Slovem "Graph" Facebook označuje mapu vztahů mezi jednotlivými uživateli, stránkami a dalšími objekty. A "Graph Search" je nové vyhledávání v těchto metadatech, které firma ohlásila na začátku letošního roku. Mělo by umět odpovídat na dotazy typu "kteří z mých přátel mají rádi fotbal" nebo obecnější "kterým lidem se líbí podobné věci jako mně".
Na stránkách Facebooku vypadá Graph Search jako karta, ve které uživatel může filtrovat a zpřesňovat výsledky hledání:

Screenshot z betaverze, který Facebook zveřejnil v lednu 2013
Po půl roce betatestování teď Facebook podle The New York Times (NYT) vypustí Graph Search do ostrého provozu. Zatím ovšem pouze pro uživatele v USA nebo pro ty, kteří službu používají v americko-anglické jazykové verzi. Další jazyky mají prý brzy následovat, vzhledem k nárokům, které Graph Search má na porozumění přirozenému jazyku, si ale na českou variantu zřejmě počkáme hodně dlouho.
Komentáře o Graph Search:
- Daniel Dočekal: Vyhledávání v „grafu“ od Facebooku jenom ukazuje jeho bezradnost
- Jenda Perla: Je Facebook Graph Search předzvěstí možné revoluce?
V betatestu, do kterého se zapojilo asi 20 milionů lidí, bylo možné vyhledávat ve čtyřech základních kategoriích objektů: šlo o lidi, fotografie, místa a zájmy. Testeři Graph Search nejčastěji používali k hledání lidí (např. "přátelé přátel, které jsem mohl potkat", "lidé, kteří žijí v konkrétním městě" nebo "potenciální protějšek na rande"). Druhé nejčastější použití bylo k vyhledávání fotografií a třetí pro zkušenosti s restauracemi, bary, hotely a sportovišti, prozradil NYT člen lingvistického týmu Facebooku.
Obavy o soukromí
Graph Search je stále na začátku. Má prý zatím problémy s rozeznáváním synonym, neumí vyhledávat v textu statusů, nefunguje v mobilní verzi Facebooku a nezahrnuje informace z aplikací jako je Instagram nebo Yelp. Ano, i jejich zapojení Facebook plánuje.
A to samozřejmě přináší obavy z toho, jaké informace o uživatelích Graph Search vynese na světlo. Facebook zatím ujišťuje, že se do výsledků vyhledávání nedostane nic jiného, než co uživatel sám povolil zveřejnit. Ještě v nedávné době ale byla pravidla ohledně soukromí mnohem volnější než dnes a většina lidí vše publikovala jako veřejné. V době Graph Search tak mohou být překvapeni, co z jejich minulosti najednou vyplave na povrch.
Otázkou také zůstává, zda a jak Facebook nové vyhledávání dá k dispozici firmám pro reklamní účely. Pro ty by samozřejmě nové možnosti cílení byly k nezaplacení. Firma ale zatím na toto téma mlčí.