A nebylo by lepsi kdyby driv nez to zacnou zbytecne davat do tranvaji daji moznost koupit kartou listek klasicky v automate? A vsude ne jenom na par mistech? Uz vidim jak bude najednou vic lidi chtit koupit listek v tranvaji a pulka to nestihne driv nez prijde revizor a druha pulka spadne na prdel protoze se nebude kde drzet a stat ve fronte ...
Ne, není. Když přijede cizinec, turista, tak si takhle elegantně koupí jízdenku podle potřeby, denní, 90 minutovou, 30 minutovou .. a zaplatí ihned svou platební kartou.
Ten si žádnou bezkontaktní kartu nikde vyřizovat nechce. A proč taky. Když tu bude třeba jen den nebo dva.
To samé lidi, kteří jezdí MHD spíše sporadicky, párkrát za rok. Ti mohou použít SMS jízdenku, ale ne pro každého je to to pravé ořechové a platba kartou může být lepší.
Pri vydani karty se bud plati nejaka smesna castka (papirova) nebo je tam vratny kredit (plastova). Samozrejme je snaha, aby cestujici ty karty moc nezahazovali a stale nebrali nove, proto jsou na ni bonusy za opakovane dobijeni. V Tokiu dokonce tvrdi, ze vydana karta bude platna po nasledujicich 10 let :-)
Jiste, nikoho nezajima jestli jede Franta nebo Pepa. Dokonce se plati za ujetou vzdalenost a ne cas ktery travite cekanim na prestup. Tohle je dovedeno k dokonalosti v prazskem metru, kde az polovina casove 30 minutove jizdenky padne po oznaceni jen na cekani az prijede metro. Pritom oficialni jizdni rad DPP vam ji primo pro takovou cestu doporuci. Jen nepocita s tim, ze si ji musite oznacit uz 15 minut predem.
A to těch 500¥ zálohy za kartu člověk lehce získá zpět, není třeba na ten návrat do 10 let spoléhat.
Zrovna v Tokiu jsem asi nejvíc vzpomínal na tvrzení místních odborníků, že turnikety v metru být nemůžou, protože by nestíhaly odbavovat to množství cestujících. To jsem si říkal, jsa unášen davem skrz turniket:-)
Vsak tady to vedi nejlepe, ze to prece nejde :-) Obdivuhodna je i rychlost a spolehlivost s jakou dojde k nacteni karty, typicky pod jednu vterinu. Dale vypocet jizdneho, ktery spocita idealni trasu mezi vstupni a vystupni stanici, pritom linek metra je pomalu cela abeceda. Tady by tym odborniku dumal nad tim jak zpoplatnit, kdyz nekdo z te vypoctene trasy nahodou uhne a projede se "zdarma" o dve stanice vice. To by prece neslo, ze.
Tahle zeme uz zadnou nadeji na rust nema.
Já tedy v civilizovaném světě obvykle příjdu k automatu, namačkám kam chci jet, vhodím minci a vypadne na mě papírová jízdenka. Tu cvaknu ve strojku v autobusu. Případně neřeším automat, nastoupím a u řidiče si (bez příplatku) koupím jízdenku. Mám možnost si papírovou jízdenku koupit i v trafice.
Většina z takových "přežitků" byla třeba v Plzni zrušena a když jsem chtěl jako turista jet MHD, dalo mi dost práce zjistit, jak a kde vlastně zaplatit. Papírové jízdenky není kde koupit, automaty zrušeny, SMS jízdenka jen z českého telefonu. Jízdenka u řidiče za slušný příplatek.
Doufám, že až v Plzni zavedou možnost zaplatit bezkontaktní kartou, půjde platit i kartou, která není od české banky.
Vy si vazne myslite, ze cizinec pouziva nejakou bezkontatni platebni kartu? A ze mu dokonce jeho banka umozni s ni platit na sibiri? Jeste ktomu v nejake divne mene?
A dokonce si myslite, ze cizinec bude zkoumat nejaky jizdni rad, a plan spoju aby nakonec zjistil, ze skoncil nekde v polich na druhe srane statu?
Např. v Londýně ve všech autobusech stačí "pípnout" klasickou bezkontaktní platební kartou. Počítám, že validace se nedělá online, protože to opravdu netrvá a nezdržuje. Je možné, že pokud následná validace neprojde, tak příští jízdu busem to už kartu nevezme. Není asi problém, aby si všechny terminály 1x denně vyměnily informace o nezvalidovaných kartách.
Validace se nedela, protoze to takto nefunguje. Pokud neni karta vylozene zablokovana, tak platba projde vzdy. Zcela bez ohledu na zustatek na ucte. To si pak s drzitelem resi banka, ale prodejce penize dostane.
I proto je silenstvi neco takoveho pouzivat. Minimalne v CR. V civilizovanejsi cizine, kde banka za penize odpovida a pripadny fraud bez reci vraci bych se toho tak nebal, ale v CR, kde se banky se svymi klienty bezne soudi (a jejich klientum to ze me nepochopitelneho duvodu prijde normalni) ...