Vlákno názorů k článku Nestřílejte specialisty aneb Co způsobilo rozsáhlý databázový výpadek v Alza.cz od Ming - Ráno sofistikovaně okomentuju politiku, před obědem poradím lidem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 7. 2018 20:43

    Ming (neregistrovaný)

    Ráno sofistikovaně okomentuju politiku, před obědem poradím lidem co s autem, po obědě pořeším architekturu a jak lépe vyřešit dopravní stavby, pak chvilku rady ohledně zahrádky a chalupy a navečer SQL, operační systémy, případně i sítě, když jsem v náladě. Češi a diskuse, to je prostě boží.

  • 12. 7. 2018 11:03

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    "Co je ale nezajímavější je, že takoví amatérští rádcové v průměru neradí o moc hůře než specialisté.
    A někde jsem četl, že specialisté s pletou vůbec nejvíc, chybí jim nadhled a selský rozum."

    Nassim Nicholas, Černá Labuť. Zajímavé čtivo, i když se sám několika vlastním pastem v původním vydání nevyhnul a právě těmto svým chybám se věnuje v dodatku, který má rozsah skoro poloviny prvního vydání.

    "Nebo jej nenapadlo, že by mohl být dobrý nápad, starší data již uzavřených objednávek uchovávat v jiných tabulkách, aby obnova funkčnosti na které závisí provoz byla rychlejší, když nebude vidět historie po několik dní nikomu to celkem vadit nebude."

    Jasně, ale tenhle úklid mívá až překvapivě vysokou režii, takže pokud s tím není počítáno v původním návrhu, jeho pozdější zavedení do velké databáze může být bez velké modernizace neproveditelné. Takže se s tím pak čeká na "nové železo, které to už zvládne levou zadní". Viděl jsem to víc než jednou.

    "Zde např. specialista neslyšel o naprosto běžné možnosti klonování databáze za chodu."

    Ale notak, autor píše že slyšel, ale z nějakého důvodu (tipuju finančního) tato cesta zvolena nebyla. Protože s ohledem na nutnost platit licence dvojmo (u MSSQL se u active-passive platí jen za aktivní node, zatímco u active-active za oba včetně CALů a Internet Connectoru), což v kombinaci s druhým polem a druhou sadou SSD vychází, ve velmi konzervativním odhadu bez dalších podrobností, tak na 15 mega minimum plus provozní náklady.
    A jelikož, pokud jsem články pochopil správně, za těch 27 hodin neselhávaly objednávky, nýbrž "jen" odbavování zakázek a tedy doručení, což znamená že škody z neuzavřených obchodů nevznikly za celou dobu výpadku, nýbrž jen v nějakém zanedbatelném procentu, dá se předpokládat že to byly VELMI rozumně uspořené náklady. Protože s ohledem na obvyklé marže, jak už tu někdo psal, by muselo dojít k výpadku cca 300+ megaKč obratu. Což, pokud se správně pamatuju, je v případě Alzy kompletní výpadek na cca 2 měsíce.

  • 12. 7. 2018 11:06

    Noname (neregistrovaný)

    Chmmmmm. No zrovna na Lupe vetsinou "radi" lidi, co tomu alespon trochu rozumi nebo to dokonce delaji.
    Na rozdil od diskuzi pod clanky "denniho tisku" se z diskuzi na Lupe obcas mohu neco uzitecneho dozvedet.

  • 12. 7. 2018 12:08

    dsfsdf (neregistrovaný)

    > Nassim Nicholas, Černá Labuť.

    pak ale musim zminit jeho novejsi knihu "Skin in the game"... my tady vsichni kecame, ale nebyli jsme tam a nemeli zodpovednost :D

  • 13. 7. 2018 12:18

    JD (neregistrovaný)

    60MKc obratu za den pri hyperoptimistickem zisku 10% dela 12MKc za 2 dni vypadku.
    Porovnejte to s cenou 15MKc (+- desne moc) za reseni s nutnou obnovou cca kazdych asi 5 let. Takze pokud se Alze nestane podobny vypadek vice nez jednou za 5 let, je to ekonomicky nesmysl.
    Ale to jsou hausnumera. Ten usly denni zisk je silne prestreleny, na druhou stranu tu nejsou ztraty ze ztraty duvery.

  • 17. 7. 2018 11:58

    in (neregistrovaný)

    Takže všude jinde jsou ty diskuze věcné, odborné, slušné, ... :-) Svým příspěvkem přesně potvrzujete, jak to s těmi diskuzemi je. Máte pocit, že je rozumný, věcný, protože patříte k těm rozumným a on je přitom naprosto mimo. A samozřejmě si to vymluvit nenecháte. Docela by mě zajímalo, jak diskutují Švédi, Noři, Albánci, Iránci, Portoričané, ... člověk se nesmí uzavírat a nepochybně máte tuny zkušeností. Počtěte si, jak třeba v Norsku řešili hejtery. A to by člověk myslel, že jsou jen tady, že. Já osobně to vidím s píše tak, že jsou lidé znalí a ví to, jsou lidé znalí a neví to a nebo se bojí to dát najevo, lidé, co si myslí, že jsou znalí, lidé, co ví, že jsou neznalí, ... no a tak je to všude a zvláště ta třetí varianta je problematická. Většinou z těch se rekrutují blbci různého ražení. A tak bych prosil, nenalepkujte mě, nenálepkujte Čechy, nenálepkujte žádný národ, protože to pak zase nemá daleko k různým ideologiím, které nakonec nejsou přátelské ani k původním zastáncům. V historii je příkladů dost.

  • 18. 7. 2018 11:26

    JD (neregistrovaný)

    1-5% obratu je hezka vec. Jenze kdyz vam v silne konkurencnim prostredi bude dychat na zada konkurence, ktera dava jen 0.5% nebo mene, tak vas prevalcuje.
    Ano, je velka pravdepodobnost, ze se konkurenci neco podela a odpadne. Ale kdyz tech konkurentu je vic, tak pravdepodobnost, ze se minimalne jednomu z nich zadari a prezije to bez poruchy velika, je to prakticky jistota.
    PS: tim se tohoto setreni nezastavam, jen je uvadim do realneho sveta.

  • 12. 7. 2018 14:51

    lazywriter (neregistrovaný)

    Pointa je v tom, že by pak možná nemusela být použita ta drahá "nerozbitná" SAN vůbec. Takže by to nakonec mohlo celé, včetně licencí, vyjít levněji. Čím hlouběji se FO řeší, tím to bývá dražší (o řády).

  • 18. 7. 2018 10:34

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    To je paráda, ale i tak robustnější řešení vychází jako ekonomický nesmysl.

  • 12. 7. 2018 10:36

    xsouku04 (neregistrovaný)

    Co je ale nezajímavější je, že takoví amatérští rádcové v průměru neradí o moc hůře než specialisté.

    A někde jsem četl, že specialisté s pletou vůbec nejvíc, chybí jim nadhled a selský rozum.

    Zde např. specialista neslyšel o naprosto běžné možnosti klonování databáze za chodu.
    Nebo jej nenapadlo, že by mohl být dobrý nápad, starší data již uzavřených objednávek uchovávat v jiných tabulkách, aby obnova funkčnosti na které závisí provoz byla rychlejší, když nebude vidět historie po několik dní nikomu to celkem vadit nebude.

  • 13. 7. 2018 17:46

    fd (neregistrovaný)

    A vy si k tomu vasemu zisku jeste prictete provozni naklady atd, v pripade alzy ze mouhou celkove skody z 1 dne vypadku bez problemu pohybovat kolem 10M. A takovych dnu muze byt behem jednoho roku i vice, natoz behem 5 let.

    A jiste, bavime se o nejakych virtualnich cislech, protoze realne to vypada tak, ze hodinovy vypadek nestoji skoro nic, a 3 dny firmu polozi. Prictete si k tomu laskave i to, ze nikde neni receno, ze problem bude v jakekoli dohledne dobe vyresen. To vam zadny bezny support nezajisti. Klidne se vam muze stat, ze i zcela funkcni support bude vasi zavadu resit mesic.

    Pak laskave zakalkulujte to, ze se obecne doporucuje, ze by rozpocet na IT infrastruklturu mel byt nekde mezi 1-5% obratu. Pochopitelne vcetne lidi. U alzy se pak bavime o 200M+ Kc ... rocne. Z toho je nejakych 3M naprosto smesna cast.

    Laskave si uvedomte, ze se bavime o mnohem mene nez jednom pivu ktere si nekde date. Bavime se o 0,0001 obratu, coz pri prepoctu na prumernou mzdu znamena v rozpoctu 3Kc.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).