To nebylo o tom, že by obchodník reklamaci uznal či ne, ale že ji v rozporu se zákonem vůbec odmítl přijmout. Což je zcela evidentní nedodržování předpisů.
Nevím co se druhého případu týče, ale s prvním podle mě ČOI skutečně nic společného nemá.
ČOI dle mě řeší kvalitu zboží a nedodržování předpisů, ne hádku jestli obchodník reklamaci uzná či ne.
No, nevím, jaké máte zkušenosti s ČOI. Já jsem si k nim stěžoval dvakrát - jednou na kamenného obchodníka, který odmítl přijmout věc do reklamace s tím, že ho to nezajímá, jeho problém to není a on to řešit nebude. ČOI mi slíbili, že tam provedou kontrolu, pak mi napsali, že je to nezajímá a pokud mám problém, ať dám obchodníka k soudu.
Podruhé mi e-shop nechtěl dodat zboží za cenu, kterou mi písemnou formou potvrdili (a myslím opravdu potvrdili, nikoliv ten automatický mail o přijetí objednávky do systému) s výmluvou, že jim dodavatel mezitím zdražil. Pohrozil jsem ČOI, oni řekli, ať si klidně stěžuju.
Udělal jsem to a ČOI mě poslali do háje, že je to nezajímá, že pokud s tím mám problém, ať dám obchodníka k soudu. Podotýkám, že jednou šlo o ČOI pro Prahu a podruhé pro nějakou Moravu, takže nejde o nějaký špunt, na který jsem na jednom místě náhodou narazil.
Takže vaše představy mi v tomto kontextu přijdou opravdu směšné. Tyto dvě stížnosti byly jediné, se kterými jsem se na ČOI obracel. Obě prokazatelné (v prvním případě video + svědectví, v druhém písemné záznamy), v obou absolutní neochota cokoliv řešit a zkoumat. Obchodníci u nás se ČOI bát vůbec nemusí.
To je jednoduchy, staci vzit do ruky telefon, prohlasit neco ve smysl "OK, tak oni vas s nim kolegove z COI seznami" a budete se divit jakym fofrem udelaji i veci, ktere vubec nemusi :D.
Předpokládám, že o občanském zákoníku možná už něco ano, protože podobné právo kupujícího je i v §616. Jinak chápu, že někdy je to jak boj s větrnými mlýny.
Jen pro info - zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 15, odst.(1) - "Umožňuje-li to povaha výrobku, je prodávající povinen na žádost spotřebitele výrobek předvést."
Víte, nejlepší by bylo, kdybyste si ten zákon nejdřív přečetl, že tu budete sáhodlouze diskutovat a dělat zcestné závěry.
V zákoně se jasně píše, že prodejce má nárok na "náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží". Nikoliv na poštovné a v nejlepším případě balné, jak se tu snažíte tvrdit. Kdyby to bylo tak, zákon by hovořil o expedičních nákladch. Jenže tak to není a zákon hovoří komplexně o _skutečně vynaložených nákladech spojených s vrácením zboží_. Což zahrnuje vše, co bylo uvedeno výše.
To je nepodstatne, pokud zbozi nepredvedete, muzete dostat flastr. Je to vase povinost. Pokud mi prodate pracku, nepredvedete ji a ja doma urvu dvirka, tak vratite $$$ v plne vysi, protoze je to vas problem. A verte tomu ze se soudy s obchodniky nijak zvlast nemazou. Pokud nema prodejce v ruce obzlaste silnou argumentaci, tak vsechny soudy prohraje (pokud je tak hloupy, ze se soudit bude).
BTW: Nemusite prat fusekle, u pracky napriklad musite ukazat jak ji pripojit, jak se do ni leze, jak se programuje ... k cemuz ji samozrejme musite rozbalit. U lednice plati totez (proto ma vetsina rozumnych obchodu vystaveny rozbalene vzorky).
U fotaku ovsem musite predvest jak foti, u prehravace (cehokoli) jak prehrava ... osobne si treba pri nakupu prehravacu nosim vlastni testovaci medium, abych se na vlastni oci presvedcil, ze prehraje co je slibovano.
Nemusite predvadet jen zbozi, u ktereho je pouziti evidentni a obvykle. Trebas kladivo, hrebik, ....
Aha, takže kdo prodává pračky, musí mít špinavé prádlo a zapojit mi, na kterou ukážu a kdo prodává ledničky, musí v nich mít zimu :)
Takhle to asi funguje jen ve vaší hlavě a hlavách Bruselských úředníků. V praxi je to bohužel neproveditelné a tak v 90 procentech stejně kupujete zajíce v pytli.
Evidenente netusite, nac je tech 14 dnu. Tech 14 dnu je na VYZKOUSENI tudiz nepouzite to zbozi nikdy nedostanete. To ze vam ho ve 14ti dnech vratim v orig baleni je temer jistota, jako to, ze bude rozbalene a pouzite.
Je totiz vasi zakonou povinosti (v pripaded nakupu na miste) zbozi rozbalit a predvest (nikoli ukazat, ale predvest jeho funkce). Pokud to odmitnete s kecy typu "nj, ja to rozbalim a vy to pak nebudete chtit", tak ste si prave vyslouzil flastr v radech desitek kKc (to kdyz na vas budou hodni).
Jste dokonce povinen zajistit odpovidajici prostory (pokud napriklad prodavate reproduktory, muste mit poslechovou mistnost, ktera bude odpovidajicne odhlucnena). Pokud nemate, muzete se se zakaznikem dohodnout, ze mu date onu lhutu na otestovani, ale to nic nemeni na tom, ze za to muzete opet dostat flastr.
"Pokud je zboží vrácené v ochranné lhůtě použité a rozbalené, nikdy ho seriózní obchodník neprodá jako nové za cenu nového."
To je rozhodnuti prodejce. Zbozi lze prodavat rozbalene, pokud neni poskozene, nemuze si zakaznik zadnym zpusobem stezovat. Samozrejme, muze priste nakupovat jinde. Prisla mi jednou takto rozbalena PC komponenta, jedine co jsem delal navic, ze jstem peclive kontrolovat zda neni nekde na PCB pajeno.
=> naklady si zpusobil obchodnik svym rozhodnutim, tudiz to nejsou v zadnem pripade naklady spojene s vracenim zbozi. Mohl by se totiz rozhodnout, ze zbozi jiz nema zadnou hodnotu a tudiz neni duvod vracet nejake $$$, ze.
A jeste jednou a znovu, odstoupenim od smlouvy se smlouva rusi, strany si vraceji vzajemne plneni v cele vysi. Jinak to zakon NEPRIPOUSTI.
Mícháte věci dohromady. Při reklamaci se samozřejmě nemůže požadovat původní obal. Pokud však kupujete NOVÉ zboží, požadujete původní obal plus nové, NEPOUŽITÉ zboží. Všimněte si rozdílu mezi slovy "nepoužitý" a "nepoškozený". Pokud je zboží vrácené v ochranné lhůtě použité a rozbalené, nikdy ho seriózní obchodník neprodá jako nové za cenu nového. Prokazatelné náklady s vrácením zásilky mu tedy vznikly.
Nemate pravdu. Odstoupenim od kupni smlouvy se smlouva rusi od sameho pocatku a strany si vraci veskera plneni. Z tohoto pravidla je v pripade nakupu na dalku vynada pouze doprava (a balne), ale !pouze! v pripade, ze je uctovano oddelene a lze jej tudiz identifikovat. Rozhodne nelze uctovat "rozbaleni" zbozi, nebot obal neni soucasti vyrobku. Stejne jako prodejce nemuze (napriklad pri reklamacich) pozadovat puvodni obal, tak stejne tak jej nemuze pozadovat kupujici a zbozi muze byt prodano jako nove (pokud neni nijak poskozeno).
Je ciste na politice prodejce jak se k tomu postavi.
Cas zamestnance rozhodne pozadovat uhradit nemuzete, protoze vasi zakonou povinosti je zbozi predvest, coz bude ten zamestnanec delat bud osobne, nebo tak ze zbozi zasle a nasledne prevezme zpet. Jelikoz zbozi lze vratit pouze neposkozene, nemuze vzniknout ani zadna jina skoda.
nikdy jsem neodmítal aplikaci jiných norem než v hlavě 5. Pořád si stojím za tím, že §52-65 jsou lex specialis oproti obecným závazkům nebo obecné kupní smlouvy.
Nikoliv. Aby byl daný právní úkon platný, tak druhé straně musí být znám ÚMYSL vůle, její OBSAH, v případě konkludentního úkonu bez sebemenších pochybností. Což o "nepřevzetí zásilky" rozhodně tvrdit nelze. Namátkou judikát NS 33 Odo 779/2001.
Krom toho, vřele doporučuji nastudovat práva a povinnosti stran při uzavření kupní smlouvy. Především povinnosti kupujícího.
Jinak rozumím, že jste zřejmě objevil kouzlo práva a práva občanského zvláště, což Vás šlechtí, ale konstatuji, že Váš výklad právních norem (a teorie práva) je mizivá a laiky bohužel matete svoji minimálně nepřesnou interpretací, která se evidentně upravuje podle toho, jak ve studiu občanského zákoníku postujete (viz. Vaše počáteční odmítání aplikace jakýchkoliv jiných norem na vztah dodavatel-spotřebitel než normy v hlavě páté).
Ad poslední odstavec - zajímalo by mě, kolik máte reálných zkušeností, že si tohle dovolujete tvrdit. Pokud jste ještě nenarazil na zákazníka, co si zboží třikrát nevyzvedne a prudí, že ho chce zaslat počtvrté, tak se této debaty raději neúčastněte nebo přinejlepším nedělejte rádobyvtipné závěry, když na to nemáte.
"Nebo si snad myslíte, že tím že zásilku nepřevezmu, tak vlastně chci ji převzít?"
Ano, to se stává. Stačí že pošta klientovi nedoručí ani oznámenku, nebo klient nestihne balík převzít včas. To že se zásilka vrátí zpět neznamená že o ni klient nestojí a že "ruší smlouvu".
" (3) Právní úkony vyjádřené jinak než slovy se vykládají podle toho, co způsob jejich vyjádření obvykle znamená. Přitom se přihlíží k vůli toho, kdo právní úkon učinil, a chrání se dobrá víra toho, komu byl právní úkon určen"
Samozřejmě. Přece když nepřevezmu zásilku (vědomě), tak je to můj projev vůle vedoucí k odstoupení od smlouvy. Nějakou protichůdnou argumentaci nemáte? Nebo si snad myslíte, že tím že zásilku nepřevezmu, tak vlastně chci ji převzít? Nějak nechápu tuhle logiku chápání.
Hlavně si myslím, že zde neodpovídali vůbec právníci. Zvláště ten poslední odkaz je lahůdka... Opravdu nevím, kdo to odpovídá, možná snad nějaký právník z Plzně (nicméně i o tom pochybuji). Tyto odpovědi by byly pravdivé možná před "euronovelou OZ" někdy před 10 (a více) lety. Zvláště mě zaráží, že neberou v potaz konkludentní odstoupení od smlouvy http://business.center.cz/business/pojmy/p1135-konkludentni-pravni-ukon.aspx
Co se týče komunikace na dálku (a to i kdybych si to vyzvedl na pobočce) platí lex specialis a to, §53 a násl. Na ostatní náležitosti prodeje platí už §612-627.
ad první odstavec: To co má e-shop v podmínkách je úplně jedno. Mnohdy to je v rozporu se zákonem, takže je to stejně neplatné. Důležitý je zde zákon, který je v tomto případě účelově na straně spotřebitele. K tomu bych doporučil přečíst si pár rozsudků ESD.
Jinak v tomto případě jsem se upsal, samozřejmě že balné platit nebude, pokud balíček nepřevezme. Skutečně vynaloženým nákladem na vrácení zboží tedy bude pouze poštovné. Opět je to kvůli tomu, že spotřebitelské smlouvy jsou značně na straně spotřebitele. (((( Jinak chápu, že obyčejný člověk, tj, neznalý práva, v tom bude mít bordel, protože obecné závazky jsou §488, kupní smlouva §588, kupní smlouva v obchodě §612, a teď obecná část spotř. smluv §52, §55 a §56, speciální zbytek (tj. §§52-65 - bez výše uvedeného s dalšími výjimkami - nechce se mi to moc rozepisovat). ))))
Ale abych se dostal k podstatě, jedná se o to, že podle §55 odst 1 "Smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele...." a odst. 3 " V pochybnostech o významu spotřebitelských smluv platí výklad pro spotřebitele příznivější." Opět bych rád odkázal na judikaturu soudů a to jak českých, tak evropského soudního dvora.
dobře, zkusme praktický příklad - objednám si třeba na mall.cz zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku - v tom případě se na můj nákup §613-627 OZ nevztahují? Nebudu moci uplatnit rozpor s kupní smlouvou? Nebudu mít 24 měsíců záruku na dodané zboží?
Oh, pouze používám odborné termíny, které pochopí každý, kdo má alespoň základy práva. Takže to bude spíše tím, že vy nemáte dostatečné vzdělání a oblbujete tu lidi. Je to stejné jako kdyby vám chtěl operovat tlusté střevo člověk, který viděl maximálně Dr. House v TV. Asi byste taky namítal, nebo ne? Od člověka, který napíše článek o právu na poměrně čteném webu, očekávám, že bude právní výrazy znát. A kdy jsem vás prosím vás urazil? Tím, že jsem vám napsal co si myslím o tomto hloupém článku a o vaší absolutní neznalosti OZ? Jinak nechápu proč si plete více věcí naráz. Úplně jste se zamotal ve struktuře OZ. Účelově jste pomíchal obecnou úpravu se speciální. Ale co je nejhorší vy jste to zveřejnil lidem, kteří tomu většinou také nerozumí. Tohle nelze brát s nadhledem, tady slze pouze očekávat smazání článku a omluva!!!
nevím, jestli při vyjadřování používáte (kromě urážek) termíny z práva proto, že Vám to dává pocit převahy nebo proto, že česky se vyjádřit neumíte, ale pravdu nemáte. Tímto pro mě debata končí s tím, že až někdy uzavřu nějakou smlouvu a nedodržím ji, budu tvrdit, že jsem "konkludentně" dal najevo, že od smlouvy odstupuji. Vše dobré a přeji trochu nadhledu.
Způsob, jakým uplatnit právo na odstoupení od smlouvy §53 odst. 7 OZ, má v obchodních podmínkách daleko více e-shopů než ty zmiňované pokuty za nevyzvednutí zásilky. A věřte, že "nepřevzetí objednané zásilky" mezi způsoby, jak právo na odstoupení uplatnit, nemá v obchodních podmínkách žádný e-shop.
Dále nemáte pravdu, pokud píšete, že prodejce má právo pouze na poštovné a balné. Zákon jasně uvádí, že prodejce má nárok na "náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží". Tzn. nejen poštovné a balné, ale i čas zaměstnance, náklady na uvedení do původního stavu (bylo-li zboží otevřené) či náklady na to, že 14 dní používané zboží prodejce nemůže nabízet za cenu nového a vznikla mu tím prokazatelná ztráta.
Tak to v Žádném případě (jinak samozřejmě že nesedím u PC 24 hodin denně a tak nemám ani možnost hned odpovídat). Jinak, odsoupení od smlouvy je právě to, že spotřebitel zásilku vůbec nepřijal. Prostě konkludentně projevil svou vůli nepřevzít zásilku -> odstoupení od smlouvy. A je jedno jestli ji přijal či ne. Tak jako tak, má prodejce právo na náhradu škody za poštovné a balné. Nic víc nic míň.
Ok, ale stále mi není jasný jakým způsobem se sankcí bude domáhat? A v případě, že jsem si zboží neobjednal (někdo to objednal na moje jméno), jak se proti tomu bránit?
pán, který mě mezitím stihl urazit i prostřednictvím emailu, už neodpověděl, odpovím tedy sám - paragrafy 613-637 se na prodej zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku vztahují, paragraf 53-57 vymezují další práva, která se smluv uzavřených "na dálku" týkají - především práva na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.
Myslím, že pan rados článek asi nečetl a pokud ano, pochopil z něj, že obchodník má právo pokutovat zákazníka za to, že odstupuje od smlouvy. Ne, článek je o tom, že obchodník má právo sankcionovat zákazníka za to, že smlouvu porušil (odstoupit bezdůvodně od smlouvy lze až po převzetí předmětu plnění).
Jen poznámka - samozřejmě máte ohledně kupní smlouvy pravdu vy. To, že část občanského zákoníku, která se týká tzv. spotřebitelské smlouvy, detailně upravuje nějaký právní vztah neznamená, že tento vztah neupravuje v obecnější rovině jiná jeho část (právě třeba kupní smlouva). Jinak řečeno, kupní smlouva podle osmé části obč.zák. bude spotřebitelskou smlouvou, pokud bude na jedné straně dodavatel a na druhé spotřebitel (tak, jak je definuje obč.zák.). Viz. komentář od Švestka/Dvořák - Občanské právo hmotné 2.
§§§56, 57, 53, 53a Lex specialis derogat legi generali. A i kdyby tak se dá krásně použít jakákoliv směrnice ES(EHS), která je na ochranu spotřebitele. Asi bych se nehádal, kdybych zrovna včera nečetl komentář k OZ...
§ 612
Jestliže fyzická nebo právnická osoba prodává zboží jako podnikatel (dále jen "prodávající") v rámci své podnikatelské činnosti, platí kromě obecných ustanovení o kupní smlouvě i následující ustanovení § 613 až 627.
co třeba § 616 Shoda s kupní smlouvou - ten se také na e-shopy nevztahuje?
§614 se zaobírá kupními smlouvami v obchodě. Ne obchody na dálku. (Ani kdybyste si si šel vyzvednout objednané zboží na pobočku není to podle §612 a násl. ale právě §53 atd.)
dovolím si jako autor zareagovat - paragraf 614 se zaobírá kupními smlouvami.
paragraf 52 pak říká:
§ 52
(1) Spotřebitelskými smlouvami jsou smlouvy kupní, smlouvy o dílo, případně jiné smlouvy, pokud smluvními stranami jsou na jedné straně spotřebitel a na druhé straně dodavatel.
víc asi netřeba dodávat, Vy asi stejně moc na diskuzi nedáte.
Žádné to nejsou, právo se i zde přiklání na stranu spotřebitele. Autor textu nemá o právu žádné znalosti. Míchá do textu dokonce i různé §§ které nemají se spotřebitelskými smlouvami co dočinění. Obávám se dokonce, že meritum věci vůbec nepochopil.
Jinak pokud byste jsi nic neobjednal a až po odeslání by vám přišla faktura na zaplacení dané věci, tak byste si dokonce podle práva mohl věc nechat a nic neplatit. §53 odst. 9 OZ
"Když ji nevyzvednete, bude vám naúčtována smluvní pokuta (většinou v řádu stokorun), která po vás bude v případě neuhrazení vymáhána všemi dostupnými právními prostředky."
A které právní prostředky to jsou? Jak dokáží, že jsem to byl já, kdo to objednal? (třeba jsem to opravdu neobjednal)