Firma kótovaná na burze musí buď dávat slušné dividendy nebo růst. Akcionáři totiž porovnávají tyto příjmy s alternativním investicemi. Zjednodušeně řečeno, pokud cena akcie přinese menší příjem než něco jiného, tak akcii prodají. Což povede ke snížení ceny a dalším prodejům, dokud se nenajde nová rovnováha. Takový pád ale nemusí přežít management. Proto ta honba za růstem.
Máte jen částečnou pravdu. To sehnat předplatitele
funguje jen do té doby, než je trh saturován - od určitého okamžiku jich za dané období stejně přibyde i ubyde. To ale znamená stagnaci, ovšem zároveň akcionáři požadují trvalý růst.
Zatímco menší firma (startup) by se s tím smířila, ty velké nikoliv: jsou příliš závislé na ceně akcií a nějaké vždyť nás to dobře živí
netolerují.
Já se nepozastavuji nad tím, že čím víc peněz zaplatíte, tím více služeb dostanete
, jako spíše nad tím, že do okamžiku saturace
je snaha poskytovat co nejlepší služby (a přilákat zákazníky), zatímco poté nastane období diferenciace
: stávající předplatitele je potřeba udržet, takže jim nabídneme o něco nižší tarif s poněkud sníženou kvalitou služby (reklamy, nižší rozlišení...), konservativním za malý příplatek trochy vylepšenou službu, a k tomu třetí - exkluzivní - tarif za další příplatek.
Následuje období mírného vylepšování služby (zejména střední a vysoký tarif) se současným (či fázově posunutým) zvyšováním ceny - které je rychlejší, než růst nákladů na ona vylepšení (často spíš návrat k dřívější kvalitě).
Fakticky tedy je potřeba stávající služby pokazit, aby dostatek abonentů přešel na ty dražší. Tím lze po nějakou dobu nahradit příliv nových klientů.
Což nic nemění na tom, že nastalo období co nejhjorší služby za co nejvíce peněz
.
Byznys vetsiny streamingovych služeb spočívá ve dvou slovech "sehnal předplatitele" .
Všechno stojí peníze, tak nevím proč se pozastavujete nad tím, že služba stojí peníze? A čím víc peněz zaplatíte, tím více služeb dostanete. Ovšem tady v ČR to je jiná liga, u nás se platí za to, že uvidíme reklamu, v cizině vám za pár nakoukanych reklam dávají kontent zdarma. Zkuste něco takoveho nadhodit před tou společnosti od P... ;-)
Připravuje se pokračování povídání...
26. 6. 2023, 14:28 editováno autorem komentáře
Hezky to ilustruje skutečnost, že business
je především postavený na modelu poskytnout co nejméně služeb za co nejvíce peněz
- protože ve skutečnosti nejde o příjem za služby, ale o cenu akcií.
Dokud příjmy a zisky rostou plánovaným tempem, je akcionářům jedno, proč. Jakmile se to zastaví (nebo někdo naplánuje růst rychlejší, než je možné dosáhnout), přijde ke slovu zdražování a ruku v ruce šetření na nákladech = snížení kvality, zpřísnění DRM a opatření proti úniku příjmů
.
Primární VOD (provozované majiteli práv. Disney, WB, atd...) resignují na exkluzivitu a začnou prodávat sekundárním VOD (Netflix...), případně agregátorům - pokud dostanou zaplaceno více, než od klientů; sekundární VOD buď požadují dočasnou exkluzivitu (stažení z nabídky u majitele) nebo se snaží kompenzovat přestřelené ceny za přeprodej cizích děl vlastní produkcí (Netflix, Amazon), což jednak vyjde levněji, druhak tím získají něco na výměnu
.
Agregátoři tady tahají za krátký konec
- na vstupu jim rostou ceny za pořady, klienti jsou stále méně ochotni přistoupit na vyšší ceny a nemají žádný exkluzivní obsah, na který by mohli lákat. Na smysluplný obchodní model
zase nepřistoupí majitelé práv, protože ti prostě nedopustí zvýšení příjmu jinam, než do vlastní peněženky.
Klient/divák/uživatel je až ten poslední a vlastně nikoho nezajímá - zajímavé jsou jen jeho peníze.