Nova se soustředí na prime time
Vítězství České televize, která za leden i únor letošního roku porazila v souhrnném celodenním podílu svých čtyř programů na dospělém publiku starším 15 let kanály Novy a stala se tak nejsilnější televizní skupinou v zemi, nechce uznat TV Nova. Podle Marie Fianové z tiskového oddělení této televize nejsou celodenní data za diváky starší 15 let pro Novu relevantní. Zároveň upozorňuje, že v cílové skupině diváků od 15 do 54 let Nova dosud neztratila prvenství a drží si v ní pohodlný náskok před konkurencí, včetně veřejnoprávní ČT.
„Skupina Nova programem svých stanic primárně cílí na diváky ve věku 15-54 let a časové pásmo prime time, které je pro komerční stanice nejdůležitější, protože je v něm největší podíl ekonomicky aktivních diváků a tudíž do něj plyne většina reklamních investic,“ konstatuje Fianová. „Podle výsledků v tomto pásmu a této cílové skupině také porovnáváme výkonnost stanic i celé skupiny, vyhodnocujeme úspěšnost pořadů a také je reportujeme je svým vlastníkům.“ Nutno dodat, že zaměření na mladší publikum a hlavní vysílací čas Nova zavedla ještě za ředitelování Petra Dvořáka, který dnes šéfuje České televizi.

Rozdíly oproti ČT a Primě jsou značné
Jak tedy vypadá srovnání podílů českých televizí za leden a únor letošního roku u mladšího publika, které veřejně uznává pouze Nova (a v reportech pro svého zahraničního spolumajitele je uvádí i skupina Prima)? Nova skutečně vede s velkým náskokem. Pokud se zaměříme na celodenní podíly, v lednu oslovila všemi svými volně šířenými programy 34,03 procenta publika ve věku od 15 do 54 let, v únoru pak rovných 34 procent. Česká televize ve stejné cílové skupině dosáhla v lednu podílu 26,49 procenta, v únoru 24,81 procenta. Na skupinu Prima opět zbylo třetí místo: v lednu vykázala podíl 21,01 procenta, v únoru pak 24,77 procenta a takřka se vyrovnala ČT.
Meziroční srovnání u celodenních čísel za skupinu D15-54 u Novy ale vykazuje za oba první měsíce pokles – v lednu o 1,25 procentního bodu, v únoru pak o 1,75 procentního bodu. Prima Group meziročně klesala pouze v lednu, kdy si pohoršila o 2,18 procentního bodu, zatímco v únoru stoupla o 1,43 procentního bodu (hlavně díky novému kanálu Prima Zoom). Jediná Česká televize vykázala meziroční růst po oba první měsíce letošního roku: v lednu o 2,77 procentního bodu, v únoru už méně – o 0,38 procentního bodu. Pouze pokles vykázala v lednu i únoru TV Barrandov, která si meziročně pohoršila v prvním případě o 0,77 a v druhém o 1,40 procentního bodu.
Program | Únor 2013 | Oproti lednu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT 1 | 12,82 | - 2,31 | - 0,19 |
ČT 2 | 4,52 | - 0,17 | + 0,54 |
ČT Sport | 4,70 | + 2,24 | + 0,35 |
ČT 24 | 2,77 | - 1,44 | - 0,32 |
Nova | 25,92 | - 0,89 | - 3,39 |
Nova Cinema | 5,43 | - 0,26 | - 1,00 |
Fanda | 1,66 | + 0,14 | - nevysílal - |
Smíchov | 0,99 | - neměřen - | - nevysílal - |
Telka | - neměřena - | - nevysílala - | - nevysílala - |
Prima family | 12,51 | - 0,59 | - 2,13 |
Prima Cool | 5,79 | + 0,32 | - 0,27 |
Prima love | 2,65 | + 0,22 | + 0,02 |
Prima Zoom | 3,82 | - nevysílala - | - nevysílala - |
TV Barrandov | 3,64 | - 0,61 | - 1,40 |
Atmedia | 2,90 | - 0,43 | + 0,47 |
ostatní TV | 9,88 | - 1,01 | + 0,85 |
Zdroj: ATO - Mediaresearch
Klíčové večery: v nich Nova boduje nejvíc
Pokud porovnáme výkony hlavních televizních skupin přímo optikou Novy, tedy nejen za cílovou skupinu D15-54, ale také výhradně za hlavní vysílací čas od 19 do 23 hodin, skupina Nova opět s přehledem vede: v lednu za prime time dosáhla průměrného podílu 38,41 procenta a v únoru 39,71 procenta. Jenže v obou měsících si meziročně pohoršila, a to i přes to, že v lednu 2013 už do svých výsledků započítávala Fandu, který v lednu 2012 ještě nevysílal, a v únoru kromě něj ještě Smíchov. Lednový meziroční pokles činil 0,49 procentního bodu, únorový pak 1,08 procentního bodu.
Konkureční televizní skupiny ale za Novou v prime time zaostávaly ještě výrazněji než v celodenních datech za D15-54. Česká televize v lednu dosáhla průměrného podílu 26,52 procenta a v únoru 24,13 procenta. Na rozdíl od Novy si ale meziročně polepšila, a to nespustila žádný nový kanál: v lednu rostla o 3,31 procentního bodu, v únoru o 0,54 procentního bodu. Navíc se její podíly v hlavním vysílacím čase příliš nelišily od těch celodenních. To však nebyl případ skupiny Prima, která během prime time vykazovala horší výsledky než za celý den. V lednu šlo o podíl 20,93 procenta, v únoru o 23,97 procenta.

Meziročně si ale Nova mírně pohoršila
Prima Group v lednu meziročně klesla v hlavním vysílacím čase u divácké skupiny D15-54 o 2,98 procentního bodu, v únoru naopak stoupla o 0,60 procentního bodu (opět zásluhou nové stanice Prima Zoom). Jenom samé poklesy vykázala TV Barrandov: za leden meziročně klesla o 0,79 procentního bodu na hodnotu 4,19 procenta, v únoru o 1,26 procentního bodu na podíl 3,37 procenta. Pohledem na jednotlivé programy větších televizních stanic můžeme dojít k jednoduchému závěru: kromě lednového meziročního nárůstu ČT 1 všichni klesali. A to včetně hlavního kanálu Novy.
Skupině Nova se nedá upřít, že za leden a únor letošního roku udržela podíly v hlavním vysílacím čase na publiku od 15 do 54 let na úrovni loňského listopadu a prosince. Jenže v únoru k tomu přispěl nový program Smíchov. V žádném z těchto měsíců Nova Group nedosáhla souhrnného podílu 40 procent a výš, což je meta, kterou si sama stanovila v dlouhodobých plánech. Na druhou stranu, pokud jde o diváky od 15 do 54 let, Nova je zatím v této cílové skupině neporazitelná. Zejména v hlavním vysílacím čase a u jejího hlavního kanálu to je nejmarkantnější: zatímco Nova oslovuje přes 30 procent publika, nejbližší konkurenti – ČT 1 a Prima family – zůstávají hluboko pod 20 procenty.
