Vlákno názorů k článku Nestřílejte specialisty aneb Co způsobilo rozsáhlý databázový výpadek v Alza.cz od to je jedno - ALes ZAoral to uz od zacatku psal na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 7. 2018 21:12

    to je jedno (neregistrovaný)

    ALes ZAoral to uz od zacatku psal na produktech MS v APS, takze cele je to dane zrejme historicky. Prepsat neco v asp je vzdy snazsi(levnejsi) zase do neceho pribuzneho.

  • 12. 7. 2018 8:43

    thr

    Nechci vám brát iluze, ale moje osobní zkušenost je, že úroveň Premium supportu šla hodně dolů, hlavně ve spojení s přesunem velké části do Indie. Ten propad je fakt mimo diskusi, ještě dva roky dozadu bych vaše tvrzení do značné míry podporoval, dnes už ale spíš ne.
    A mimochodem k RAP - absolutně nevěřím, že by měl jakýkoli dopad zrovna na situaci popsanou v článku (jinak ale celkem dobrá služba).

  • 12. 7. 2018 16:00

    Ditys

    Scénář je sice nutný, ale zdaleka není postačující. Součástí disaster recovery procesu MUSÍ být i trénik havarijní situace na reálných datech (srovnatelné velikosti, třeba ze staré zálohy). Tím se prověří jak proces, tak doba jeho trvání. Ovšem je to pouze teorie, prakticky by si Alza musela na takové cvičení pronajmout na pár dní srovnatelný HW, uvolnit lidi atd. A jak je správně v diskuzi výše, chytrej je každej až po boji.
    P.S. Doufám, že vedení po této události pár chloupků na přípravu pustí :-)

  • 12. 7. 2018 12:37

    zen (neregistrovaný)

    Především jsem nenapsal, že kdyby byl proveden RAP tak k této situaci nedošlo. RAP kromě jiného umožňuje srovnat nastavení konkrétní aplikace se zkušenostmi, které MS získal s danou aplikací na celém světě. Dále umožňuje posoudit architekturu aplikace a především výstup z RAP dobrý pro vedení a majitele firmy. Dále RAP velmi striktně trvá na nejen na dokumentaci systému (což umožní rychlejší obnovu), ale díky němu se většinou podaří nastavit také interní procesy, takže je jasné a jednoznačné kdo o čem a kdy rozhoduje. Tím je šance, že se například zkrátí čas na proces think time. Není možné aby do procesu řešení "technického" problému zasahovalo zasahoval každý vrcholový manažer jen proto, že si myslí, že IT rozumí. Každý musí mít jasně definovanou odpovědnost a své kolegy, manažery, by měl nechat řešit jejich problémy. Jinak vzniká chaos. Možná někdy někde se díky chaosu něco vyřešilo rychleji než řízeným procesem, ale na to spoléhat nelze.
    Co se týká architektury, tak odvolávat se finanční náročnost, je také z jisté části jen alibismus. Firma velikosti Alzy, tedy obrat v desítkách miliard Kč, čistý zisk jistě v miliardách, by si měla svých dat vážit víc.
    Nicméně, pokud si kdokoli myslí, že má architekturu systému takovou, že pád jím spravovaného systému je vyloučený, tak je hodně naivní. Stačí se po světě podívat po pádech velkých systémů. O středních a malých firmách nemluvě. Proto je důležité mít připravené scénáře jak postupovat když dojde k nejhoršímu. A z tohoto pohledu si myslím, že je velmi důležité nebránit se pohledu na systém odborníků, kteří nejsou zatíženi vazbou na managment firmy nebo historií vývoje systému. Takovýto pohled může systém zlepšit, rozhodně ho nezhorší.

  • 12. 7. 2018 10:18

    asdasd (neregistrovaný)

    s tim bych mirne souhlasil, z toho co jsem cetl je jasne, ze tady by to chtelo primy pristup k vyvojarum

    spis me ale napadlo, ze podle dostupnych informaci se to teoreticky muze stat kdykoli znovu - alespon jsem tam nedekodoval informaci, ze SW problem radice byl potvrzen a hlavne opraven!

  • 11. 7. 2018 16:08

    zen (neregistrovaný)

    Nezlobte se na mne, ale mít core funkcionalitu tak velkého e-shopu na uvedeném produktu a neplatit si Premier support? Manažer, který toto navrhl a především udělal toto rozhodnutí, by měl být vyhozen na ulici a to z nejvyššího patra, které má Alza k dispozici. Také je potřeba říci, že Premier support nezajišťuje přímo zastoupení Microsoft s.r.o., ale firma Microsoft sevices. Nějaké zkušenosti s touto podporou mám a vím velice dobře co specialisté z Microsoft services dokáží. Samozřejmě, zázraky také neumí. Kromě podpory však mohou odhalit budoucí potenciální problémy v rémci prgramu RAP.
    Takže se ukázalo, jak se šetřící rozhodnutí může projevit v zajištění funkčnosti firmy.

  • 11. 7. 2018 16:10

    otis (neregistrovaný)

    Ešte predtým je nutné vyhodiť manažera, ktorý rozhodol, že sa nepoužije Open Source nástroj. Napr. PostgreSQL bežiaci na FreeBSD.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).