Na první pohled to vypadá jako skvělá nabídka: dejte nám své články a my je budeme uživatelům zobrazovat lépe, rychleji a bez nutnosti odcházet na stránku mimo sociální síť. Nebudete se muset o nic starat a my se s vámi podělíme o výnosy z reklamy, láká Facebook vydavatele.
S několika velkými tituly se po několika měsících vyjednávání blíží k dohodě, píše New York Times. Pokud to klapne, stane se už za pár měsíců prvním pokusným králíkem právě The New York Times a dále BuzzFeed či National Geographic. Ve hře jsou prý ale i další vydavatelé.
Hostování obsahu na Facebooku má především výrazně zkrátit dobu, než se články uživatelům načtou. Zatímco dnes se sdílený odkaz na článek otevírá obvykle ve webovém prohlížeči, což trvá nejméně několik vteřin, otevírání přímo na Facebooku by tuto dobu mělo výrazně zkrátit – a to hlavně na mobilních zařízeních.
Uživatelé jsou dnes extrémně netrpěliví, takže zkrácení doby načítání článku i o zlomky vteřiny může vydavateli přinést velkou konkurenční výhodu, láká Facebook s tím, že dokáže stránky dobře optimalizovat.
All your reklama are belong to us
Případná dohoda médií o hostování jejich článků na Facebooku ale obsahuje také několik velkých háčků. Vydavatel by se tak vlastně vzdal kontroly nad svým obsahem.
A také pravděpodobně nad velkým zdrojem příjmů – prodejem reklam. Ačkoli dohody nejsou zatím uzavřeny, jednou z diskutovaných variant je podle New York Times to, že by u textů byla výhradně inzerce Facebooku, případně jen omezené množství bannerů vydavatele (například jen jeden).
A s tím souvisí další problém: vydavatelé by přesunem obsahu na Facebook přišli také o data, která dnes na svých webech získávají o čtenářích a která pak mohou využívat například k programatickému prodeji reklamního prostoru a přesnému cílení inzerce. Místo nich by tato data získal Facebook. Je otázkou, zda by se o ně s vydavateli chtěl dělit.
Na prahu revoluce?
Je to velká věc. A pokud se Facebooku podaří přesvědčit alespoň několik velkých hráčů, může to ovlivnit celou branži. Rychlejší načítání článků zapojených médií může ostatní vydavatele připravit o návštěvnost, což ve výsledku bude znamenat větší tlak na to, aby se s Facebookem také dohodli.
Facebook také může upravit své algoritmy tak, aby se hostované články uživatelům v Newsfeedu zobrazovaly častěji – obdobně jako čas od času podle libosti mění prioritu různých typů obsahu.
Precedenty tady jsou: nedávná změna například zvýhodnila videa vkládaná přímo na Facebook oproti těm, které uživatelé sdílejí třeba z YouTube. Má to i další dopad: kvůli prioritizaci videa už vydavatelé podle NYT zaznamenali poklesy v návštěvnosti svých článků z Facebooku.
Shrnuto a podtrženo: zatímco pro Facebook znamená hostování obsahu samá pozitiva, pro vydavatele může jít o nebezpečnou past s velmi lákavou návnadou. Někteří také na návrh reagují s velkou nedůvěrou – NYT zmiňuje například britský Guardian. Facebook prý oslovil také například Huffington Post nebo Quartz, ale zástupci médií se k vyjednávání odmítli vyjádřit.
Je ovšem také možné, že jsme svědky začátku jedné z největších revolucí v médiích. Revoluce, v jejímž průběhu se převrátí stávající mediální model, podle kterého vydavatel zcela ovládá svůj obsah. Možná v budoucnu bude normální, že na jeho vlastnictví tolik nelpí, více jej „rozdává“ a inkasuje peníze od partnerů, kteří jej umí dobře distribuovat. Z dnešního pohledu to ovšem vypadá jako noční můra a jasná cesta do pekel.