Malý ukázkový příklad totální digitální neschopnosti Ministerstva vnitra v čele s tím … v situacích, které normální člověk ani neabsolvuje.
Chcete pozvat cizince. Kupodivu část už digitalizovaná tak nějak pomrveně je. Na webu vyplníte formulář ePozvání, skončí to kódem, který se máte zapsat. Dál už to je tvrdá byrokracie. Musíte zajet na cizineckou policii (20 km jedním směrem), vystát frontu, dát jim ten kód. Oni si to stáhnou a vytisknou do příslušného formuláře (ten je naprosto debilní, protože tam jsou krátké kolonky, takže to příslušné texty usekne, něco jako bydliště zvaného „Valašské Me“). Zaplatíte (letos už kartou). Pak musíte prokázat, že máte peníze – hotově už nelze, chtějí originál podepsaný a orazítkovaný stav účtu, nic jako výpis z IB nebo že byste jim to ukázali na mobilu nejde, že některé banky ani nemají pobočky nebo je mají stovky km daleko je nezajímá. To, že si zároveň kontrolují v katastru, že jste majitelem nemovitosti za 10+M (ještě že přes internet) to taky neřeší, oni prostě chtějí pár desítek tisíc na bú, prostě cajti. No a potom, co se to vyřeší, se musí nechat papír uležet, takže jedete domů a za týden si cestu 20+20 km zopakujete, aby vám ten papír dali. Nakonec papír máte, tak jen ho dopravit přes půl zeměkoule na velvyslanectví, aby vydali vízum. Kdyby měl Rakušan v hlavě něco jiného než tam skladuje teď, tak vyplníte na začátku stejný formulář, bankovní identitou to potvrdíte, maximálně přidáte elektronický bankovní výpis, odešlete, přišlo by vám pdf pozvání, které byste poslali na ambasádu.
Tohle je ale jen začátek cizinecko-policejní absurdity. Pak jste povinni po příjezdu cizince nahlásit do 3 dnů jeho pobyt. Jestli si myslíte, že jim to přes DS nebo nějaký formulář jednoduše oznámíte, tak to se šeredně pletete. Základní postup je jako u pozvání, tj. vzít cizince a zase 20+20 km, fronta a klasické papírování. Existuje ale dokonce nahlášení přes internet, na to se ale musíte zaregistrovat jako „ubytovací zařízení“, pak mají 30 (TŘICET!) dnů, aby vám poslali přihlašovací jméno a heslo. No a pokud to absolvujete, že to obvyklá digitální nuda: přihlásíte se na příslušném webu, vyplníte těch 5 řádků pro pozvaného cizince a odešlete. Třešnička na dortu policejní absurdity: po pár měsících dávno po odjezdu cizince přijeli cajti kontrolovat „ubytovací zařízení“ (rodinný domek ve vilové čtvrti). Nebyl jsem zrovna doma, tak se ptali sousedů v ulici, jaký mám v baráku pohyb. Po pár měsících přijeli zase, to už jsem byl doma, tak jsem se jich na prahu ptal, jestli jsou normální. Omluvili se, a že prý se tam možná ještě jednou otočí, abych podepsal nějaký papír o kontrole.
Takže státní správě nic nepřidávat, většinu vyházet a zbytek převychovat, aby začali normálně fungovat, protože za tohle jen vyhazujeme peníze.
Víte, ono to není o vládě, Babiš nebo Fiala, úředníci tam už zůstavají desítky let stejní, podle zpráv a všeho slepě věříme, že někoho volíme a něco měníme, ale celý ten aparát beze změny jede desítky let za všech vlád, a všichni ti poradci, úředníci, náměstci, to je furt to samé, to žádné volby nevyřeší. Často jsme se nezbavili ani soudců v sametové revoluci, ti co soudili za komunismu soudí do teď, pokud nejsou v důchodu.
Volby jsou jenom iluze, že něco můžeme změnit, a abysme se mezi sebou hádali a opravdu se nespojili a ty úředníky nevyházeli.
narážíš na praktický problém, on ten politik není schopný napsat zákon, většinu zákonů píšou prostě zase ti úředníci. Nechat si to napsat u nějaké právní kanceláře, náklady jdou do statisíců, milionů.
Když se před mnoha lety řešila NIA, mluvili jsme s pár poslanci a cítili se dost uvěznění. Úředníci efektivně sabotovali jakoukoliv jejich činnost a byli dost odolní ke změnám. Další příklad je ADIS, tam jsme dělali některé drobné zakázky, zejména reporting a opět, místo, aby se udělali nějaké procesy a integrace jak potřebná data pro reporting získat, úředník raději zavelel a propašoval si potřebné kolonky do samotných formulářů, aby mu to rovnou lidi vyplnili, to je rok 2010.
Osobně si myslím, že problém je daleko hlubší a pokud jsou politici schopní se neustále hádat o drobnostech, nikdy nebudou mít prostor řešit systémové věci.
Mám bývalého spolužáka z gymplu, který vystudoval práva a před nějakými 10 lety chvíli pracoval na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Než tam skončil, říkal mi hostorku, jak dostal za úkol vypracovat právní analýzu návrhu nějakého zákona. Tak na to sedl a jak to četl, jen kroutil hlavou, protože to bylo ve sporu s několika jinými zákony, některé používané pojmy nebyly definované apod. Tak říkal, že si to bral i domů, aby si to pořádně vychutnal, že to byl učebnicový zmetek. Když to odevzdával šéfovi, ten mu jen řekl, proč se s tím tak drbal, že to byla zbytečná práce, protože je tlak na to, aby se to prosadilo, takže se to prostě prosadí a klidně v této podobě...
Neschopní úředníci s pracovními metodami ze středověku a nulovou ochotou dělat cokoliv užitečného jsou jeden problém. Mnohem větší problém jsou lobbistické a mocenské skupiny, které tahají za nitky z povzdálí.
Krásně se to ukázalo na likvidaci Bartoše. Úředníci s tím neměli nic společného, ti si maximálně oddechli, že se nebudou muset učit nový systém, ale zase od kamarádky, která dělala na Úřadu práce vím, že je tam spousta lidí, kteří by za efektivní informační systém, který by jim ušetřil papíry dali klidně i víkendová školení.
Fiala se ukázal jako obyčejná marioneta. Jen nevím a asi nikdy nezjistím, jestli ty provázky, podle kterých hopsá, tahají jenom obchodní kamarádi Pavla Blažka nebo i jiní. Bohužel v současném systému pseudodemokracie potřebujete ke zvolení hlasy, které lze získat jedině oblbnutím dostatečně velkého davu. A k tomu potřebujete pouze a jen peníze na sociální inženýrství a marketing. Takže není reálné, aby se v politice ve větší míře objevili lidi, které někdo bohatý neuplatil...
Voleni zakonodarci ve skutecnosti tu moc maji - oni (sami) muzou predkladat navrhy zakonu a tim tem urednikum... vypustit rybnik. Jenze, to by lidi nesmeli volit podle toho, jaky jim kdo na meetingu uvari burtgulas... a volit lidi, co obvykle moc kompetentni nejsou a vlastne se do toho boji vic riznout, aby si nekoho nepohnevali.
Jasně, buď se můžeme ponořit do detailů a sledovat jaká konkrétní manažerská pochybení Bartoš udělal a samozřejmě je najdeme a nebude jich málo. Nebo se můžeme podívat na celou tu situaci komplexně a položit si otázku, proč Fiala měnil názor o 180 stupňů v průběhu pár hodin, proč zvolil tak neprofesionální a neslušný způsob odvolání ministra přes média a jak to asi souviselo s různými vlivy, komu to opravdu prospělo, a jak to souvisí s dalšími rozhodnutími vlády, jako je v článku zmíněná absurdita s odkládáním všeho na poslední chvíli tak, že nutí prezidenta rozhodovat v třetinovém čase a jak je možné, že většina ministerstev je s přípravou, kterou měli mít už hotovou na naprosté nule. A taky je tu možné položit otázku - co se podařilo odvoláním Bartoše reálně vyřešit a jak to pomohlo zprovoznění stavebního řízení.
On ten problém je spíš víc v papírech, smlouvách, lidech - než nějakým politikem, který si dupe nožičkou a všichni pod ním se mu stejně smějou se slovy "já už zažil ministrů a kde jsou teď".
Navršilo se tolik smluv a zákonů, které blokují defakto všechno, že cokoliv udělat je spíš z říše scifi.
Žádná normální firma do toho nepůjde, to je přesně pro ty specialisty kteří moc neumí, ale brodit se bahnem a papíry jim nevadí.
Musí se začít tak jak to dělají ti ostatní úspěšní - prostě změnit legislativu, myšlení lidí... a pak lze dělat nějaké to IT. Digitalizovat papíry je sám o sobě nesmysl.
Myslím, že klíč k pochopení částečně vězí v tom „v situacích, které normální člověk ani neabsolvuje“. Problém je i s digitalizací věcí, které se týkají většiny z nás. Pokud je to něco okrajového, tlak a prostředky na změnu budou ještě o dost nižší. V tomto konkrétním případě si zároveň nejsem jistý, zda to není komplikované „by design“ (s cílem odradit lidi od využití).
Já jenom pokračoval ve vaší pohádce. Kde zazvoní zvonec a vlády bude konec (a i tohle značně přispělo k tomu, že tu bude vládnout bohužel Babiš).
Ne vážně to vyhození bylo totálně zpackané a bez jakéhokoliv plánu co s tím a taky to tak dopadlo. Bohužel ze sebe premiér udělal šaška a výsledek je naprosto tristní. Nejhorší na tom je, že v jiných případech premiér nedělal nic a tohle se velmi hodilo.
Já teda fakt nevím, ale u poplatků OSA se uvažuje, že se bude platit za mobily místo zrušení. Teď návrh na blokování připojení a opět posun digitalizace (to jsou věci jenom za posledních 14 dnů), se kterou si většina ministerstev tak maximálně vytřelo, plus stavební řízení. To není moc posun. Digitalizace dokladů je mi totálně k ničemu, nepotřebují jí.
A to nemusím zmiňovat legalizaci konopí, která mě je sice buřt, ale když si na něčem takovém vystavím image a pak to nejsem schopný posunout, tak mi to přijde hodně zvláštní.
Tohle bohužel svědomí nevyřeší, protože volební systém je nastavený tak, že když třeba já budu volit tak, abych se za svou volbu nemusel stydět, bude to ve finále horší, než když budu volit menší zlo a vycházet přitom z průzkumů. Ano, jediná smysluplná volba je bohužel dnes volba nejmenšího zla, protože volit něco, co bych volit chtěl, obvykle znamená propadnutí hlasu. To by musely být průzkumy a jejich zveřejňování celé volební období (a tedy vlatně trvale) striktně zakázané, včetně různých náznaků toho, k čemu se vlastně lidé přiklání. Což ale není reálné.
Fiala ale slabý je. Zesměšnil sebe a zesměšnil Piráty. Mohl to udělat jinak a hlavně mnohem dřív. Muselo mu být jasné, že to tak dopadne a že Piráti odejdou z vlády. S čímž určitě počítal a využil prostě situace, kdy byli Piráti po volebním výprasku. Pohádku, že tam mohli Piráti zůstat vyprávějte dětem. Tohle je jenom příběh pro lidi, ale to je prostě politika a tvrdý politický marketing.
Jen tak mimochodem, kde je posun v digitalizaci jinde? A mám na mysli hlavně justici a zdravotnictví.
Ne, Bartos se odstrelil sam tim, ze veci, ktere si mel pohlidat si holt nepohlidal, ostatne on sam to s odstupem casu priznal. Mohl se pokusit treba i o odklad, ale nechtel to - bylo pred volbama a chtel mit eso v rukavu. A navic tam mohl misto sebe poslat nekoho jineho, kdyby to jakoze chtel dotahnout - jenze decka urazene triskli dverma, zeano.
Vůbec bych to neházel jenom na úředníky, je nutné vyjít z toho, že členové vlády, ministři jsou současně top manažeři těch ministerstev (na úrovni generálních ředitelů ve firmách), a taky že si tam pokaždé přivádí svůj vlastní tým politických náměstků.
Což znamená že sami takto zodpovídají a mají pod kontrolou, jak to ministerstvo funguje, a pokud to funguje špatně, tak mají v pravomoci to okamžitě změnit. Takže - zrovna v případě téhle digitalizace a že na to byla řada let, se na to mohli ptát a požadovat aby se udělalo, na každé poradě s náměstky..
Ale jestli nedělali ani tohle???
Pritom ti urednici zas tak silni pravnici take nejsou. Zrovnatak nemaji milionove rozpocty na pravni kancelare. A sami zas kralovsky placeni take nejsou. V penezich to nebude. A ano, urednici jiste budou v ramci pripominkoveho rizeni brblat, ale samotne (ocekavatelne) nesouhlasne stanovisko neznamena vubec nic. To opravdu neni zadna prekazka.
Ze urednik neco nekam propasoval? No pak ta zmena nebyla provedena tak, aby se mu jeho kreativita znemoznila. Urednik muze delat jen to, co mu zakon dovoluje. Logiciky to muze byt beh na dlouhou trat - ale kdyz si ten expert najde skulinu, tak v dalsim kole se mu holt sebere taky. Problem tady je, ze se nekdo rychle vzdal ;-) Ano, ten problem je hlubsi... je to v porstate mravenci prace. Problem dnesni doby je ale mj. to, ze vsichni cekaji rychle a jednoduche reseni... jakmile je neco slozite, davaji od toho radeji ruce pryc.
Tak znovu, Bartos mel na jednani predlozit navrh reseni. Prisel tam diktovat piratske podminky. Vam tohle prijde jakoze normalni?
Mě ale nepřijde ani normální způsob jak ho vyhodil.
Navíc z toho co linkujete:
„Mělo to předehru minulý týden na vládě. Ministři dostali zprávu, ve které bylo, že digitální stavební řízení je ještě větší průšvih, než se říkalo. Že k jeho řešení bude potřeba spousta peněz a několik měsíců,“
Tak několik měsíců uběhlo, tak kde je řešení, nebo kdy ho můžeme očekávat?
Pak vám trochu rozbiju to, že mohli nominovat např. Bláhu, protože už bylo jasné, že <a href="https://www.novinky.cz/clanek/domaci-bartos-jeste-v-poledne-o-odvolani-zrejme-nevedel-40490259>digitalizace Stavebního řízení přejde pod MD a Martina Kupku. To je celkem dost zvláštní ne? Jak ale už víme, tak stačilo všechno shodit ze stolu a nedělat nic, čímž se rázem ten obrovský problém "vyřešil".
Ale vy hodnotite dusledek, nikoliv pricinu. Vyhazov je dusledek toho, jak/s cim tak tam Bartos napochodoval. A rozhodne mi nic nerozbijite, mozna si prectete trosu kultivovanejsi vyjadreni nez novinkovy bulvar. Ono i ten pozadavek na noveho nominanta zaznel - ale Pirati proste nikoho nenavrhli. Naopak velmy rychle nasledovala "knuuuu" s kmotry.
Ano, Bartos byl pod tlakem i z vnitrku Piratske strany, ta partaj je vnitrne polarizovana, coz ostatne dokazuje i "sila" mandatu noveho predsedy... 52% hlasu pro zadna hitparada neni, ze? ;-) Ale jako deti se chovaji dal - coz dokazuje mj. snaha o zakaz navratu Lipavskeho (ktery o to beztak asi ani nestoji).
Ze se nedela nic je blabol, jen to reseni neni na par tydnu/mesicu, jak si naivne myslite. Zvlast potom, co roky priprav Bartos smetl ze stolu s tim, ze to je "zbytecne drahe", takze to vyresil tak nejak na paknkace po svem... tak nejak na zpusob "eshopu za vikend", ze kteryho pak utikaly data - a s tim, ze narovnani potrva dyl pocita uz i legislativa. Mate tam lhutu do prosince 2027....
To je pohadka, kterou si vybajili Pirati. Ten problem se tahnul mesice. A jeste tesne pred tim tam Bartos napochodoval s pozadavky, namisto s resenim prusvihu, ktery sam zpusobil. Jak byste reagoval vy? ;-) Misto aby si Ivanek sypal popel na hlavu se tvaril jako namachrovany maco, co si muze diktovat podminky...
Takze ano, pokud namisto sebereflexe prisel ten diktat, tak nasledne "otoceni" o 180 stupnu nejakou logiku ma, ze? Jestli to probehlo pres media je podruznost. To resi male deti, ktere vic nez obsah zajima forma.
A porad to bylo o tom, ze vyhozen byl Bartos, ne Pirati. Ten zbytek trisknul urazene dverma o sve vuli. A troufam si rict, ze nesmyslne. Salomoun delal mozna marketingove blbe prodatelnou praci, ale delal ji dobre a nahrada neni. Lipavsky mel dost rozumu na to, aby se radsi na ten spolek ufnukanych decek vykaslal a zajmy statu uprednostnil pred zabomysi detinskou valkou. Stacilo misto Bartose vyslat nekoho jineho... nebo ze by to bylo tak, ze vlastne Pirati moc lidi nemaji? No, kumulace funkci u Bartose, kteremu se "promijelo" porusovani piratskych zasad by tomu nasvedcovala. Proc na jeho misto nenastoupil treba jindy chytry pirat Michal Blaha, co stat tak rad "hlida"? ;-)
Opravdu si sam kladete komplexni otazky? ;-) A nebo jste taky vyznavac kultu osobnosti... protoze to, co se udalo bylo spise o kultu osobnosti Bartos, nez o pragmatickem zhodnoceni situace.
1. 2. 2025, 21:33 editováno autorem komentáře
Zpackany byl predevsim ten projekt DSR. Mesice pred spustenim prosakovalo, ze to skonci prusvihem... a prusvihem to taky skoncilo. Babisovi prihravaj body jiny veci, to jak vyhodil Bartose je to posledni - po jeho odvodvolani volal ostatne dyl a naopak se vezl na tom, ze Fiala je slaby, kdyz s Bartosem nevyrazil dvere hned.
A tak plan taky byl - Pirati meli dodat nominanta namisto Bartose. Jende male deti urazene triskli dverma. Proc tam nevyslali treba Blahu? Nebo ten take vedel, v jakem stavu to je a nechtel s tim mit nic spolecneho? :-)
A kde tam pisu, ze problem zmizel? :-) Ne, nezmizel. Ale jeho ted uz byvaly manazer nemel dost duvery v tom, ze by byl vubec schopny tak rozsahly projekt ukocirovat. Ono holt metody rizeni fungujici na male hipsterske projekty vam ne vzdy stejne dobre zafunguji u vetsich veci.
A ano, mame workaround, ktery Bartos dlouhodobe odmital - v podobe preklenovaciho obdobi. Bartosova predstava, ze k 1.7. se stare vypne a nove zapne (bez jakekoliv migrace dat) byla sama o sobe taky hloupa. Jiste, z pohledu vyvoje tim nejake penize usetrite... ale uz u toho nechcete videt naklady, ktere to taky vygeneruje jinde.