Vlákno názorů k článku Netiketa od Ondřej Neumajer - Reaguji na větu v perexu: "...se člověk leckdy...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 3. 2005 10:56

    Ondřej Neumajer (neregistrovaný)
    Reaguji na větu v perexu: "...se člověk leckdy neubrání úvahám, že by snad měla být zařazena do povinného vzdělání."

    A ona také je. V rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání je v oblasti INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE v části ZPRACOVÁNÍ A VYUŽITÍ INFORMACÍ uveden bod: "ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika"
    Ačkoli tedy není explicitně uvedena netiketa, je tím míněna.

    Rámcový vzdělávací program je náhrada osnov, která platí v souvislosti s novým školským zákonem. Takže každý žák ZŠ by nějakou formou o netiketu měl zavadit.
    ON
  • 31. 3. 2005 12:36

    J (neregistrovaný)
    Problem neni v osnovach, ale ve vyucujicich. Bohuzel stale jeste naprosto bezne "vypocetku" uci duchodkyne, ktera maximalne tak tusi kde ze se ta bedynka zapina a vyuka probiha asi tak, ze predcita kapitoly z nejake (velmi hloupe) knihy.

    Kdyby se melo hodnotit ciste to co se zaci nauci ve skole, tak se vsadim ze po roce vyuky nebude 90% z nich schopno poslat mail. O tom ze by se meli nejak rozumne vyjadrovat a dodrzovat nejaka pravidla pak nemaji ani potuchy.

    Vyjimky pak potvrzuji pravidlo. Dnes nastesti znacna cast ma doma vlastni/rodiny pocitac a velmi casto o jeho pouzivani vedi podstatne vic nez vyucujici.
  • 31. 3. 2005 12:48

    Tomas Crhonek (neregistrovaný)
    No nevim, ja mel z informatiky na ZS velmi kvalitniho ucitele, ucil nas Pascal, neco o souborovem systemu (myslim ze dokonce zabrousil do veci jako je FAT-tabulka a korenovy adresar -- pokud si dobre vzpominam, tak v te dobe jsem s oblibou (pomoci Norton Utilites) vytvarel na disketach svych spoluzaku nekonecne vnorene adresare -- tj adresar ukazoval na korenovy adresar, nebo do jineho adr. takze ve stromove strukture vznikali kruznice, boze to byly casy :))), hardware atp na dost solidni urovni. Je teda fakt, ze pozornost mu venovali asi tak tri kluci ze tridy, tech dalsich 27 lidi z toho asi moc nemelo (ti tam hrali solitaire ve Win 3.11 nebo v cem).
  • 31. 3. 2005 16:21

    J (neregistrovaný)
    NJ, ale na ZS by se IMO zadnej Pascal/C/cokoli ucit nemelo, na to muze byt zrizen krouzek pro zajemce. Ucelem vyuky by melo byt objasneni (velmi strucne) fungovani pocitace (HW) + hlavne naucit se jej rozumne ovladat na uzivatelske urovni. Samozrejme vcetne vykladu ruznych bezpecnostnihc rizik a moznostech jak se jim branit.

    Takze zak by mel vedet co je to vir a antivir, jak lze poslat mail (a ze lze snadno podvrhnout FROM a dalsi informace), jak pouzit nektery z IM, jak napsat, naformatovat a vytisknout text (jenoduchy dipis staci). K cemu jsou tabulky a jak to pouzit, dozvedet se, ze existuji databaze a k cemu jsou ....

    A hlavne, ze NICEMU na netu nemuze na 100% verit, ze kazdou informaci je treba overit z vice zdroju, a ze casto nelze verit ani vecem od "kamarada" ;).
  • 31. 3. 2005 16:12

    (Dan Lukes) dan&obluda.cz (neregistrovaný)
    No, "povinna netiketa" je sice zajimavy napad, ale myslim, ze si staci uvedomit, ze to neni zadna specialni separatni vedecka disciplina. V zasade jde pouze o "obycenou" slusnost v mezilidskem jednani. Cela "netetiketa" by se dala shrnout do uplne jedine vety - "Nez neco udelate zamyslete se, jake ucinky to muze mit na jine lidi, a zda skutecne hodlate takove ucinky zpusobit". Troufam si tvrdit, ze vetsina uzivatelu je schopna byt slusna a ohleduplna jak v "zivem" mezilidskem styku tak pri komunikaci elektronicke - proste proto, ze je doma naucili zasadam chovani k jinym lidem. Ten "zbytek", ktery je pripadne treba do nekoho "nalejt" jsou celkem trivialni informace o tom, jak ta, ktera sluzba funguje (tim nemyslim nejake technicke detaily, tim mam na mysli spis interakce te-ktere sluzby s konkretnimi lidmi).

    Na zakladnich skolach primo samostatne nevyucuje "slusne chovani k lidem". Je velka otazka, zda ma tedy rozumny smysl samostatne vyucovat (nadstavbovy) predmet "slusne chovani k lidem v elektronickem styku".

    Netetiketa neni nic co by jen trochu rozumny a ohleduplny clovek nedokazal vymyslet sam. Spousta lidi by mozna byla velmi prekvapena, ze "slusnost v situacich, kdy s jinymi lidmi jedname elektronickou formou" ma svuj vlastni specialni nazev. Tvrdim, ze vetsina lidi nema s "net-etiketou" zadne zvlastni problemy - ackoliv pojem sam naprosto nikdy neslysela. Bohuzel, tak, jako v beznem svete obcas narazite na hulvata, tak pravdepodobne neodstranitelne budete narazet na bezohledne jedince i ve styku elektronickem. Presto jsem presvedcen, ze je takovych mensina. Jen jsou proste vic videt ...

    Naucte sve deti docela obycejne slusnosti a ohleduplnosti k druhym. Uvidite, ze nebudou mit velky problem ani s Internetem, ani s jinymi novymi technologiemi, ktere dnes jeste neexistuji, ale ktere se, mozna, behem jejich zivota objevi. Obavam se ale, ze to je ukol, ktery musi nest predevsim rodina. Skola deti takove veci v zasade naucit nemuze ...

  • 31. 3. 2005 16:23

    Flasi (neregistrovaný)
    Obecne mate velkou pravdu. Ale vzdycky je treba doladit detaily. Vetsina obycejnych BFU netusi, ze neni spravne psat velkymi pismeny. Oni by ve verbalni diskuzi nezacali zcistajasna kricet, ale napsat prispevek se zapnutym caps-lockem je pro ne bezne a nevi, ze delaji neco spatne. Kdyz jim to vysvetlite, tak i uznaji, ze se text velkymi pismeny spatne cte, ale sami na to neprijdou.
    Me by prislo samozrejmne, ze se to lide dozvi v zakladnim kurzu ovladani pocitace, ale obvykle to tak neni. Tam na to neni cas, tam se musi probrat makra ve Wordu.
    Situace je casto takova, ze nekdo dokaze ovladat pocitac velmi dobre, ale netusi, ze nema poslat do diskuze prispevek s nadpisem: PROSIM POMOC, VELKY PROBLEM!!!!!!!!!!!!!!
  • 31. 3. 2005 21:26

    (P) (neregistrovaný)
    Je vtipne, ze se v diskusi o netikete objevuji prispevky velikosti romanu... Strucnost a vecnost je jednim ze zakladu netikety.
    Tak ji dodrzujte!
  • 2. 4. 2005 1:35

    (Dan Lukes) dan&obluda.cz (neregistrovaný)
    A take to, ze v diskusi se venujeme argumentum, nikoli pravopisu, forme a osobe autora. Neniliz pravda, mily anonyme ? ;-)
  • 1. 4. 2005 2:01

    Bochi (neregistrovaný)
    Ano, určitě máte svůj velký kus pravdy. Jenže důvodem, proč se netiketa tak často zdůrazňuje nebo vyčleňuje mimo běžnou etiketu mezilidského styku je, že lidé mívají na relativně anonymním prostředí internetu tendenci (větší či menší) k utváření "nové identity". Něco, co v životě v přímém kontaktu prakticky není možné.
    Takže internet přináší v tomto směru novou kvalitu a je třeba podle toho zavést i určitá pravidla. Můžete říci, že jsou to pořád jen obyčejná pravidla slušného chování, ovšem i tak není na škodu je zdůraznit (zvláště s ohledem na příslušné technické aspekty, jako např. výše zmíněný problém velkých písmen). V normálním, "nekybernetickém" životě nemusíte tak moc lidem zdůrazňovat, že se nemají vydávat za někoho jiného nebo jednat anoymně, protože to v naposté většině případů není technicky možné. Což má za následek to, že problémy, které nemusíte normálně příliš řešit, ve světe kybernetickém vubují do nečekaných rozměrů. A právě proto je třeba netiketa a osvěta o ní.
  • 2. 4. 2005 1:33

    (Dan Lukes) dan&obluda.cz (neregistrovaný)
    Ano, ale presto se nedomnivam, ze rozumneho lze dosahnout "vyucovanim etikety" jako samostatneho predmetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).