A nebylo by lepsi kdyby driv nez to zacnou zbytecne davat do tranvaji daji moznost koupit kartou listek klasicky v automate? A vsude ne jenom na par mistech? Uz vidim jak bude najednou vic lidi chtit koupit listek v tranvaji a pulka to nestihne driv nez prijde revizor a druha pulka spadne na prdel protoze se nebude kde drzet a stat ve fronte ...
Ne, není. Když přijede cizinec, turista, tak si takhle elegantně koupí jízdenku podle potřeby, denní, 90 minutovou, 30 minutovou .. a zaplatí ihned svou platební kartou.
Ten si žádnou bezkontaktní kartu nikde vyřizovat nechce. A proč taky. Když tu bude třeba jen den nebo dva.
To samé lidi, kteří jezdí MHD spíše sporadicky, párkrát za rok. Ti mohou použít SMS jízdenku, ale ne pro každého je to to pravé ořechové a platba kartou může být lepší.
Pri vydani karty se bud plati nejaka smesna castka (papirova) nebo je tam vratny kredit (plastova). Samozrejme je snaha, aby cestujici ty karty moc nezahazovali a stale nebrali nove, proto jsou na ni bonusy za opakovane dobijeni. V Tokiu dokonce tvrdi, ze vydana karta bude platna po nasledujicich 10 let :-)
Jiste, nikoho nezajima jestli jede Franta nebo Pepa. Dokonce se plati za ujetou vzdalenost a ne cas ktery travite cekanim na prestup. Tohle je dovedeno k dokonalosti v prazskem metru, kde az polovina casove 30 minutove jizdenky padne po oznaceni jen na cekani az prijede metro. Pritom oficialni jizdni rad DPP vam ji primo pro takovou cestu doporuci. Jen nepocita s tim, ze si ji musite oznacit uz 15 minut predem.
A to těch 500¥ zálohy za kartu člověk lehce získá zpět, není třeba na ten návrat do 10 let spoléhat.
Zrovna v Tokiu jsem asi nejvíc vzpomínal na tvrzení místních odborníků, že turnikety v metru být nemůžou, protože by nestíhaly odbavovat to množství cestujících. To jsem si říkal, jsa unášen davem skrz turniket:-)
Vsak tady to vedi nejlepe, ze to prece nejde :-) Obdivuhodna je i rychlost a spolehlivost s jakou dojde k nacteni karty, typicky pod jednu vterinu. Dale vypocet jizdneho, ktery spocita idealni trasu mezi vstupni a vystupni stanici, pritom linek metra je pomalu cela abeceda. Tady by tym odborniku dumal nad tim jak zpoplatnit, kdyz nekdo z te vypoctene trasy nahodou uhne a projede se "zdarma" o dve stanice vice. To by prece neslo, ze.
Tahle zeme uz zadnou nadeji na rust nema.
Já tedy v civilizovaném světě obvykle příjdu k automatu, namačkám kam chci jet, vhodím minci a vypadne na mě papírová jízdenka. Tu cvaknu ve strojku v autobusu. Případně neřeším automat, nastoupím a u řidiče si (bez příplatku) koupím jízdenku. Mám možnost si papírovou jízdenku koupit i v trafice.
Většina z takových "přežitků" byla třeba v Plzni zrušena a když jsem chtěl jako turista jet MHD, dalo mi dost práce zjistit, jak a kde vlastně zaplatit. Papírové jízdenky není kde koupit, automaty zrušeny, SMS jízdenka jen z českého telefonu. Jízdenka u řidiče za slušný příplatek.
Doufám, že až v Plzni zavedou možnost zaplatit bezkontaktní kartou, půjde platit i kartou, která není od české banky.
Vy si vazne myslite, ze cizinec pouziva nejakou bezkontatni platebni kartu? A ze mu dokonce jeho banka umozni s ni platit na sibiri? Jeste ktomu v nejake divne mene?
A dokonce si myslite, ze cizinec bude zkoumat nejaky jizdni rad, a plan spoju aby nakonec zjistil, ze skoncil nekde v polich na druhe srane statu?
Např. v Londýně ve všech autobusech stačí "pípnout" klasickou bezkontaktní platební kartou. Počítám, že validace se nedělá online, protože to opravdu netrvá a nezdržuje. Je možné, že pokud následná validace neprojde, tak příští jízdu busem to už kartu nevezme. Není asi problém, aby si všechny terminály 1x denně vyměnily informace o nezvalidovaných kartách.
Validace se nedela, protoze to takto nefunguje. Pokud neni karta vylozene zablokovana, tak platba projde vzdy. Zcela bez ohledu na zustatek na ucte. To si pak s drzitelem resi banka, ale prodejce penize dostane.
I proto je silenstvi neco takoveho pouzivat. Minimalne v CR. V civilizovanejsi cizine, kde banka za penize odpovida a pripadny fraud bez reci vraci bych se toho tak nebal, ale v CR, kde se banky se svymi klienty bezne soudi (a jejich klientum to ze me nepochopitelneho duvodu prijde normalni) ...
milionkrát sem jen na černo právě kvůli tomu že sem měl po kapsách nejmenší peníze v bankovkách, smůla kraksna automat co žere z těží i kovové, papírové nebere (nechápu). Mobil mám služební a pochopitelně mě zaměstnavatel zablokoval premium sms, mobilem si taky nekoupím. Co mám v takovém případě dělat? Trafika s jízdenkama je nejblíže 3 zastávky a jelikož jedu ty tři zastávky tak to neřeším a když nemám drobné (dost často) tak si prostě tu jízdenku na tu cestu do hospody nekoupím, pak už ano, když sou drobné :-)
Když bude možnost platit kartou, klidně si pípnu...
Bezkontaktní v tomto případě znamená placení kartou Opuscard. Na magistrátu zažádáte o kartu, vyplníte formulář a přiložíte fotografii. Když kartu dostanete, jdete k přepážce MHD a na kartu složíte peníze. Kartu následně používáte k bezkontaktnímu placení (detaily později).
Terminál se obsluhuje následujícím způsobem:
1 vyberete typ jízdného (dospělý / dítě)
2 zvolíte tarifní zónu
3 přiložíte kartu a po 3 - 4 vteřinách je zaplaceno
Cestující překračující hranici tarifní zóny výše uvedeným způsobem zaplatí a při každém přestupu přikládají kartu k terminálu a tzv."začipují".
Terminály se nachází ve vozidlech MHD. V autobusech Irisbus Citelis 10,5M se zařízení obvykle vyskytuje v počtu tří kusů - u každých dveří. V kloubových autobusech Karosa Kloubový B941 je to horší. Terminály nejsou u každých dveří. Cestující, který nastoupí do nevhodných dveří se skrze stísněné prostory cpe k terminálu.
V praxi to vypadá tak, že po vystoupení cestující se začne nastupovat (někdy je to obráceně). Lidé se postupně zastavují u terminálu a obsluhují jej. Optimistická doba jednoho obsloužení je 10 - 15 vteřin. Jeden člověk u u terminálu zablokuje vstup do vozidla a ostatní čekají, nebo se cpou dále do vozu. U terminálu se dá strávit i minuta.
Specialitou jsou tramvaje, rep. soupravy s více vozy. Řidič zasahuje do chodu terminálů změnou tarifní zóny. Když na změnu zóny zapomene a jste v prvním voze, snadno jej upozorníte. Když nejste v prvním voze, můžete si připlatit za přejezd zóny, použít papírovou jízdenku, nebo jet bez dokladu.
PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY
Když terminály nefungují, cestující není zbaven povinnosti mít platný doklad (např. papírovou jízdenku). Když používáte kartu a terminály, stejně vozíte v záloze jízdenku. Super, ne?
Netěšte se na něco, o čem nemáte představu, jak to bude implementováno.
V článku je uvedeno, že firma Mikroelektronika provozuje řešení ve vyjmenovaných městech. Jak jste podotkl, provozována jsou různá zařízení. Z článku nelze poznat, o kterých terminálech je řeč.
MHD jezdím denně a žádný jiný bezkontaktní terminál jsem neviděl (třeba jezdí výhradně po jedné lince).
> Z článku nelze poznat, o kterých terminálech je řeč.
Celý článek je o bezkontaktních platebních kartách, nikoli bezkontaktních městských kartách.
> MHD jezdím denně a žádný jiný bezkontaktní terminál jsem neviděl (třeba jezdí výhradně po jedné lince).
Jak jsem psal, terminál pro bezkontatkní platební karty je pouze v tramvaji EVO2, vizte tiskovou zprávu DPMLJ. Tato tramvaj nejezdí na jedné lince, ale na dvou linkách 2 a 3, které se pravidelně střídají :)
> PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY
> Když terminály nefungují, cestující není zbaven povinnosti mít platný
> doklad (např. papírovou jízdenku). Když používáte kartu a terminály,
> stejně vozíte v záloze jízdenku. Super, ne?
Přesně, čekám na tramvaj, když se zadaří, vidím na předchozí zastávce správný model s platbou kartou. Když tramvaj nevidím, stejně si musím pořídit jinou jízdenku, protože bez ní nesmím nastoupit. Očekávaná platba kartou až v tramvaji jako výmluva u revizora neprojde, stejně jako dneska neprojde ještě nedoručená SMS jízdenka.
Jiné to bude, až taková platba bude 100% všude a v případě nefunkčnosti terminálu prodá jízdenku řidič bez přirážky, ale to už zní jako z kategorie sci-fi.
Vzhledem k tomu ze mestska doprava je stejne dotovana by stacilo zrusit cele financni oddeleni zabivajici se planovanim,vyrobou,distribuci,vymahanim jizdneho taktez veskeraou udrzbu automatu, oznacovacich strojku atd. o usetrene miliardy za openkrad systemy pridat k dotaci dopravy a jizdne nevybirat VUBEC! zatraktivnila by se praha pro cizince priteklo by vic prasuli do rozpctu z turistickeho ruch ubyla by automobilova doprava pac by se razem sposte lidi vyplatilo sem tam ject MHD. A kdyz by se zefektivnil prodej reklamy tak aby ji naprimo inzerentum prodaval dopravni opodnika ne zpratelene SOUKROME firmy jeste by ty dotace mohlo mesto snizovat....
Co je to vůbec za nesmysl? K čemu potřebuji papírovou jízdenku? Jízdenku jsem zaplatil a při kontrole jde snad jen o to prokázat, že jsem to udělal. Pokud má dopravní prostředek připojení pro platbu ve voze, může snadno někde v databázi dopravního podniku uložit, která čísla karet si koupila jízdenku, kdy a s jakou platností. Nač čekat na papírek? Při kontrole dokladů by si revizor stáhl seznam jízdenek pro dané vozidlo a jedním mávnutím nad kontrolním zařízením by ověřil, že mi ještě stále platí lístek.
Není k tomu potřeba žádná podpora v kartě, jenom potřebuji použít id karty/uživatele, které nejde snadno měnit. Mám za to, že všechny platební karty tohle splňují. Kontrola zákazníka by se prodloužila asi o 2s. Ale nákup jízdenky by se o tisk jízdenky zrychlil. ČD mají třeba podobné krabičky pro každého průvodčího. DP by to snad zvládly taky, ne? A neříkejte mi, že každé vozidlo za několik milionů nemá na připojení do centrály dopravního podniku. Beztak už všechna vozidla připojení mají.
Pokud už bych měl speciální kartu pro dopravní podnik, určitě bych na ní uvítal možnost předdefinovat věk či slevu a nezdržovat se opakovaným zadáváním vždy stejných údajů. Doplňková možnost by byla koupit si vyjímečně jinou jízdenku pro návštěvu z jiného města.
Proč je to vůbec tak drahé? Vždyť na tom zas tak speciálního nic není. Navíc skoro všechny podniky potřebují téměř stejnou věc.
To by chtělo vyzkoušet jak je to přesné. Jistota se dá zvýšit tím, že se ta vzdálenost bude držet i když se tramvaj rozjede. Pak je taky otázka jestli to nebude brát i lidi, co jedou v autě za tramvají. Nebo by se to využívalo jen k notifikaci uživatele ve chvíli, kdy před něj přijela tramvaj a jedním tapnutím na tu notifikaci se jízdenka koupí. To by ale samozřejmě vyžadovalo, aby dopravní podniky alespoň pro tento způsob platby zrušili ten tříminutový interval do platnosti jízdenky.