Mili bankovni specialiste na platebni karty si muzou myslet, co chteji, ale jak napsal J. Dokud nebude zajistena bezpecnost tak, jak je to v zahranici (resp. USA), tak se budou lidi proste bat psat ty udaje kamkoliv.
Kdyz v USA prijde vypis z banky a majitel uctu odmitne nektere polozky, banka proste obchodnikovi nezaplati a klientovi ty penize nestrhne. A je to problem obchodnika, ze si spravne neoveril majitele karty.
V CR i kdyz kartu ukradnou a clovek to ihned nahlasi, tak stejne jeste 24 hodin nema sanci ty prachy uhlidat. A nebo si clovek muze zaplatit pojisteni karty. Kde to jsme? To ceske banky nepouzivaji vypocetni techniku, kde zablokovani karty musi jit provest jednim prikazem behem minuty? Ale ono je to videt i na dobe prevodu penez. Blahove jsem si myslel, ze banky jsou spojene nejakou pocitacovou siti a ze prevody penez se provadi pouze fiktivne prepsanim urciteho poctu z jednoho uctu na jiny. Ale ty doby prevody spis svedci o tom, ze nekdo v bance vezme fyzicky ty prachy a pak je preveze do druhe banky a tam vlozi.
Takze bych rekl, ze lide zacnou vic pouzivat karty, az se banky nauci pouzivat vypocetni techniku efektivne.
Ovsem v "bezpecne" "Americe" z 90% vkladate cislo karty primo obchodnikovi. Z techto aplikaci pochazeji ty ukradeny cisla platebnich karet.
U nas se cisla platebnich karet kradou pishinogvymi metodami, kterym obvykle podlehnou Ti co si mysli, ze v USA je vse nejlepsi a nejbezpecnejsi ...... :)
Takze platit kartou v nasich e-shopech je dostatecne bezpecne. Samozrejme jen pro lidi poucene, kteri s internetem umi zachazet a kteri nezamenuji pojmy s dojmy...
Pozor, na poste reklamovat lze i jako zakaznik! Reklamoval jsem opakovane nedorucovani zasilek a u jedne, kde bylo mozno dohledat co a jak se stalo nakonec sami (dobrovolne, bez me zadosti) vratili penize za sluzbu zpet odesilateli.
Takze napiste e-mail (tusim ze) na info@cpost.cz, udelejte hezkou formalni reklamaci s Vasi fyzickou adresou, popiste presne co se stalo a napiste podaci cislo. Posta se k tomu nejak bude muset postavit.
Jezis, jste normalni ? Proc bych mel nekomu platit za zabezpeceni platby katou abych tou kartou pak mohl platit ? Co mi to prinese ? Nic, jen dalsi $ v trapu.
Normalni obchodnik si $ za zbozi strhava nejdrive po odeslani zbozi zakaznikovi, ti opravdu korektni az po doruceni. U nas si $ strhnou hned a clovek z nich pak muze $ 1/2 roku pacit protoze zbozi nedodali a nejspis uz ani nikdy nedodaji.
Jiste, postavi se k tomu tak, ze nejsem objednatelem sluzby => nemohou se mnou resit reklamaci. Z pohledu smluvnich vztahu je to takto naprosto vporadku.
Jedina spravna cesta by byla reklamovat dodavku u dodavatele a ten by mel napr vratit financni rozdil proti bezne zasilce a tyto $ vymahat na poste, ktera mu tuto skodu zpusobila. Vetsi legrace by ovsem nastala, pokud by mi diky zpozdene dodavce vznikla jeste dalsi skoda.
ja jsem ted na Ukrajine a tam pokud nemaji penize predem na ucte, tak se objednavkou nezacnou ani zabyvat... karty jejich shopy nejak nechteji...
(a jen takova pikantnost.. to same i u nekterych benzinek, obzvlast, pokud chcete platit kartou.. maji strach, ze nebude fungovat.. tedy zaplatite napr. za 40litru a pak cekate, co vam vytece.. :D)
Nakupoval jsem na Amazonu(.de) DVD, nebylo na sklade... cekal jsem dva tydny, nez ho naskladnili, vyridili objednavku a odeslali balik. Penize se zablokovaly a strhly az ve chvili odeslani baliku z Nemecka.
Nakupoval jsem parkrat na ceskych shopech (platba pres 3D secure). Penize mi banka zablokovala na uctu hned (GE Money) a strhly se po cca tydnu, kdy uz jsem mel obvykle zbozi doma.
Nevím, jak je to u ztracené karty, ale u pravidelné výměny už jsem viděl, že nová karta měla shodné číslo jako stará, jen jinou dobu platnosti. Takže pokud by obchodník blokoval číslo karty a ne celou dvojici/trojici (spolu s datem konce platnosti a kontrolním kódem) a při ztrátě byla vydána nová karta se stejným číslem, tak je to problém.
Čest výjimce Amazonu. Ohledně strhávaní a zablokování - v kontextu tématu je to jedno. Podstatné je, že člověk nemá ty peníze k dispozici a sám nemůže ovlivnit, aby byly (samozřejmě vyjma řádné reklamace).
Eh, GE Money Bank mi přesně takto obnovilo kartu před pár měsíci, kdy staré končila platnost. Zaslali novou, která má naprosto stejné číslo, jen doba platnosti je jiná. Jinak vlastně nevím, jaký má význam pravidelná výměna karet.
ASi nemáte platební kartu nebo jste si nikdy nekontroloval jeji cislo stourale :-)
jedine co se po expiraci, pri vydani nove karty meni je kontrolni kod a datum platnosti
U KgB se mi taktez stalo, ze jsem dostal kartu s identickym cislem a novou platnosti. Jednalo se ale o kartu virtualni.
Jestli to delaji i u plastovych nevim, zatim se zadna moje karta nedozila 3 let.
Píšete: "Mimochodem, ac mi vsechny dobirky chodi jako profibalik, kde posta "garantuje" 24hodin, v 50% pripadu prijdou pozde. Reklamovat na poste nemuzu, protoze nejsem zakaznikem, to je dodavatel. Tomu je to vetsinou jedno, ale priplatek za tuto sluzbu samozrejme uctuje."
Mám pocit, že moje banka nabízí okamžitou blokaci karty + odmítnutí položek.
Ale je tu jiná věc: česká pošta. Jenom blázen by zaplatil zboží předem a pak doufal, že zrovna jeho balík se neztratí!
By me docela zajimalo, jak eshop dokaze, ze si zbozi skutecne objednala dotycna osoba. Vymahatelnost je pak totiz nulova. A logicky si prece neprevezmu zasilku na dobirku, o ktere nic nevim, to bych musel byt magor. I z osobni zkusenosti znam srandisty, kteri klido nekomu objednaji na dobirku nejaky darecek.
A co se plateb tyce, uz se to tu mnohokrate resilo, eshopy v CR nejsou dost duveryhodne na platbu predem, naprosto bezne pak zbozi dostane drive zakaznik na dobirku. Proc ? No kdo zaplatil, ten uz si pocka, protoze stahnout platbu zpet neni tak jednoduche jako neprevzit zpozdenou dodavku zbozi (coz muze byt mimo jine dalsi duvod proc zbozi neprevzit).
Nehlede na to, ze v zahranici (casto tytez) banky garantuji bezpecnost karetnich operaci, jinak by je tam take nikdo nepouzival. Ne jako u nas, kdy mate ve smlouve ze karta bude napr zablokovana az 24h po nahlaseni ztraty a co vam zmizi z uctu mezitim je vas problem. Kdyby mohl clovek jedinym kliknutim zablokovat/ztahnout zpet platbu, tak by se eshopy asi snazily pri platbe predem/kartou vice.
Mimochodem, ac mi vsechny dobirky chodi jako profibalik, kde posta "garantuje" 24hodin, v 50% pripadu prijdou pozde. Reklamovat na poste nemuzu, protoze nejsem zakaznikem, to je dodavatel. Tomu je to vetsinou jedno, ale priplatek za tuto sluzbu samozrejme uctuje.
Tak si stěžuj na ČNB a ne na "chudé banky". V rámci banky máš převod ihned a to že platby mez bankami musí jít přes ČNB si banky nevymyslely. Myslím, že by si ty největší raději udělaly mezi sebou svoje clearingové centrum než platit ČNB.
Clovece, a v cem asi tak podle Vas neduveryhodnost spociva? O tom to vubec neni totiz. Platebni styk zprostredkuje platebni brana. Platebni brana ma smlouvu jak s bankou, tak s obchodnikem. Nektere banky maji vlastni platebni branu (rozhrani) a toho mohu eshopy vyuzivat na provadeni plateb (napriklad Ebanka). Dale kdyz mate typ karet, kde je mozne ihned zjistit jestli na uctu je kryta financni hotovost, tak se platba ihned provede a je po problemu. Jediny problem pak tedy je s tim, co uvadite v dalsim odstavci -> slo/neslo o ukradenou platebni kartu? Ale to uz je otazka smlouvy a spravneho pojisteni karty, takze pokud nahlasite neopravnenou platbu, tak banka vraci penize a muze se tak dit ihned v zavislosti na pojisteni (uznavam, vetsina karet mozna ceka 24 hodin, ale to je problem lidi, ze si poradne nezridi kartu + pojisteni co by meli mit pro danou situaci). Napriklad pojisteni karet pri ceste do Asijiskych zemi byva vetsinou jeste extra a asi vime proc.
Problem je trochu jinde - par vtipalku tohoto zneuziva s vlastnimi kartami ke kradezim, jenze na jednu kartu toto take nelze delat vecne, ze.
Jste magor? Jak můžete vědět, že ač na dobírku, není v tom něco co jinému opravdu nepatří do ruky? Co když vám pošle účetní na dobírku účetnictví (blbej příklad, ale jde o princip)? Co když měsíce čekáte na nějakou speciálnost, a pak vám to někdo vyfoukne?
Že si to někdy vezme na triko jednotlivec, to je druhá věc, ale požadovat to po poště jako takové je jako z jiné planety.
Přesně tak. Pokud chce prodejce vyhovět zákazníkovi, může mu alternativně nabídnout dodávku do vlastních rukou. Bohužel popisovaný problém u Č.pošty jsem zažil na vlastní kůži. Manželka objednala na dobírku žehličku. Do vlastních rukou nic, ale pochopitelně cenný balík. Vydat s lístkem od nich mi to na poště nechtěli :-(, prostě jednou je tam její jméno, tak musí osobně/plná moc.
Opravdu zajímavé. Moje zkušenosti s řadou benzínek v Missouri, Arizoně, Oklahomě, Texasu či Novém Mexiku hovoří jasně - nejdřív dovnitř s kartou či hotovostí, ohlásit, kolik budu čepovat a pak teprve hadici do nádrže.
Třeba v Norsku či Dánsku je to lepší. Ve stojanu protáhnu čtečkou kartu, navolím, kterou pumpu budu používat a můžu tankovat. Co natankuju, to se strhne.
No kdyby se ty prachy převedly hned, tak bys neúvěroval zdarma svoji banku a to si naše chudé banky přeci nemohou dovolit.
Na transakce jsou časové limity ČNB, tuším mezi bankami do dvou dnů, tak proč se okrádat, žejo.
No, mně párkrát zkomolil jméno i adresu odesílatel ze zahraničí (sice jsem objednával přes internet a tedy písemně, ale stejně s tím měli problémy) a pošta to vždy bez problémů doručila. A to musím říct, že v jednom případě bych se v tom uvedeném adresátovi ani sám nepoznal :-)
Běžně nakupuji v e-shopech po celém světě. Evropa, Asie, USA. V USA jsem i dobu pobýval. Ještě NIKDY a NIKDE se mi nestalo, že by si obchodník strhl peníze až po DORUČENÍ nebo ODESLÁNÍ zboží.
Nevylučuji, že máte opačné zkušenosti a proto se zeptám. Můžete mi říct, kde žijete, že si u vás normální a opravdu korektní obchodníci strhávají peníze až po doručení?
TO bych musel byt sileny abych verifikoval jako obchodnik zablokovanou castku driv nez balik odejde. V pripade ze bych tu objednavku nebyl schopny vykryt (posledni poskozeny kus, manko ve skladu, soubezny prodej na prodejne apod) Stalo by me to dopravne a procenta co si ztrhava banka + sazbu za zaslani penez zpet. Takze skoda rocne za desetitisice.
Ceska posta je, pokud se divam na nasi statistiku 2006 o stovky procent spolehlivejsi nez DHL a DPD. Sectl jsem dohromady uplne ztraty a poskozene zasilky. Navic z Ceske posty nam jezdi uz treti rok stejny clovek na ktereho mame mobil a rozumne se dohodneme (rekne kde je a kdy prijede), u DPD mam pocit ze jak ma jejich ridic 19, let tak z firmy odchazi ;-)
Osobne kdyz neco kupuji tak vzdy platim predem a platbu provedu kdyz me dojde info ze jsou nachystani k expedici. Jenom blazen by kupoval neco na dobirku a susil doma 12 498 Kc nebo podobnou absurdni sumu, kterou v roce 2008 bude platit mezi dverima jako kdyby kupoval drogy nebo daval vypalne Providentu. Navic drtiva vetsina zakazniku je v praci a nebo mimo domov a do depa to maji sakramentsky daleko (narozdil od pobocky posty). Ceska posta a balik je dle me nejlepsi reseni jak z hlediska spolehlivosti tak pouzitelnosti. Toto neplati pokud neco kupuje firma, tam je DPD/DHL apod prudce pouzitelne.
Tohle je hrozne individualni podle toho jakou ma dotycny pobliz postu. Jsou posty, ktere jsou vcelku pouzitelne a pak jsou posty, ktere jsou naproste peklo, kde vydani baliku trva pokazde hodinu i dve a vyhnout se pak pouzivani takove posty je otazka zachovani krehke dusevni rovnovahy objednatele. Bohuzel postu si clovek vybrat nemuze, takze bud ma stesti nebo ho nema.
Ja jsem se treba vyhnul naprosto silene poste v Holesovicich (kam spadam bydlistem) tim, ze si nechavam posilat veci na postu na osmicce, kde bydli rodice a ktera je vcelku pouzitelna, protoze ta v Holesovicich se proste neda. Rozhodne je ale lepsi CP nez nejaka dopravni sluzba co ma pro Prahu depo v nejake prdeli v Pocernicich, kam zaject ve vsedni den znamena cestu casove odpovidajici tomu udelat Prahu - Liberec a zase zpatky. Pro vetsinu pripadu by pak bylo jednodussi si zaject rovnou do sidla webshopu.
A cemu se divite? Kdyz vase znama danou kartu ztratila, coz znamena, ze uz ji nemela k dispozici, nevim, co je na tom tak objevneho, ze v danem obchode uz touto kartou platit nemohla.
Evidentne v redneckistanu to funguje jinak :-) V arizone berou on-line karty i na pumpe in-the-middle-of-nowhere (nejblizsi civizlizace 100 mil vsemi smery).
Ale jak rikam, mozna je to retezcem pump. Treba Chavezova Citgo, Mobil nebo Shell bez problemu, zatimto am/pm proste bez sance.
Zkusenosti z poslednich sedmi let, situace se nemeni.
A pošta má ještě jeden zásadní nešvar. Objednával jsem telefonicky, takže mi obchodník zkomolil jméno. Nevím jak na které poště, ale u nás (v Havířově) se k balíku prostě nedostanete. Balík je pro někoho s jiným jméném a basta. Ostatní dopravci nedělají problém, ví že i kdyby to náhodou byl opravdu někdo jiný (a takového troubu co zaplatí dobírku, aniž by si něco objednal jsem ještě nepotkal), tak bude odesilatel jenom rád, protože prodá víc zboží. Být to úřední dopis, tak ok, ale takhle ?!
Kdyz v USA prijde vypis z banky a majitel uctu odmitne nektere polozky, banka proste obchodnikovi nezaplati a klientovi ty penize nestrhne. A je to problem obchodnika, ze si spravne neoveril majitele karty.
Neni pravda - udela to vice nez 2x a konci u dane banky. Ono je totiz se treba divat na to tak, ze vice nez ochrana proti ukradenym kartam tohoto vyuzivaji vychytralci se spoustou karet a proste takto kradou, tecka. Deje se to jak v USA, tak u nas, nema cenu si myslet, ze USA jsou v tomto lepsi.
To je otázka pohledu mezi absolutní a relativní bezpečností. Mě osobně je nějaká absolutní bezpečnost ukradená. Začne mě zajímat teprve v okamžiku, kdy je moje banka okrádána tak moc, že začne měnit přístup ke klientům.
Mě zajímá relativní bezpečnost mě a mých peněz. A ta je v USA prostě vyšší. Prostě proto, že když mě někdo naúčtuje položku, za zboží/službu kterou jsem neodebral, tak nemám problém tu transakci odmítnout. Není úplně pravda, že se mě banka nebude na nic ptát a peníze mi vrátí automaticky. Ale podstatné je to, že to obchodník bude muset prokázat, že jsem zboží/služby opravdu čerpal, resp. že jsem opravdu zdemoloval hotelový pokoj, aby mi mohli strhnout víc.
Že se tady používají absolutně bezpečnější metody jak v elektronickém přistupu k účtu, tak i pro platby kartou je mi houby platné, když nějaký problém vznikne (a vzniknout může třeba něčí chybnou implementací jinak bezpečného systému), tak na mě banka v naprosté většině případů kašle až do medializace případu.
Nevím jestli ČNB může za to, že majitelům účtů ČS chodí pravidelně výplaty jako posledním (přitom jsou odeslány v jeden den).
Jde o to jak často se banky připojují do centrálního systému ČNB.
Např platby z/do eBanky jdou online, u ostatních bank platby odcházejí dávkově jednou/dvakrát denně, někde dokonce čekají na potvrzení bankéřem.
No, ono docela zalezi na tom co je to za klienta a jak takovou akci zduvodni/nezduvodni, pripadne, jak se k tomu postavi obchodnik. Pokud banka zjisti ze je situace opacna = vice reklamovanych plateb danemu obchodnikovi, muze se obchodnikovi stat, ze mu uz nikdy zadna platba nedorazi.
Bezne napr funguje i to, ze kdyz se clovek splete a vytoci cislo nekam kam se dovolat nechtel, nebude mu hovor uctovan.
Nehlede na to, ze pro banku v zahranici je daleko efektivnejsi prijit i trebas neopravnene o par penez, nez se pripadne s klientem soudit, protoze pokud by doslo na soud a banka by jej prohrala (coz je velice realna hrozba), tak by s vysokou pravdepodobnosti prisla o mnohem vic nez tech par $.
Prikladem odlisneho pristupu budiz napr to, ze znamy si pri pobytu v GB zrizoval ucet, telefonicky se objednal do banky a kdyz dorazil, cekal asi 3 hodiny protoze na nej zapomeli/nekam si to nezapsali/... . Prisel se mu omluvit sef pobocky a navrch mu jako omluvu pripsali na ucet 100liber. Byl tam cca rok a kdyz po roce ucet rusil, jeste se ho ptali zda byl spokojen. Za celou tu dobu nezaplatil za bankovni operace/vedeni uctu/... ani peny.
Milí bankovní specialisté na platební karty si můžou myslet co chtějí. Nakupuju a dál budu nakupovat především na dobírku mimo těch pár obchodů které 100 % znám protože jedině tak vím, že zaplatím skutečně až dostanu zboží.
Takže žádné potíže s vykuky u nichž to "skladem" znamená že je to někde ve skladu v USA (vltava.cz), žádné potíže s případným stornem objednávky (pixmania.cz - nezodpovězený dotaz položený před týdnem, stejná reakce i na sobotní objednávku (nejpozději do přístího dne vás budeme informovat ohledně termínu dodání) - ve středu jsem jim zaslal odpovědí svoji objednávku s informací že ji po pěti dnech stornuji kvůli nulovým informacím) a následný problém s vracením peněz atd.
Ono se stačí podívat na ty komentáře k článkům, i tady každý radši píše o "nejmenovaných obchodech" atd.
Platby kartou či převodem u mě uvidí jen např. megapixel.cz - po objednávce zboží ve tři hodiny odpoledne do 20ti minut telefonát s informací co bych ještě mohl zvážit za příslušenství a další den foťák doručený. Až budou všechny e-shopy fungovat takhle tak se máme o čem bavit. Hlavně že vám každá pixmanie a vltava prudí s registracema, k čemu mi bude opakovaný nákup když nedorazil ani ten první?
Mám to z druhé ruky, takže bych znovu zmíněnou příhodu musel prověřovat. Známá říkala, že už nemohla platit vůbec (jinou kartou). Obchodník ji odmítal jako osobu. Ale možná je to nesmysl.
Nevzpomínám si na ten případ úplně přesně, ale jedna moje známá ztratila kartu. Později na tuto kartu někdo platil a obchodník si neověřil podpis. Banka transakci neuznala a zpětně zablokovala. Výsledek? Obchodník přišel o zboží, a tak se rozhodl zablokovat tuto kartu pro své obchody. To znamená, že známá již nemohla v tomto obchodě platit vlastní kartou.