Můj soukromý odhad je, pevných linek (tedy hlasové služby) bude čím dál méně a s nástupem nahého ASDL od poloviny května úbytky ještě zrychlí. Tedy, ke konci roku by mohlo být cca:
- 1,6 mil. pevných linek (hlasové služby)
- 750 tis. ADSL přípojek, z toho 50 tis. na vedení bez aktivní hlasové služby
Nakonec se možná úbytek hlasových pevných linek zastavit podaří. A možná "díky" všem akcím ADSL+pevná s volnými minutami, které v posledním půlroce proběhly, pevné půjdou nahoru. Co by jinak abonenti zabalíčkovaného hlasu s těmi pěti hodinami měsíčně měli dělat, komu by volali? :-) A i tohle je zřejmě motivace O2, proč takové balíčky služeb nabízeli... (ADSL + mini za pětistovku by lidi určitě taky zaujalo, ale hlasovou službu by k tomu pořád museli "trpět", protože by byla nepoužitelná. Zato 300 minut měsíčně už je motivuje k telefonování, "když už ty minuty mají")
Je třeba zdůraznit, že údaje uvedené Telefónicou porovnávají výsledky za první kvartál let 2008 a 2009. To ve zprávičce chybí a mohlo by ve čtenářích vyvolat mylný dojem, že se Telefónice setsakramentsky daří (16% nárůst ADSL, atp.)
Uvedené procentní rozdíly tedy nejsou nárůstem od začátku letošního roku, ale od konce loňského prvního kvartálu.
Při porovnání údajů z konce loňského roku a z konce tohoto kvartálu už data nevypadají tak růžově:
- počet aktivních zákazníků mobilních služeb poklesl ze 4802,1 tis. na 4782,8 tis.
- pevné linky nadále pokračují v sešupu, 1893,4 tis. vs. 1851 tis. kusů
- ADSL od Telefóniky naopak roste, 578,5 tis. vs. 612 tis. klientů
- přeprodávané ADSL nadále klesá, 52 tis. vs. 49,7 tis.
- počet zpřístupněných místních smyček (na data nebo hlas) stoupl z 50,1 tis. na 51,4 tis.
- i kdyby všechny nově zpřístupněné smyčky byly použity pro ADSL, stále nám z čísel vyplývá, že cca tisíc klientů přeprodávaného ADSL přešlo buď na ADSL od O2, nebo na úplně jinou technologii