Nervový systém v Texasu aneb Proč Dell sleduje počasí a zákazníkům dodává rýži

24. 10. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dell Global Command Center v Round Rock
Autor: Jan Sedlák
Dell Global Command Center v Round Rock
Vydali jsme se na výpravu do globálního kontrolního centra Dellu, které se výraznou měrou podílí na jeho fungování.

Velkou příčinou toho, proč se Michaelu Dellovi podařilo vybudovat jednu z největších technologických firem světa, je to, že dokázal odladit celý dodavatelský řetězec. Umí produkty na trh dodávat rychle, cenově efektivně a do celého světa. S tím už vstoupil do různých učebnic a čtení knih o Dellu může být pro někoho trošku nudné, řeší se v nich především logistika, sklady a podobně.

Dell efektivní „supply chain“ rozjel nejdříve na počítačích a poté vše rozšířil na servery a vše, co nyní firma dělá. Dell nikdy nijak zásadně neřešil základní výzkum, kdy by vynalézal věci, které nikdo jiný ještě neobjevil. Spíše bere z trhu dobré technologie, ty si upravuje a vylepšuje a vše dává dohromady. „Máme nejsilnější dodavatelský řetězec v celém průmyslu,“ říká Michael Dell na setkání v Austinu.

Z podobných výhod těží i Amazon a mnohé další firmy. Jde o to mít co nejméně věcí ležících na skladu, ale přesto rychle dodávat zákazníkům. Proto například Amazon nebuduje sklady, ale distribuční centra, což jsou v podstatě takové průtokové ohřívače.

Jedním z hlavních bodů efektivity Dellu je jeho kontrolní centrum nazývané Global Command Center. Po světě jich je šest (Panama City, Limerick, Penang, Xiamen, Kawasaki), to centrální je ale v domovském Texasu. Konkrétně v oblasti Round Rock kousek od Austinu.

Nervový uzel

„Tohle je něco jako náš nervový uzel,“ ukazuje Bit Rambusch po řídicí místnosti podobné středisku NASA sídlícího kousek odsud v Houstonu. „Tady se dohlíží a řídí to, aby vše bylo, jak má být, vidíme odsud všechny naše pohyby,“ navazuje tento viceprezident pro podporu a nasazování služeb. (Mimochodem, mít v technologické firmě jméno „Bit“ je celkem cool věc.)

Widget obrázku #268087 (přidáno skriptem)
Serverovna, kde se modelují prostředí zákazníků.

Autor: Jan Sedl?k

Serverovna, kde se modelují prostředí zákazníků.

Na klíčovou součást Dellu to zase nevypadá tak neuvěřitelně obrovsky – v nenápadné budově v kampusu společnosti pracuje 200 lidí. Asi 50 z nich má na starost monitoring, zbytek se pak stará o analýzu dat. „Jsme každopádně součástí rozhodovacích struktur. Když se řeší nějaká důležitá situace, máme velmi silný hlas,“ pokyvuje Rambusch.

Celý řetězec Dellu je velice rozsáhlý a spadají do něj i lokální partneři, distributoři, servisní organizace a podobně. Mimo to jsou různě po světě rozmístěna větší centra pro specifické úkoly. Konkrétně v Česku je například centrum pro distribuci náhradních součástek v rámci „next business day“ záruky, na Slovensku zase funguje rozsáhlá technická podpora.

Informace z celé sítě těchto bodů se pak sbíhají právě v hlavním řídicím centru. „Monitorujeme každou jednotlivou zásilku, každoroční čísla jsou v milionech,“ říká Rambusch. „Zjednodušeně řečeno se snažíme zaručit to, že Dell dodá to, co slíbil, včetně kvality.“ Velkou roli toto všechno hraje pak u zákazníků, kteří si připlácí za nadstandardní služby.

Pomocí toho všeho lze odhalit, kde se vyskytují případné problémy v dodávkách. Také lze předcházet problémům. Když se například na jedno místo v jednom období často objednává nějaká součástka, lze se zabývat tím, proč tomu tak je a zda například nejde o poruchové zboží. Sledují se také údaje o využívání produktů či jak se nakládá s jejich výkonem.

Monitoring počasí a rýže

Dell si na monitoring vyvíjí vlastní informační systém (je v Javě, v podstatě jde o legacy nástroj, ale prý je tak kritický, že musí fungovat) a algoritmy.

Widget obrázku #268086 (přidáno skriptem)
Řidící místnost v Dell Global Command Center v Round Rock v Texasu.

Autor: Jan Sedl?k

Řídicí místnost v Dell Global Command Center v Round Rock v Texasu.

V podstatě je to celé pěkná ukázka toho, jak lze ve firmách pracovat s daty a jak je využívat v rámci konkurenční výhody. Pracovat lze i s atypickými informacemi, třeba počasím. Informace o počasí jsou promítány na mapu (využívá se i ta od Microsoftu a jeho Bingu), takže lze sledovat věci typu hurikán. Na základě toho lze předvídat případné problémy s dodávkami či možné napáchané škody.

To se hodí, když takový hurikán (velkou práci v Dellu udělal zejména hurikán Sandy) poničí věci typu datová centra či serverovny u zákazníků. Na takových místech jsou pak třeba velké a rychlé dodávky a tomu lze přizpůsobit fungování celého řetězce, i s předstihem.

A doručit lze nejenom servery a další prvky. „Pomáháme i s dodávkami rýže,“ říká Rambusch trochu překvapivě. „Když se vám utopí elektronika, rýže pomáhá s vytahováním vlhkosti.“

Na řešení problémů jsou rovněž připravené serverovny s technologiemi, kde je možné simulovat IT prostředí zákazníků. To pak má pomoci v hledání problémů a jejich řešení. Zrychlují se reakce pro technickou podporu a do celého procesu se nezapojují pouze prvky od Dellu, ale také partnerů a konkurentů jako jsou Cisco, Lenovo, HPE, Brocade a podobně.

Vše je děláno redundantně a systém je nastavený tak, aby zaměstnanci kontrolního centra mohli v případě potřeby většinu úkolů řešit i na dálku z domova.

MM Influenceři

To, kolik to všechno stojí a jak velký je IT systém na pozadí, Dell prozrazovat nechce, stejně jako řadu dalších detailů. Je to součást know-how. „Náklady jsou nad jedním dolarem a pod 100 miliony dolarů,“ směje se Rambusch. „Ale mohu říci, že tohle je to, co nás dělá výrazně konkurenčními.“

Cestu autora organizovala společnost Dell Technologies.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).