cekal jsem srovnani jednotlivych obchodnich siti, zkusenosti klientu, atd.. atd. Ale dockal jsem se klasickeho clanku o nicem a PR prohlaseni jednotlivych portalu o tom jak individualne resi problemy klientu.
Čekal jsem hlubší analýzy a zejména zajímavé kauzy. Rád bych se dozvěděl jak si Centrum stojí s Internet Tradingem, jak se daří Seznamu přecházet na nový model sítě apod.
Pane Hasalíku,
opět jste přinel informace jejichž validita je nebezpečně blízko nule...
S kostatováním "Děkuji Vám za názor. Pokud si myslíte, že zvládnete napsat lepší článek, určitě kontaktujte redakci Lupa.cz. " jistě postupujete podle Carnegieho strategií z jeho knížek nebo nějaké PR příručky, abyste byl navenek OK a před diskutérama jste měl "friendly face", v konečném důsledku to stále nezakryje, že jste napsal shit. Pište si na svých webech a "nervěte" Vaše "moudra" na Lupu. jistě mi napíšete, že je to můj názor a že mohu na Lupu něco napsat také nebo že jsem se nepodepsal atd... Mimochodem vážení, také Vám tolik chybí PRka od jistého R.N. (největšího net marketéra ever)? Sakra, co ten kluk vůbec dělá... BBkontext mu převzal Internet Trading, tak už je nepropaguje... a propos - pane Hasalíku - kdo je č. 2 na trhu v přínosu peněz do katalogů? Ano, správně je to výše zmíněný Internet Trading, ten vy nepočítáte? Vždyť má kolem 100 OZ... takže až budete chtít kompletně popsat yellow pages net business tak na ně nezapomeňte, stejně jako na malinké hráči typu United Signs atd...ale to jste asi na SEO blozích nezaznamenal...
Mimochodem pro všechny SEOmakery a Googlefanatics... katalogový biz možná není pro Vás takové terno (ano, efektivita je řekněme diskutabilní...), je potřeba si uvědomit, že bez něho by na netu byla když to neskutečně přeženu tak 1/5 peněz (reálně je to kolem 1/10). SEO je super základ, ovšem pořád nemáte armádu OZ, která Vám udělá obraty v řádech 100milionů... takže to šolícháte na koleni v 5ti lidech atd... bohužel nedokážete násobit čas a den má jen 24hodin, tedy máte omezení... tím ovšem nechci ubírat na elánu. Chci říct, že Vás /SEO fanatics/ respektuji, jen máte problém, že objemově nikdy yellow pages byznys nedoženete v objemu zisků, that´s all.
PS: Definice podnikání je pokud si dobře pamatuji-činnost provozovaná za účel dosahování zisku (a ten by měl růst..., jenže den má jen 24h...takže je to potupný limit...)
ještě k formulaci "SEO je super základ" - tím neříkám, že katalogové zápisy jsou po návaznost na SEO základ.... to vůbec ne! Dnešní trendy JASNĚ ukazují, že katalogy jdou do kytek (byť Seznamu -zatím- rostou podle jejich slov objemy z katalogu) a že nastupuje (podle mnohých KONEČNĚ, že pane Hasalíku..?!) PPC vlna (byť jsou pořád masy klientů, co neumí řešit konverzi, CT R jim nic neříká atd... ale lepší se to!) Samozřejmě když jsem se dotkl glorioly PPC + SEO, tak nemůžu opomenout bannery. Pan Hasalík, (stejně jako někteří zaměstnanci pana Špinara a pana Prokopa z H1 atd. na svých blozích) bude operovat s termínem bannerová slepota, ano, jsou formáty efektivní a méně efektivní, ovšem-už jste, pane Hasalíku dokázal u někoho nastartovat image kampaň přes SEO a PPC??? Zkuste s touto strategií navštívit Vodafone, BWIN a další... sakra proč ti "hlupáci" jen rvou tolik milionů do "na nic" reklamy když je nefuknční-bannery jsou přece tak neúčinné! Nebo ne?..... Zkuste tam zajít, když jim přednesete, že umíte Vodafone dostat na první místo na Google při hledání slova Vodafone Czech nebo třeba GSM, tak to jistě ocení, ušetříte jim cenné miliony a oni budou strašně rádi.... třeba pak i zruší mediální kampaně za 1,8mld a dají Vám část na vybudování image přes posvátné SEO a PPC... připadá Vám to reálné? Jak byste vybudoval přes SEO povědomí o brandu když o Vašem produktu ještě nikdo neví? Přes PPC? Co když to nikdo nehledá? Mimochodem internetové mediální kampaně jsou jediné měřitelné ve srovnání s outdoorem, printem, rádiem, tv, takže ne jenom SEO a PPC lze měřit. Prostě mediální kampaně (nemyslím teď Mpíkovský biz) budou pořád růst a to, že někdo, kdo na net přinese ročně např. /-říkám např. ne že Vy/ - "milion" korun, na tom nic nezmění. Aneb psi štěkají, ale tahouni karavany postupují dále...
Na můj komentář nereagujte a už vůbec ne PRkově. H1 jsem se nechtěl dotknout, Vás uznávám, stejně jako pana Hasalíka, jen některé jeho výroky mi nejdou do hlavy a už jich bylo přes příliš...
Děkuji.
Abraham Maslow jr.
Nemyslím si, že by bannerové kampaně byly úplně k ničemu. Mají svůj význam, protože je čtenáři a uživatelé webu nějakým způsobem vnímají. Na reklamu v metru nebo televizi také nikdo nekliká...
Jinak povědomí můžete budovat různým způsobem. Například pomocí virálního marketingu - teď to zkouší Nokia u mobilního telefonu pro teenagery.
SEO a PPC samozřejmě není jediné řešení. Je potřeba se na celou problematiku dívat méně radikálně a využít možnosti, které jsou v dané chvíli dostupné a vhodné pro daný produkt.
Podívejte se třeba na U:fon. Zatím nemá ani jedinou kampaň a využívá PR.
"Nemyslím si, že by bannerové kampaně byly úplně k ničemu." a "SEO a PPC samozřejmě není jediné řešení." Jsem rád, že uvádíte, tento názor, před tím jsem od Vás četl jen to, co uvádím výše. Pozn: v případě, že zase uvidím radikální názor na téma SEO + PPC tak se na tento komentář mohu odvolávat, což mi jistě nebudete mít za zlé. :-)
Viral je dobrý, ovšem s minimálním budgetem se těžko (nebo lépe řečeno hůře točí kvalitní spoty nebo i vyrábějí animované, ceny sám jistě znáte, netřeba je tu šířit). Viral je také přímo vhodný jen pro určitý typ klientů (trendy věci atd.) horší je to třeba u ocelářských firem, atp. (ano, uznávám, tohle je extrémní typ byznysu!) Navíc u viralu se hůře měří přímý efekt (pobaví, ale jak změřit konverzi, nemá-li klient e-shop, ale jen službu, kterou zprostředkovává...že by starým osvědčeným přepočítáním výnosů za dané obddobí? A co vpřípadě, že promuje a dojezd je rok...?) OK, viral je dobrý doplněk, IMHO zatím ne jediná a hlavní cesta (zatím...) Web 2.0 časem dokáže hodně :-) (při 1Mbit připojení +...)
Co se týká U:Fon, tak je to podobné jako se "vstupem Google na český trh"... pěkně udělané PR, všechna čest! Tady není o čem...
Neupínejte se jenom na možnost spotů. Virální marketing může docela dobře fungovat za malý peníz nebo dokonce zdarma (když nepočítám vynaložený čas). Chcete příklad? Ostravak.bloguje.cz, Yfca.bloguje.cz, Bojkot.cz, Gmail, Libimseti.cz, Orkut...
Nedovedu si příliš představit virál pro ocelářskou společnost - snad jen, že by tato firma chtěla zapůsobit na širokou veřejnost nebo podpořit značku.
Web 2.0 je podle mého názoru přirozený vývoj a v podstatě "marketingová nálepka", která se hodně dobře "prodává" novinářům a možná inzerentům.
Pokud jste četl můj článek o textové reklamě, tak se většinou týkal hlavně této problematiky. Proto tam bylo třeba vysvětlení o bannerové slepotě - ukazoval jsem tím důvod, proč se vlastně vlastně kontextová a reklama ve vyhledávačích objevila. Totéž se týká SEO.
ok, uznávám, že viral není jen o spotech (blogy jsem nějak opomenul) co se týká Libimseti a podobných komunitních webů, tak tam je to čistá komerce (ze strany webu je vidět rukopis T. Kapalína) Ostravak je podle mě jasný příklad síly dnešních masivních médií, kteří si vybrali jednoho blogera, který není zajímavý obsah (to mi nikdo nevnutí) ale formou (to připouštím..). Btw. u jeho knížek si neumím dost dobře představit, že bych se k nim třeba za 20 let vracel jako k hodnotné literatuře... to budí úsměv! :-)
Ocelářská společnost byl jak jsem psal extrémní příklad, na druhou stranu vtipný klip s L. Mittalem jako např. čarodějem v hlavní roli nového viral klipu - Lakshmi Steel maker... by nemuselo být také zlé... zkrátka ocelářkská spol. byl joke :-D
web 2.0 je podle mě také jen mediální pojem, ale chtěl jsem vymezit prostor, o kterém se bavím...
konec diskuze
............................................................
Abraham Maslow jr.
poslední doplnění k Libimseti: ze strany webu komerce, ze strany uživatelů to využití je sporné, pokud neděláte porno content server... našel jsem tam několik nadmíru vyvinutých slečen, přičemž kolega mi tvrdil, že jsou známé ve zvláště odhalených filmech.... ty nesleduji, tedy nemohu posoudit... každopádně pokud bych se chtěl stát porno-content celebritou, tak si zřídím blog, dám si fotky do seznamek a známkuji si je z různách IP adres.., jdu to tv soutěží atd.... pro firemní využití seznamkové části Libimseti si neumím přesně představit (krom product placementu - trička, a na nich nápisy atd..) ale třeba se pletu a příjdete s nápadem který mě nenapadl...
Abraham Maslow jr.
Pane, vy žijete někde v roce 2000. Vůbec jste nepobral výhody modernější kontextové reklamy..
Kontextová reklama nemůže nahradit bannery - je to uplně jiná větev, na stromě zvaném e-marketing.
Bannerem budujete brand. Ale můžete bannerem i prodávat? Ano. Ano, avšak za příliš vysokou cenu při přepočtu na 1 získaného zákazníka. V tomto směru - v případě e-shopů - si nemůže většina e-shopů dovolit vyhodit 10Kč za proklik, v lepším případě 4Kč! Pro ně je kontextová reklama efektivnější, lze získat cíleného zákazníka, motivovaného koupit pouze za 0.20 Kč.
Btw, koupit kw gsm nebo vodafone czech opravdu nemá smysl. 1. nikdo to nehledá, 2. negenerovali by prodej. Na druhou stranu, kdyby Vodafone nebyl po vyhledání kw vodafone na 1. straně ve vyhledávačích, byl by to asi problém, že?
Já bych jim navrhl trochu jiné cílení. Mnohem konkrétnější, třeba na značky Nokia, Sony Ericsson, Motorola,.. to už by přitáhlo nejednoho hledajícího. Desettíce denně! A když už by na těch pozicích byli, tohle bych nasměroval na nějaký relevantní PR článek, proč koupit daný mobil u Vodafone nebo ještě lépe na nějakou stránku s akční nabídkou..
dovoluji si reagovat na vaši větu "katalogový biz možná není pro Vás takové terno (ano, efektivita je řekněme diskutabilní...), je potřeba si uvědomit, že bez něho by na netu byla když to neskutečně přeženu tak 1/5 peněz (reálně je to kolem 1/10)."
ano, potvrzuju. efektivita je velmi diskutabilní a svým zákazníkům jasne vymlouváme jakékoli katalogové kampaně jinde než na Seznamu. Dvojice Atlas/Centrum, nemluvě o jiných obskurních katalozích, přináší na web návštěvníky, u nich cena za jednu návštěvu roste do stovek korun. To je velmi diskutabilní efektivita.
"Nezkušenému a neinformovanému klientovi lze samozřejmě prodat téměř cokoliv, ale většinou pouze jednou," souhlasí Martin Beneš z Advertures. - tohle je klíčová pravda pro celý katalogový byznys. Čím více se lidé budou starat o efektivitu svých investic do reklamy, tím víc se na trhu udrží opravdu jen efektivní produkty. Takže se napakujte, dokud to ještě jde a dokud vaše tržby nepřevezmou ti, kdo tu reklamu dělají efektivněji.
V podstatě souhlasím, ale nemělo by se zapomínat na oborové weby, které často mají katalogy za pár korun s celkem dobrým efektem. Využíváme pár webů o bydlení a v porovnání s centrem a atlasem vycházejí velmi dobře.
ano, příspěvek se týkal všeobecných katalogů, některé oborové, provozované za účelem poskytnout relevntní informace a ne jen sbírat prachy za zápisy, se vyplatí. Je ale také mnoho oborových zdarma.
Martin Beneš nema pravdu ze to jde jen jednou. Prodejci seznamu uspesne mnoho let prodavaji reklamu u ktere nejsou schopni ani rict co je ta jejich "navstevnost" (na opakovany dotaz mi bylo sdeleno ze navstevnost zapisu v sekci a zaroven pocet navstevniku kteri ze seznamu presli na web inzerenta :-). Lide nerozumi co jim ten clovek ze seznamu prodava, ale vedi ze kazdy rok do toho daji svych 20tsic (je to uspora driv davali 80 000 do papirovych zlatych stranek). A pristi rok se prodejce ozve - tak koupite to jako minule, nebo chcete jeste neco navic:-)))). Takze jde to opakovane a jeste per let pujde...
Z vlastní zkušenosti vím, že jediné o co jde je obrat a marketinkový poradci jsou učeni , že firma má být vidět co nejvíc a nejlépe všude, bez ohledu na výsledek pro klienta. K čemu mu je , že bude vidět v několika sekcích katalogu, když výsledky jsou malé. Stačí si kolikrát spočítat kolik zaplatí klient za 1 přivedeného uživatele z dané reklamy na stránky.
Je otázkou zda si to klienti mohou vždy spočítat a mají pravidelně k dispozici statistiky.
Seznam statistiky dával vždy na vyžádání, nikdy automaticky. Dnes je to jinak? Opět na vyžádání? Proč ne automaticky, aby si klient byl schopný sám spočítat na kolik ho vyšel klient?
Moji klienti mají přístupy do statistik všichni. Stejně tak klienti mých nejbližších kolegů. Záleží na obchodníkovi. Každý klient si mohl požádat o jiného MP a dostal by ho.
Nevyplatí se mi tajit klientovi statistiky. Stejně mu je budu muset ukázat při jednání o obnově. Je lepší nelhat a poctivě se o klienta starat než z něj dělat blbce.
Mám jednoho kolegu a ten počítal cenu za proklik z reklam na Seznamu pro každého svého klienta.
Bohužel oba končíme.
Ano záleží na obchodníkovi , ale takových je tam málo. Moje zkušenost marketinkového poradce Seznamu.cz je taková.
Nic si nedělej , že končíš. U mě to bylo vlastní rozhodnutí a dnes jsem ráda , že to tak je. Jsem stále ve stejném oboru a dělám stále stejnou práci, ale dnes řeším pro klienty reklamu nejen na Seznamu, ale ne jen v ČR ale i ve světě. A klienti? Poznají sami co je pro ně nejlepší. Důležité je si uvědomit, že když byl klient spokojen s tvojí prací, nemusí být s kolegou. Je to těžké, když jsem mluvila se svým bývalým klientem, tak mi říkal sám, že se asi něco změnilo na Seznamu. Když jsem se ho ptala proč tak soudí, tak mi říkal jak mu "rvali" všechny možné kampaně. Zůstal u toho co mu funguje dobře a co jsme spolu dali dohromady. Tohle není jediná zpětná vazba. Pak si uvědomíš, že někdy je dobré odejít ve správnou dobu a začít jinde.
Mne lide ze seznamu opakovane lhali o navstevnosti... Napriklad mi rekli ze neco ma 80 000 lidi za mesic a zaroven poslali statistiku kde bylo 40 000...
Nechci se pouštět moc do hodnocení tohoto článku. Osobně jsem taky čekal víc, ale neřekl bych, že je článek úplně o ničem. Autora bych ale požádal, ať se nechová jak malý kluk a nechce po čtenářích, ať sami píšou lepší články. Pokud si koupím chleba, který není dobrý, taky po mě přece nebude chtít pekárna, ať upeču lepší. Pokud půjde o rozumnou firmu, zamyslí se a příště upeče jiný a snad i lepší chleba, nebo se spokojí s tím, že ne každému ten chleba chutná a bude dál péct stejný chleba jen pro některé lidi.
Děkuji za názor. Doporučil jsem čtenáři, aby napsal svůj vlastní článek z jednoho prostého důvodu - při sbírání podkladů by zjistil, že to není zcela jednoduché.
1. Inzerenti neradi uvádí čísla a výsledky svých reklamních kampaní.
2. České portály neposkytují informace o svých klientech.
3. Přístup k datům stojí peníze (například měření kampaní iAudit ADVERT).
Já osobně jsem kdysi četl na Živě.cz článek o blogovacích systémech. Obsah článku mne "nadzvednul ze židle", protože autor tématu očividně nerozuměl. Kontaktoval jsem redakci a napsal opačný pohled z vlastních zkušeností a dostupných dat.
Je jednoduché kritizovat, ale daleko složitější je zkusit něco podobného nebo ještě lepšího. Osobně bych byl zvědav, jak by se autor s tímto tématem sám vypořádal. Navíc si myslím, že by to bylo přínosné pro čtenáře.
Beru tento článek jako výzvu k diskusi o zkušenostech se zástupci jednotlivých portálů. Má zkušenost je následující:
Seznam.cz:
Jednání obchodních zástupců je soti podivné. Podepisují se smlouvy na jiné osoby, než přes které se sjednávají kvůli provizím. Dokonce jejich zástupce přes vlastní ŽL byl ochoten část své provize zaplatit inzerentovi zpět, když u něj uzavře smlouvu. Navíc ke stejnému inzerentovi pak dojde další zástupce a nabízí možnost uzavírání smluv přes něj s tím, že by se nějaká provize taky domluvila. Prostě nečisté praktiky. Informace ale zástupce dodává kvalitní, snaží se vyjít firmě vstříc a výsledky jsou z uvedených portálů nejlepší.
Centrum.cz:
K obchodní zástupkyni z IT Tradingu nemám jedinou výhradu. Má dobré informace, snaží se vyjít inzerentovi vstříc a sama pro klienta vyhledává nejlepší formu reklamy. Výsledky jsou dobré.
Atlas.cz:
Nevím, jestli jsem narazil na špatného člověka, ale spíš mi přijde špatný celý systém. Zástupce nemá statistiky zápisů v katalogu, prý po nich sami obchodníci už dlouho volají. Po spuštění novinek v katalogu jsem za 2 minuty odhalil minimálně 3 věci, které je potřeba opravit. Na konci jednání zástupce Atlasu vytáhne papír s nabídkou jiné společnosti, pro kterou dělá taky obchodníka a nabízí PPC reklamu přes sKlik a Google... Výsledky dost špatné, ale pro příští rok nabízí kompenzaci v podobě zařazení záznamu do dalších dvou sekcí navíc zdarma...
Výsledek je takový, že na Atlasu už inzerenti nic platit nechtějí. Nejlepších výsledků dosahují záznamy na Seznamu, kde mi jen vadí některé "obchodní" praktiky. Centrum je použitelné a hlavně díky IT Tradingu je to bez problémů.
koupili jsme si kampan na skliku, byl nastaveny ("vyladeny") podle obchodni zastupkyne. v poledne uz bylo vzdycky po nastavenem limitu, privedlo to tak 100 lidi denne.
nastavili jsme si ho podle sebe a stejny financni limit vydrzi dva dny a kazdy den privede 200 lidi, tj. reklamni kampan je 4x levnejsi...
obchodni zastupce je bohuzel obchodnik, ne odbornik :(
nez jsme na to prisli tak jsme peknych par penez zbytecne vyhodili do zachoda, teda vlastne dali seznamu...
Ano jedná se obchodníka a ne odborníka a to je asi hlavní problém. Je otázka jak je proškolen obchodník a jak danou službu chápe. Obchodník je tlačen plánem a jeho motivací je obrat a ne spokojený klient :(.
Podívejme se na to, co o nás vše, obchodníci ví. Na co vše se nás ptají..... Je hodně věcí důležitých na nastavení vhodné marketinkové prezentace a pak osobně raději dám na lidi, kteří mají dlouhodou praxi v PPC reklamě a mají za sebou lidi kteří umí dělat tyto texty a řeší slova a rozumí tomu. Obchodník je důležitá složka reklamy, ale ne obchodník který nám něco nabízí a jeho nabídka ač na první pohled vypadá zajímavě, tak není konkrétní, ale obchodník který přemýšlí o klientovi a hledají společně možnou prezentaci a je mu schopný poradit i ve věcech ze kterých nemá on žádný obchod.
4x levnejsi na privedeni navstevnika. A co zakaznici? Ze by vam po vyladeni zustal stejny i konverzni pomer? O tom se tu mlci. Zda se, ze vsichni pocitaji jen navstevniky. Jako se pred deseti lety pocitaly imprese, takovymi temi "cernymi pocitadly", vystavenymi na strankach ;-)
Dobrý den, jsem MP a rád bych k přispěl do diskuze. Vidím že diskutují samí odborníci. Ke svým klientům přistupuji velmi zodpovědně a snažím se jim nabídnout produkt podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. A to i přes to, že jsem odměňován procenty z obratu. Pracuji na Seznamu přes tři roky a mám kolem 150 klientů. Nemohu s vámi souhlasit ohledně katalogových zápisů, protože se jedná o jeden z nejstabilnějších produktu a také poměr cena výkon je velmi dobrý, mnohdy levnější než PPC produkty. Čísla jasně hovoří o tom, že lidé v oborových kategoriích hledají a mám i kladné ohlasy ze strany klientů. To jsou fakta. Firemní zápisy nepotřebují vaši obsluhu a další výdaje jako PPC systémy.Celková cena kterou klient utratí je tedy nižší,než u PPC, pokud to ovšem neděláte zadarmo, a já doufám že ne. Navíc ppc systémy nemají podobnou strukturu a nejsou schopny třídit firmy podobným způsobem. Jedná se prostě o jiný produkt, který takto nelze srovnávat. Dalším faktem je, že v katalogu nastala zásadní změna vyhledávání a řazení dle relevance na klíčová slova v záložce firmy, probíhaly tvrdé boje MP s vedením a programátoři si opět prosadili svou. Jak se přesně nové změny promítnou na statistikách uvidíme až se to ustálí a pokud vůbec uživatelé na rozdíl v hledání příjdou. Další zásadní změny jsou v kategoriích e shopy (přímo internetové obchody a opět nic nevíte, že). Systém Seznamu se neustále mění a nikde není popsaný.Takže si raději najděte svého marketingového poradce a nebo někoho z telesales :). Na nové MP- zaměstnance jsou kladeny poměrně vysoké nároky, na každého individuálně, změnil se systém odměňování a celková filosofie firmy vůči obchodníkům se s novým vedením také mění. Bohužel se někdy může stát, že narazíte na obchodníka, který se bude snažit prodat, nedivte se, je to jeho práce. Vše je o vzájemné komunikaci a os lušnosti mezi lidmi a to v jakémkoliv oboru. Navíc co nás na Seznamu pan Průcha učil, nepomlouvat konkurenci. A ještě k závěrečným radám autora mám mírné výhrady: Bod 1 - Seznam vám jistě nebude zasílat žádné jiné statistiky kromě svých vlastních, těžko budete hledat statistiku vašich kl.slov a kategorií na Netmonitoru..(pokud ovšem tisková mluvčí nebo pan Búřil neřekne něco jiného).Bod 2 - poučka podívejte se kde je vaše konkurence a tím se řiďte - je z mého pohledu zpátečnická a z principu tímto způsobem nebude vaše reklama ta nejvýhodnější. Naopak, buďte v tomto směru rozumně kreativní a snažte se vcítit do uživatelů. Bod 3 - celkem zásadní bod - zpravodajský článek a katalog firem případně vyhledávání informací je veliký rozdíl. Mnoho lidí je také přesvědčeno, že každý hledá stejným způsobem jako oni a od toho je tam třeba odborník a zkušennost. Pokud namítnete že uživatel si reklamních ploch nevšímá, tak to příliš nezní jako názor odborníka na reklamu..a bylo by to na samostatný článek. Bod 4 - konverzní poměr je jistě zajímavá věc i do budoucna, kdy neustále více obchodu se přesouvá na internet.Vetšina firem ale zatím používá stránky k poskytnutí bližších informací o firmě, či jejich službách nebo produktech. Každopádně internetu zdar.
Je hezké, jak se Seznam snaží mediálně prezentovat efektivnější obchodní síť jako krok k větší spokojenosti klientů blábláblá a vycházet vstříc jejich potřebám blábláá.. :)
Pravým důvodem změny je jen jedno - změna legislativy, kdy se ZAKÁZAL tzv. "švarc systém", který ještě donedávna Seznam využíval. Teď už nemůže. Takže vyházel ty MPíky, které by se mu nevyplácelo platit fixním platem a zůstali jen Ti nejprodejci. Klient se nemá na co těšit, žádné jiné novinky se nekonají.
Platí, že musíte mít štěstí na dobrého "poradce", který dokáže naplánovat kampaň tak, aby cena za proklik se pohybovala max. 2 Kč za proklik. Ale pokud narazíte na nějakou paní v nejlepších letech, která se řídí jediným pravidlem - dražší musí být lepší a v podstatě nebere ohledy na cíle klienta... máte smůlu.
Na druhou stranu, klient nemůže svádět vinu na Seznam. Pokud si za něco platí, měl by sám umět vyhodnotit přínos. Sám by měl říct - ano, to se mi vyplácí a budu v tom pokračovat, nebo říct - ne, takto to dál nepůjde!
Můj názor na produkty Seznamu:
1. zápis do katalogu - ano, ale jen v případě, že s ním dosáhnete zajímavé pozice! Koupit si jenom zápis do hyperkonkurenčních kategorií, např. Prodejci mobilů, Prodejci počítačů a Prodejců GPS je neefektivní, protože nad Vámi budou - díky tzv. bonitě - všichni, co utrácejí víc. Platí pravidlo, že když nejste v první desítce, jak kdyby jste tam nebyli..
2. Sponzorovaný odkaz (donedávna Seznam doporučuje)
a) na klíčové slovo v záložce Internet (= nad fulltextem) - většinou nebrat! poměr cena výkon vyjde při přepočtu ceny za proklik v drtivé většině hůř než Sklik - cena za proklik 4 Kč a víc
b) v kategoriích - ano, pokud je v kategorii ještě místo (nejlepší jsou dlouhodobě vyprodané) a zajímavá návštěvnost - platí, že čím vyšší návštěvnosti, tím lepší. I když za hodně navštěvovanou kategorii si připlatíte, v propočtu na proklik je efektivní a lze dosáhnout výsledku např. - 5000 prokliků / měsíc při ceně 2 Kč za proklik..
c) na klíčové slovo v záložce Firmy (= v žlutém rámečku) - nebrat, pokud jste e-shop! Na některá hodně navštěvovaná slova může fungovat pokud je Váš business2B, kdy se jedná o statisícové obchody, pak můžete za proklik zaplatit i 10 Kč - nemusíte hlídat marže jako v e-shopu. Výhodné může být koupit si hodně hledané slovo jen do Vašeho regionu, pokud jste pouze regionální firma.
d) Sklik - vhodné pro všechny, protože Sklik je levný - v případě, že si to umíte nastavit! Pokud by jste měli platit externistu.. to jsou tisíce navíc.. pak si to musíte umět spočítat..
e) Mapy.cz - propadák roku 2006, nebrat!
Nemylte se. Nej obchodníci na Seznamu určitě nezůstali. Jen z Prahy jich odešlo přes 100. Odešli proto, že si jinde vydělají více. Seznam nebude mít minimálně rok dostatečný počet zkušených a kvalitních lidí. Nejde vyškolit a vycvičit desítky lidí, za tak krátkou dobu, kdy nám končí výpovědní doba. Proto bude servis klientům na nějakou dobu nekvalitnější. Už teď se děje to, že ke klientům, kteří na Seznamu utrácí i 150.000,- za rok, chodí úplní nováčci. Nejhorší to bude na začátku června a dále, kdy končí MPíkům výpovědní doby. Firmy se budou znovu rozdělovat a dostanete někoho přiděleno. Třeba budete mít štěstí a nedostanete úplného nováčka.
"Nejsou specialisté na internetový marketing" - Líbal
Vidím tady spousty odborníků z různých no name společností.Pán by měl trochu používat hlavu. Pokud má špatně naplánovaná kampaň zákazníka nulovou efektivitu, klienta nezajímají utracené peníze? Mé zákazníky to zajímalo vždy a umějí si velmi dobře spočítat efektivitu svých komunikací a vynaložené finance. Takže blá, blá blá...
"Nezajímají se o strategii, cíle klienta, nedokáží poradit"
Větrovská
To by možná tato paní a pan Líbal měli založit firmu a učit všechny idioty, jak to správně dělat.Pouze cítím omezené znalosti internetového prostředí, pocit jedinečnosti a vyjímečnosti, který ale vede do pekel.
S MP ze Seznamu souhlasím na 100%.
Je mi to s podivem, když si uvědomím, kolik energie musí člověk vynaložit na úspěšné uzavření obchodu a poté si práce poradce např.na SEZNAMU nikdo neváží. Dostat nově 12 000,- Kč na HPP,smlouvu na dobu omezenou, nesvědčí o korektním chování internetových portálů či vyhledavačů k těm, co generují peníze. Cítím, že by bylo zajímavé pochytat všechny, co opouštějí SEZNAM a další sítě a spustit vlastní internetový prodej.
Osobní útoky jste si mohl ve svém příspěvku odpustit. Lidé, které ve svém článku cituji, působí ve firmách, kde zákazníkům poskytují poradenství mj. v oblasti internetového marketingu.
Někteří klienti si efektivitu kampaní spočítat nedovedou a nechávají to na své reklamní agentuře. Řada klientů se bohužel nechá zlákat na zcela nevhodné produkty českých portálů a zbytečně tím utrácí své peníze.
Osobní útoky necháme stranou, vyjádření obou lidí bylo vyjádřením velmi arogantním vůči těm, co např.4 rokem komunikují se svými klienty.
Nebo snad máte pocit, že by zákazník po 3 letech zůstal na stejné úrovni nevědomosti jako v dřevních dobách internetu a prvníc zápisů?
Stejně jako oni neznají všechny MPíky z portálů, tak já neznám je. Takže si své hodnocení konkurence, což MPíci pro ně zajisté jsou, mohou vykládat jak chtějí. Mám pocit, že aniž by to tito lidé věděli, spousty poradců, zástupců, říkejme tomu každý jak chce, má po 3-4 letech praxe úplně stejné znalosti jako tito dva "poradci". Mnohdy si za účelem vzdělávání v oblasti internetového marketingu tito obchodníci doplňují své znalosti.Jasně, pokud někdo prodává internetovou komunikaci jako rychlokvaška a po měsíci po něm neštěkne pes, je to špatné a neefektivní...
Souhlasím s tím, že mohou být kvalitní obchodní zástupci. Pokud chcete, můžete vystoupit z anonymity a rád vás (nebo někoho jiného) budu citovat ve svém dalším článku. Kontakt na mne je radim.hasalik(zavináč)itbiz.cz.