Děkuji za skvělý článek po jehož přečtení by i Krakonoš mohl pochopit rozdíl mezi garantovanou a "garantovanou" linkou, tedy mezi neomezenou a neměřenou ;-)
Pustá teorie. Linka, po které si mohu stahovat kdy chci, co chci a jak dlouho chci, je jaká? Neomezená, nebo neměřená? A já takovou linku mám. Nikoho nezajímá, jestli po ní stáhnu půl mega, nebo deset giga denně. A nikomu nevadí, když budu stahovat každý den 24 hodin všechno, co mne napadne. (Radio, TV, filmy a kdovíco ještě.) Je to o nadimenzování sítě, jako celku. Slušná firma si nadimenzuje síť tak, aby je 5% notorických stahovačů nerozházelo a pokud měřením zjistí, že zatížení konektivity přesáhlo ve špičce 90%, zařídí si další připojení, nebo rozšíření stávajícího. Ti ostatní začnou brečet o neukázněných stahovačích a porušování autorských práv a nasadí FUP. Mne, jako zákazníka, absolutně nezajímá, jak ISP dosáhne toho, že mi net kdykoli pojede minimálně garantovanou rychlostí, mne zajímá jen to, zda jede tak, jak podle smlouvy má! A podle smlouvy, kterou mám já, pojedu VŽDY minimálně 2048 kbps (mohu i rychleji a většinou také rychleji jedu) a 99% času v měsící bude přípojka funkční, s tím, že výpadky, kvůli nutným pracím na síti budu mít hlášeny 24 hodin předem. A takhle mi to funguje už tři roky.
A proc by nemohl ? Ja muzu take, zadny problem. Samozrejme, nestoji me to 300Kc, ale o rad vic. Jenze ja se ridim onim "nejsem tak bohaty, abych si mohl kupovat levne veci".
Fak nehodlam travit hodiny telefonovanim do nikam, fakt ze sebe nehodlam nechat delat idiota. Svemu ISP v pripade jakehokoli problemu zavolam, nebo spise poslu SMS, protoze vim ze v tu chvili nejspis uz problem resi a ze hovorem bych jej zbytecne zdrzoval. Do par minut mi prijde odpoved. Ano, je to "maly" lokalni ISP, ale kam se na nej kvalitou sluzeb hrabou vsichni ti "velci" alternativni operatori.
Pokud bude mít den 26 hodin a týden osm dní, tak samozřejmě ano. A pokud takovouto linku chcete, založte si občanské sdružení, kupte konektivitu a no problem.
Hele Trautenberku neprovokuj, nebo si na tebe došlápnu. A zamysli se raději sám nad sebou a svým morálním profilem, který, podle toho, jak se ledaskde projevuješ, za moc nestojí. Tebe by, samozřejmě, něco takového, jako slevy pro studenty, nebo důchodce, ani nenapadlo.
Došlápneš si na mě po stranicku? To už (doufám) nejde.
Mě by hlavně nenapadlo psát úplný pitominy za to, že mi někdo dává připojení zadarmo.
Nenapadlo Tě někdy, že to Tvoje připojení zadarmo musí někdo zaplatit? A slevu ze tří stovek měsíčně? Víš, kolik dneska stojí invoicing?
Nikdo netvrdi, ze takova linka nemuze existovat. Ale zapominate na podstatny faktor - cenu. Lidi si poridi nejlevnejsi variantu a pak breci jak je ten poskytovatel zly, ze ta jejich varianta je oproti drazsim omezenejsi...
Omyl, lidi breci predevsim proto, ze jim ISP sliboval neco, co nikdy nehodlal a ani nemohl poskytnout. Nabidnu vam 128kbit za 300Kc, berete ? Tak smesne malo coz ? Nj, je to zkratka 1:1. Bezne to sice jede 1+Mbit, ale to je aktualne volne pasmo navic, ktere nekdo zrovna nevyuziva. Presto ho nenabizim, protoze jej nemam a nebudu prece nekomu slibovat, ze to pojede mega, kdyz vim, ze nepojede. Chcete mit jistotu ze to pojede vic ? OK, zadny problem, zaplatte si kolik libo a dostanete co si platite. A kdyz zrovna nebudete nic prenaset, dostanou vase pasmo ostatni, stejne jako naopak vy jejich.
Stále melete to samé. 128 kb je u nás za 150 a rovněž jako garantované minimum. Nabídky vodoprdu a jiných podobných gaunerů mi připomínají situaci s telefonováním koncem 70. let v Praze, kdy tehdejší ODS prohlásila, že telefon musí dostat každý a levně. CHytré hlavy podumaly a vymyslely geniální věc! Nikoli válečný vůz Rebriňák (keď vystrelíš, gula preletí a rebriňáku sa nič něstaně), ale sdružovací zařízení 1/10, později 1/6. To byla super věc! Do baráku šly dva dráty, někde dole byla krabice a na ní připojeno deset telefonů. (Později jen šest, ale i to bylo nechutně moc). Existence téhle vymoženosti se poznala podle toho, že účastník měl sedmimístné číslo a dovolat se kohokoli z těch deseti byl neskutečný problém, stejně jako když chtěl někdo z těch deseti sám volat. Stačilo totiž, aby jeden špatně zavěsil a všichni měli dokonalou smůlu. Z ekonomického hlediska to nemělo chybu, protože využití účastnického vedení a výnosy z hovorného na lince stouply, ale prakticky to bylo na dvě věci, jako ostatně vždy, když zvítězí teorie nějakého praštěného ekonoma nad realitou všedního dne. O tom, že k nějaké koncentraci provozu bude docházet vždy, je zbytečné diskutovat, hlavní stoka městské kanalizace také není nadimenzovaná na to, že všichni najednou otevřou všechny kohoutky, ale víte, jak by to vypadalo, kdyby byla poddimenzovaná a nezvládla běžný provoz + přívalový déšť? Ještě štěstí, že v Pražských vodárnách a kanalizacích, nebo jak se to teď jmenuje, nesedí odborníci z vodoprdu, to aby se pak člověk v prvním patře bál spláchnout, aby nevytopil partaj v přízemí!
To Vy ne zažili dobu kdy vodoprd podával vodu pouze ráno od 5:00 do 9:00 a pak od 15:00 do 20:00 a argumentoval to tím že vodu dodává NEOMEZENE v čase podáni a v tu dobu kdy ne dodává - lide ani ne potřebuji, neboli v práce, respektive spi.....
A jak poznáte, že stahování například z P2P sítě jeden o pár kbps pomaleji než by mohlo, protože to brzdí Váš poskytovatel připojení a upřednostňuje jiný provoz na své síti?
Nebo jak poznáte, že počet jednotlivých spojení v P2P síti přes které stahujete třeba film není omezen sítí poskytovatele? Vám se to bude stýle tvářit jako maximální nalezený počet spojení, ale nepoznáte, že další spojení nelze navázat, protože Vám je shazuje síť poskytovatele
:)))
Jednoduše. Používám FF a tam se, jak známo, zobrazuje aktuální rychlost stahování po celou dobu, co stahování jede. Jednou jsem si dal práci a stopl jsem si stahování Nera 6... (kolem 32 MB) Naměřil jsem 67 sekund. A na P2P nelezu, na pazvuky MP 3 nejsem zvědavý.
Důležité je, jaké sankce obsahuje ta smlouva. Pokud ISP vám bude platit nějakou (citelnou) pokutu, když vám to 7 hodin a 13 minut v měsíci (30denním) nepojede 2Mbps, jedná se o garantovanou linku. Pokud tam sankce chybí (a podle ceny, kterou si vybavuji, to předpokládám), jedná se o linku nepočítanou. Váš ISP si spočítal, že se mu vyplatí investovat do konektivity a pořádného řízení provozu, než do FUPu a jeho vyúčtovávání/prokazování. Až toto pochopí i v TO2...
V době, kdy jsem za net ještě platil, jsem měl ve smlouvě jasně napsáno, že za součet času byť i krátkodobých nefunkčností přípojky mám nárok na vrácení alikvotní částky. Vzhledem k tomu, že od února mám připjení zdarma, tak už tyhle věci nijak neřeším. Ono když to soustavně funguje, tak není důvod něco takového řešit.
Takže to byla garance typu, že když budete mít v měsíci např. 5 hodin výpadků, tak pokud si toho vůbec všimnete, tak vám ISP vrátí adekvátní částku, tedy z např. 500 měsíčně 3,50 Kč ? No,to je opravdu garance které se každý ISP musí bát a snažit se aby linka měla dostupnost 99,999% ;-)
Opakuji znovu: Když to funguje, není co řešit! A kdyby takhle fungoval i vodoprd, přišel by, při tom, jak se jeho ADSL sype, velmi rychle na buben. A taky to není o tom, bát, nebo nebát se smluvních pokut, ale poskytovat kvalitní službu bez výpadků. Pokud je ISP solidní a zařízení má uděláno blbuvzdorně, tak dostupnost je, zákazníci jsou spokojeni a není nutno si pronajímat nic neřešící callcentra. Prostě: Můj ISP mi dodává zdarma perfektní službu, se kterou si můžu dělat kdy chci co chci, takže mohu svoje připojení opravdu považovat za neomezené. U jiných je naprosto běžné, že vybírají nehorázné peníze za to, že linka šest týdnů nefunguje a dovolat se servisního zásahu je prakticky nemožné. (Viz několik článků nejen na Lupě).
Jo, tomu rozumím. Vrácení alikvotní částky osobně nepovažuji za citelnou pokutu. Z mého pohledu se tedy jedná o negarantované nepočítané připojení (což neznamená, že se jedná o špatně spojení, jde jen o to, že nevidíte důvod pro to, abyste měl domů nataženou i záložní linku a "platil si technika", který případnou závadu do 4 hodin opraví).
Že to funguje, je pochopitelně skvělé a přeji, ať to co nejdéle vydrží.
Jenže právě to, že to funguje a to tak, že naprosto spolehlivě, je to jediné,co je pro zákazníky podstatné! Jestli se tomu říká tak, nebo onak je naprosto putna!!! Raději spolehlivé negarantované připojení, než něco garantovaného, co mi uprostřed práce vypadne a půl dne stojí a ještě za to musím platit, i když v případě výpadku o něco míň.
Toto je IMO pro domaci!!! pouziti naprosto adekvatni zpusob garanci. Optimalne jeste vylepseny max mesicni vypovedni lhutou a placenim sluzby zpetne. Muj ISP k tomu ma navic pristup takovy, ze pokud je vypadku vice/delsi/... povazuje linku za nefunkcni po celou dobu, v zavaznejsich pripadech proste prohlasi linku za nefunkcni cely mesic. Tudiz jako klient ten mesic neplatim, coz je, jak jsem zduraznil, pro domaci pouziti naprosto adekvatni chovani.
Pro priklad, linka kvuli tezko odhalitelne chybe cca tyden zlobila, neplatil jsem cely mesic. V pripade DSL/kabelovek/... bych do pripadne reklamace musel investovat tolik casu, ze by naklady na ten cast radove prerostly pripadne uznanou reklamaci.
Neco jineho je uziti pro firmu, ktera je na konektivite zavisla. Koupit pro firmu DSL nebo podobnou sluzbu je sebevrazda.
Doporucuji se podivat na to, co je principem multihomingu. Pripojeni ke dvema ruznym sitim. A to, priznejme, umi kazdy smerovac, ktery je vybaveny vice nez dvemi sitovymi rozhranimi.
Jde jen o to, abyste dokazal predat prislusne smerovaci tabulky, ktere Vam nejak doda Vas ISP forwardovacimu procesu.
Na blbou odpoved reagovat nebudu, trapcite tu zbytecne ale nastesti si vetsina diskutujicich udelala obrazek davno predtim a casto jsou vase prispevky opravdovym "prinosem" k diskuzi.
Je multihoming a "multihoming". Zak 3 rocniku IT oboro by pochopil ze kdyz pisu ze je to !BGP ci jina linka tak mluvim o sdileni vice ruznych internetovych (obycejnych) pripojeni v kontextu toho, ze dvema levnejsima (nejlepe rozdilne technologie) pripojenima, se dostane na cenu kdy ma jistotu funkcniho internetu vyssi nez v ramci SLA jednotlivych ISP kdy je naopak sancionovana nefunkcnost a treba pro preprodavane ADSL nema prodavajici ani zadnou paku jak ovlivnit kvalitu preprodavane sluzby.
Skoda se pozastavovat odpoved je typicky "krskovska" ale omlouva vas ze je psana v 6:15 to chapu ze musi byt extra originelni kdyz je od konzultanta-odbornika.
Nevím jak máte zkušennosti vy, ale mně když kabel v některém dni chvilku nejede, vyplním jednoduchý formulář a UPC mi celý ten den neúčtuje. Zatím to tak vždy fungovalo.
NJ, prave o tom to je, pro spoustu lidi je naprosto dostatecne skutecne funkcni pripojeni v radu desitek kbit. Jenze protoze sme lidi a rozhodne ne svati, tak je treba uz predem resit moznosti a predevsich chovani dodavatele pri problemech.
Casto vubec nejlip funguji sluzby typu "per huba" a "z ruky do ruky". V tomto pripade mi nekdo da konektivitu a kdyz dostanu co jsem cekal/na cem sme se dohodli, zaplatim. Kdyz nedostanu, poslu onoho dotycneho nekam (a nezaplatim). Jak snadne.
Jakykoli pokus zavazat si nekoho na dlouhe mesice/roky = jde naprosto zrejme o podraz. Pokud poskytuju kvalitni sluzbu za rozumnou cenu, nemusim se prece bat, ze by zakaznik odesel.