Mozna ma nekdo jine zkusenosti, ale na mem webu maji ctvercove bannery v jednom ze sloupcu v prumeru vyrazne vyssi ucinnost nez klasicke "nudle" uplne nahore na strance. Zkouseno nekolikrat se stejne graficky provedenym bannerem na stejny produkt. Ale nebyl to nejaky "seriozni" test, jenom orientacni:)
Dobrý den, rád bych uvedl, že tento článek není míněn jako reklama na Fincentrum - kdybych jej chtěl takto pojmout, určitě by byl kratší, odkaz na Fincentrum by byl uveden zezačátku a ne až na konci poměrně dlouhého článku.
Kromě toho, dnešní timing by byl poněkud zbytečný (byť jde o kouzlo nechtěného). Jak možná víte, v dnešní speciální příloze Peníze a Internet vyhodnotila MF DNES Fincentrum jako nejlepší český finanční server... A přeci jen dopad MFD a Lupy se nedá srovnávat (zatím), takže očekáváme vysokou návštěvnost.
Což je mimochodem věc, z níž musí mít Aliatel / Speedbone mimořádnou radost. What a coincidence!
Reklama na FinCentru by byla fajn, ale ma nejake technicke problemy... na jednom pocitaci se nam nezobrazila vubec (bilo, dole logo FinCentrum, po par sekundach presmerovani), na druhem az na druhy pokus... dalsi problem netradicnich formatu je tedy to, ze je neni trivialni technicky zajistit :-)
K Fincentru :
po dnesnim clanku jsem se tam sel poprve (a musim rici ze naposledy) podivat.
A takovou HRUZU jsem jiz dlouho nevidel.
A vyvrcholeni bylo kliknuti na tu bozskou reklamu, z ktere neni videt na prvni pohled o co jde :
DOSTAL JSEM SE TAK AKORAT DO P....
Ale to ostatne u Spedbone neprekvapuje. Posledni dobou mam s touto samochvalou prekypujici firmou jen same "SKVELE" skusenosti a hvezdne zazitky.
Tak ze jestli byl clanek reklamou v pravny cas na spravnem miste, tak se "urcite" povedl.
Diky za nazor, skutecne podnetne.
Z teto reklamy nema byt "videt o co jde", lepe receno jde o predstaveni znacky Speedbone a to jste si zrejme zapamatoval.
Kam jste klikal, ze jste se dostal az tak daleko? Primo na banner, na logo nebo nikam?
muj nazor je, ze internetova reklama bude nekde mezi novinovou a televizni. u vetsiny novin tvori reklama minimalne 1/3 obsahu. Proc by mel byt internet jiny? jenze vetsina reklam jsou velkoprostorove, zatimco na internetu prevazuje "radkova" reklama. kdyz se podivam do dnesni fronty, tak si vsimnu reklamy, ktera zabira aspon 1/3 stranky, zatimco radkove inzeraty ci plosne o velikosti 1/x, kde x>5, proste ignoruju. Na internetu uplne stejne ignoruju bezne bannery, protoze je dokazu nevidet.
proto naprosto chapu potrebu vetsich formatu. a tady ani nejde o clickrate, jako o to, aby si toho inzeratu clovek musel vsimnout. urcitym resenim je i opakovani stejneho inzeratu na jedne strance. Cloveka to zaujme.
nejvetsi budoucnost ale maji zvukove bannery, at se nam to libi, ci ne. Hlas a hudba dokazou vlozit do reklamy city a to je nejdulezitejsi pro uspech. samozrejme, ze na jedne strance nesmi byt vice zvukovych banneru a sdeleni musi trvat jen par sekund a nesmi se opakovat.
dalsi moznosti budou "pauzy" jako u televize. Kliknete na odkaz, zobrazi se vam na pet sekund reklama a teprve pak vlastni clanek. zda se vam to odporne a ze se to neprosadi? a co jste rikali, kdyz Zelezny zavedl na Nove prerusovani programu? Lide si zvyknou na vsechno.
zakladni otazka je: lide nenavidi televizni reklamu a presto se ji ridi. Proc by se reklama nemela chovat stejne i na Internetu?
Dovolim si oponovat. Vase srovnani internetove a televizni reklamy ponekud skripe. Predne lide si rozhodne na vsechno nezvyknou.
Budete-li je otravovat reklamou v mnozstvi vetsim nez male, primo si rikate o pokles navstevnosti a to by dneska, kdy nektere sajty zapasi o holy zivot, byla sebevrazda. Pokud chudak modemista po 10 sec stahovani stranky bude dalsich 5 sec. cekat s reklamou, rozhodne nebude nadseny.
Srovnani s televizi ma navic dalsi hacek. Televize je narozdil od internetu ve sve podstate velmi zastarale medium. S prichodem digitalni televize a inteligentnich programovatelnych terminalu TV on-demand lze ocekavat take prichod prvnich softwaru filtrujicich TV reklamu.
Take slozeni konzumentu reklamy je jine. Musite uznat, ze je jisty rozdil mezi babickou cekajici na svoji soap-operu a treba programatorem.
Myslim si, ze casem se situace na obou frontach vyrovna, vytvori se skupiny "pasivne trpici ovce" a "filtrujici".
runner
PS: Svaty gral agentur - ADRESNA A CILENA REKLAMA. To nekdy dela s CR zazraky...
ja si myslim, ze 95% uzivatelu spolkne vsechno (kdyz se jim to poda a'la Zelezny). A tech 5% aktivnich se da oslovit jinak.
televize neni zastarala, ale vyviji se. treba vami zminovane video-on-demand - je to spise televize ci internet?
samozrejme jsme dnes limitovani obvuyklou sirkou pasma, pres kterou se uzivatele pripojuji. takze zacit na stranky cpat video asi neni to prave. ale s nastupem xDSL technologii, masovym rozsirenim mikrovln ... se modem (konecne) presune do muzea. bude to ale bohuzel par let trvat, zvlaste v te nasi dzungli.
souhlasim, ze cilena reklama dela divy. a zatim ji nikdo nedela. nejen ze je to technicky nerealizovatelne, ale je to i pravne na hranici. pod cilenosti nemyslil reklamu o webhostingu na lupe, ale kompletni profile uzivatele podle stranek, ktere navstevuje, zbozi, ktere si kupuje ....
nejspis se ale na konci tohoto desetileti dockame personalizovanych reklam typu: "Pane Literaku, nabizime vam
specialni doplnek k pristroji A za pouhych B euro. Staci jen jedno slovo a za pet minut bude vase objednavka na ceste".
Doufejme ze to neni 95%, ale muzete mit pravdu a pak to neni nejlepsi vizitka spolecnosti.
Za zasadni vyhodu TV on-demand povazuji perzonalizaci programu a moznost strihu obsahu pri playbacku. Primo se nabizi udelat na strane divaka filtr na reklamu.
Ohledne xDSL, obavam se ze tuto technologii nas "spasitel a ochrance pred pokrokem" Telecom zavadet nebude, protoze sotva se naucil a zacal s ISDN. Budte realista ;-)
Osobne jsem zasadne proti vlezle reklame personalizovane podle osobnich udaju spotrebitelu, uplne budu spokojen, kdyz napr. na gamezone.cz nebude banner na kuchynske recepty a banner na web-zin o reklame (dnes 18:30, prvni load nahodne stranky). Rozhodne bych nechtel byt zadavatelem takto "umistene" reklamy.
Trochu odbocim od toho clanku, ale tezce me vytocilo tvrzeni, ze vetsina "obsahovych" webu ma pevnou sirku. Ani ne tim ze by to nebyla pravda (z ceskych snad jen Neviditelnej Pes vyuziva celou obrazovku) ale tim, ze to jen ukazuje jak jsou dnesni tvurci obsahu ignoranti. Jediny co je zajima je, jak to vypada na jejich pocitaci, to ze existujou i lidi pouzivajici jiny rozliseni je jim putna. Ja osobne mam na lupe vyuzitou pulku obrazovky, coz se pri tech trech sloupcich strasne blbe cte (protoze mam k tomu large fonty, takze mam tak tri ctyri slova na radku). Pritom to neni zadnej problem udelat krajni sloupce pevny a prostredni pohyblivej. Jinak jedu v pouhych 1280x1024, znam lidi co pod 1600x1200 delat nebudou a uprimne jich lituju.
Me pevna sirka webu vubec nevadi a pokud pouzivam vetsi rozliseni nez 1024x768, tak uz si prohlizec neoteviram ve fullscreenu. Prilis dlouhe radky jsou totiz blbe citelne. Krom toho jsem ted nejakou dobu musel jet s nahradnim 14" monitorem, ktery mel pouze zakladnich 640x480 a to jsem pak velmi ocenil weby, ktere jsou i v tomhle rozliseni prehledne.
jsem grafik serveru LUPA. Mozna Vas prekvapi, ze sam jedu v 1600x1200. Tim padem neni pravda, ze bych nerespektoval i jina rozliseni, protoze i Vy, s rozlisenim znacne mensim, jste schopen server zobrazit cely.
Duvodem, proc je velka rada serveru resena s pevnou sirkou, je bitmapova grafika. Pokud mam pro web danou urcitou sirku, jsem schopen pracovat pri navrhu se zbyvajicim volnym mistem okolo bitmapove grafiky. Pri dynamicke sirce webu je volne misto okolo bitmapove grafiky pomerne neznamou - nelze rici, zda-li jej bude vice po stranach ci dole, protoze kazdy uzivatel uvidi server ponekud jinak. Coz neni ve vsech pripadech vyslovene chtene.
Podobnym problem naleznete u Vaseho navrhu i u tak dynamickeho prvku jako je text. Sloupce s pevnou sirkou budou mit vetsi/mensi vzsku oproti ruzne sirokemu (neb dynamickemu) strednimu sloupci. Bud Vam tedy bude zbyvat misto na konci stredniho sloupce a oba sloupce na stranach budou mizet kamsi dolu, nebo v druhem pripade presne naopak. Oba pripady jsou vsak z hlediska webdesignera nepomerne horsi oproti pevne sirce, kde je možné docílit jistého vyvážení výšek sloupců.
Dalším důvodem, proč se raději přikláním k řešení s pevnou šířkou, je řádek s tenisovým efektem. Pohyb očí či dokonce hlavy se podobá pohybu hlavy při sledování tenisového zápasu - oči létají z jedné strany na druhou a zpět. Oči jsou samozřejmě při takovém čtení více namáhány.
Pokud si i nyní myslíte, že je rozvrzeni LUPY spatne, nezbývá Vám než zkusit zmenšit okno prohlíže (tj. nemít jej maximalizované) nebo si oblíbit server Měšec.cz z naší stáje, který je řešen tak, jak si Vy představujete.
To ze jedes ve velkym rozliseni me neprekvapuje, spis me prekvapujou tvoje duvody proc mit lupu v nudli.
Prvne zareaguju na nazor nekeho jinyho - to ze sou dlouhy radky textu necitelni je irelevantni, kdyz se mi to bude blbe cist, tak si zmensim okno prohlizece. Bohuzel tedka na vybranou nemam.
Ted zpatky k Aha: Ohanet se tim, ze musis stavet okolo bitmap je ubohy, navigacni menu v bitmapach (jak ma lupa nahore) je jeste vetsi prasarna nez pevna sirka stranky, nikdy bitmapy neudelas tak, aby byly aspon nejak normalne citelny v tom rozmezi rozliseni co se dneska pouziva (800x600 az 1600x1200). Navic nechapu proc te ty bitmapy omezujou - maximalne ti urcej minimalni sirku stranky, ale pri dobre navrzenym pozadi a okoli to muzes roztahnou do sirky jak chces.
Argument ze dylka tech tri sloupcu bude nevyvazena pri "libovolny" sirce stranky uznavam, to muze bejt problem, holt by to chtelo psat delsi clanky :) i kdyz priznejme si - kdo ty sloupce na stranach pouziva? Zvlast na Lupe, kdyby tady vychazely desitky clanku denne tak ma nejaka navigace smysl, ale pri soucasnym poctu clanku to je imho docela zbytecny. Navic pokud vylozene neco chces z krajniho sloupce tak si vzdycky muzes zaskrolovat.
Co se tyce pohybu oci ze strany na stranu - abych se tomu vyhnul tak mam nastaveny velky fonty a ctu hodne z dalky. Celou stranku najednou.
Mesec.cz sem zapomel, obcas ho ctu a rozhodne nemam pocit ze by ste u nej meli problemy s promenlivou sirkou stranky. Nevim proc to tak nedelat vsude.
A zmensovat si okno prohlizece? Proc bych si teda mel kupovat velkej monitor kdyz bych ho nevyuzival? Ja bych rek ze tam chyba neni. A doufam ze mi nekdo nebude tvrdit neco a multitaskingu, pokud ctu clanek (tak abych si z nej neco vzal, ne jen ho prelitnout) tak rozhodne nemam cas koukat do vedlejsich oken a pracovat na necem jinym. Navic to obcas muze byt docela "distracting" (jak se to rekne cesky?)
Nepracuji v rozlišení nižším než 1024x768 bodů a přesto jsou stránky BonusWebu a další, kde ovlivňuji jejich vzhled a obsah, dělány s pevnou šířkou 778 bodů, tedy pro rozlišení 800x600 a vyšší. Je pravdou, že se častokrát setkávám s výtkou, že bychom měli mít také "resizovatelný" design, ale proč? Když mám jedno rozlišení, vím, že to tak bude vypadat na většině počítačů, ale pokud ho nechám volný, nemůžu si být jistý ničím. A tak již déle než rok s oblibou používám jeden argument, který mi zkuste vyvrátit: Když si položíte jakýkoliv časopis či noviny na stůl a chcete si jej přečíst, změní se velikost toho časopisu v závislosti na velikosti plochy stolu? Ne... A stejně je to se stránkami. Pokud je plocha stolu, tzn. rozlišení malé (v případě BonusWebu nebo i Lupy třeba 640x480), tak noviny (stránka) je holt přes okraje. A pokud je plocha stolu (rozlišení) větší, vejde se tam úplně v pohodě a zbylá plocha zůstane nevyužita...
Tak to je nejhorsi argument co sem kdy slysel. Proc se teda vubec namahat a delat veci typu Hyperlinky (v novinach prece zadny nikdy nejsou a kdyz sou tak si odpovidajici stranku a odstavec musis najit rucne), scrollbary, okna s menitelnou velikosti, dynamicky stranky, a vubec proc se vymejslelo GUI, vzdyt v textovym rezimu bylo vsechno pevne veliky a jak sam rikas jedine tak mas jistotu ze to bude vypadat tak jak chces. Pokud nejsi schopnej udelat stranky webu tak aby vypadaly poradne pri temer jakykoli velikosti okna (samozrejme budes mit nejaky minimum) tak mas v HTML co dohanet. Podle me je pevna sirka sloupcu velkej krok zpet a delaj to jen ti, co neumej udelat poradnej layout. Jak je videt podle webu co vyuzivaj celou plochu tak to udelat jde a bez problemu.
Jinak chcete postnout screenshot toho jak vypada Lupa na mym monitoru? Rozhodne to neni zarovnany na pravej okraj, proste prava strana lita jak muze a ruzny casti textu proste vykukujou do prava pres ten pomyslnej okraj. Takze toho na co se vymlouvate ste stejne nedocilili.
Již od dob Gutenbergových (nebo o něco málo pozdějších) se ví, že má-li řádek více než asi 60-65 písmen, jde čitelnost textu rapidně dolů. Jenže se vždy najde někdo, kdo se domnívá, že když teď máme ty počítače, musíme nutně zapomenout všechno, co jsme 500 let pracně zjišťovali.
Ano a proto Lupa usoudila ze 45 az 50 je vic nez dostatecny a tak to limituje ... Zkus si trochu programovat a poznas o cem je velkej monitor ... citelnost kodu je neporovnatelne lepsi a citelnost normalniho textu jako tady na lupe je taky dobra kdyz je poradne clenenej do odstavcu (coz imho je) ... Navic jak sem rikal - kdyz ta stranka bude pohybliva, tak si to kazdej muze nastavit jak chce, jenze to asi neni ono, nechat kazdyho rozhodnout se sam, my jim prece musime rict jak to bude nejlip vypadat, protoze bezny ctenar nema co kecat do toho jak si bude lupu cist, ze.
jen sem tendle clanek zbezne prolit, takze nemuzu 100% clanek komentovat. ale myslim, ze oddil kam s nim je uplne zcestna zalezitost. domnivam se, ze nove formaty nejsou cube, ani nejaky superbanners, ale interstitials posilany treba metodou unicast. pekne to maj zarizene treba na espn.com. tadle reklama se zobrazi az kdyz se po castech cela nahraje.
je pravda, ze jeji prodej zatim dost vazne, ale co se tyce treba cube (125x125) tak bych nerek ze to je zas az tak novy format a ze jeji prodej de dost nahoru - zkratka vsechno chvili trva...
tendle nazor taky berte tak trochu jako vykrik do tmy =)
Nevim, jak dalece je autor clanku sbehly v oblasti online marketingu, ale dovolim si dve poznamky k pasazim, ktere mne obzvlaste pobavily.
ad Velke reklamni plochy nezvysi Click Rate:
- nevadi, to neni ani jejich cilem, tyto formaty se pouzivaji predevsim jako pasivni komunikacni nastroj podobne jako tiskova inzerce a billboardy. Zpravidla lze pomoci nich realizuji jednoduche promo aplikace.
ad Nezajem zadavatelu o tyto formaty:
- nevim, ale profesionalni reklamni agentury (zejmena z Top10 ceskeho reklamniho trhu) uprednostnuji hlavne tyto formaty. Jejich medialni agentury maji uz vyvinuty system prodeje takovych to ploch -> bohuzel ne vsechny servery jsou dostatecne up-to-date, aby se staly rozumnymi obchodnimi partnery
Nove formaty maji i "image" ucinek, ale CTR samozrejme vyssi JE. Nas skyscraper na Lupe mel pres 4 % (coz je pochopitelne pouze mala cast tech, ktera s nim nejak interagovala) - obdobny banner 468x60 ma CTR nizsi (interni udaj, ale pomer zhruba odpovida pomeru ploch). Docela by me zajimalo, z jakych experimentu autor cerpal data o neodpovidajicim narustu CTR (resp. me prekvapilo, ze konkretni cisla a kampane v clanku zcela chybely). Snad se dockame doplneni...
Jmenujte prosim tech TOP 10 reklamnich agentur prodavajicich ve velkem reklamu na internetu.
Ktere agentury konkretne uz tyto plochy prodavaji nebo prodali alespon jedinou?
Realita se kterou jsem denne konfrontovan je takova, ze neumeji prodat ani stare formaty, napr. fullbanner-Flash a jejich marketingova oddeleni slibuji uplne nesmyslne CR.
Nejsme sice reklamni agentura z TOP 10, ale prodali jsme na Fincentrum a iHNed reklamu o formatu 200*600 a take "interstitial", coz byla ta dnesni reklama pred home page Fincentrum o formatu cele strany, ale pokud chce byt nekdo detailista, tak animace mela 400*450.
Takze na trhu uz urcite nekdo je, kdo umi prodavat i jine formaty nez bannery... ale dost uz vlastni reklamy...
tedy až nyní z vašeho článku jsem se dozvěděl žé megaformáty ve formátu 300px a více by někdo chtěl zabudovat do webu. To mě ani ve snu nenapadlo.
Předpokládal jsem že tyto velké formáty jsou určeny (téměř) výhradně pro vyskakovací okna, kde se domnívám že jsou tou nejlepší možnou volbou (když vynechám, že vyskakovací okna sami o sobě jsou shit, ale s vysokým ctr).
Myslím, že je ještě brzo soudit. Samozřejmě se s tím musí naučit žít agentury, musí také umět u těchto bannerů testovat, kam přesně uživatel kliknul (tzv. superbanners nebo image maps). Takové velké bannery jsou totiž právě vhodné pro různá menu, obrázkové mapy atd. Na malé se toho moc nevejde.