"Podle interního průzkumu, který si Respekt loni udělal mezi svými čtenáři, se nejvíce z nich dozvědělo o výrazných zpravodajských událostech, jako byla smrt libyjského diktátora Kaddáfího nebo zřícení ruského letadla s českými hokejisty, ze zpravodajských webů. Na druhém místě byly sociální sítě a na třetím Word of Mouth, tedy od jiného člověka. Tradiční média – tisk, rozhlas a televize – skončila hluboko v poli poražených."
Ale to je snad logické? Většina lidi netráví čas u TV, ale přes týden jsou v práci - u kancelarských profesi jsou zpravodajske weby dostupné na jedno kliknutí, nemluvě o tom, že obsahují jen zprávy. Vetsina TV vysila zprávy jen parkrat za den, obvykle ne ve chvili, kdy to potrebujete :-)
Propánajána, tahle zprávičḱa mě ale pobouřila! Já jsem úplně opačného názoru a irituje mě když například pořady České televize obsahují informaci o tom, co jim Franta Novák napsal na facebookový profil. To se pak ptám, jestli to čtou proto, aby se lidem vlichotili (jak moc je názor lidu zajímá) nebo proto, aby zaplácli čas. A myslím si, že módní rétorika o sociální interaktivitě bohužel novináře odvádí od toho nejdůležitějšího - dobré profesionální žurnalistiky. A její nedostatek i v tištěných médiích bere lidem důvod si je kupovat. Lidové noviny jsou dobrým vzorem - alespoň pro mě je jejich informační přínos blízký tomu, když prolítnu na Seznamu titulky z novinek.cz. Za hospodářské noviny si dost lidí zaplatí, protože tam se něco dozví.
Ten titulek je lehce zevšeobecňující. Spíše by to mělo být „Média by měla se čtenáři diskutovat...“. Převážnou část komunikace na sociálních sítích by však samozřejmě neměli řešit přímo novináři. Nicméně stojím si za tím, že jistá míra novinářské aktivity na sociálních sítích může jejich práci jen prospět a inspirovat je.
Důkazem budiž právě Respekt, který navzdory krizi tištěných médií sílí. Snažíme se dělat pomyslný most mezi našimi redaktory a komunitou na sociálních sítích. Rozhodně to ale nesmí být na úkor kvality - proto je právě ani příliš nezatěžujeme reportováním výsledků z našich měření (viz poslední odstavec). Klíčový je pro nás nadále zejména kvalitní obsah.