Pokud je ten film 2,35:1 tak i na TV 16/9 holt ty černé pruhy budou a bohužel na TV 4/3 pak divák uvidí jenom vodorovnou nudli s obrazem. Ovšem obrazová informace není ořezaná, což je to nejdůležitější. Samozřejmě je otázkou proč u toho filmu byl ten Letterbox přímo ze studia (jestli tomu tak bylo) a ne 16/9...
No a když jsme u té ČT, tak dneska byl na ĆT2 pořad "Svět zázraků" a chvílemi to byl humus nad humus, kdy se někdo trapně snažil materiál natočený 4/3 odvysílat v 16/9 (prakticky totéž co se děje u Událostí před 20 a 25 roky na ČT24). A taktéž dnešní záběry tenisu na ČT4 vypadaly "úžasně", kdy někdo opět materiál 4/3 ořezal nahoře a dole a vyrobil z toho 16/9 (už několikrát jsem to zažil u záběrů přebíraných z Eurosportu, kdy to logo ESP je nahoře ořízlé). Takhle prostě ne - v čem je to vyrobené, v tom se to má vysílat a nesnažit se používat ani ořez na 4/3 a ani překopávku na 16/9, když primárně je to ve formátu jiném.
Jenomže i před tím čtvrtstoletím byla celá řada filmů v širokoúhlém formátu a přesto ČT pořád dávala do placu jakési kopie Betacamu, kde byl už obraz zmršen ořezem. Ale abych jenom nehanil - minulou neděli běžel na ČT1 film z roku 1960 Valčík pro milión a to byla skutečně paráda. Obsahově sice nic-moc, ale technicky ukázka toho, jak to má vypadat.
Hlavně aby TV Barrandov nesklouzla k tomu, že se místo původních formátů spokojí při nákupu s levnější kopií Bety s ořezem 4/3 (jako to dělají mnozí producenti DVD á 50Kč ze stánku) a výsledek bude hnus...
Ono to bude tím, že Barrandov si to hlídá teprve rok, zatímco ČT většinu těch filmů zaarchivovala skoro před čtvrt stoletím. Tehdy se o širokoúhlém vysílání asi mnoho nemluvilo.
Samozřejmě to šlo udělat lépe, já spíše reagoval na tvrzení: "Když to zvládl Barrandov, tak proč ČT ne." Můj závěr: ČT má dluh z minulosti, zatímco Barrandov je takovou "nepopsanou tabulí".
No včera se opět předvedl i prznitel Janeček, když v noci válečný film natočený v ještě užším formátu než 16:9 odvysílal v letterboxu. Na klasické 4:3 obrazovce bylo asi 40% plochy černé a na širokoúhlém LCDečku musel černý rám zaplnit přes polovinu obrazovky!
My se málokdy shodneme, ale tentokrát zcela souhlasím. Násilné přeformátovávání obrazu je naprostá zhovadilost a Janeček v tom má bohužel stále větší chaos. Vrcholem je když si ČT zaarchivovala širokoúhlé pořady v letterboxu.
Když si to může ohlídat Barrandov s 75 zaměstnanci (komě zpráv jsem tam ještě nezaregistroval špatně odvysílaný formát pořadu) nechápu proč to nezvládnou tisíce televizáků na Kavčích horách?