Nova oponuje: v lednu i únoru jsme v naší skupině diváků od 15 do 54 let vedli

21. 3. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
UVNITŘ GRAFY – Skupina Nova se odmítá porovnávat s ostatními českými televizemi v celodenních datech za publikum starší 15 let, upřednostňuje čísla za diváky od 15 do 54 let a prime time

Nova se soustředí na prime time

Vítězství České televize, která za leden i únor letošního roku porazila v souhrnném celodenním podílu svých čtyř programů na dospělém publiku starším 15 let kanály Novy a stala se tak nejsilnější televizní skupinou v zemi, nechce uznat TV Nova. Podle Marie Fianové z tiskového oddělení této televize nejsou celodenní data za diváky starší 15 let pro Novu relevantní. Zároveň upozorňuje, že v cílové skupině diváků od 15 do 54 let Nova dosud neztratila prvenství a drží si v ní pohodlný náskok před konkurencí, včetně veřejnoprávní ČT.

„Skupina Nova programem svých stanic primárně cílí na diváky ve věku 15-54 let a časové pásmo prime time, které je pro komerční stanice nejdůležitější, protože je v něm největší podíl ekonomicky aktivních diváků a tudíž do něj plyne většina reklamních investic,“ konstatuje Fianová. „Podle výsledků v tomto pásmu a této cílové skupině také porovnáváme výkonnost stanic i celé skupiny, vyhodnocujeme úspěšnost pořadů a také je reportujeme je svým vlastníkům.“ Nutno dodat, že zaměření na mladší publikum a hlavní vysílací čas Nova zavedla ještě za ředitelování Petra Dvořáka, který dnes šéfuje České televizi.

Widget obrázku #124562 (přidáno skriptem)

Autor:


Rozdíly oproti ČT a Primě jsou značné

Jak tedy vypadá srovnání podílů českých televizí za leden a únor letošního roku u mladšího publika, které veřejně uznává pouze Nova (a v reportech pro svého zahraničního spolumajitele je uvádí i skupina Prima)? Nova skutečně vede s velkým náskokem. Pokud se zaměříme na celodenní podíly, v lednu oslovila všemi svými volně šířenými programy 34,03 procenta publika ve věku od 15 do 54 let, v únoru pak rovných 34 procent. Česká televize ve stejné cílové skupině dosáhla v lednu podílu 26,49 procenta, v únoru 24,81 procenta. Na skupinu Prima opět zbylo třetí místo: v lednu vykázala podíl 21,01 procenta, v únoru pak 24,77 procenta a takřka se vyrovnala ČT.

Meziroční srovnání u celodenních čísel za skupinu D15-54 u Novy ale vykazuje za oba první měsíce pokles – v lednu o 1,25 procentního bodu, v únoru pak o 1,75 procentního bodu. Prima Group meziročně klesala pouze v lednu, kdy si pohoršila o 2,18 procentního bodu, zatímco v únoru stoupla o 1,43 procentního bodu (hlavně díky novému kanálu Prima Zoom). Jediná Česká televize vykázala meziroční růst po oba první měsíce letošního roku: v lednu o 2,77 procentního bodu, v únoru už méně – o 0,38 procentního bodu. Pouze pokles vykázala v lednu i únoru TV Barrandov, která si meziročně pohoršila v prvním případě o 0,77 a v druhém o 1,40 procentního bodu.

Průměrné měsíční podíly televizí za únor 2013 (celý den, D15-54, %) a jejich vývoj
ProgramÚnor 2013Oproti lednu 2013Meziroční vývoj
ČT 112,82- 2,31- 0,19
ČT 24,52- 0,17+ 0,54
ČT Sport4,70+ 2,24+ 0,35
ČT 24 2,77- 1,44- 0,32
Nova25,92- 0,89- 3,39
Nova Cinema5,43- 0,26- 1,00
Fanda1,66+ 0,14- nevysílal -
Smíchov0,99- neměřen - - nevysílal -
Telka- neměřena - - nevysílala -- nevysílala -
Prima family12,51- 0,59- 2,13
Prima Cool5,79+ 0,32- 0,27
Prima love2,65+ 0,22+ 0,02
Prima Zoom3,82- nevysílala -- nevysílala -
TV Barrandov3,64- 0,61- 1,40
Atmedia2,90- 0,43+ 0,47
ostatní TV9,88- 1,01+ 0,85

Zdroj: ATO - Mediaresearch

Klíčové večery: v nich Nova boduje nejvíc

Pokud porovnáme výkony hlavních televizních skupin přímo optikou Novy, tedy nejen za cílovou skupinu D15-54, ale také výhradně za hlavní vysílací čas od 19 do 23 hodin, skupina Nova opět s přehledem vede: v lednu za prime time dosáhla průměrného podílu 38,41 procenta a v únoru 39,71 procenta. Jenže v obou měsících si meziročně pohoršila, a to i přes to, že v lednu 2013 už do svých výsledků započítávala Fandu, který v lednu 2012 ještě nevysílal, a v únoru kromě něj ještě Smíchov. Lednový meziroční pokles činil 0,49 procentního bodu, únorový pak 1,08 procentního bodu.

Konkureční televizní skupiny ale za Novou v prime time zaostávaly ještě výrazněji než v celodenních datech za D15-54. Česká televize v lednu dosáhla průměrného podílu 26,52 procenta a v únoru 24,13 procenta. Na rozdíl od Novy si ale meziročně polepšila, a to nespustila žádný nový kanál: v lednu rostla o 3,31 procentního bodu, v únoru o 0,54 procentního bodu. Navíc se její podíly v hlavním vysílacím čase příliš nelišily od těch celodenních. To však nebyl případ skupiny Prima, která během prime time vykazovala horší výsledky než za celý den. V lednu šlo o podíl 20,93 procenta, v únoru o 23,97 procenta.

CIF25

Widget obrázku #124560 (přidáno skriptem)

Autor:


Meziročně si ale Nova mírně pohoršila

Prima Group v lednu meziročně klesla v hlavním vysílacím čase u divácké skupiny D15-54 o 2,98 procentního bodu, v únoru naopak stoupla o 0,60 procentního bodu (opět zásluhou nové stanice Prima Zoom). Jenom samé poklesy vykázala TV Barrandov: za leden meziročně klesla o 0,79 procentního bodu na hodnotu 4,19 procenta, v únoru o 1,26 procentního bodu na podíl 3,37 procenta. Pohledem na jednotlivé programy větších televizních stanic můžeme dojít k jednoduchému závěru: kromě lednového meziročního nárůstu ČT 1 všichni klesali. A to včetně hlavního kanálu Novy.

Skupině Nova se nedá upřít, že za leden a únor letošního roku udržela podíly v hlavním vysílacím čase na publiku od 15 do 54 let na úrovni loňského listopadu a prosince. Jenže v únoru k tomu přispěl nový program Smíchov. V žádném z těchto měsíců Nova Group nedosáhla souhrnného podílu 40 procent a výš, což je meta, kterou si sama stanovila v dlouhodobých plánech. Na druhou stranu, pokud jde o diváky od 15 do 54 let, Nova je zatím v této cílové skupině neporazitelná. Zejména v hlavním vysílacím čase a u jejího hlavního kanálu to je nejmarkantnější: zatímco Nova oslovuje přes 30 procent publika, nejbližší konkurenti – ČT 1 a Prima family – zůstávají hluboko pod 20 procenty.

Widget obrázku #124561 (přidáno skriptem)

Autor:


Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).