Bylo by možné pohlídat safezone i z opačného pohledu, tj. aby se v ní nezobrazovaly nežádoucí prvky těm, kterým se zobrazuje celý obraz (tedy i se safezone)? V některém pohledu do studia Událostí je nahoře vidět pás (barevného, podle pořadu) osvětlení, který docela ruší (navíc není kolmo na kameru, takže na obrazovce je šikmo, vlevo tenký, vpravo už docela vysoký). Je možné, že na obrazovkách s ořezem se celý ten pás ořízne a neruší. V některém pořadu, kdy byla zřejmě trochu jinak nastavena kamera, ten pás údajně vidět nebyl, takže jeho viditelnost asi nebude grafický záměr.
Pane Krameš,
dokonale jste to vysvětlil, děkuji. Do kdy ale tento stav bude trvat? Soudím podle Vašeho vysvětlení až do doby, kdy se začně vše vysílat jen ve formátu s plným HD digitálním rozlišením. Proč ale všichni výrobci neumožňují(zatím pouze někteří)v menu nastavit plné zobrazení bez ořezů. To je však asi otázka na tyto výrobce.
Technicky vzato jde o jednu vec, kterou jsme si nedovolili ignorovat:
Analogovy obraz ma definovany zatemnovaci radkovy impuls o urcite delce - z toho u anologoveho zaznamu vychazi cca 702-705 bodu na radek cisteho obrazu.
Digitalni zatemnovaci impuls je vsak kratsi a z toho vychazi plny obraz jako 720 bodu na radek (proto obcas ty tmave pruhy po sranach u TV ktere nemaji orez SD obrazu pri sledovani zaznamu z analogovych kamer ci zaznamu na Betacam SP - viz sport CT4).
Kvuli tomu SD TV orezavaji obraz a je to vlastne korektni chovani neb u SD nutno pocitat s puvodni normou. Pri tvorbe grafiky v digitalni podobe, je ale nutno s timto orezem pocitat a nechavat rezervu na vsech stranach.
K PDF pana Poláka z 2.1.2010 (http://i.iinfo.cz/urs-att/hodinky-126246635866927.pdf) - Nahore a dole vidite na TV 4:3 skutecne jakoby nesmyslne mnoho mista, coz je dano tim, ze obraz 16:9 vidite na TV 4:3, takze po horizontalnim "smrsknuti" obrazu jsou videt i radky, ktere by byla standardne skryty.
A druhe vysvetleni jsem podal vyse - u SD obrazu je skutecne pocitano s orezem, ktery vsak nektere digitalni zobrazovace neprovadi - pak se divaci mylne domnivaji, ze nesmyslne umistujeme textove informace v infoliště vysoko, kdyz je tam jeste misto nize, ale ono tam misto neni, to je bohužel klam.
Cele toto martyrium pak mizi v HD, kde se pocita ze zobrazenim plneho obrazu bez orezu.
Doufam, ze jsem snad prispel k vysvetleni nekterych stale propiranych omylu.
Děkuji za doplňující odpověď. Máte pravdu, že i dnes je někdy vidět malý černý pruh vlevo, vpravo, nebo na obou stranách obrazu. Objevují se zásadně při přepisu záznamů z kamer 4:3 do 19:9. U nativního HD rozlišení jsem se s tím nesetkal. Myslím, že diskuse o tomto problému je tímto asi vyčerpána a doufám, že už brzy zmizí u nás televizory s roentgenovými paprsky a pak se nebude muset brát ohled na jejich reprodukci obrazu.
Na mne grafické změny působí tak trochu jako kočkopes,velké halóó a co tedy prošlo proměnou?
Obraz celý je čím dál více zaplevelen všelijakým "cedulkováním".Začalo to pořadem Otázky Václava Moravce,kdy si Nova po jednom díle nasnímala pro TN obraz z nějaké plasmy.Hned od příštího týdne byla pro jistotu ze strany ČT "cedulka" v pravém spodním rohu.
Ona info lišta je zbytečně vysoká,rušivá.Všechny širokoúhlé televizory umožňují vertikální korekci obrazu,právě kvůli titulkům,bude-li divák cítit potřebu přečíst celý text,jednoduše si obraz "odskáče" nahoru
Obecně by grafika neměla působit rušivě a zásadně zasahovat do obrazu.Vezmu-li v potaz kolik "cedulek" se nyní může objevit v případě přímého přenosu,tak jsem v poměru zabraného a volného obrazu tak 35:65 procentům.
Obecně mám pocit,že se ČT v grafice pořád hledá,porovnám-li s grafikou ORF,nebo ZDF a ARD,které považuji za etalon,přijde mě u ČT něco špatně,vše dokládá zásadní chyba nahrazení loga číslicí.
(Vím,že se v ČT proti nynějšímu logu sepisovaly i petice)
To už pochopila i Slovenská STV,kdy se číslice programu v určitou dobu na chvilku přehodí na nápis STV.
Nynější "logo" naší jedničky se nápadně podobá logu německých programů pro dospělé Red X,které šíří Kabel Deutschland na 23,5E.
A pozor v ČT,nový logotvar,který se zde na Digizone také objevil se zase moc podobá logu maďarské COOL TV....
Soudím,že by ČT měla přestat experimentovat a vrátit ke svým kořenům,za které se svou vysokou profesionalitou nikdy nemusela stydět a měla by do svého logotvaru včlenit onu známou obrazovku,vzniklou spojením písmen Č a T.
Prosil bych kombinaci originality a tradice pane Janečku a ostatní.
Každému se může líbit něco jiného, hlavně, že grafika má změnu při dnešních technických možnostech. Hlavně je důležitější obsah a náplň vysílání pří malém počtu repríz.
Souhlasim s vami, Čestmíre, ja sam bych si s orezem nahore a dole u formatu 16:9 takove starosti nedelal. Toto rozhodnuti ale nalezi v CT spis technikum nez grafikum. Nevim, jestli je pravda vase tvrzeni, ze vetsina v soucasne dobe vyrabenych televizoru dokaze zobrazit plny obraz z analogoveho PALu. PAL ma totiz vzdy po stranach male ruzne siroke cerne prouzky a ty zadne moderni televize nezobrazuji, tudiz k nejakemu nedefinovanemu orezu pravdepodobne dochazi. Neprovadel jsem takovy pruzkum a co ja vim ani recenze na tomto serveru se timto problem nezabyvaji.
Myslim, ze vase nadeje vkladane do prechodu z 4:3 PAL do 16:9 stale PAL byly predcasne. V tomto ohledu je jedno zda se vysila analogove nebo digitalne. Ja bych se spise soustredil na prechod z SD do HD, kdy je obraz jasne definovan pevnym rozlisenim a square pixels.
Vážený pane Vondráku,
velice děkuji za Váš fundovaný příspěvek do diskuse. Osvětlil jste podstatu Vašeho zadání. Velice mne však překvapilo toto: „A k vami tolik diskutovanemu crawlu - text nesmi zasahovat do safezone, coz je orez 10% z _kazde_ strany.“ To je oč tu běží. Kdo vyrábí v současné době LCD, plazmy atd., které nejsou schopny zobrazit celý vysílaný obraz bez ořezu ( v době digitálního zpracování). To byla přece záležitost dožívajících CRT televizorů a analogové vysílací normy, kdy obraz plaval ze strany na stranu a geometrie obrazu s tím musela při nastavení TV počítat. Domníval jsem se, že s novou digitální technologií tato příšernost zmizí. Proč se vyrábí i takové televizory, kde je tedy 10% obrazu z každé strany vysíláno „zbytečně“? Vím ale, že většina výrobců má u svých výrobků možnost nastavení plného zobrazení bez ořezu. To se pak obraz nemusí vysílat s plným HD rozlišením a počtem bodů a sníží se nám vysílací datový tok! Nezdá se Vám, že je to anachronie? Jak je možné, že např. zpravodajská Euronews s tímto vůbec nepočítá jak jste určitě viděl screenshot v mé reakci v příloze tohoto článku? To se ve světě vyrábí jiné LCD TV, nebo se řídí jinou normou či se tam prodávají jinak nastavitelná zobrazení? Vím, že z posledního průzkumu ještě většina domácností nevyměnila své staré TV přijímače a že je tedy nutno na ně brát ohled, ale v tom případě se to u obrazu v poměru stran 16:9 bude týkat pouze levé a pravé strany obrazu, který může být částečně na starém TV oříznut. Horní a spodní část obrazu zakrytá nebude viz screenshot v zmíňovaném příspěvku zobrazení na CRT TV.
Byl bych Vám velice vděčen ještě za reakci na tutu mou diskusní poznámku. Přeji hezký sváteční den.
Čestmír Polák
Vážený pane Vondráku, jsme velmi rádi, že se k této záležitosti mohl vyjádřit pravděpodobně člověk nejpovolanější. Při předvádění nové grafiky jsem dával velký pozor, aby mě nic neuniklo, takže jsem přesně věděl, co očekávat. Je však podle mě škoda, že změnou neprošly právě i znělky Zpráv a informační lišta (přesto, že ta je ve své současné podobě velmi krátce). Za vaše řádky ještě jednou velmi děkujeme. :-)
Jak uz to tak byva doslo pri uvadeni nove grafiky _na_ CT24 ke zmateni pojmu. Nikdy se nejednalo o zmenu grafiky cele ctyriadvacitky, ale jeji urcite, velmi podstatne casti, kterou nikdo z vas ve svych komentarich a glosach nezminuje. Krome zmeny znelky Udalosti a vytvoreni jejich variant pro Ranni, Poledni, Odpoledni a Nocni verze slo predevsim o zmenu layoutu vnitrni grafiky poradu. Prvky jako je Telefonat, Telemost, ruzna dvoj az ctyrokna a jejich komponovani do ziveho nebo ilustracniho zaberu jsou od noveho roku uplne nove a tykaji se temer vsech poradu na 24. Ac se vam tato zmena nemusi zdat podstatna prinesla podstatne zmeny ve workflow televize a pomohla odstranit nektere zazite "zlozvyky", jejichz odstraneni zabralo vic energie nez vyroba vsech novych znelek a uprava crawlu. Vysledkem bude sjednoceni grafiky do jednotneho designu bez "uletu", se kterymi jste se mohli setkavat a ktere nas desily.
A k vami talik diskutovanemu crawlu - text nesmi zasahovat do safezone, coz je orez 10% z _kazde_ strany. Vetsina 16:9 LCD obrazovek kterymi je CT vybavena tento orez delaji a druhy radek (coz by byl opravdu originalni crawl) by na nich nebyl videt. Vim, ze zdaleka ne vsechny LCD a plazmove obrazovky tento orez delaji, ale ty rezajici nelze ignorovat. Jak napsal David Krames, az bude vetsina obrazovek bez orezu, lze pristoupit k vetsimu vyuziti obrazu. Zatim to neni mozne - viz stiznosti nekterych divaku s CRT televizory 4:3 na neviditelnost prvni cislice hodin a loga 24 (sam mam doma podobny problem)