Tenhle efekt se vyskytuje prakticky skoro všude. Ať už se jedná o Francii (TF1), Německo (RTL), Británii (ITV). Pozice nejsledovanější komerční televize se nikdy nemění. SAT1 a PRO7 nabízejí v Německu velice dobrý program, ale nikdy se jim nepodaří překonat RTL. I když se jedná o stejný film nebo seriál :D
Naprosto souhlasím,Nova tenkrát dostala podmínky o jakých se ostatním ani nezdálo,to není žádný zázrak.Dvě pekařství ve městě,kdy jedno nabízelo běžné věci a to druhé přišlo s něčím novým,co tu dosud nebylo.Nova tenkrát zkrátka žádnou konkurenci neměla,to stojí za jejím úspěchem,nic víc,nic mín,kdyby startovala do dnešních podmínek,tak by se žádný zázrak nekonal.Na druhou stranu,to,že stála danové poplatníky 10 miliard korun,o tom se taktně mlčí....
Existuje několik odlišností. Například:
1. TF1 odděluje zprávy a bulvár do samostatných pořadů
2. TF1 má ze zákona spoustu povinností a omezení, která musí bezpodmínečně dodržovat. Nemůže zaplnit celý program čím chce.
3. TF1 vysílá spoustu pořadů s dostupnou originální stopou (typicky angličtina)
4. TF1 si může dovolit vysílat v hlavním čase sport, její pozice není taková, aby musela každý den zaujmout diváky i divačky zároveň
je 4.unora 1994 a nova zacina vysilat. ceska televize spi zimnim spankem nejen po dobu zimniho obdobi, prima( tehdy premiera) ma pokryti zhruba 30% a vysila hlavne pro prahu a stredni cechy. nova dostala divaka opravdu na stribrnem tacu a dala mu to, co chtel. v 1. polovine roku 1995 dosahla podilu 72!!!% na trhu. premiera nemela pokryti, ani kapital. jedinym moznym konkurentem mohla byt ct1, ale zapomnela, ze konci 20. stoleti a vysilala to, co se zdalo skvele lidem v ct, ne to, co se zdalo skvele lidem u obrazovek. ceska televize mela jednorocni naskok, mohla nakoupit ze zahranici co chtela, ale ona v te dobe jen spala. pritom "profesionalove" na kavkach se mohli podivat, co prave leti v zahranici. ceska televize se probrala, az zjistila, ze je vlastne v pr....! a i ty akvizice, ktere mela, preplatila nova a ct jen koukala nevericne, co se deje. proto davam vinu na pokrivenosti tv trhu 90.let tehdejsimu vedeni ct. ja nejsem divakem novy, ale klobouk dolu( at uz vysilala jakoukoliv kravinu), dala divakovi co chtel a pocit, ze ji divak zajima. a to je rozdil mezi novou a primou dnes. nova porad premysli nad tim, co divak chce. prima se snazi divaka presvedcit, ze tohle by sledovat mel. prikladem jsou akvizice- nova: csi, dr. house. velky uspech maji tyto serialy i na rtl. prima: zoufale manzelky, grey's anatomy. serialy, ktere dava pro7. a podil rtl a podil pro7 na publiku je jasny. rtl jasne vede. a v dnesni dobe, kdy si kdokoliv muze nejaky zahranicni serial stahnout na netu, jsou akvizice doplnkemv prime time. proto muze zvitezit jen ten, kdo dava penize do vlastni dramaticke tvorby. zase je to videt v nemecku. verejnopravni kanaly se bud drzi na svych cislech, nebo stoupaji, komercni televize jdou dolu, hlavne ty, ktere vlastni tvorby nepodporuji. to v cesku pochopila nova a ceska televize. vyrabeji serialy, podporuji celovecerni ceske filmy atd. prima spi a porad se snazi presvedcit, ze je vlastne skvela. divak ji za pravdu nedava. nova se letos bezpochyb vrati na 1. pricku ve vynosech z reklamy, protoze zadavatele si rozmysli, jestli chteji zaplatit vic s jistotou, ze jejich reklamu uvidi velke mnozstvi divaku, nebo zaplati min, ale za zasah kolem pul milionu divaku. nova uz neni to, co byvala, ale porad vi, co divakum muze prodat, jako sebevedoma komercni televize. proto nove preji vse nej do dalsich let. a jedno je jasne, jednickou na trhu bude nadale. mozna ji muze ohrozit ct, prima ale urcite ne.
pravda ale je, ze se mohl prihlasit kdokoliv. a nova zvitezila s projektem inlektualni tv, ktera zaradi do programu dokumenty, koncerty a diskusni kulturni porady. kazdopadne bylo mozne projekt pozmenit tim, ze se jako komercni tv bude orientovat na divaka. a nova toho vyuzila jeste pred zacatkem. vlastne tim podvedla cele rozhodnuti rady, ale nedalo se s tim nic delat! a na kavkach spali a spali. pritom, kdyby si ct udrzela alespon to, co mela, davala by(ted nehledim na kvalitu, ale na sledovanost) treba beverly hills 90210 nebo dallas. protoze ct tyto serialy privedla na obrazovku. stejne tak tvare: pro ct delal martin severa( denik na ct2), marketa majerova( videobox na ct2)nebo tereza pergnerova( mc one hitparada na ct1). stejne tak sarka kubelkova moderovala pred ackem na nove studio 6 na ct1. milionare mela puvodne vysilat ct1, dokonce uz hledali moderatora, ale ct se toho vzdala. superstar byla puvodne nabizena ct, ale ct k tomu rekla, ze to nikoho nemuze zajimat. vymenu manzelek ct odmitla, protoze je malo verejnopravni. atd atd atd. fraska
Osobně si myslím, že je dobře, že spoustu těchto nesmyslů ČT odmítla, nebo se jich zbavila. Dallas, 90210, stejně tak jako novější Superstar nebo nedejbože Výměna manželek jsou typické programy pro komerčky. To je stejné jako u novin - Blesk je nejčtenější, ale určitě není dobrou radou pro seriózní noviny, aby ho následovaly (byť se tak často děje).
Diváci ale dali ČT jasně najevo, co si o jejím vedení myslí. Vystrčili na ní pr.del. ČT maximálně ulehčila Nově nástup. Tvrdím to neustále. Mysleli si jako v Německu, že je nějaká "garážová televize" nemůže ohrozit. A opak se stal pravdou. Nova byla více kontaktní a dávala divákovi pocit, že ji zajímá.
Ano BBC1 má hezká čísla a je zdaleka nejúspěšnější kanál, ale celá skupina má ~35%, což se od ČT tolik neliší. V Británii je rozložení diváků jiné, všimněte si toho velkého podílu "Other Viewing" - tedy bez hlavních kanálů. To se u nás neděje. http://www.barb.co.uk/viewing/weekly-total-viewing-summary?_s=4