Názory k článku OCW -- jedinečný internetový projekt MIT

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 2. 2003 19:09

    Miro Babinsky (neregistrovaný)
    V Hradci Kralove sa uskutocnil 2 rocnik sutaze elearning. Zucastnilo sa asi 10 univerzit s asi 30 kurzami. Niektore z nich boli na porovnatelnej urovni s tymi z MIT. Su vsak pristupne len vlastnym studentom.
  • 4. 2. 2003 16:29

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    No, nevim jestli vas u nas na MFF UK nechaji studovat dalkove (jestli ano, pak vas nechaji studovat dalkove i informatiku - urcite to nedeli podle oboru). Ale i kdyby to neslo, patrne neni nemozne dohodnout si individualni studijni plan, coz se v konecnem duspoledku dalkovemu studiu dost blizi. A kdyby selhalo uplne vsechno a musel jste studovat na dennim - nevim o prednasejicim, ktery by trval na ucasti na prednaskach a i v pripade cviceni je udeleni zapoctu jen vyjimecne podmineno dochazkou (myslim, ze to delaji jen telocvikari a katedra jazyku). Tady u nas prakticky kazdeho prednasejiciho i cviciciho zajimaji predevsim predvedene znalosti a vysledky - dochazka je kazdemu dost fuk. Takze i denni studium lze pomerne snadno navstevovat takrka dalkove ...
  • 4. 2. 2003 13:17

    anonymous xxx (neregistrovaný)
    existuje podle vas obor informatika, kterou by bylo mozno studovat neprezencne??

    ja jsem zadny takovy obor nenasel coz je murphyho paradox, v oboru, kde by to bylo nejrozumnejsi to nejde

  • 3. 2. 2003 19:37

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Jestli jste se vasim prispevkem nekoho dotkl, ja jsem to nebyl. Nemam problemy s vyhledavanim a zpracovanim informaci (a stredoskolsky pristup ke studiu snad take ne :-))

    Clanek, ke kteremu se tato diskuse vaze, byl o tom, ze MIT zverejnila na webu urcite studijni materialy. Ctenar PaJaSoft napsal, ze vetsinu prednasek ziskaval z "ofocenych slajdu" (pred nekolika lety), nacoz jsem reagoval, ze toto bohuzel na ceskych VS stale pretrvava (myslim, ze by to potvrdilo vetsina vysokoskolaku, ale nechci tady vyvolavat nejaky flame).

    A po zbeznem prohlednuti odkazu na MIT, musim bohuzel trvat na tom, ze "ceske prednasky na webu" maji jeste co dohanet (to neni vyzva k priblizeni ceskeho skolstvi americkemu, uroven rady ceskych VS muze byt lepsi nez v USA).

    Nepochybuji o tom, ze se student VS musi orientovat v informacich. Opisovani prednasek ze zdi vsak nelze povazovat za nejakou tvurci cinnost (hodnou studenta VS). A fenomen opisovani a kopirovani prednasek tezko zmizi, pokud nebudou k dispozici skutecne kvalitni studijni materialy. A zatim jsou k dispozici zcela vyjimecne, coz jsem se (mozna ne uplne uspesne) pokousel naznacit i ve svem predchozim prispevku...
  • 3. 2. 2003 16:32

    Autora clanku (neregistrovaný)
    Z kontextu clanku vyplyva, ze mi nejde o dobrovolnou iniciativu jednotlivcu, kterou samozrejme podporuji a osobne chvalim, ale v clanku nevyzdvihuji.

    Jde mi o to, aby elektronicke vyukove materialy byly institucionalne zrovnopravněny s tistenymi, byla jim priznana stejna legalita. To ma mnohe dusledky pro jejich planovani, přípravu, zabezpeceni, schvalovani a uziti.

    Jejich tvorba prestava byt dobrovolnou iniciativou, ale normalni pracovni naplni jako je napr. priprava tistenych materialu. Pro pedagogy to znamena rozsireni jejich povinnosti s prislusnymi dusledky pro osobni hodnoceni a odmenovani.

    To, ze se nekde uci bez studijnich materialu, treba skript, a neni vyvijena snaha pripravit urychlene alespon provizorni elektronicke materialy, treba za pomoci studentu, je velmi spatne, nedava to skole, fakulte a katedre dobrou vizitku.
  • 3. 2. 2003 9:01

    PaJaSoft (neregistrovaný)
    Ja s Vami souhlasim, ale pokud se bavime o Computer Science a kupni silou posluchacu VS (nemluvim o zajistenych majitelich firem, kteri si chteji zvysit odbornou prestiz => mluvim o lidech ve veku 18-25 roku) - a nedelam si iluze, ze v mnoha jinych vednich oborech je tomu jinak - pak nemate sanci - kvalitni vedecke poznatky (ktere jsou podminkou nutnou, nikoli dostacujici, k absolvovani dotycneho predmetu) v cestine temer nenaleznete, casto nejsou ani ve verejne pristupnych zdrojich (jmenuji napriklad Gopher, WWW, elektronicke publikace, elektronicke konference, 'kamene' knihovny), ale pouze a jen v nakladatelstvich jako Prentice Hall apod. jejich cena byva treba i 100-300 USD... samozejme k mani kdekoli, od dovozcu v CR, pres WebShopy az po aukce, odpovezte si sam, kolik 'bokovek' by musel absolvovat posluchac, aby se radne pripravil rekneme na 5 zkousek/semestr (coz je minimum, co 'musi' - 5. rocnik nepocitam...). Mam-li byt konkretni co treba Teoreticka informatika a trendy, co treba prekladace, co treba Advanced procesor architectures... - kde se dneska neco dozvite o vektorovych procesorech, o VLIW architekture?

    Nakonec to vede ne ke kvalitnejsim absolventum, ale studiu stylem mam/nemam (mysleno zkousku) a o nejakem kvalitativnim meritku nemuze byt ani rec... "Podle sebe hodnotim Tebe" - ano, mluvim o sobe, ale nebojim se rici, ze takto postupuje 90% studentu, 2% jsou 'zadobre' s asistentama, doc.,prof. apod. a ty maji jaksi jiny pristup jak k poznatkum, tak k prostredkum, ktere fakulta 'nabizi', lepe receno sysli... - pokud neverite, divejte se kolem sebe...

  • 2. 2. 2003 16:46

    Jáchym Čepický (neregistrovaný)
    Ano i ne,
    znám školy, kde se toho museli chopit od začátku studenti (třeba já ;-) a znám fakulty, kde to měli v rukou kantoři - byť to celé vznikalo dost živelně.

    Ale jestli někdo víte něco o nějaké české vejšce, která má od začátku nebo alespoň už delší dobu jasnou koncepci projektu uveřejňování materiálů a toho se drží, napište. Zatím jsem viděl jenom chaos - ale zaplaťpánbůh aspoň za něj.

    Je to hodně o tom, naučit kantory vzpomenout si občas na internet a o tom, mít kloudný správce stránek. Kloudný neznamená, že by hned museli umět programovat javový aplikace, stačí když se s nima dá mluvit.

    Jsem s pozdravem
    Jáchym
  • 2. 2. 2003 16:26

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Dobry den,
    vim o dvou skolach, kde se podobna vec deje nataceni prednasek na video. Bohuzel ani jedna z nich neni verejna.

    Nicmene bez toho, ze by to (alespon zpocatku) delali studenti, do toho ona skola nepujde ...

  • 2. 2. 2003 13:46

    Srakyi (neregistrovaný)
    Ono na Googlu se toho vubec da najit docela dost, staci kdyz ho clovek umi pouzivat.
      Ja jsem treba teprve nedavno objevil stranku http://www.google.com/universities.html, kde neni problem najit docela dost studijnich materialu z mnoha vysokych skol (napr. http://www.google.com/univ/cuni).
  • 1. 2. 2003 23:39

    Jáchym Čepický (neregistrovaný)
    Zdravim,
    je pravda, že jsem se na českém webu nesetkal s tím, aby některá z vysokých škol začala nahrávat přednášky profesorů na video.
    Je ale pravda, že spousta fakult a kateder pravidelně zveřejňuje nová skripta a matriály ke cvičením - jen hledat. Souhlasím s názorem, že je to často na koleni udělaná směsice formátů, které vznikají časno živelně a nekoordinovaně.
    Ale rozhodně nemohu souhlasit s názorem, že

    "..V České republice podobný projekt, třeba ve skromném měřítku asi nenajdeme. .." ".. bez významnějšího volného a bezplatného zpřístupnění studijních materiálů. .."

    není to pravda. Stačí někdy používat např. Google ;-)
    Přeju hezký dny
    Jáchym
  • 31. 1. 2003 23:43

    Marek Kricek (neregistrovaný)
    Vzhledem k tomu ze jsem na VS, tak mohu posuzovat stav na nasi fakulte. Stav byl v minulosti asi spatny, ale spousta veci se meni k lepsimu. Problem bude asi v tom, ze materialy jsou hlavne zamereny pro studenty VS a i zpusob vyhledeni je vetsinou "lokalni". U nas na fakulte se bezne vyskytuji servery jednotlivych kateder, ktere obsahuji studijni materialy a nektere predmety uz maji take sve stranky. Ja osobne jsem dokonce spoluautorem webovych stranek pro dva predmety na fakulte: http://udmt.fd.cvut.cz/ a http://dp.fd.cvut.cz/ takze jde to, je to jen o lidech...
  • 31. 1. 2003 22:12

    jk (neregistrovaný)
    MIT OCW je hezky a ma ohromnou publicitu a jiste i uip/day a podobne, ale kdyz jsem hledal neco konkretniho, nikdy jsem tam nic nenasel. Naopak z Googlu se mi pokazde podarilo nekolik relevantnich vyukovych materialu vyrazit (nedocenena funkce hledani jen PDF a PS...), na skolach tak nejak "kolem sveta". MIT neni jedina skola, ktera neco zverejnuje na webu.

    Otevrena licencni politika je mozna prekvapiva pro lidi z z komercni ci softwarove sfery, ale predpokladam, ze u naproste vetsiny materialu podobneho povahy na webu na jinych univerzitach by autori s podobnym uzitim (preklady, upravy, publikovanovani, pokud je ovsem vsude spravne priznano autorstvi) souhlasili. jenom je souhlas "na pozadani" a ne predem.

    Vubec neni pravda, ze "u nas si o tom muzeme nechat zdat", jak tu tvrdi nekteri diskutujici. Mozna jak v kterem oboru, ale kuprikladu "uvod do kvantove mechaniky" je k disposici hned od nekolika autoru
    doc. Petr Kulhanek (FEL CVUT) aldebaran.cz
    prof. Lubomir Skala (MFF UK) quantum.karlov.mff.cuni.cz
    doc. Ladislav Hlavaty (FJFI CVUT) www.fjfi.cvut.cz
    a mozna dalsi.

    Relativne vzhledem k velikostem MFF UK a MIT je zjevne vic "coursewaru" na MFF. Sice je asi vetsi problem jej najit, jiz zminena elektronicka knihovna nepoblikava na hompage, ale kdo hleda, na dva kliky najde, a co nenajde v knihovne, najde googlem nebo jyxem.
  • 31. 1. 2003 21:59

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Nerad bych se někoho dotkl, ale osobně mám pocit, že to je právě jeden z hlavních rozdílů mezi střední a vysokou školou. Vysokoškolské studium podle mne spočívá v tom, že musíte informace aktivně vyhledávat a zpracovávat je. Předpoklad, že si seženete jedny skripta, z nich se naučíte vše potřebné, na zkoušce to vysypete a je vymalováno, bych označil za typicky středoškolský. Pokud by takhle mělo vypadat vysokoškolské studium, pak bych naprosto souhlasil s jistým VK, který v sousední diskusi tvrdil, že vysokoškolské studium je k ničemu. Naštěstí to tak (alespoň na některých školách) nevypadá.
  • 31. 1. 2003 16:48

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Obavam se, ze podobna situace panuje na rade ceskych vysokych skol dodnes.

    Skripta: neexistuji
    Ofocene "slajdy": drtive prevazuji
    Kvalitni prednasky na webu: cca 1 predmet z 5
    Nejake informace na webu: pomerne caste, ale mizerna uroven, proto se tim asi pedagogove prilis nechlubi.

    Typicke ceske prednasky na webu:
    Obsah: velke mnozstvi chyb, ktere pedagog zasadne neopravuje, ale pouze nekolik let opakuje na svych prednaskach, ze je "neco" na webu, ale spatne => takze "spravne" to stejne muzou mit pouze ti, kteri si to opravi pri osobni pritomnosti na prednasce a pri opisovani z tabule tam zanesou dalsi chyby ;-)
    Forma: mix souboru PS, DOC, PPT, obcas PDF ci HTML (export z .DOC ;-)) a z toho tak 50% jsou veci, ktere k absolvovani predmetu vubec nepotrebujete, zatimco nektere "zasadne dulezite" veci (bez jejichz znalosti zapomente na zapocet/zkousku) tam nenajdete, protoze prof./doc./asistent proste "nema cas" to tam dat...

    Netvrdim, ze neexistuji svetle vyjimky, ale zatim je jich malo :-(
  • 31. 1. 2003 13:35

    P.Dvořák (neregistrovaný)
    Dokonce se volně přístupných studijních textů najde na našich školách více, než si autor myslí.
    Možná, kdyby nechal napsat někdy písmený test studenty u počítačů, tak by se divil.
    A možná dokonce dvakrát, protože kdyby mu na některé otázky opisovali studenti úplně jiné odstavce, tak by nakonec děkoval za český popisný způsob výuky. Jak jinak totiž jde výrazně zvýšovat procentu vysokoškoláků?
  • 31. 1. 2003 12:53

    Ladislav Sobr (neregistrovaný)
    Neda cekat, ze by vznikl nejaky centralni sklad studijnich materialu, dejme tomu v ramci UK. A duvodu je pro to vice. Jednim je samozrejme mistni zalostna schopnost nejak programove (a koordinovane) prizpusobovat skolstvi a vyuku modernim podminkam.

    To ale neni hlavni duvod. Podivejte se na rozsah vyuky - jen na MFF UK se vyucuje dva az tri tisice predmetu. Navic obsahy tech predmetu se rok co rok mirne meni. Takze bych chtel videt projekt, ktery by se pokusil to cele zdokumentovat ala OCW. Vzhledem k tomu rozsahu jsem skepticky i vuci OCW. Myslim, ze stejne skonci pouze jako "vykladni skrin" s malym skutecnym efektem pro studenty.

    Konkretne na MFF UK je dost velky nedostatek skript (=vetsinou neexistuji), tedy alespon pro informatiky. Takze elektronicke studijni materialy se dost pouzivaji (pokud jsou) a jsou i jejich seznamy, napr.:
    http://kiwi.ms.mff.cuni.cz/~elib/
    Odkazy jsou sice casto zastarale, ale prumerny matfyzak s Googlem to stejne najde :)
    Tech materialu na webu je vic, ale o mnoha z nich se dozvi akorat studenti prislusneho predmetu, siroka verenost tezko. Ale na druhou stranu, chtel bych videt, jak si siroka verejnost s chuti cte materialy k nejake matematicke nebo fyzikalni prednasce.

    V opravdu zoufalych pripadech pak vznikaji materialy naskenovanim zapisku z prednasek:
    http://lucy.troja.mff.cuni.cz/labtf/poznamky/

  • 31. 1. 2003 12:20

    PaJaSoft (neregistrovaný)
    No tam kde jsem studoval ja to snad nebude problem...:-) - minimalne posledni dva rocniky byl jediny primy studijni material (vyjma vlastniho badani a zahranicnich knih (vetsinu literatury neobsahovala ani akademicka knihovna, pripadne to bylo beznadejne rozpujcovane)) ofocene slajdy prednasek profesora/docenta/asistenta - a duvodem rozhodne nebylo, ze by se nevyplatilo to aspon trosku usporadat s ohledem na moralni zastaralost (ci rychle zastaravani)... (na vyuzivanych metodikach, postupech a algoritmech z Computer Science z 50. a 60. let se veru jiz nic nezmeni!)

    Verim, ze staci chvile casu a chuti - scaner je na kazdem ustavu... I kdyz chapu, ze nebude vule, protoze by to bylo krasne meritko urovne skoly/pedagoga a jeho vlastni prinos posluchacum (a ze jsem zaznamenal vyrazne rozdily). At to klidne pociti i financne... Jinak nez pres zname se totiz jinak zajemce nedozvi, kdo se opravdu venuje studentum (protoze 'pedagogika' neni jen povolani, ale predevsim sluzba (kdyz to nechapou absolventi ped. skol je to o to smutnejsi a dle toho skolstvi rovnez vypada a poskytuje obrazek)) a kdo dela jen 'za penize'.

    PS: Mluvim o dnesni VUT FIT, v te dobe VUT FEE VTI...

  • 31. 1. 2003 10:14

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Asi jste měl smůlu, že jste si zvolil špatnou školu. Na té, kde jsem studoval já, to vypadalo poněkud jinak. Co se týká veřejně přístupných studijních materiálů na webu, existují, ale je to spíš výsledek soukromé iniciativy jednotlivých vyučujících.
  • 31. 1. 2003 10:00

    anonymous xxx (neregistrovaný)
    Autor asi zije v jine realite, u nas prece neni cilem aby se nekdo neco dozvedel naucil, ale aby existovala masa navzdelanych ovci, ktera do niceho nekafra presne dle hesla z jednoho jirankova vtipu
    Knizky, neprodam uz jsem rekl, Vy potom moc ctete, vsemu rozumite a do vseho kecate.

    vzdyt se podivejte u nas nelze informatika studovat distancne, kolik je vsech distancnich oboru ?? na dvou rukach je spocitate

    opravdu krasna sci-fi
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).