým klientům? Nebo jim dají větší úroky.
Než něco napíšte, tak prosím přemýšlejte.
Chápu, že ve státě, kde je jedno, že prezident se tahá s milenkou, premiér se tahá s milenkou a předseda ČSSD se tahá s milenkou, je to jedno, ale předpokládám, že většině lidem slušné a čestné chování zůstalo...
Opravdu? Např. mobilní operátoři běžně používají vlastní i cizí seznamy dlužníků a kdo je na nich, tak musí pro zřízení postpaid služby zaplatit zálohu.
Opravdu mají všichni povinnost nediskriminovat ani podle seznamů neplatičů/nespolehlivých a znamená to, že tuhle povinnost porušují?
Nezdá se mi to.
"Normálně. Budu požadovat platbu předem :)"
No pokud jí budete vyžadovat u všech (i těch, co nejsou v registru), tak není problém. Pokud budete u některých zákazníků vyžadovat platbu předem a u jiných ne, tak možná skončíte u soudu.
"Slušný člověk se nemusí obávatm, že by se tam dostal."
I když jste slušný člověk, můžete se občas s někým dostat do sporu, ani nevíte jak, takže v jeho očích budete za neslušného (což ovšem objektivně nemusí být pravda).
Ve světle současné legislativy je podle mě existence podobných registrů k ničemu. Pominu-li výše zmíněné problémy s Úřadem či ochranou osobnostních práv, tak co jako majitel eshopu uděláte, když vám přijde objednávka od dotyčného (kdo v registru je)? Objednávku musíte "nediskriminujícím" způsobem vyřešit - tj. za stejných podmínek, jako u člověka, který v registru není.
Tyhle registry jsou sice kontroverzni, ale jsou v nich i notoricti nevyzvedavaci. U nas se vraci naproste minimum zasilek (desetiny procenta), takze to moc neresime.
Ale kdyz jsem se nahodne podival na par vracenych zasilek za posledniho pul roku, tak jsem vetsinu jmen v registru nespolehlivych zakazniku nasel...
A to je právě problém celého toho webu - dobrými úmysly je dlážděna cesta do pekel. Jak je zajištěno, že se tam dotyčný neobjevil neoprávněně? Nebyla třeba chyba na straně eshopu? (pozdní dodávka apod.) Takhle může být v podstatě kdokoliv pranýřován, aniž by se mohl bránit.