> Z článku nelze poznat, o kterých terminálech je řeč.
Celý článek je o bezkontaktních platebních kartách, nikoli bezkontaktních městských kartách.
> MHD jezdím denně a žádný jiný bezkontaktní terminál jsem neviděl (třeba jezdí výhradně po jedné lince).
Jak jsem psal, terminál pro bezkontatkní platební karty je pouze v tramvaji EVO2, vizte tiskovou zprávu DPMLJ. Tato tramvaj nejezdí na jedné lince, ale na dvou linkách 2 a 3, které se pravidelně střídají :)
> PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY
> Když terminály nefungují, cestující není zbaven povinnosti mít platný
> doklad (např. papírovou jízdenku). Když používáte kartu a terminály,
> stejně vozíte v záloze jízdenku. Super, ne?
Přesně, čekám na tramvaj, když se zadaří, vidím na předchozí zastávce správný model s platbou kartou. Když tramvaj nevidím, stejně si musím pořídit jinou jízdenku, protože bez ní nesmím nastoupit. Očekávaná platba kartou až v tramvaji jako výmluva u revizora neprojde, stejně jako dneska neprojde ještě nedoručená SMS jízdenka.
Jiné to bude, až taková platba bude 100% všude a v případě nefunkčnosti terminálu prodá jízdenku řidič bez přirážky, ale to už zní jako z kategorie sci-fi.
V článku je uvedeno, že firma Mikroelektronika provozuje řešení ve vyjmenovaných městech. Jak jste podotkl, provozována jsou různá zařízení. Z článku nelze poznat, o kterých terminálech je řeč.
MHD jezdím denně a žádný jiný bezkontaktní terminál jsem neviděl (třeba jezdí výhradně po jedné lince).
Bezkontaktní v tomto případě znamená placení kartou Opuscard. Na magistrátu zažádáte o kartu, vyplníte formulář a přiložíte fotografii. Když kartu dostanete, jdete k přepážce MHD a na kartu složíte peníze. Kartu následně používáte k bezkontaktnímu placení (detaily později).
Terminál se obsluhuje následujícím způsobem:
1 vyberete typ jízdného (dospělý / dítě)
2 zvolíte tarifní zónu
3 přiložíte kartu a po 3 - 4 vteřinách je zaplaceno
Cestující překračující hranici tarifní zóny výše uvedeným způsobem zaplatí a při každém přestupu přikládají kartu k terminálu a tzv."začipují".
Terminály se nachází ve vozidlech MHD. V autobusech Irisbus Citelis 10,5M se zařízení obvykle vyskytuje v počtu tří kusů - u každých dveří. V kloubových autobusech Karosa Kloubový B941 je to horší. Terminály nejsou u každých dveří. Cestující, který nastoupí do nevhodných dveří se skrze stísněné prostory cpe k terminálu.
V praxi to vypadá tak, že po vystoupení cestující se začne nastupovat (někdy je to obráceně). Lidé se postupně zastavují u terminálu a obsluhují jej. Optimistická doba jednoho obsloužení je 10 - 15 vteřin. Jeden člověk u u terminálu zablokuje vstup do vozidla a ostatní čekají, nebo se cpou dále do vozu. U terminálu se dá strávit i minuta.
Specialitou jsou tramvaje, rep. soupravy s více vozy. Řidič zasahuje do chodu terminálů změnou tarifní zóny. Když na změnu zóny zapomene a jste v prvním voze, snadno jej upozorníte. Když nejste v prvním voze, můžete si připlatit za přejezd zóny, použít papírovou jízdenku, nebo jet bez dokladu.
PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY
Když terminály nefungují, cestující není zbaven povinnosti mít platný doklad (např. papírovou jízdenku). Když používáte kartu a terminály, stejně vozíte v záloze jízdenku. Super, ne?
Netěšte se na něco, o čem nemáte představu, jak to bude implementováno.