O metafoře jako prostředku aktualizace (nejen novinářských) textů už jste slyšel? Pokud byste si kliknul na odkaz na související glosu, bylo by vám to možná jasnější.
Toto na mysli vskutku nemám, je na hlavu postavené, pokud se ořezává všechno: při vysílání filmu se původní 2.35:1 vysílá oříznutý na formát 4:3, takže vidíme nějakých 55% originálního obrazu (ořízne se zleva a zprava), a ve zprávách třeba z NHL se naopak z původního 4:3 TV obrazu udělá výřez 16:9 (takže se ořízne dole a nahoře). A nedokázal jsem pondělí 7.1.2008 večer sledovat "Víkend", ve kterém byly staré TV nebo filmové záběry natočené ve formátu 4:3 dokonce zdeformovány vertikálním stlačením na 16:9. To bych rád věděl, jestli by si někdo dal do alba třeba takovýmto způsobem vyrobenou "širokoúhlou" fotku ze svatby plnou "žabích" ksichtů.
Nerad Vam kazim radost, ale pokud mate na mysli film "Temny stin nad L.A.", ktery sel v sobotu mezi 22:20 a 0:20, musim Vas zklamat. Byl totiz letterboxovan (tj. doplnen cernymi pruhy) na 16:9, viz http://dvbtshop.net/pokus/sample3.jpg (analyza prislusneho transportniho streamu z DVB-T muxu A). A to dela i CT docela bezne.
Ano, zaměnil jsem názvy filmů... Ale mýlíte se, tento film byl vysílán v anamorfním enhanced wide screenu - hovořím o DVB-S příjmu z Astry 1E... Tím jsem si naprosto jist, protože při přepnutí zobrazovače do formátu 4:3 byla jasně patrná horizontální "komprese"... Pochopitelně s již vloženými horizontálními pruhy...
Jak byl odbaven do DVB-T netuším...
Jiste, pri prepnuti zobrazovace na 4:3 je u materialu v 16:9 vzdy patrna horizontalni komprese. Ja take nerikam, ze byl vysilan v letterboxu 4:3, nybrz v letterboxu 16:9, a nikoli v 2,35:1. Pochybuji, ze by to v DVB-S bylo jinak. Pokud ano, poslete vzorek.
Ano, rozumíme si... Ono to ani jinak, než s horizontálními pruhy (obraz 2,35:1 na zobrazovač 1:77:1) udělat pochopitelně nelze... Ale je to anamorfní enhanced wide screen, ne letterbox...
plně souhlasím, přeci se nekoukáme na zprávy kvůli moderátorům, ale pro získání událostí a informací. Rovněž plný souhlas s připomínkou k vysílání v poměru 4:3,zejména ve vysílání HD to kazí celkový efekt. Vždyď již několik let (cca 10) se prodávají televize širokoúhlé, tak proč stále 4:3, když filmy jsou již natočené širokoúhle. Tím jsem nechtěl naštvat majitele starých televizí 4:3, ale s takovýmto přístupem, že někde, někdo má ještě televizi 4:3 a proto musíme vysílat takto, je zase naopak nefér k lidem, kteří si zakoupili televizi širokoúhlého formátu. S takovým přístupem jsme mohli zůstat u analogu a být sto let za opicemi.
Nechapu proc to lidem tak vadilo stejne vetsinu zaberu jsou detaily anebo reportaze a to jak tam par vterim ty dva noumove klabosi mezi sebou nestoji ani za napsani prispevku. Spis by meli na Nove premejslet proc nedavaji vsechno ve formatu 16:9. Nekdy jsou i nove natocene veci 4:3.
No jasně, formát 16:9 na Nově je super, až na pár "maličkostí", jako je to, že zatímco filmy natočené ve formátu 2.35:1 se vysílají oříznuté na 4:3, tak zpravodajské šoty natočené ve formátu 4:3 se vysílají buď oříznuté na 16:9 nebo
dokonce splácnuté!!! na 16:9.
já bych to spíše rozdělil podle distribuce signálu, zdroj mít v 16:9 a do analogu ho pouštět oříznutý na 4:3 (případně 14:9) a do DVB-T v plném formátu 16:9.
Na STB (satelit, pozemní i IPTV) si to už diváci mohou sami přepínat podle typu své TV, jenže na analogu ne. A takhle by se to toho měla opřít i CT ...
"přeci se nekoukáme na zprávy kvůli moderátorům, ale pro získání událostí a informací" tak to se jiste nedivate na Novu ale jakoukoliv jinou ceskou televizi. Nova nema zpravy ale snusku blabolu. V hlavni vecerni zpravodajske relaci udelali nekolikaminutovou reportaz na tema jak je zena za volantem luxusniho auta pritazlivejsi pro muze, ci jak vedci prisli na to jak vyhrat zapasy kamen-nuzky-papir. Proboha copak tohle jsou zpravy? tohle je zabavnej magazin pro odpoledni siestu, ale pokud tomu tak je, tak at tam nervou ty mrtvoly ze silnic a zneuzivany deti. Fakt nechapu jak se my Cesi muzeme povysovat nad "konzumni americany, co jen sedi u televize a jsou uplne 'blbi'". Staci aby se ty vic jak 2 miliony pravidelnych divaku TN podivali do zrcadla a uvidi tam ty samy blbce...
Clovek se pak v tramvaji rozhlidne a vidi lidi jak si spokojene listujou v blesku a chce se mu brecet.
No no, brzděte... Například před třemi dny film "L.A. - Přísně tajné" ve formátu 2,35:1 byl vysílán jako anamorfní enhanced wide screen, tedy naprosto korektně...
Netvrdím, že je vše košer, ale upřímně, Nova má ve wide vysílání jasný náskok...
"...zdroj mít v 16:9 a do analogu ho pouštět oříznutý na 4:3 (případně 14:9)..."
Nesouhlasím... V zájmu zachování celé a nezměněné obrazové informace tak, jak si ji režisér pořadu přál, je lépe vysílat v analogu 4:3 Letterbox...
To se vám pak může lehce stát, že při konverzaci dvou osob stojících proti sobě na obou stranách původního wide obrazu, budou na sebe po ořezu na 4:3 mluvit špičky nosů...