Je tu ještě jeden faktor. Často se mně stane, že za dobírku (jen za to, že to je dobírka) chce obchod třeba 70 Kč + další 50 Kč za poslání. Prostě účtované náklady jsou vyšší, než ceny pošty. Nemám bohužel představu, kolik stojí zabalení zboží, ale i na tom obchod tratí. Tzn. část zisku bývá často i v poštovném.
Asi jste mně nepochopil. Já žádnou logiku beztrestného objednávání nemám ani nehájím. Pouze se mi nelíbí, že se z eshopů kvůli pár tupcům, co si objednají a neodeberou, dělají chudinky, které kvůli tomu div nezkrachují.
Stejně jako nekradu, nepodporuji krádeže ani nikoho ke krádeži nenabádám, ale kdybych někde četl, jak chudáky supermarkety trpí, že jim někdo sem tam něco ukradne, taky bych se ohradil. Ačkoliv s kradením nesouhlasím, je nutné uznat, že jde o běžné riziko, které podnikatel zná nebo může důvodně předpokládat a jeho výši si zakalkuluje do prodejních cen.
podivejte, ja tu logiku chapu, ale podivejte se na to z pohledu maleho obchodu, treba jak se tu nekde resilo s knihami. s malym ziskem je toto pro ne dost problem.
predne dle meho nazoru je vase logika beztrestneho objednavani vsak on si to vynahradi jinde vadna a v zadnem pripade se s ni neztotoznuji.
dale pak vypocet nakladu je zbrkly... uvedomte si celou agendu, ktera okolo toho probehne. to postovne je jen cast (nekde mensi, nekde vetsi...).
Ještě dodám - nechci se dohadovat o konkrétních číslech, zda náklady na zaslání budou 59Kč nebo 96Kč. Šlo mi o myšlenku, že ty náklady na nevyzvednuté zásilky tvoří často zanedbatelný zlomeček.
Eshopy asi nepřehazují peníze vidlemi, ale je-li nevyzvednutých zásilek 0,4% (jako třeba u Alza.cz), znamená to, že 4 zásilky z 1000 nebudou vyzvednuty. Odhadnu-li náklady na zaslání jedné zásilky na 80 korun, pak o znamená, že zbývajících 996 zásilek je potřeba zdražit o oněch 320Kč, aby nula od nuly pošla. To je zdražení o 32 haléřů na zásilku (!).
Ať nežeru, dejme tomu, že máte extra smůlu na dementní zákazníky a máte jich 10x tolik (4%). Potom to odpovídá zdražení o 3,30Kč na zásilku, aby vám to pokrylo tuto část podnikatelského rizika.
Nebo ještě jinak. Je-li průměrný zisk u alza.cz z jedné zásilky dejme tomu 200Kč (ať dám hodně nízký obrat), znamená to vícenáklady 320Kč při _zisku_ 200*996=199.200Kč. Opravdu máte dojem, že ztráta 320Kč při zisku 200 tisíc je něco, co e-shop položí?
Ono totiž uvést do článku "ročně máme ztrátu z nevyzvednutých zásilek čtvrt milionu" vyzní pro průměrného studentíka s příjmem 10.000 za měsíc jako hrozné číslo, ale je třeba ten čtvrtmilion vidět v kontextu s celkovými tržbami.
to se pohybujeme pouze na urovni spekulaci (kanzelberg a spol. versus e-shop typu vltava.cz mohou na tom byt stejne).
to asi nema smysl resit, podstatou diskuze bylo poukazat na to, ze puvodni pisatel ma predstavu, ze e-shopy prehazuji penize vidlemi a nevadi jim platit postovne pro vychytralce, kteri si objednavaji a pak nevyzvednou...
Podstatou je to, že nelze srovnávat ziskovost jen dle toho, jakou kdo má marži.
Internetový obchod má _někdy_ také provozovnu + zboží skladem, ale pravděpodobně se shodneme, že poměr například zakázek za rok versus metry čtvereční provozoven a skladů či poměr zakázek za rok versus průměrná hodnota zboží ve vlastních skladech je podstatně vyšší u kameníků než u e-shopů. Z principu tomu tak musí být.
Dobry den,
celkove nerozumim co vlastne je podstatou, ale zkusim:
1. internetovy obchod ma taky provozovnu + zbozi skladem (aspon nekteri). kamenni prodejci bezne prodavaji za koncove ceny, ale pochopitelne jsou vyjimky. musim rict, ze beru ted v potaz velke obchody kamenne a e-shopy. nemuzeme diskutovat o kazdem malem stanku s knihami, kde je sleva.
2. zamenil jsem marzi za zisk, blbe terminy. oba maji podobny zisk, ale na internetu je obecne vetsi konkurence a jednodussi moznost zmeny prodejce, zatimco kdyz uz jste v kamennem obchode, musel jste pro to neco udelat a neodchazi se tak snadno.
Aha, takže vy nemáte marži 10-15% (20 až 30% - 10 až 15%), ale zisk jen 3-4%, zatímco kamenný obchodník má 20-30%? Nějak mi selský rozum praví, že kameňák má také 20-30% marži od distributora, také často nabízí slevu a hlavně má nepoměrně vyšší náklady na provozovnu + zboží skladem, takže jeho zisk bude mít k 20-30% také hodně daleko.
no tak vidite, byla to prace, ale shodli jsme se ;) ja tim chtel poukazat na puvodni prispevek, ze neni zcela realny a pri dnesni tuhe konkurenci na e-shopech to neni tak jednoduche, jak pisatel prezentuje.
ano ano viz vyse. nicmene nic to nemeni na faktu, ze o knihhkupectvi a pod. se nema moc smysl otirat v tom, ze by kdovijak vydelavali. vetsina mensich to dela spis protoze je to bavi, nez ze by na tom vydelali. je to pekna rehole.
Dobry den, mate pravdu, musim si zopakovat financni analyzu :)) uz se mi pletou pojmy. nicmene tak jako tak to marze pro obchodnika nic neresi, klicovy je zisk. nahradte si vsude v mem textu marzi za zisk... omlouvam se jeste jednou za chybu, neuvedomil jsem si to po ranu :)
vim, delal jsem jich nekolik. ano, marze od ditributora je 20-30 %, ale. musite pocitat slevu. ta je bezne 10 - 15 %, cili zbyva marze mezi 5-15 %, dejme tomu 8 %. pak mate naklady na provoz, sklady, zamestnance atd. a kde jsme? 3-4 % kdyz je to dobry...
To chce klid. Pocitacove prodejny maji samozrejme vetsi marze a knizni vydavatelstvi jeste vetsi (radove desitky procent). Vite, kolik ma marzi takovy obycejny knihkupce? Kolem 20 az 30%.
tak jestli vas to uklidni, tak jste zcela mimo... napr. pocitacove prodejny maji marze ve vysi 2-3 %, knihy maji o neco malo vice, ale zase jsou levnejsi. je videt, ze jste to nikdy nedelal.
Na nevyzvednutých možná ale na těch vyzvednutých si vydělají dost aby to pokryly tipnul bych si že pro ty obchody co tady jsou uvedený jsou to drobný počítam tak jejich denní výdělek ... ;o)))