- 10:30 - doplněny počty nerozhodnutých podání z tiskové zprávy ČTÚ
"Český telekomunikační úřad je ve velkém prodlení s rozhodováním tisíců spotřebitelských sporů. Jen telekomunikační společnost O2 Czech Republic evidovala v polovině prosince 2015 více než 13 tisíc zahájených správních řízení, u nichž nebylo ani po šesti měsících vydáno žádné rozhodnutí," tvrdí O2 ve zprávě, kterou vydalo v pondělí po uzavření obchodování na burze.
Firma odhaduje výši škody, která jí prý vzniká, na stovky milionů korun. "Žádáme o neprodlené vydání rozhodnutí v těchto řízeních," říká právník O2 Michal Krejčík s tím, že firma je připravena případnou náhradu škody vymáhat soudní cestou. "Nárok se opírá o zákon upravující odpovědnost státu za nesprávný úřední postup," doplňuje Krejčík.
Úřad se brání. "ČTÚ důrazně odmítá nařčení operátora O2 z nečinnosti. Ročně vyřídíme přibližně trojnásobně více návrhů, než od operátorů přijmeme. Daří se nám tak postupně snižovat zátěž historicky pramenící z dřívějšího zastaveného převodu této agendy na obecné soudy," reaguje mluvčí úřadu Martin Drtina. Detaily a přesná čísla chce zveřejnit úřad během dneška ve zvláštní tiskové zprávě.
Aktualizace 10:30 - ČTÚ k 1. lednu eviduje 115 tisíc nerozhodnutých návrhů, doplnil Drtina v tiskové zprávě. A v roce 2015 rozhodl celkem 162 tisíc sporů, zatímco dostal přes 56 tisíc nových.
"Českému telekomunikačnímu úřadu se tak daří postupně snižovat zátěž historicky pramenící z dřívějšího zastaveného převodu této agendy na obecné soudy," říká Drtina.
Spory o faktury se měly podle rozhodnutí vlády z roku 2011 z ČTÚ k soudům přesunout už od roku 2014. Jenže několik měsíců před koncem roku 2013 vláda záměr změnila a agendu vrátila zpět úřadu. Mezitím se na ČTÚ nastřádalo skoro 400 tisíc nerozhodnutých žádostí. Úřad se od té doby snaží deficit smazat. Loni v dubnu kabinet znovu schválil plán na převod agendy na soudy - k tomu by ale nemělo dojít dříve než v roce 2017.
Drtina také odmítá, že by ve všech případech šlo o nesporné nároky, které by nevyžadovaly odborného posouzení. "Operátoři stále častěji protiprávně uplatňují smluvní pokuty a obdobné příslušenství pohledávek, u kterých ČTÚ musí zkoumat, zda a případně v jaké výši na ně má podnikatel nárok. V těchto případech chráníme spotřebitele před situací, kdy po něm operátor bezdůvodně vymáhá plnění, na které právo nemá," dodává.
Regulátor operátory pošťouchl už během prosince, kdy vydal svůj spotřebitelský semafor. Během listopadu projeli analytici úřadu smlouvy mobilních a jednoho kabelového operátora a objevili mnoho neférových ustanovení. Ostrá reakce od všech dotčených na sebe nenechala dlouho čekat.