Novu letos čeká velká vánoční prohra. Proč?

23. 12. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Určitý náznak potíží byl vidět už koncem minulého týdne. Nelze vyloučit, že hlavní kanál Novy letos o vánočních svátcích skončí až třetí za ČT 1 a Primou.

Nejsou české filmy, není sledovanost

Loni o Vánocích porazila Novu ve sledovanosti Česká televize, letos by ji mohla předstihnout i Prima. Řeč je samozřejmě o hlavních programech tří největších českých televizních skupin. V souhrnných číslech by Novu mohly ohrozit jen Kavčí hory. Čím to ale, že letošní Vánoce velmi pravděpodobně odsunou „velkou“ Novu do role outsidera, který se v podílu na sledovanosti propadne na hodnoty Primy v jejích horších dnech? Důvodů je hned několik, ale jeden je hlavní – a tím je vánoční programming. Přesněji řečeno otázka akvizic, které se podařilo té které televizi na vánoční svátky sehnat a nasadit do vysílání.

Nova dlouhá léta využívala toho, že od Ateliérů Bonton Zlín zajistila exkluzivitu na nejatraktivnější české filmy a pohádky. Na Štědrý večer tak pravidelně vysílala Tři oříšky pro Popelku, s přehledem nejžádanější českou filmovou pohádku, ale konkurenci blokovala i „nejúspěšnější českou komedii všech dob“ S tebou mě baví svět, Na samotě u lesa nebo Marečku, podejte mi pero! Dlouhodobé smlouvy Novy se zlínskými Ateliéry Bonton ale vypršely v roce 2013 a pro letošní rok práva na největší české filmové trháky získaly Česká televize s Primou. A ty se o nejzajímavější tituly dokázaly podělit: ty nejatraktivnější zakoupily napůl, ČT pro první polovinu letošního roku, Prima pro druhou.

CIF25

Nova si neumí bez svých seriálů poradit

Jedinou zjevnou šanci má Nova v neděli 28. prosince, kdy Prima do hlavního vysílacího času nasazuje benefici Srdce pro děti. Ta bude pochopitelně nejméně sledovaná ze všech tří hlavních televizních programů v Česku. Nova oproti tomu opráší Mrazíka a ČT 1 proti němu postaví pohádku Peklo s princeznou. Další dny až do Silvestra je ale zjevné, že Nově dochází s vánočními akvizicemi dech, a ohledně pohádek se vyčerpává i Prima. Každý den je vydrží nasazovat pouze ČT 1, která na tom dozajista slušně „vydělá“ vysokou sledovaností. Nova se v týdnu mezi Vánocemi a Silvestrem vzmůže jen na českou akviziční komedii Limonádový Joe aneb Koňská opera.

Vánoční „výpadek“ Novy ukazuje, jak moc je nejsledovanější česká televize závislá na konceptu svých vlastních seriálů. Pokud nemá k dispozici osvědčené atraktivní akviziční české filmy, které už měly v minulosti úspěch, horko těžko hledá bez seriálových opor typu Ordinace, Ulice nebo Doktoři z Počátků adekvátní náhradu. Novu ale může uklidňovat fakt, že vánoční období není z hlediska televizního trhu vlastně vůbec důležité, protože hlavní reklamní sezóna končí před Vánoci. O svátcích je už reklamní útlum a hraje se pouze o prestiž a pěkná čísla do tiskových zpráv. Přesto nebude propad až na pozici třetí nejsledovanější televize v zemi nikterak příjemný.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).