Aplikace je hotová a rozjetá, infrastruktura je koupená, provoz klientských počítačů a konektivitu si zajišťují sami obce. No a popravdě, evidence údajů z velkého technického průkazu (plus sken podkladů) není zrovna nějaké velké programátorské dílo. Spíš si myslím, že ta současná cena se dostala do předpokládatelných mezí. Doba, kdy za státní IT létaly miliardy jako vlašťovky jsou už (doufám) za námi.
Predatorské ceny jsou protiprávní jen pokud má firma na hodnoceném relevantním trhu dominantní postavení.
Což pokud jde o provoz IT systémů není O2 ani omylem.
Takže nedělají nic špatného, nic pro trh škodlivého a tudíž ani nic, co by mělo UOHS zajímat.
Navíc,někdo se tu pozastavuje, že snížit cenu ze 140 mega na 40 mega je nutně podnákladové. Většina z nás o tom ví prd a jen spekulujeme. A vůbec netušíme, jaké ceny a za co vlastně srovnáváme.
Dost dobře v původní ceně mohla být i významná část nákladů v podobě dodávky HW a vývoj IT systémů. A pokud se teď platí jen provoz a rozvoj, nemusí být takové snížení ceny vůbec nelogické.
Moc dobře vím, jakým způsobem státní správa často rozpočtuje. Prostě vezmou náklady z minulého období a přenesou tu částku do nového období. A pak se už jen snaží vymyslet, za co to utratit, aby rok nato nedostali méně, kdyby moc šetřili.
A stejně tak věřím, že kdyby to dostal bez výběrka stávající provozovatel, neměl by motivaci cenu snižovat a mnul by si ruce nad skvělou ziskovostí a luxusní marží. A proto je dobré, že se to znovu soutěží.
Možná se v domněnkách pletu, ale třeba taky ne. Tak jako tak, stát ušetří více jak 2/3 nákladů. A to se počítá.
Tak jako tak, stát ušetří více jak 2/3 nákladů. A to se počítá.
Tohle je bohužel to jediné, co spousta lidí dokáže pochopit. To, že nejnižší cena ve skutečnosti neznamená vůbec nic, celé to může být velmi neefektivní a dokonce to ve výsledku může stát mnohem víc, akorát ty peníze půjdou jinudy, to už vidí málokdo. Zajímalo by mne, jestli takhle někdo nakupuje sám pro sebe. Potřebuje boty, tak vyrazí do obuvi, tam koupí ty nejlevnější pantofle, a pak se diví, že v nich nedošel ani domů. Ale ušetřil. A to se počítá.
To je ale taky pěkně zavádějící text.
Všechno co je levný automaticky neznamená šunt. A všechno co je drahý automaticky neznamená kvalita.
Navíc, pokud jde o kvalitu služeb, tak dodávat srágory není zrovna doménou O2. Alespoň pokud jde o telco, IT a ICT poskutovaný pro stát, velké korporace a instituce.
Že by se IT sluzby pro stát dostali na úroveň ruznych populárních cloudovych služeb pro masy? Tu máš služby zdarma nebo za pakatel. Dávej si data k nám do cloudu. Co se tam s nimi děje ti neřekneme. Ze se na ne nikdo nediva z principu věci je možno maximálně tak slibit. Ale zda je to dodržováno ověřit nelze.
Připomínám ze registr vozidel je webova aplikace provozována kompletne jako služba dodavatelem. Stát má k dispozici akorát URL kam se mají úředníci logovat.
Podobne jsou provozovány mimo jine např. Datove schranky. Kdo si v tom datovem skladu čim dal kompletnejsi komunikace úřední posty k firmám čte? Přeci nikdo. Je na to jistě nejeden paragraf ve smlouvě.
Software jako sluzba? To je nápad. Proc by jste to mel Mít milý zákazníku v capexech když to můžete mit v opexech. Hned budou Excel pro nadrizene vypadat lépe. Datova bezpečnost? Koho by to dneska zajímalo.
Cloud se z hlediska nakladu da pochopit když na jednu platformu soupnete masy na sobe nezávislých zakazniku. Ale cloudove reseni pro jednoho klienta je bud nějak a manipulace s účetnictvímožností nebo lumparna.
O2 mohla podhodnotit celou zakázku protože nemusí migrovat. Celý register již je na jejich "Cloudu" a pod jejich správou pěkně dlouho, ICZ spravuje jenom aplikační vrstvu, tu těd přebere O2 také. Je to takové to výběrové řízení s jediným možným vítězem, ale to se dejě často. Že za fronty a výpadek bylo odpovědné O2 a někoho super nápad prdnout celý register na zdílený veřéjný cloud již také nikdo neřeší, že přechod od ATS Telecom na ICZ byl bez výběrového řízení také ne (i když ATS na projektu za pár mega vyrýžovalo něco kolem miliardy). No klasická česká IT zakázka. Problémy ustaly až po tom co se dedikovali na MS SQL servery stroje a pole.
Všechno co je levný automaticky neznamená šunt. A všechno co je drahý automaticky neznamená kvalita.
To jsem také nikde nepsal. Ale vše má své náklady, a pokud jsou ceny pod nimi, někde se to projevit musí.
Navíc, pokud jde o kvalitu služeb, tak dodávat srágory není zrovna doménou O2. Alespoň pokud jde o telco, IT a ICT poskutovaný pro stát, velké korporace a instituce.
No tak že by mne třeba implementace Datových schránek nadchla…
Ale ono taky nikdo oficiálně anebo relevantně netvrdí, že to za podnákladové ceny budou provozovat.
To že to stojí méně než v prvním období je naopak docela logické.
DS schránky nejsou co do UI a co do funkcionalit žádný zázrak. Na tom se určitě shodneme.
Tam je ale zakopaný pes trochu jinde. Totiž že bylo potřeba pumpnout stát prostřednictvím nadiktované trojice subdodavatelů Novell, Software602 a Datasys.
Tomu se musela podřídit i funkčnost DS.
Dodavatel vám to oficiálně těžko řekne. A jinak to má všechny znaky velkých ITC zakázek z poslední doby - dříve se nabízela polovina odhadované ceny, dnes už je to třetina. Hlavní je vyhrát soutěž jakýmkoli způsobem, dál už se uvidí. Už jenom z faktu, že se nabídky opakovaně pohybují kolem třetiny odhadované ceny, je jasné, že je něco špatně.
"Bylo potřeba pumpnout stát" a "tomu se musela podřídit funkčnost" u mne spadá pod "dodávat srágory".
Ona se ta data daji vyhodne prodat, kuprikladu automobilkam, samozrejme "anonymizovana". Takze az vam prijde nabidka na vymenu vaseho "stareho" vozu za novy ...
Pocitam ze prodat se to da za nasobky te castky.
Zaroven se da predpokladat, ze tisk papiru ze systemu bude mozny pouze na "O2 certifikovanem zarizeni", coz bude tiskarna s cenou 5k v obchode, ovsem dodana s certifikaci za 50.
Pro zajimavost, podle informaci z nekolika ruznych firem kde se chystaji vybirat operatora na dalsi obdobi je defakto O2 vyrazeno predem. Ani ne kvuli cene, ale predevsim kvuli pristupu k zakaznikovi.
To je jednoduché. Činnost registru vozidel se zaplácá reklamou. Než vyplníš formulář, budeš povinně čučet na reklamu čtvrt hodiny. Odevzdáš vyplněné lejstro - další čtvrthodina povinné konzumace dalších reklamních blbostí, SPZky dostaneš v krabici metr na metr, vycpané dalšími reklamami... A to by v tom byl čert, aby se na tom nevyrejžovalo! A navíc nebude problém, zvednout poplatek za vyřízení žádosti o 100%, jak je u nás dobrým zvykem.
To jsem zvědav, jak se o O2 bude mluvit po 3 letech. Vysoutěžit zakázku v ceně 140 mega za necelých 40? Jasně, první odhad byl nadhodnocený, ale za 12 mega ročně udržovat celou síť (každou pověřenou obec) a ještě dělat rozvoj systému a školení úředníků? Firma, která doteď měla max. infrastrukturu?
V zahraničí už dávno zjistili, že pokud je jediným kritériem v soutěži cena, nevede to k dobrým výsledkům.
Řízení pak vyhrají malé garážové firmy, které to neustojí, nebo naopak silně pod náklady velké firmy, které se budou chtít zahojit na vícepracích.
Vždyť si spočítejte, že na den to vychází kolik, 35 tisíc? Kolik lidí za 35 tisíc hrubého můžete zaměstnat na uvedené činnosti?
Vezměte si průměrné platy v IT a zjistíte, že milion hrubého měsíčně pro projekt takového rozsahu je nesmysl.