A do obsahu stránek si snad nemůžu napsat co chci, abych přilákal lidi z vyhledávačů? Kdekoliv si můžu napsat co chci (alty obrázků, meta, obsah stránky, ...). V současnosti je udávan jako "důležitý" obsah tagu title, ale tam si snad taky nemůžu napsat co chci? Copak tam každý necpe klíčová slova a fráze, jen rádoby zamaskované do nějaké fráze?
Nejde o "rozumně", nebo "nerozumně" napsaný web, ale o to, že do alternativního textu k obrázku si můžu napsat co chci. Můžu napsat i to, co není v obrázku, třeba proto abych nalákal lidi z vyhledávačů.
Ze stejných důvodů dnes nedávají vyhledávača (skoro) žádný význam popisu stránky (description) v metadatech stránky, ale samotnému obsahu stránky. Stejně tak by si neměly všímat alternativního textu, ale posuzovat obrázek podle obsahu. Jenže jak to udělat že?
Co se obrázků týče, tak povinně mají obsahovat alternativní textový popis, jinak nejsou na některých typech zařízení (textové prohlížeče, hlasové prohlížeče pro slepce) použitelné.
K flashům, appletům, pluginům a javascriptu zase pravidla použitelnosti ukládají přidat něco, kde najdete všechny informace i bez těch rozšíření.
Takže na rozumně napsaném webu člověk vystačí s indexováním podle textových informací. Dá se namítnout, že by bylo fajn indexovat i ty prasácky napsané weby, kterých není úplně málo. To je pravda, ale tenhle problém je řešitelný jen částečně. Web se dá zprasit natolik, že se v něm ani sebeinteligentnější indexovač nevyzná (o uživatelích nemluvě) - stačí dát relevantní informace jen formou bitmapových obrázků, nebo navigaci udělat přes JavaScript s nějakým šíleným počítáním URL. Podobně třeba u PDF stačí písmo vektorizovat. Takže odpovědnost za správnou indexaci webu je z velké části na jeho autorovi.
Jiná věc je ale třeba kvalita vyhledávání obrázků. Nejvíc na ně používám Google Image. Následující věci by v něm šly celkem jednoduše zlepšit:
- velikost se dá zadat jen vágně (malé/střední/velké), nedá se zadat rozsah rozlišení nebo poměr stran
- vyhledavač vrací jen prvních 1000 odkazů, což může být málo
- mezi těmito odkazy se často několikrát opakují stejné obrázky z různých stránek
- relevance odkazů je často poměrně špatná